Begin 30 en verouderde eierstokken/lage eicelreserve?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door marjah, 5 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sikki

    Sikki VIP lid

    20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Hmmmmm, dat is toch typisch.
    Ze zeggen dat er in de voorwaarden niets is veranderd, maar in mijn toestemmingsbrief (april 2009) gaven ze toch echt aan dat een poging begon te tellen vanaf fase 1, stimulatiefase.

    Nou ja, alleen maar beter zo. Mocht ik onverhoopt nu dus weer een vroegtijdige eisprong hebben dan telt ie dus niet :p

    Bedankt Marjah!
     
  2. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    En als ze beginnen te zeuren, dan vraag je maar om de originele e-mail.... ;)
     
  3. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Wettelijk telt een IVF poging vanaf het moment dat een DBC-code aangevraagd wordt.
    Dit is dus vanaf de aanvraag van de medicijnen.
    Een verzekeringsmaatschappij staat dus in zn recht als ze zeggen, stimulatie = poging.
    Maar bespreek dit met je behandelende ziekenhuis, zij zijn namelijk degene die de DBC aanvragen!
    Mocht het stimuleren niet lukken, misschien kunnen zij dan iets regelen waardoor je geen poging kwijt bent.
     
  4. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Aha... weer wat om te vragen aan de fa....
    Dank je wel Dreamer
     
  5. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Meiden, ik vrees dat ik me bij jullie aan 'moet' sluiten.

    Ik had bij onze 1e IVF 5 eitjes (1 matige bevruchting) bij 225 en 300 eenheden Gonal F.
    De 2e poging zou ICSI worden, maar omdat er maar 2 eitjes waren ondanks 300 eenheden Gonal F. Is dit een escape IUI geworden.

    Sinds donderdag ben ik begonnen met spuiten voor onze volgende ICSI poging: 375 eenheden Fostimon.
    Hopenlijk krijg ik nu wel een eitje of 5.......
    Er lagen donderdag bij de uitgangsecho maar zo'n 6 / 8 eitjes klaar. Niet veel, maar ik hoop genoeg.

    Mijn vraag kon de arts niet beantwoorden; wanneer zijn mijn eitjes écht op.
    Hebben jullie antwoord op die vraag gehad?

    Ik hoor het graag van jullie.
     
  6. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Marjah; waarom verhoogt IVF jouw kansen op een zwangerschap niet? Komt dat omdat je eitjes slecht van kwaliteit zijn oid?
     
  7. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hee meid,

    welkom bij de "club"...

    Tja, moeilijke vraag hoor. Ik weet niet wanneer je eitjes echt op zijn. Alleen zul je met je antrale follikel telling een heel aantal follikels per kant moeten hebben om tot de "normale" categorie te behoren. Bij jou is dit dus gemiddeld 7 (aan twee kanten) 8). Dit is wel laag. Het kan ook nog eens varieren van keer op keer. Is dit dus altijd bij jou zo hoog? Voordeel is wel dát je ze nog hebt! :). Heeft de arts ook iets over FSH gezegd?

    Op internet is wel wat te vinden over je leeftijd icm je follikel count, maar ik wet niet of je daar uberhaubt iets aan hebt.

    Bij mij zijn tot nu toe nooit normale follikels gezien mbv echo. In het begin dachten we wel een normale follikel te zien, maar waarschijnlijk is dit altijd (en elke keer) een cyste geweest. De laaste keer zouden we weer een follikeltelling doen en ja hoor... de 2 gewoon uitziende follikels die net voor mijn menstruatie te zien waren, waren uiteraard weer uitgegroeid tot cysten. Weer geen telling, weer geen FSH meting. De cysten produceren namelijk zoveel oestrogenen dat de FSH wordt onderdrukt. Ook het krijgen van cysten is een teken aan de wand, dat mijn eicelreserve erg laag is.

    De reden dat IVF waarschijnlijk dus niets gaat bijdragen is omdat de arts geen normale eiblaasjes kan vinden, die dus ook niet gestimuleerd kunnen worden en die dan ook waarschijnlijk leeg zijn (geen eicellen). Zo heeft ze het ons uitgelegd.
    Ze kan het mis hebben, maar dat kan ze alleen bewijzen door mijn eierstok te verwijderen en aan plakjes te snijden... en dat doen we maar niet ;). Who knows en wordt ik blij verrast. ZOu wel erg leuk zijn. Toch een ukkie van mezelf.

    Kus, M

    Wat een warrig verhaal... ik wil ook eigenlijk 300.000 dingen tegelijk vertellen.
     
  8. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hee Ieoor,

    Veel succes bij de stimulatie. Er liggen er 6-8 te wachten, dus misschien valt het allemaal mee en gaan ze (bijna) allemaal aan de groei.

    Duim, duim, duim...

    Kus
     
  9. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Ieoor, volgens mij is Sikki van de Menopur... Zij heeft hetzelfde probleem en de stimulatie ging daarmee wel redelijk (volgens mij).
    Misschien kan zij je nog meer tips geven?

    Kus, M

    Zij begint vandaag met spuiten (volgens mij).
     
  10. Sikki

    Sikki VIP lid

    20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Hey Ieoor,

    Dus toch...
    Bij jou is het ook zover.
    Vreselijk balen meid! Maar absoluut nog niet hopeloos!!!
    Ik heb net gehoord van iemand die ook in mijn/onze situatie zit(slecht zaad en lage eicelreserve AMH 0,3), dat ze net zwanger is geworden middels ICSI. Ze had ook maar 3 eitjes uit 5 follikels.
    Ik heb ergens gelezen dat op onze leeftijd een lage eicelreserve niet altijd samen gaat met slechte eitjes. Dus dat is dan weer een geluk!
    Het klopt ook wel denk ik, want onze embryootjes waren tot nu toe altijd goed.
    Hoeveel tijd ik heb, geen idee. De arts heeft wel deze week gezegd dat ik haast moet maken, maar ook hij kan niet zeggen hoe lang ik nog heb. Ik zelf denk dat het niet zo heel lang is. Hooguit een jaar of misschien twee. Dus ik hoop dat ik de vriezer een beetje kan vullen.

    Jij dus donderdag begonnen met spuiten van Fostimon. Dat is ook iets anders dan de vorige keer. Ik ken het helemaal niet. Ik ben vandaag begonnen (goed zo Marjah :)) met 375 Menopur, dus net zoveel als jij. Ik reageerde ook niet zo goed op Puregon. Zelfs met 450 EH had ik maar 1 eitje. Afgelopen dinsdag lagen er iets van 6 follikels, dus ik hoop dat deze gaan groeien. Maar de grootste vraag is natuurlijk, zit er iets in! Bij mijn 2e poging had ik ook 5 follikels met maar 1 eitje. Spannende de tijden dus!!!

    Leuk om elkaar op de hoogte te houden! Er zijn niet zoveel lotgenoten...

    Liefs Sikki
     
  11. Sikki

    Sikki VIP lid

    20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Ieoor, las dat je elders had geschreven dat je denkt dat je nog iets van een half jaar hebt.
    Hebben ze zoiets laten doorschemeren bij jou of is dat je eigen gevoel?
    Ik word er een beetje bang van...
     
  12. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Sikki; ik vroeg aan de arts 'moet ik bang zijn dat over een half jaar mijn eitjes ineens op zijn?'
    De arts (die ik nog nooit eerder had gezien) zei dat we daar ernstig rekening mee moeten houden.
    Niemand kan exact voorspellen wanneer de eitjes echt op zijn zei ze, maar dat ze snel op zullen zijn (veeel sneller dan bij andere vrouwen van mijn leeftijd) dat is zeker.

    Ik vind het raar, omdat ze zulke uitspraken doen, zonder bloedtesten oid.
    Ik heb al eens vaker wat informatie van jouw gekregen via de mail, en aan de artsen gevraagd of ik ook dergelijke bloedonderzoeken mag/kan krijgen.
    De arts antwoordde daar toen op: 'ik heb geen bloeduitslagen nodig om te zeggen dat jij nog maar weinig eitjes hebt, dat zien we zo ook al'.

    Vreemd he.
    Ik maak me dan ook ernstig zorgen nu.

    Ook zei deze vrouwelijke arts donderdag dat het logisch is dat ik nog nooit zwanger ben geworden. De kwaliteit van de eitjes schijnt slecht (slechter) te zijn, als je eitjes bijna op zijn..... HUH. Wij dachten dat we niet zwanger werden door het slechte zaad. Maar naar nu blijkt, ligt het dus ook aan mijn eitjes......

    Maar ik wilde je niet bang maken .... (oops.... sorry).
     
  13. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Marjah; tjee, helemaal geen goede eitjes te vinden.... Dan mag ik eigenlijk niet zeuren.
    Wat een ellende is er toch in de MMM he. Is het een niet slecht, dan is het andere weer niet goed.

    Meid ik hoop echt dat het jullie een keer gegund is een paar mooie eitjes te krijgen. Succes.
     
  14. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Sikki; ik las terug en zag dat je nog meer geschreven had.
    Eitjes hoeven dus niet altijd slecht van kwaliteit te zijn.... Ik ga het donderdag weer aan mijn eigen arts vragen... Ik hoop het zo!!!

    Als jouw ''voorspelling'' van zo'n 2 jaar uit komt, dan heb je in theorie echt nog wel kans op een kindje.

    Daar gaan we voor dames; allemaal een kindje van onszelf in het nieuwe jaar!!!

    En inderdaad heel leuk en fijn om lotgenoten met iets soortgelijks te spreken. Kunnen we elkaar mooi op de hoogte houden en door moeilijke tijden heenhelpen.

    Fostimon word trouwens gemaakt uit de urine van oudere vrouwen (ik denk vrouwen in de overgang) (Haha, moet om mezelf lachen, daar hoef je dus niet per definitie altijd oud voor te zijn....) Sorry, maar een beetje sarcasme helpt me zo op zijn tijd door de ellende heen.....

    Het zit per 75 eenheden in een doosje. Dus per dag moeten we 5 doosjes openen, dan een ampul 'water' en deze in al deze 5 ampullen leegspuiten en weer opzuigen.... Heel wat meer werk dan de Gonal of Puregon spuit van voorheen.
    Maar ik heb een goed gevoel bij dit goedje. Nu hopen dat donderdag bij de 1e FM ook iets positiefs te zien is.

    Meiden fijne avond!
     
  15. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hee meiden, wat een activiteit in ene :)

    Zo kijk ik even niet en staan er een heel aantal berichtjes :). Ik vind het ook fijn dat ik meer meiden met dezelfde problemen tegen kom.

    Hiervoor wist ik het van 1 persoon. Een vriendin van een vriend van ons. Gek eigenlijk, zo sta je er helemaal niet bij stil wat zij allemaal door heeft moeten maken en zo zit je er zelf midden in.

    Oh ja en natuurlijk addison van private practice.... toevallig was laatst de aflevering dat het haar verteld werd.

    Bij mij is AMH ook niet gemeten, mijn arts had het zelfde verhaal; dat heb ik niet nodig, de telling is het meest betrouwbaar. Ach, ik hoef het ook noiet te weten hoe lang ik nog kans heb. Ik wil het ook niet weten, ik kan me er alleen maar drukker om gaan maken.

    Ik ga nu toch voor de eerste stimulatie nog eens met mijn arts praten of puregon zo'n goed idee is. Ze is jong en onervaren... dat heeft me al eens een hele hoop ellende bezorgd en dat wil ik niet nog eens. Ze gaat het maar overleggen met de "chef de polikliniek". 33 jaar ervaren en zeer kordaat. En... ik heb laatst gezien (op internet) dat ze ooit een boek heeft geschreven over ons geweldige probleem.

    Ik ga, by the way, beginnen met de stimulaties of er nu een cyste zit of niet. Want als ik daarop moet wachten, dan is mijn voorraad zeker op. Ik weet dus niet of ik ook zo'n mooie uitgangsecho ga krijgen als jullie. 6 of 7 follikels is een mooie start (okee 20 is mooier...). Gewoon nu goed stimuleren en misschien komt het allemaal goed voor ons allemaal. Ik ben echt zo beniewd naar volgende week vrijdag, dan heb ik mijn echo om te starten met provera. Dan ongeveer 2 weken laten starten met de stimulaties. Spuiten jullie ook GnRH vanaf dag 1 en daarna puregon/menopur/fostimon ?

    Meiden, ik ga lekker slapen en morgen weer fris aan het werk... ik moet nog leren voor een examen :(. Heb er zo geen zin in. En het is veel :$, ik heb me er echt op verkeken.

    Kus, M
     
  16. Sikki

    Sikki VIP lid

    20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Ieoor, als het bij jou in een half jaar op kan zijn, dan kan dan bij mij ook. Volgens mij hebben we ongeveer evenveel eitjes. Brrrrrrrrr
    Mijn arts heeft gewoon nooit wat willen zeggen, maar middels googlen heb ik wel gezien dat met een veel lager AMH als ik niet veel meer te stimuleren viel en deze vrouwen toch echt aangewezen waren op ECD. Maar omdat mijn menstruatie nog vrijregelmatig is kan (of wil ;)) ik het me bijna niet voorstellen dat ik nog maar heeeeel kort heb.
    Nou ja, wat Marjah zegt, maar niet aan denken! (lekker je kop in het zand steken ;)). Vandaar mijn eigen voorspelling van 1 tot 2 jaar.
    Het verandert er natuurlijk ook niet van. We moeten er het beste maar van zien te maken. En dat is gelukkig NU!

    Menopur komt ook van ouwe wijven :D (dus vrouwen in de overgang). Dus ik denk dat Fostimon en Menopur wel een beetje hetzelfde zijn. Er zit naast FSH ook LH in. Waarschijnlijk zal jij er wel goed op reageren.
    Bij mij zit het ook in flesjes van 75 EH. 's Ochtends 3 flesjes openen, mixen, opzuigen en spuiten en 's avonds 2. Zeker meer werk, maar als het ook meer eitjes oplevert zeg ik prima! Heb jij het ook zo verdeeld?
    En jij ook donderdag je eerste FM. Spannend!!!

    Marjah, ik had bij aanvang van mijn 2e keer stimuleren ook een mega dikke cyste. Die hebben ze middels een punctie leeggezogen, zodat ik toch kon beginnen met stimuleren. Die was echt niet vanzelf meer weggegaan. Begrijp nu ook dat cystes een teken aan de wand zijn. En het was niet mijn eerste...
    Ik zou trouwens zeker met je arts overleggen over je medicatie en protocol. Vrouwen als wij reageren beter in een kort protocol (zonder pil oid, start stimulatie CD3 en dan pas aan het eind rond stimulatiedag 8 een remmer erbij). Ik had in het lange protocol namelijk met meer EH spuiten minder eitjes.
    Dus toch ff overleggen wat beter is. Fostimon/Menopur icm kort protocol of misschien hebben zij betere ervaring met iets anders.
    Maar het zou toch jammer zijn als je maar 1 stimulatiepoging hebt en je in het standaard protocol zou vallen.
     
  17. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hoi, Ik val wel in het verkorte protocol, hoor. Dus geen pil en al die ellende. Maar op CD1 tot de punctie moet ik GnRH spuiten en vanaf dag 3 Puregon. Dus Ik zal vragen of de puregon bv menopur kan worden. Wat voor remmer gebruik jij dan?

    Ik ga ook navragen over het leegzuigen van de cysten.

    :):):):):):):):)

    Ik ben wel happy met meer info van ervaringsdeskundigen!
     
  18. Sikki

    Sikki VIP lid

    20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Ik had liever gehad dat jij het niet nodig had en ik het niet kon geven :p

    Maar dus jij ook het korte protocol. Goed zo!
    Ik spuit met Cetrotide vanaf SD 8. De eerste keer had ik Orgalutran.
    Maar in het lange protocol heb ik Decapeptyl gehad. Pffff, ben echt zo'n junk die vanalles al heeft gebruikt :D
    Maar als jij begint op dag 1 met Deca dan is dat beter in jouw schema.

    Hebben jullie eigenlijk ook zo last van nachtzweten?
    Werd vanochtend alweer kletsnat wakker. Heb het de laatste tijd weer erg vaak :(
    Een tijdje terug was ik ook veel duizelig. Gelukkig is dat nu over.
     
  19. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Okee... klok...klepel... :( Ik weet dus eigenlijk niet of ik Decapaptyl (GnRH) of Cetrotide/Orgalutran (anti-GnRH) moet spuiten. Volgens mij zei de arts dat ze de receptoren ongevoelig ging maken, dus dan betekent het dat ik Deca krijg... Hmmm weer wat om te vragen.

    Ik heb nog geen last van nachtzeten gehad, aangezien ik nog niet aan het prikken ben geslagen. Helaas kan ik je hier niet bij helpen. Het staat ook niet ect bij de bijwerkingen van je medicijnen, toch?

    gr. Marjah
     
  20. marjah

    marjah Fanatiek lid

    12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Oh... je bedoelt nachtzweten als overgangsklacht? Nee... ook niet! Ik heb het altijd koud, geen opvliegers etc.
     

Deel Deze Pagina