Begin 30 en verouderde eierstokken/lage eicelreserve?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by marjah, Nov 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

Oct 17, 2007
    2,957
    0
    0
    Lente; proficiat met je verjaardag!

Heb de laatste tijd erg druk gehad, dus ben niet veel hier geweest, sorry meiden!
    Ga zo even terug lezen.

Update van mijn kant: gister weer wat spotting en temp flink gezakt. Tegenwoordig menstrueer ik niet veel meer dan dat, dus ondanks het stiekume goed getimede rummicubben helaas niet raak :( Ach, had ik ook niet verwacht.

Ben vanochtend bij de gyn geweest.Op zich zijn de uitslagen gunstig, in die zin dat hij zei dat een oplopend FSH (14) niet ongebruikelijk was voor mijn leeftijd en dat het AMH betrouwbaarde is (was bij mij best goed). Ook in mijn eierstokken waren bij de echo plenty follikels.
    Hij stelde een verkorte cyclusanalyse voor tot aan de ovulatie. Toen ik zei dat mijn luteale fase korter leek geworden 8-10 dagen, stelde hij cyclusanalyse tot na de ovulatie met midluteaal progesteron voor.
    Ik kan daar komende week al mee beginnen omdat ik gister ongesteld ben geworden. Als slijmvliesopbouw te minimaal blijkt te zijn, zou ik puregon kunnen spuiten om dat wat te stimuleren. Over consequenties van korte LF hebben we het nog niet gehad. manlief hoeft zijn kwakje pas in te leveren als “bij mij alles goed is” (en dat lijkt me niet, anders zat ik daar niet) Maar hij is in ieder geval voorlopig erg opgelucht!
    Ik vond de gyn een rare kerel. Niks geen gesprek op een stuk of drie vragen na. Hij begon meteen met wat hij wilde doen namelijk een cyclusanalyse (en dat had mijn vorige gyn ook al eens voorgesteld maar die twijfelde toen en zei dat het misschien beter was eerst naar deze gyn te gaan; dan denk ik wel "heb ik daar nou twee en halve maanden op zitten wachten??")
    Hij lichtte het “cyclusanalyse-spreekuur” toe als: “Dan moet U zich niet voorstellen dat u een kopje koffie neemt in de wachtkamer, maar komen, broek uit, echo en tot ziens maar weer! Er is geen tijd om even te gaan huilen in de spreekkamer, want daar hebben de assistenten geen tijd voor!! Dat doet u dan maar bij”. Hij zal het ongetwijfeld grappig en vriendelijk bedoelen, maar dat was aan mij niet besteed.
    De eerste echo zou eigenlijk zondag moeten, anders maandag, maar omdat het dan Pasen is, verschuiven we het naar zaterdag.

Zo, ik ga effe bijlezen,
    sorry voor mijn ego-berichtje

2. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Haha, het "uitgangsecho-levert-vreemd-beeld-op"- kwartje viel echt in centen :D. Fijn Sikki, dat je het me even zo subtiel duidelijk hebt gemaakt :D met je:
    Jemig, ik ben traag tegenwoordig :)

Anyway... mooie start sikki! Op naar een goede stimulatie met een mooi roze resultaat. Goeie tip trouwens over die FSH meting aan het begin. Daar doen ze in alkmaar niet aan.

Seth: heeeeehhh gezellig ;) hoe gaat het met je "schone"moeder, tante en andere idiote familieleden? sorry meiden, ander topic!

Joontje :(, vervelend he.. om te zien hoe een ander ook kan strijden. Zo herkenbaar en je voelt gewoon het verdriet.

@hier: ik werk nu 50% sinds vandaag... al voelt dat ook weer niet goed. Maar het is wel beter voor me.

Liefs, Marjah

3. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Wahahaha wannaB... wat een idioot die arts van je. Sorry... maar daar kan ik ook niets mee.

Er wordt iig wel actie ondernomen, dus ik hoop dat je snel weet hoe jullie verder gaan. Wel mooi dat je AMH goed en aantal follikels hoog waren.

Hoe oud was jij ook alweer? heb je vast al 10 x vertelt... sorry
    dit nav je opmerking over de FSH die goed was voor je leeftijd.

4. lente67

lente67 Niet meer actief

:DHee Meiden,

Bedankt voor jullie felicitaties:) Ik hoop idd. op een mooi cadeau maar verwacht morgen mijn ongi. Ach zeg nooit nooit:D
    Dus je uitgangsecho was goed. Nu snap ik wat je bedoelt. En wat is FSH:(.Begrijp ik eindelijk het een komt er weer wat anders. Nog even en ik moet een test afleggen:D
    Gisteren een leuke dag gehad en vandaag vrij. En we gaan de datum vastleggen in het gemeetehuis en kerken bekijken. Om half 3 kwam mijn vriend naar bed dat hij een kerk wist. Huh, wat??? Ik wist niet dat we in een kerk gingen trouwen. Maar dat wil hij voor mij doen:)
    Hij is echt lief;)

Joontje wat erg voor je vriendin.

Marjah, kan je mij niet een beetje geven? Ben namelijk wel een ukkie (1.61) en zal ook zeker geen sisi-jurk dragen. Dan lijk ik ook een suikerspinnetje:D Vervelend dat je gas terug moet nemen maar gezondheid gaat voor alles en het zou jammer zijn als je niet fit bent voor je trouwen. Knuffel en probeer aan je rust toe te geven.

Wannabmum, wat een gekke vent die arts van je. Zal wel een soort grapje zijn. Heeft zelf zeker een hele schare aan kinderen rondlopen:(

X Lente

5. Joontje

Joontje Bekend lid

Mar 3, 2009
    523
    0
    0
    Seth, welkom hier.

WannaBmum, wat een rare boel daar bij jou in het ziekenhuis. Trouwens ook raar dat ze het zaad van je man niet even testen. Wij gingen er ook volledig van uit dat het aan mij lag, uiteindelijk bleek dat manlief erg slecht zaad had.

Sikki, mooi dat de echo goed was. Nu wachten op je ongi!!! Hoop dat je de uitslagen wat sneller kunt krijgen. Bij ons in DD prikken ze 'sochtends en dan kan je smiddag al bellen. Maar dat is voor ons ook maar een half uurtje rijden. Op naar een mooi FSH, dan mooie eitjes, embryootjes gevolgd door een wolk van een baby. Hoop het zo!!!!!!!!

Iejoor, hoe was je weekendje uit??

Lente, en suikerspinnentje:p is de ongi al gekomen of ??????

Marjah, rustig aan blijven doen ook al voelt die 50% niet goed aan. We kunnen niet altijd met volle kracht vooruit, nu even bijtanken zodat je er straks weer tegenaan kan.

Hier weer aan het spuiten. Merk het wel, ben alweer verschrikkelijk emo :) Donderdag de echo, hoop dat ze al iets kunnen zien.

Liefs Joontje

6. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

Oct 17, 2007
    2,957
    0
    0
    Marjah: geeft niet hoor dat je wat vergeetachtig bent ;)
    Ik ben 35. Natuurlijk wil ik best geloven dat je FSH oploopt met je leeftijd, maar dat van mij is 14 en dat van mijn eeneiige tweelingzus is 4!

Lente; ben je al ongesteld?? Hoop dat het zonder al dat gedoe voor jullie toch stiekum raak is! begrijp ik goed dat je vriend niet kerkelijk is? lief dat hij dan zoveel moeite voor je doet! heerlijk al die voorbereidingen en voorpret!
    en wat FSH betreft... na drie weken meeschrijven moet je standaard examen "vruchtbaarheid en afkortingen" doen :D

Joontje: omdat ik al twee keer zwanger ben geweest (waarvan 1 x MA) gaat de gyn er van uit dat er in principe goede zaadcellen zijn. Maar omdat mijn man vroeger is geopereerd aan 1 van zijn zaadballen, zei hij wel dat als er bij mij niks uitkomt we verder onderzoek bij mijn man gaan doen)
    Sterkte met de effecten van je spuiten en succes met de echo morgen!

7. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Succes Joontje!!!

8. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    Joontje, succes morgen!

Hier wil de ongi maar niet doorzetten.
    Gisteravond 1x rood slijm en vanochtend 1x rood slijm en that's it.
    Kan geen ongi zijn, lijkt mij.
    Dus nog maar even 'geduldig' afwachten :(

9. lente67

lente67 Niet meer actief

Hee meiden,

Nu weet ik nog niet wat fsh is;) Zo lukt het nooit met het examen:D
    Hier ook nog geen ongi, wat hopelijk ook niet gaat gebeuren. Maar morgen cd26 en de vorige keer en cyclus van 28 maar gemiddeld 25/26 dus wie weet;)

Sikki wat vervelend dat het niet doorzet/op gang komt.

Joontje suc6 met spuiten.

Mijn vriend is idd. niet kerkelijk maar wil voor mij wel in de kerk trouwen. Gaan we nog uitzoeken. De datum wordt volgend jaar 20 mei.

X Lente

10. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

Oct 17, 2007
    2,957
    0
    0
    Lente: FSH is follikel stimulerend hormoon. Het wordt ij je hersenen gemaakt en zet de eierstokken aan tot het laten groeien van een eiblaas (follikel) Als je eierstokken ouder en kwalitatief slechter worden, reageren ze slechter op FSH. Je ziet dan dat FSH gaat stijgen om hetzelfde effect te bereiken.

11. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    OK, komt ie in Jip en Janneke taal.

FSH is het follikel stimulerend hormoon.
    Deze doet de eicellen rijpen.
    De normaalwaarde van dit hormoon wordt op CD3 gemeten en moet tussen de 1 en de 10 liggen.
    Als je in de overgang raakt dan heeft je lichaam meer moeite om een eitje te laten rijpen, hierdoor ga je meer FSH aanmaken om toch een eicel tot rijping te laten brengen. Totdat je lichaam geen eitjes meer aanmaakt en dit hormoon heel erg hoog is.
    Als je FSH boven de 12 ligt heeft het starten in die cyclus niet zo veel zin.
    Menopur, Puregon, Gonal-F zijn FSH hormonen. En tja, je eierstokken reageren al niet zo goed op dit hormoon (vandaar dat het hoog is) dus heeft heel veel bijspuiten met FSH niet zo veel zin.
    Aan het begin van de overgang kan dit hormoon nog wel per cyclus fluctueren en dus heeft het wel zin om voorafgaande aan het spuiten ff te checken wat de waarde is.

12. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    Tja, WannaB, in 1 regel kan het ook :D
    Ben nogal lang van stof...;)

13. Joontje

Joontje Bekend lid

Mar 3, 2009
    523
    0
    0
    Hallllooooooooo,

vandaag voor de eerste echo geweest na 4 dagen stimuleren, er waren op dit moment 4 eitjes te zien van 10mm. Dokter verwacht dat er nog meer bijkomen. Tweede paasdag weer voor echo..

Schreef ik een paar dagen geleden dat mn vriendin ongi was geworden?? Nou dat zette niet door en vandaag was haar testdatum, ja hoor ZWANGER!!!!!!! ws was de bloeding de afstoting van jip of janneke.. HCG was 135 dus dat is volgend mij harstikke goed.

Laifs

14. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Waaaaaaattt!! wat fantastisch voor je vriendin! Heb je de moed al bijna opgegeven, en dan krijg je zo'n kadootje :).

Goed voorbeeld doet goed volgen, dus meiden dat wordt nog wat met ons ;)!

Jurk is binnen :), ga zo naar "het partycentrum"! Wat een woord... het is gewoon een leuk cafe met restaurant ;).

15. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Joontje: wat een mooie start!

Sikki: succes met wachten...

Lente: ik hoop dat je heeeel lang op je ongi mag wachten ;). Dit geldt uiteraard ook voor Sikki! en Joontje en wannaBmum en maartje en ieoor en mezelf enz.

16. Joontje

Joontje Bekend lid

Mar 3, 2009
    523
    0
    0
    Ben ik weer met een rectificatie :)

Net nog even gebeld naar DD nav mn bloeduitslagen. Hormoonwaardes zijn nog te laag dus nu 300E gonal- F spuiten en dan dinsdag weer lab prikken en een echo. OP naar nog meer eitjes :)

Oooooh Marjah dus je jurk is binnen, leuk!! Zou nu denk ik steeds de neiging hebben om hem aan te trekken :D Nog een paar weekjes en dan ben je een getrouwde vrouw :p

17. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Hee Joontje, hoeveel eenheden spoot jij ook alweer? 300IU is op zich nog niet zo gek voor de "ik-heb-een hele-lage-eicelreserve-dames", toch?

Haha, de jurk hangt bij mijn moeder... en ik kan er in mijn eentje niet inkomen, dus ik vrees dat ik 'm pas twee weken voor de bruiloft nog eenmaal aantrek (voor het geval dat ik toch wat kilootjes ben aangekomen).

Maar de boeketkleur veranderd misschien toch wel weer! Vraagje aan jullie... (tipje van de "sluier" ;) ) Wat zouden jullie bij een grijze jurk doen? De kleur grijs neigt iets naar groen en de tule nog iets meer. De verkoopster raadde me af om wit te doen, want dan denk je echt: "bloemen waar ga je met dat meisje in die jurk naar toe?". Zij dacht (want het is nogal een eigenwijze jurk) dat paars er wel mooi bij stond. Waaaaahhhh dilemma! Wel allemaal leuke dilemma's hoor en ik ben er niet de hele dag mee bezig, al zullen jullie denken dat ik dat wel ben, nav al mijn berichtjes ;).

18. marjah

marjah Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    4,275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Sikki,

ik lees wel veel in andere topics, maar ik zie niet de kans om iedereen dan bij te houden. Maar ik wilde toch even op jou berichtjes reageren. Wat een gedoe, he.... als je niet weet waar je aan toe bent. Ik hoop dat dit vandaag toch echt je ongi wasd en dat ze morgen WEL!!! de uitslag van je FSH meting krijgt.

Ik lees in je handtekening dat je 225 + 150 IU gaat spuiten. spannend... Klingel moest ook 2x daags spuiten, toch? En at is wel goed afgelopen ;). Hiervoor moest je gewoon 300 spuiten?

Duim duim duim!

19. lente67

lente67 Niet meer actief

@Joontje gefeliciteerd voor je vriendin:) En suc6 met je eitjes.

Hier helaas mijn ongi dus hopelijk binnenkort van start met ivf.

Marjah, super dat je jurk er is. Paars lijkt me erg mooi. Hangt ook weer af van wat je man draagt. Ik had zelf toen knalroze met paars (anemonen, tulpen). Echt leuk die vertwijfeling want alles moet kloppen;)

Hier heel de dag met mijn verloofde in het ziekenhuis geweest. Hij moest onder narcose 7 restanten kiezen weg laten halen maar dat is gelukkig goed gegaan. Dus geen uitgebreide paasbrunches hier:D

X
    Lente

20. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    Ik begin als het goed is morgen met spuiten.
    's Ochtends 225 IU en 's avonds 150 IU.
    De vorige keer heb ik dit ook gespoten en toen waren er nog 8 eicellen gevonden.
    De keer er voor had ik 4 eicellen bij 225 IU.
    Zou vandaag mijn fsh bloeduitslag krijgen, maar het streekziekenhuis had de uitslag nog niet binnen (weet nu ook weer waarom ik daar ben weggegaan :x).
    Dus ik probeer het morgenochtend nog eens en anders gok ik het er gewoon op en start ik gewoon met spuiten.
    Maar heel hard duimen dat het fsh gewoon onder de 10 ligt.

Marjah, kleur bloemen...moeilijk hoor.
    Ik denk dat paars wel heel mooi kan zijn bij grijs. En hoe donkerder het boeket des te ingetogener en compacter, toch?

Joontje, jij wordt ook al lekker lek geprikt?
    Had ik de laatste keer ook. Bij ieder FM werd er ook op bloedwaarden gecheckt. Wel grondig!

Lente, voor jou dus ook geen last minute wonder. Nou, dan moet die middels IVF maar gemaakt worden.
    Wanneer weet je meer over de planning?

Share This Page