Dag dames, Hebben jullie ook een geboorteplan ingevuld? In hoeverre wordt daar echt naar gekeken/besproken? Volgende week word ik ingeleid int ziekenhuis en ik ben n beetje bang dat ze bijvoorbeeld als de borstvoeding niet gelijk goed lukt dat ze dan kunstvoeding geven oid of te laat aanleggen. Snap ook wel dat zij de deskundigen zijn en ik niet maar doen ze wel wat met de dingen die je alst even kan graag zou willen? K ben niet de persoon die echt op mn strepen staat dus ik dacht: laat ik t allemaal duidelijk int geboorteplan schrijven dat ik borstvoeding heel belangrijk vindt en dat ze me precies vertellen moeten wat ze doen en waarvoor en wat ik precies moet doen. Maarja, dan moeten ze dat plan wel serieus nemen natuurlijk... Wie heeft er nog meer geboorteplan ingevuld? Wat heb je zoals aangegeven?
Weet de gyn van je geboorteplan? Bespreek het met hem/haar en de verpleegkundigen en laat je man ervoor waken dat het plan uitgevoerd wordt!
Hier werd het in het zkh helaas niet serieus genomen. Zou voor een exemplaar in je tas zorgen en dat bij binnenkomst aan de diensdoende gyn of vk geven.
dank voor de tips, heb telkens een andere gyn dus maar even afwachten wie nu uiteindelijk de bevalling gaat begeleiden, misschien hebk wel n paar verschillende tijdens de bevalling, heb met manlief al uitvoerig besproken watk belangrijk vind. Hoop maar dat ze een beetje in een goede bui en behulpzaam zijn
Ik zou denken; maak goed duidelijk dat je een plan gemaakt hebt, als dat niet bij ze bekend is dan zullen ze ook niet (kunnen) respecteren wat er in staat! En vraag in het ziekenhuis wat gebruikelijk is, voor hetzelfde geld is het heel normaal wat jij hebt opgeschreven en hoef je je er niet druk over te maken.
Wat bv betreft is het in alle ziekenhuizen nu het beleid dat je kind het eerste uur al wordt aangelegd (als hij/zij gezond geboren is natuurlijk). En verder: als je binnenkomt, direct het plan aan de dienstdoende arts/medisch personeel geven. Ik heb het zo gedaan (had niet veel wensen, behalve badbevalling, geen pijnstilling, liever geen knip en kindje meteen bij mij), en ze hebben overal rekening mee gehouden. Nu ging mijn bevalling ook heel voorspoedig, maar kan begrijpen dat als het wat moeizamer gaat, het dan juist belangrijk is dat ze weten dat jij ook wensen hebt! Laat je niet zomaar het bos insturen en denken dat zij per definitie alles weten. Iets te zeggen hebben over je bevalling is heel belangrijk. En laat je man er inderdaad voor waken dat niets besloten wordt zonder jullie instemming.
Ik had een ziekenhuisbevalling, met mijn eigen VK, maar met een verpleegkundige van het ziekenhuis (medium risk). Die verpleegkundige heeft ook aandachtig mijn wensen lijstje bekeken en met mij besproken. Ondanks dat de VK ook wist wat ik wilde. Dat deed ze, zodat ze dan de gyneacoloog evt kon inlichten bij spoed. Dus hier is het goed geregeld. Al kan er altijd iets anders gaan dan gewensd/gepland. (Mijn eerste ging zoveel anders, en ik was vooral blij dat mijn zoontje het heeft gered, en ik goed verzorgd ben met mijn totaal ruptuur. Jammer van de 1e borstvoeding geven, jammer van de "ik doe het 1e badje", jammer dat ik bijna direct naar de OK moest. Maar we zijn er, en we zijn gelukkig )
Hier werd er door het verplegend personeel wel naar gehandeld. Ik wilde bijv. geen personeel in opleiding en toen ik een wee lag weg te zuchten kwam een stagiaire zich voorstellen. Zowel man als ik hadden niet het besef en benul om er iets van te zeggen, maar even later werd ze weg geroepen en is ze niet meer terug gekomen. We hadden ook aangegeven dat man dochter graag wilde aanpakken, op het moment supreme was hij dat alweer vergeten en hielpen zij hem herinneren, echt heel fijn! De gynaecoloog was wat minder, ik had heel veel last van mijn bekken en gevraagd om niet aan mijn benen te trekken of te duwen. Uiteindelijk deed hij het toch en toen mijn man zei: "he hallo, even rustig aan, ze heeft last van haar bekken", zei die knakworst: "och, dat hebben ze allemaal..." Maar goed... Dochter was sterrenkijker en er moest nogal wat kracht en meeduwen aan te pas komen, dus misschien was het ook wel echt nodig. Al had ie het dan wel anders mogen zeggen
Ik had beide keren een geboorteplan gemaakt. De eerste keer werd een inleiding en ineens ging het erg snel. Ik had het plan al gegeven en toen ineens hebben ze het heel snel ff overgelezen. Veel ging toch al niet op door inleiding, steeds aan ctg, ruggenprik, vacuum en knip. De tweede keer was poliklinisch en ook toen was het doorgelezen. Aan aantal dingen konden gaan zoals ik graag zou willen. Maar beide keren was het niet erg als dingen anders liepen dan ik graag had gewild. Mijn bevallingsplan was echt een richtlijn met wensen. Ik heb het dan ook bevallingswensen ipv bevallingsplan genoemd.. !