Begin nu ineens bang te worden!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door , 8 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Gelukkig, iemand die het snapt. Mensen gaan het zó letterlijk nemen. Het maakt me helemaal niet uit of het een jongen of een meisje wordt, maar ik had wel zoiets van ojeee wat als we nu ineens horen dat het een meid is!
    En als er dan ook al aangevallen wordt op het feit dat iemand 'hoopt' dat haar kindje gezond is (ómdat er mensen zijn die een kindje hebben met een afwijking) dan gaat het mij toch echt even te ver hoor. Ik vind dat iedereen absoluut het recht heeft om te hopen dat zijn/haar kindje gezond is, ik bedoel dit is toch wat we allemaal willen? En als het niet 'gezond' is dan zegt dat niet meteen dat het kindje niet welkom is!

Gelukkig was onze kleine tot wat ze kon beoordelen helemaal goedgekeurd, en hier zijn we ontzettend blij om. Ook liet meneer zijn geslacht érg graag zien we konden er zelfs niet om heen: het is echt echt echt een jongen. Dus de muurtjes blijven blauw en de kleertjes blijven in de kast. :p

2. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    In het topic echo's en onderzoeken, 'zwerven' wat moeders rond, die nogal wat meegemaakt hebben. En vaak weet je pas hoe iets voelt als je het zelf hebt meegemaakt.
    Angst hebben, en bang zijn voor het verliezen van een kind, of voor het niet gezond zijn van je kind, is van een hele andere orde dan 'angst' over het geslacht. Omdat deze moeders nogal gevoelig zijn door alles wat er gebeurd is, reageren ze zoals ze reageren...
    Dat is niet goed, maar ook niet fout.

Gelukkig is jouw probleem van andere orde. En gelukkig begrijp jij niet waarom wij zo reageren, als je het wel zou begrijpen, had je wellicht ook wat voor de kiezen gehad. En weet je, dat wens ik helemaal niemand toe.

De onderwerpen in echo's en onderzoeken zijn voor 75% vrij serieus. Dat zijn de reacties vaak ook. Als ikzelf een topic zou openen, deed ik dat waarschijnlijk ook omdat ik ergens echt mee zit, niet zomaar voor de lol. Niet goed geinterpreteerd door mij, maar ik heb jou topic te serieus genomen. En ik was niet de enige.

Er heeft hier overigens niemand gezegd dat je niet mag hopen dat je kindje gezond is. Die hoop heeft iedereen, ik heb zelfs de ijdele hoop dat er alleen nog maar gezonde kindjes gedragen worden.
    Wel hebben we ons ongenoegen geuit over de uitspraak: 'Als het maar gezond is!'
    Wanneer iemand ipv 'als het maar gezond is' zou zeggen: 'Ik hoop een gezond kindje te krijgen', of 'Gezondheid is het allerbelangrijkste', dan zou ik daar helemaal geen probelemen mee hebben. Maar 'Als het maar gezond is' is een uitspraak m et een dikke punt er achter (als je begrijpt wat ik bedoel), het is een uitspraak die in feite zegt dat daar het eind is: 'Als het maar gezond is'.......... want anders? Ik denk dat niemand zich bij het zeggen van die woorden afvraagt: 'Wat nou als het niet zo is?', daar wordt niet over nagedacht, want 'Als het maar gezond is' anders houdt het op...? En dat stuit mij onder andere best wel tegen de borst.

3. cindy en marcel

16 sep 2007
    98
    0
    0
    thuisblijfmoeder
    eindhoven
    Hey Kleinwonder fijn dat het nog steeds een jongetje was :)
    had die mevr van berkel enschot het toch goed gezien ;)
    En natuurlijk fijn dat alles verder goed eruit zag.

4. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn dochter was tot 20 weken een jongen en toen bleek ze ineens een meisje te zijn.
    Ja het was even omschakelen vooral voor me man maar nog steeds welkom.
    Dus het kan wel degelijk verkeerd worden gezien ( opgezette schaamlipjes wat op balletjes lijkt)

5. ladyangelinaM

ladyangelinaM Actief lid

10 apr 2008
    255
    0
    0
    huismama
    wat fijn dat alles goed was met de 20 weken echo enne....ik had ff stiekum gekeken in je album naar de pretecho maar dat kon niet missen hoor. Leuk een ventje!

6. Niet meer actief

Kiz:
    Ik weet niet wat jij nu suggereert? Maar ik heb dit topic niet voor de 'lol' geopend hoor. Ik was hartstikke nerveus en vroeg mij af of het mogelijk was dat het nu ineens een meid zou zijn.

En we verschillen dan van mening over de uitspraak: "Als het maar gezond is" want ik vind dat daar niets mis mee is. Kijk wat jullie mee hebben gemaakt is natuurlijk verschrikkelijk en dat wens je niemand toe. Maar ik vind niet dat wij dan niet meer mogen zeggen "Als het maar gezond is". Voor mij betekent die zin hetzelfde als "Ik hoop een gezond kindje te krijgen". En dat jullie dat dan verkeerd interpreteren, erg jammer want het grotendeel van de mensen interpreteert het wel gewoon op de normale manier zoals is bedoeld.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Duidelijk is jou referentiekader een stuk minder gecompliceerd dan dat van andere vrouwen hier. Weinig meegemaakt en dus weinig draagkracht? Want als je en ik quote: ' hartstikke nerveus en héél bang bent dat het een ander geslacht is' voor notabene de 20-weken echo (die een medische echo is en niet om te kijken of het een jongen of meisje is) dan twijfel ik echt aan jou prioriteiten. Oh ja, je vind de gezond ook belangrijk tuurlijk, maar je was nerveus om het geslacht. En dat is nog oppervlakkiger dan de boze reacties die je hier steeds maakt zodra iemand het niet met je eens is en op een normale manier probeert uit te leggen hoe zij het voelt. Kiz heeft zich mijns inziens heel goed uitgedrukt en jij vraagt meteen wat ze hiermee suggereert zonder ook maar een greintje begrip of respect te tonen voor haar situatie. Hoe kan je dat dan terug verwachten?

8. Niet meer actief

Ik verwacht niets terug? Ik leg alleen uit hoe ik ertegenaan kijk. Voor mij was deze 20 weken echo medisch gezien niet meer zo spannend omdat wij met 17 weken al een zeer uitgebreide echo hebben gehad waarbij ook alle mogelijke 'afwijkingen' naar boven zouden komen. Uit deze echo kwam niets 'afwijkends' en dus maakten we ons daar bij de 20 weken echo ook niet meer zoveel zorgen over. Opzich best logisch vind ik?
    En ja ik was heel nerveus en bang dat er een ander geslacht uit kwam omdat we al 4 weken lang zonder er echt over na te denken er helemaal van uit gingen dat het een jongen werd (dus vanalles gekocht) en ik de laatste dagen ineens begon na te denken over wat nu als het een meisje is?

Dat ik dan ineens hier een discussie moet gaan voeren over gezondheid/afwijkingen vind ik gewoon belachelijk.
    En ik ben héél blij dat mijn referentiekader een stuk minder gecompliceerd is dan van andere vrouwen hier, mag ik? Maar dat jij dan voor mij mijn DRAAGKRACHT gaat beoordelen gaat mij een beetje te ver!
    Ik ben blij dat mijn zorgen om het geslacht gingen en niet om de gezondheid maar hier kun jij niet mijn draagkracht uit afleiden.

Dus omdat er vrouwen zijn die een gecompliceerder referentiekader hebben (oftewel: kinderen/zwangerschap met afwijkingen/gezondheidsproblemen) mag ik mij geen zorgen maken over het geslacht van mijn kindje omdat mijn kindje er (tot nu toe..) gezond 'uitziet'? Dat vind ik nogal bekrompen!

9. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hm, dan kun je bij bijna alle topics wel zeggen "maak je hier niet zo druk om, kijk eens naar dit of dat, dat is veel erger". Er is namelijk altijd wel iets vreselijks te bedenken.
    Dan kun je ook in lijntopics roepen dat mensen niet moeten zeuren omdat er ook vrouwen doodgaan aan ondervoeding of enge ziektes.

Wees blij als iemand gewoon nerveus is voor iets onschuldigs ipv te gaan zeuren dat ze zich daar niet druk om mag maken.

Ik vind het echt gemierenneuk, sorry.

10. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik hoop dus ook dat mijn kindje gezond is en hopen mag daar is niets mis mee.
    en ja als je al helemaal ben ingesteld op een jongentje en het blijkt meisje te zijn kan het werl een teleurstelling zijn maar dat betekend niet dat ze er niet blij mee zou zijn. en denk ook echt niet dat kleinwonder er niet blij mee zou zijn als het ineens een meisje zou zijn. lijkt me wel schrikken want je stelt je toch in op iets. en daar is nix mis mee.
    maarja dit is mijn mening ik hoop ok dat dit kindje super gezond is.
    al weten we van wat dingetjes al dat het goed zit maar mocht er iets zij wat niet goed zou zijn is dit kindje ook vanharte welkom en ja iedereen denkt daar anders over.
    het is en blijf een mening van jezelf en die mag je zeggen.

11. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik quote dit stuk nog even, omdat je hier aangeeft een BEETJE bang te zijn en dat je de reacties overdreven vind. Wanneer ik daarop reageer geef je ineens aan dat het wel allemaal HEEL SERIEUS was....
    Ik weet niet zo goed hoe je het dan bedoeld, je reageert op 2 verschillende manieren.

Verder wil ik even aangeven dat dingen die beoordeelt zijn bij een echo met nog geen 17 weken, geen garantie geven voor de 20-weken echo. Deze wordt namelijk niet voor niets pas met 20-weken gedaan, omdat dan pas alles ontwikkeld is, en rijp genoeg om te beoordelen.
    Ik snap dat je minder bezorgd bent voor een 20-weken echo als met 17 weken alles ok is, en dat je je dan gaat afvragen hoe het zit met het geslacht. Ik heb er ook geen problemen mee dat je dat doet. Het enige wat ik aanmerkte was dat ik het woord bang verkeerd opvatte, te serieus nam. (En dan steek ik nogmaals hand in EIGEN boezem).

Ik wil ook niemand vertellen hoe die zich moet voelen en hoe die iets moet interpreteren of moet zeggen. Ik wil alleen maar aangeven hoe het kan voelen wanneer je aan de andere kant van de lijn staat, maar telkens als ik probeer uitleg te geven, krijg ik een trap na. Dat vind ik heel jammer.

Ik geef aan dat ik wellicht te serieus heb gereageert en ik geef ook aan dat het feit dat ik gevoelig ben voor bepaalde uitspraken MIJN probleem is, en dan nog vind je het nodig om mij te bekritiseren.
    Dat vind ik oprecht jammer.

Het klopt dat er altijd en overal wel iets ergers te bedenken is, en misschien had ik zo niet moeten reageren, maar het gaat hier over de 20-weken echo, de medische echo, waarbij gekeken wordt naar de gezondheid van je kind. Als je een echoscopiste treft die een slechte dag heeft, wil ze misschien niet eens kijken naar het geslacht. Zo is het dan ook wel weer!
    Dus ik persoonlijk vind mijn reactie wel relevant aan het onderwerp. Ook al is het iets waarover anderen het misschien niet willen hebben.
    En een discussie ontstaat soms alleen al, omdat geschreven woord anders overkomt dan gesproken woord. Ik denk dat wanneer we met z'n allen rondom de tafel hadden gezeten, dit een heel ander gesprek was geweest.
    In eerste instantie was dat ook wat ik wilde aangeven: ik had moeite met de woordkeus, het woord 'bang' viel bij mij gewoon niet goed.
    Ik reageer vaak vooral op Topics waarbij mensen echt reden hebben tot angst bij een echo, omdat ik ze een hart onder de riem wil steken. Omdat ik weet hoe het voelt. Dus toen ik dit topic opende was ik gewoon echt verbaasd om te lezen waarover het ging.

Ik denk dat ik daarin niet de enige ben. 'Onderzoeken en echo's' wordt gewoon druk bezocht door mama's met een 'verleden', en ik denk dat er daarom ook anderen zijn die eenzelfde soort reactie geven als ik. Wanneer het topic een andere titel had gehad, hadden we het misschien wel met z'n allen overgeslagen...

En nogmaals:
    VOOR MIJ is 'Als het maar gezond is' echt niet hetzelfde als 'Ik hoop een gezond kind te krijgen'.
    Dat het voor jou wel zo is, respecteer ik, maar ik vind het wel jammer dat je niet 5 seconden de moeite zou willen doen om heel even aan te voelen hoe het moet zijn voor een mama met een kindje wat niet gezond is. Gewoon om heel even te begrijpen waarom ik uberhaupt de moeite doe om het hier zo uitgebreid op te schrijven. Gewoon omdat het soms best fijn kan zijn om rekening te houden met anderen.

wanneer iemand zegt; 'Als het maar gezond is', voelt dat voor mij alsof mijn kindje er gewoon niet had mogen zijn. Stel je eens voor dat ik dat tegen jou zeg. Of nee, wacht ff, stel je eens voor dat iedereen tegen jou zou zeggen: als het maar een meisje is. En niet een persoon zegt het, maar de hele wereld lijkt het te zeggen, terwijl jij een jongetje verwacht. Maar jongetjes die tellen niet mee. 'Als het maar een meisje is!'
    Als je echt ff serieus zou invoelen nu, dan weet je een beetje wat ik bedoel.
    Nou, dat krijg ik er naast al zorgen rondom de gezondheid van ons prachtige kereltje ook nog eens gratis en voor niks bij...

Ik denk dat dit hetzelfde nuance verschil is, wat hem zit in de uitspraken: 'Ik neem kinderen' en 'Ik zou graag kinderen willen'. Moeders (en vaders) met een kinderwens waarbij het zwanger raken/blijven niet wil lukken, gaan steigeren bij de eerste uitspraak. Ik denk dat iedereen wel snapt waarom. Die uitspraak doet hen gewoon pijn.
    Zo is dat ook voor mij met de 'Als het maar...'-uitspraak. En ik denk dat iedereen met een beetje gevoel in z'n donder dat kan snappen.

12. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hmmz moet toch ff reageren over dat bekritiseren dat klein wonder dat doet maar je doet het zelf ook mag me er niet mee bemoeien maar goed moest het ff kwijt en ook over dat als iemand zegt als het maar gezond is ja hoor je ons niet zeggen dat het er niet gewenst is. dat maakt jij er van.

iedereen mag zijn haar mening geven als jij er zo over denk prima maar zij geeft aan dat ze is ingesteld door een echo op een jongentje ja en als eh een meisje blijkt te zijn ja teleurstelling maar dat zegt niet dat zij er niet blij mee is.en snap ook niet dat vele dan beginnen over het gezondheid als ze daar niet om vraagt.
    sorry moest dit ook ff kwijt want volg dit topic ook al paar dagen :( vind sommige reacties ook niet echt gepast als ze er totaal niet om vraagt

13. Niet meer actief

Allereerst wil ik even kwijt dat wij absoluut niet teleurgesteld zouden zijn met een meisje hoor! We hadden zelfs een meisje verwacht en waren totaal verrast door de echo met 17 weken. Een jongen/meid maakt helemaal niet uit maar na de eerste echo waaruit bleek dat het een jongen is zijn wij gewoon (en dat is ons zelf misschien aan te rekenen hoor) helemaal gaan instellen op een jochie. En toen de 20 weken echo kwam, kreeg ik toch wel even een gevoel van 'ojeetje, straks is het wel ineens een meid'.

Ik heb mezelf misschien verkeerd uitgedrukt door het woord 'bang' te gebruiken. Dit kan inderdaad op verschillende manieren worden opgevat. Voor moeders/vrouwen met een kindje dat niet helemaal gezond is zal dit moeilijk zijn om te lezen, want zij zullen dit interpreteren alsof ik het geslacht belangrijker vind dan het medische aspect en dat is dus absoluut niet zo. Wij waren alleen medisch al (en dit was misschien een beetje voorbarig) al iets gerustgesteld, want alles zag er goed uit.

Maar een kindje met een afwijking/mindere gezondheid is bij ons net zo welkom als een gezond kindje, ik hóóp alleen in eerste instantie dat het gezond is.

En ik snap wel dat 'als het maar..' opgevat kan worden (bijv. door moeders met een kindje met een beperking/gezondheidsproblemen) opgevat wordt als 'niet gewenst' maar ik hoop ook dat deze moeders begrijpen dat dit niet bedoelt wordt met deze uitspraak?

14. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Met alle respect hoor, maar jullie gaan VEEL te ver in jullie reacties naar de TopicStartser!

Ik begrijp dat jullie op een heel andere manier tegen een zwangerschap aan kijken, maar jullie hebben nu wel oogkleppen op hoor.
    Jullie vissen hier opmerkingen uit en verdraaien de dingen die ze zegt naar een manier zoals ze het helemaal niet bedoelt.

Ze is gewoon een aanstaande mama die het heel spannend vind!

15. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    met vosje eens :D

16. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Even om aan te geven dat ik in eerste instantie helemaal geen discussie ben aangegaan, heb ik nu mijn eerste post ge-quote.
    Daarin heb ik me puur op het onderwerp van het topic gericht, en reageerde ik alleen maar over gezondheid, omdat iemand anders dat al eerder had aangehaald.

Er is een discussie ontstaan, omdat een andere moeder aangaf dat ze moeite had met de uitspraak; "Als het maar gezond is'. Iemand reageerde daarop nogal boos en schreef dat je toch wel mag hopen dat je kindje gezond is.
    Omdat ik het idee had dat de opmerking van de moeder die moeite had met de uitspraak, heel anders bedoeld was (zij bedoelde volgens mij niet dat niemand mag hopen op een gezond kindje), heb ik daarop ingehaakt, door aan te geven dat ik wel begreep wat zij bedoelde. Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe de uitspraak ook anders kan over komen. Daarop volgend is een discussie ontstaan, die ik niet voorzien had en ook niet bedoeld had.
    Mijn excuses daarvoor, ik probeerde alleen iets recht te zetten.

Mijn inziens is de discussie helemaal niet bedoeld enkel en alleen in de richting van de topic startster, maar ook door reacties van anderen.
    Soms ontstaan dit soort dingen, zonder dat het iemands bedoeling is.

@ Klein wonder: Ik bied persoonlijk mijn excuses aan als je je aangevallen hebt gevoeld, zo heb ik het in elk geval niet bedoeld. ik wilde wat meer licht brengen in een duisternis waarin er dingen verkeerd begrepen en opgevat werden. Helaas is dat maar ten dele gelukt.
    Verder begrijpt mijn hoofd heel erg goed wat er bedoeld wordt met de uitspraak 'Als het maar gezond is' ;) ...nu mijn hart nog... :rolleyes:

Deel Deze Pagina