rijangst

Discussion in 'De lounge' started by mora27, Oct 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wie van jullie heeft dit weleens gehad?
    Ik was al nooit geen held met autorijden, mijn rijlessen hebben bijna een jaar geduurd en ik heb 3x over het examen gedaan... nu heb ik sinds 2006 mijn rijbewijs maar toch vind ik het nog steeds niet zo leuk... en altijd in een nieuwe auto krijg ik hem moeilijk onder controle en dan vooral bij het optrekken, dan slaat hij dus af... ik word er ontzettend zenuwachtig van en pak dan liever de fiets... pfff... toch blijf ik nu autorijden en gaat het soms wat makkelijker allemaal... maar o wat baal ik ervan...:x

2. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    1,810
    1
    38
    Ja, precies hetzelfde als bij jou! Ook 3 x over het examen gedaan. Ik ben gwoon te onzeker in het verkeer, wat heel vervelend voor andere mensen kan zijn en Daardoor word ik nog onzekerder. Ik rij ook alleen als ik de weg ken.

3. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    erg herkenbaar, al probeer ik me eroverheen te zetten en ga ik soms gewoon ergens heen waar ik nog niks ken... maar het blijft vervelend... het zit wel een beetje in onze familie... allemaal hebben ze hier last van alleen moeten sommigen gewoon elke dag met de auto weg ivm werk die verderweg ligt en de kids die een eindje verder op school zitten...

vanmiddag maar weer eens rondcrossen overal....:)

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Bij een volgende auto misschien een automaat overwegen? Dat rijdt echt een stuk rustiger, waardoor je minder over de auto hoeft na te denken en meer oog voor de weg kan hebben.

5. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    nou ik heb net een splinternieuwe auto dus een volgende komt er nog lang niet... mijn man zit me al aankomen haha... nee hij vind ook dat ik gewoon moet doorzetten om eroverheen te komen... vandaar ook een nieuwe auto zodat ik meer motivatie heb om erin te rijden... en voor de koude maanden die we tegemoet gaan...

6. tulip

tulip Niet meer actief

Wat vervelend als je dat hebt!!! Ik had het wel voor ik ging lessen, de meesten gingen meteen de dag na hun verjaardag, maar ik heb er een half jaar over na moeten denken. Toen toch begonnen en na 3 lessen vond ik het heerlijk. Als je mij nu ziet rijden zou je niet zeggen dat ik in eerste instantie niet durfde hoor.
    Ik denk dat veel rijden en in drukke steden op een gegeven moment de oplossing is om je zekerder te voelen.

Suc6!

7. danip

danip Niet meer actief

Wat betreft het optrekken en uitslaan van de auto. Dat had ik toen ik mijn rijbewijs net had ook in de auto van mijn moeder. Ik wilde toen niet eens meer rijden. Toen is mijn vader een keer mee gegaan, en die zag dat ik te veel op de koppeling weg reed. De koppeling van mijn moeders auto was veel slapper dan die van de lesauto, en ik had daar dus meteen gas bij moeten geven. Dat was ik alleen niet gewend, want dat hoefde in die andere auto dus niet.

Daarna nooit meer problemen mee gehad, gewoon in het begin wat meer gas geven.

Verder heb ik geen rijangst, dus daar weet ik dus niks voor. Maar hoop dat je toch wat zekerder word in de auto.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,092
    3,875
    113
    Ik vond rijlessen echt niet leuk, zowaar wel in 1 x geslaagd. Vooral invoegen op de snelweg enzo vond ik vreselijk. Ik heb mezelf er gewoon toe gedwongen om het wel te doen. Eerst vooral rond wat rustigere tijdstippen, zodat het nog niet zo druk was op de weg, maar als snel ben ik alle situaties op gaan zoeken (ja, soms met zwetende handjes en na een autorit was ik soms echt uitgeput in het begin).
    Ik kreeg al snel een baan waar ik dagelijks een aardig stuk voor moest rijden, toen wende het heel snel. Eigenlijk sindsdien helemaal geen angst meer gehad. Ik rijd nog steeds dagelijks, het centrum, de snelweg etc., ik heb er totaal geen moeite meer mee. Alleen in het donker rijd ik bekende wegen, want ik ben nachtblind en moet dus van tevoren weten waar bochten zijn, paaltjes staan etc., anders is het moeilijk te zien.

9. MiSe

MiSe Niet meer actief

Ik herken het helemaal! Heb nu bijna 5 jaar mijn rijbewijs en nu gaat het goed. Maar als ik ergens heen moet waar ik de weg niet ken, heb ik de avond van te voren al zo de zenuwen! Maar ik doe het vaak wel, mbv Tomtom, dat wel. Ik kon tijdens de rijlessen en nu nog, moeilijk met de koppeling overweg. Ik merkte dat ik het meer had bij bepaalde auto's. Nu heb ik een (oude) volkswagen, die rijden en koppelen stugger. En je moet echt je best doen om m af te laten slaan. Zo fijn!! Daardoor voel ik me zekerder en durf ik ook beter te rijden. Snap dat voor jou dat niet mogelijk is maar misschien kun je eens oefenen in een oude, stugge auto? En toch gewoon doen! Ik durf nog niet naar A'dam, maar voor de rest doe ik het maar gewoon anders kom je nergens meer. Je bent zoveel vrijer als je gewoon kan autorijden! Succes!!

10. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Tijdens mijn rijlessen was ik vaak zo bang dat de ruiten letterlijk besloegen van mijn angstzweet. Ik ben er gelukkig overheen gekomen toen Kyra geboren werd. Ik heb mezelf toen een giga schop onder mijn achterste gegeven en tegen mijzelf gezegd: "Ik heb mijn rijbewijs en ik kán goed rijden en miepen doe ik maar in mijn eigen tijd, maar zodra ik met mijn dochter in de auto zit doe ik het gewoon."

Dat gewoon was helemaal niet zo gewoon, maar na een tijdje ging het steeds beter en nu rij ik zonder angst!

11. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

Feb 21, 2006
    1,439
    1
    0
    Delft
    Ik heb hetzelfde en dan hebben we al een automaat.
    Het gekke is dat als ik eenmaal aan het rijden ben dat het dan prima gaat alleen de drempel is zo hoog.

Een paar keer per jaar rijd ik een klein stukje om ": het bij te houden" maar niet van harte. Ik wil wel kunnen rijden als mijn vriend zijn been breekt of zoiets.

Ik heb al jaren mijn rijbewijs en nog nóóit getankt, schaam!

Groetjes Lisette

12. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb ook al in zwaardere auto's gereden... ford courier, volvo 940, renault laguna en een crysler vougager... bij allemaal kan ik niet juist schakelen en slaat hij gewoon af als ik weg wil rijden...!!:x mijn man zat eens naast me om te kijken wat ik fout doe en hij zegt, het is een lichte auto dus je moet wat rustiger met de koppeling zijn hem heel langzaam laten opkomen en dan gassen! ik trap volgens hem te zacht op het gas...

ook zei hij als je bang bent dat de auto afslaat moet je gewoon eerst gassen en dan de koppeling intrappen... jaja wat ingewikkelt allemaal... als ik daar dan over moet gaan nadenken... mijn rijinstucteur zei altijd je moet er niet overnadenken dan gaat het helemaal vanzelf... klopt ook wel eigenlijk... ik ben gewoon zo'n zenuwpees als het om autorijden gaat en er zal niets anders opzitten dan ervoor gaan.... dussss...;)

Share This Page