afwijkende vorm baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kip2, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kip2

kip2 Nieuw lid

20 dec 2010
    3
    0
    0
    Deventer
    Afgelopen week heb ik de eerste echo gehad, ik ben 8 weken en 3 dagen zwanger. Het kindje leek ok, het hartje klopte. Ik heb wel een doorverwijzing gekregen naar een gyneacoloog, omdat er mogelijk een afwijkende vorm van de baarmoeder was. De echoscopiste wilde verder niets zeggen, omdat ze daarvoor niet was opgeleid. Ze had het over; grijs wat er normaal gesproken niet zat, de vorm van de baarmoeder met een deuk of hartvormig, misschien 2-hoornig of misschien wel twee...
    Intussen haal ik me van alles in mijn hoofd, wat kan er aan de hand zijn. Graag zou ik meer idee krijgen van wat er aan de hand kan zijn, misschien anderen met deze ervaring?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kip2,

ben je al geweest bij de gyn? Wat de echoscopiste heeft gezien kan inderdaad een uterus bicornis zijn geweest b. Dit is een moeilijke benaming voor een baarmoeder die ipv 1 holte, 2 holtes heeft. Hier heb je normaal gezien meestal geen last van, maar als je zwanger bent kan het zijn dat je baarmoeder dus anders groot wordt dan normaal. Je baarmoeder vormt dan als het ware een hartje, 2 hoornen zoals we dat noemen. Komt af en toe voor en heeft voor het kindje meestal geen gevolgen. Wel kan het zijn dat bij de bevalling de baarmoeder anders reageert dan anders en daar moet rekening mee worden gehouden. Je kunt dus prima zwanger worden met zo'n baarmoeder, alleen is de bevalling iets om even in de gaten te houden en dan met name als het kindje net is geboren. En de kands is ook wat groter dat het kindje in stuit blijft liggen. Maar goed; dit is dus specifiek voor de 2 hoornige baarmoeder. Wacht het consult bij de gyn maar gewoon af en zet al je vragen op papier. Maak je voor alsnog niet teveel zorgen, het is juist goed dat ze meteen even checken! Want soms kom je pas achter een abnormale vorm van de baarmoeder bij een operatie oid en soms wordt het nooit ontdekt.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina