Vragen mbt geplande keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by BLiS, Jan 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Volgende week woensdag mag ik mij weer melden bij de gynaecoloog in het WKZ, dan zal de keizersnede besproken worden.
    Ik heb al wat vragen op papier staan maar zoals ik ben wil ik graag voorbereid naar het ziekenhuis.
    Zijn er hier nog dames die mij kunnen en willen voorzien van vragen die ik volgende week niet mag vergeten te stellen...:)

Alvast bedankt!

2. SuLa

SuLa Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,765
    1
    0
    Ehm.... ik wil je mijn bevallingsverhaal m.b.t. mijn eigen geplande keizersnede wel mailen? Dan zijn er wellicht al vragen beantwoord. Zo ja, dan geef ff je mailadres door via een pb'tje en dan stuur ik het op.

3. Fransa

Fransa Niet meer actief

Wat voor soort dingen wil je allemaal (nog) weten dan?

Ik heb m'n gynaecoloog eigenlijk amper vragen gesteld. Heb al een keer een keizersnede gehad, dus weet waar ik aan toe ben.

Als dat niet het geval is is het een ander verhaal natuurlijk maar dan ben ik wel benieuwd wat je nog zou willen weten....

4. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Ja wanneer je je babok bij je krijgt. Ik hoefde maar 15 min op de verkoever kamer te blijven zodat mijn kleinste zo snel mogelijk aangelegd kon worden (naakt). Dit was namelijk anders dan wat er in de patiënten folder stond daarin stond dat het in totaal 2 à 3 uur zou duren

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Na mijn spoedkeizersnee van Mr K was hij al gewassen en aangekleed toen ik terug kwam van de ok (hoefde niet naar de verkoever want die is niet open in het weekend). Achteraf vond ik dit erg jammer, hij heeft dus nooit 'vers' naakt op mij gelegen.

Toen ik dus bij Ms K een geplande keizersnee kreeg was dit ook 1 van de dingen die ik meteen heb aangekaart. Ook heb ik gevraagd of ze bij mij mocht komen (in couveuse) al bleek dat ik langer op de verkoever moest blijven. Tot mijn grote verbazing was dit geen probleem. Achteraf was ik na 15 minuten verkoever al terug op de afdeling alwaar Ms K naakt op mij werd gelegd.

Dus vraag niet alleen vragen over de keizersnee maar bedenk je ook hoe je het erna wilt hebben.
    Kind al gewassen of wil je daar bij zijn (vanuit bed mee kijken), meteen de fam erbij of eerst even lekker met elkaar zijn. (heb wel eens verhalen gehoort van moeders die hun kind pas voor het eerst zagen nadat alle opa's en oma's het al in de handen hadden gehad)

Groetjes Anita

6. Ilona83

Ilona83 Lid

Jan 1, 2010
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een gelande keizersnede gehad.
    Mijn zoontje bleef de hele tijd bij mij en is niet weg geweest alleen even dat hij er net uit kwam om te kijken of alles goed was en daarna in een warm houd doek gewikkeld en mijn man hield hem vast en bleef bij mij.
    Ook op de uit slaapkamer bleef de kleine bij mij en mocht ik hem toen aan leggen hij was nog steeds naakt en dat was een mooi moment.
    Zelf mijn oudste zoon mocht daar komen zodat we even met z;n vieren waren.
    En pas toen ik op zaal kwam werd mijn zoon aan gekleed door zijn vader.
    Laat je goed in lichten wat hun beleid is elke ziekenhuis is anders.
    Maar bij mij mocht de kleine de hele tijd bij me blijven en dat vond ik erg fijn en prettig.
    Als je meer wilt weten laat het me weten via een pb.

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Grote kans dat ik over een paar weken ook voor een geplande keizersnee ga. Voor mij is een van de belangrijkste dingen om te vragen inderdaad dat stukje wanneer je je kind ziet en echt bij je kan nemen. Ik heb begrepen dat ze normaal gesproken wel rekening kunnen houden met je wensen, maar dat als je dat niet doet dat het vaak anders gaat dan je misschien prettig had gevonden.

8. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    @SuLa; Ik ga je straks even Pb-en ;)

@Fransa; Ik wil graag alles nog weten, jij hebt al eens een keizersnede gehad dus weet al aardig wat je kan verwachten...ik helaas niet.
    Vandaar wat vragen die gewoon niet gauw in mij op zullen komen en ik niet moet vergeten.

@Isis26; Die vraag had ik idd al zelf genoteerd, dankje!

@pluk; Ik zou het wel prettig vinden wanneer ukje 2 vers op mij gelegd kan worden, het liefste naakt.
    Het wassen is wel iets wat ik graag mee zou willen maken, ik wil graag alles zien :)
    Thanx voor je input!

@Ilona83; Ik zou het dus ook erg prettig vinden dat ukje 2 zoveel mogelijk bij me is en blijft, dat ga ik iig bespreken en opschrijven.

@Mime28; dankje!

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik heb zowel een spoedks als een geplande keizersnede gehad. Als je vragen hebt, mag dat hier of per PB....dan probeer ik je te helpen!
    Anderen ook trouwens...mocht dat nodig zijn

10. Ilona83

Ilona83 Lid

Jan 1, 2010
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp dat dit je 2e zwangerschap is en je andere bevalling is wel natuurlijk gegaan?
    Wanneer gaan ze je keizersnede plannen met hoeveel weken?
    Het is namelijk zo dat ik met de 1e een natuurlijke bevalling hebt en de 2e een geplande keizersnede.
    Nu is het zo dat mijn gynaecoloog die ik mijn hele zwangerschap heb gezien wou ik ook graag dat zij mijn keizersnede zou gaan doen alleen dat ik 38 weken zou zijn was zij op vakantie dus ik heel stoer dan doen we het een week later maar voor de rest geen plan gemaakt wat als me weeen beginnen.
    En je zoals je het raad begon in die week mijn weeen ik naar het ziekenhuis maar ik had geen ontsluiting dus mocht weer naar huis toe maar kreeg wel te horen dat als ik voorledige onsluiting heb ik natuurlijk moet bevallen omdat ik al een gewone bevalling heb gehad is dat een mogelijkheid.
    Ik zei maar ik krijg niets voor niets een geplande keizersnede dus dit wil ik niet.
    De volgende dag naar het ziekenhuis gebeld om een afspraak te maken een heel verhaal maar ik had geen ontsluiting dus het waren voor weeen.
    Maar ik was erg onzeker door verhalen en met die arts afgesproken als ik vragen heb of als ik het niet vol hou zou ik op genomen worden (dit was op maandag).
    Donderdag een afspraak met een gyn en ik zei of ze wou kijken hoe het stond met onsluiting en zij zei van als ju nu ontsluiting heb doen we ook niets je moet ontsluiting hebben een weeen om een keizersnede eerder te krijgen.
    Ik was behoorlijk onzeker want het zou nog een week duren voor mijn geplande keizersnede en ik had behoorlijke voorweeen en sliep moeilijk.
    Ik was een beetje boos en wou de hoofd spreken dit kon de volgende dag maar s morgens werd ik gebeld door de hoofd dat ik me koffers mee kon nemen want ik werd s middags geholpen toen kon het wel.
    Later heb ik te horen gekregen dat ze mij veel eerder hadden moeten helpen.
    Dus ook dat stuk van stel dat de weeen eerder beginnen wat is dan hun beleid en laat dat ook in je papieren zetten zodat je altijd een bewijs heb want iedere arts zegt wat anders.
    Ik heb me verhaal een beetje bekropt neer gezet anders zou het nog langer zijn!!
    Maar voor de rest is alles gegaan zoals we van te voren hebben besproken.
    Misschien ook een tip dat je met je man ook dingen bespreek want de mijne mocht niet van de zijde van de kleine wijken en moest van mij mee wanneer ze hem snel zouden na kijken en daar mocht hij nog de navelstreng verder afknippen ook een mooi moment voor hem.
    En denk er niet te licht over het is nogal wat wat je mee gaat maken en laat het over je heen komen maar leg wel alles van te voren vast.
    Als je nog meer wilt weten hoor ik het graag.
    Ik weet niet of je borstvoeding wilt gaan geven maar als dat zo is onthou dan dat het na een keizersnede even duurt voor het goed gaat lopen en laat je niet onzeker maken door de verpleegkundige dat deden ze bij mij wel maar ik hield vol en geef nu nog borstvoeding en mijn kleine groeit er geweldig op.
    En vooral goed over praten ook erna dat help echt heel goed.
    Ik hoop dat je aan alles wat hebt.

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland

Dan heb ik een vraagje voor je! Ik heb nl bij de 1e ook spoedkeizersnede gehad en nu geplande. Bij de eerste heb ik 5 dgn in het ziekenhuis gelegen. Ik zou nu heel graag zo snel mogelijk naar huis willen gaan. Zeker omdat k nu al een kleine meid heb rond lopen, dit toch fijner om dan gewoon met zn viertjes thuis te kunnen zijn ook al kan k eerste even niet veel doen. Hoe lang heb jij met je geplande keizersnede in het ziekenhuis gelegen?

12. Sannanas

Sannanas Lid

Dec 22, 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Weet iemand toevallig rond welke tijd een keizersnede wordt ingepland? Ik woon in Hongarije, ben zwanger van de 1e, en moet komende woensdag naar de gyn om n afspraak te maken voor n geplande keizersnede. Maar, wat is nu in NL normaal?

De vragen die ik tot nu toe heb gesteld aan mijn gyn waren:
    - Op welke plek snijden ze me open?
    - Wordt het net zo netjes dichtgemaakt als bij mijn blindedarmontsteking?
    - Hoe lang duurt het voordat ik mijn kindje vast kan houden?
    - Hoe lang moeten we in het ziekenhuis blijven?
    - Wat mag ik absoluut niet vergeten om mee te nemen?
    - Mag ik de ruimte zien waar het allemaal gaat gebeuren? (Toen ik deze gezien had, waren mijn grootste angsten verdwenen ;))
    - Wat zijn papa's toegangstijden? (In mijn geval van 8 tot 20u elke dag, met uitzondering van de bevalling zelf uiteraard)

xx

13. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    @Ilona83; Thanx voor je uitgebreide verhaal!
    Ik had idd al in mijn vragenlijst de vraag opgenomen wat te doen als de bevalling zich al eerder aandient dan de geplande datum van de keizersnede.
    Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar aangezien ik nu al 1 cm ontsluiting heb en een week al aan het rommelen ben met voorweeën.
    De 1e bevalling was idd via de natuurlijke weg maar het laatste deel van de bevalling is te snel gegaan waardoor ik een subtotaal ruptuur heb opgelopen en nu dus gedeeltelijk incontinent ben…:)
    Vandaar mijn medische indicatie voor een keizersnede…
    Ik ga en kan helaas geen borstvoeding geven, heb zo'n 8 jaar terug een borstverkleining gehad.

@Sannanas; JIj hebt ook precies al wat vragen in je lijstje staan die ik ook heb :)

Mijn vragen cq punten tot nu toe:

* Krijg ik een plaatselijke narcose of een algehele narcose?
    * De buikwond wordt met oplosbare hechtingen dicht gehecht?
    * Mag mijn partner erbij zijn en kan er rekening gehouden worden dat hij slecht tegen bloed, geur en de ‘geluiden’ kan?
    * Is het mogelijk dat er foto’s gemaakt worden. Of misschien een klein filmpje?
    * Na de keizersnede verblijf ik op de verkoeverkamer samen met mijn kindje?
    * Wat moet ik niet vergeten mee te nemen naar het ziekehuis?
    * Wat als de bevalling eerder begint dan de geplande datum voor de keizersnede?
    * Blijft mijn kindje gelijk vanaf ‘de bevalling’ zoveel mogelijk bij mij?
    * Is het mogelijk dat mijn kindje vers naakt op mij kan liggen na de keizersnede?
    * Vanaf wanneer is bezoek welkom? En hebben zij zich te houden aan bepaalde bezoektijden. Geldt dit ook voor mijn man + kind?
    * Ik zou graag het 1e badritueel en/of wasbeurt zelf mee willen maken.

14. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    @Mirjamnr: bij de oudste heb ik 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, van vrijdagavond tot maandagochtend. Maaike mocht eigenlijk al op zondag naar huis, maar omdat ik veel bloed was verloren in de spoed keizersnede,wilden ze mij nog een dagje houden
    Bij de jongste heb ik 4 dagen gelegen, van woensdag tot zaterdag. We zouden vrijdag naar huis gemogen hebben, maar ze was teveel afgevallen en zag geel. Ze wilden haar toen nog een dagje in de gaten houden.
    Ikzelf voelde me veeeeeeeeeeeeeeel fitter na de 2e keizersnede!!!

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn vragen cq punten tot nu toe:

* Krijg ik een plaatselijke narcose of een algehele narcose? Ik had een ruggeprik, dus plaatselijk. Eerste keer (spoedks) had ik een epidurale prik. Dat is dus zo;n ruggeprik die wordt gegeven als verlichting van de pijn. In de OK werd die opevoerd. Bij de geplande keizersnede kreeg ik een epidurale ruggeprik (is op een andere plek) en dan ben je geheel verdoofd aan de onderkant.
    * De buikwond wordt met oplosbare hechtingen dicht gehecht? Ja, bij mij wel.
    * Mag mijn partner erbij zijn en kan er rekening gehouden worden dat hij slecht tegen bloed, geur en de ‘geluiden’ kan? Je partner mag erbij zijn als je niet onder volledige narcose hoeft. Mijn man kan ook neit tegen al die geluiden en geuren en is bij beide meiden er niet bij geweest. Bij de oudste wel geprobeerd, maar hij viel bijna flauw en is toen op de gang gezet. Bij de jongste is hij maar gewoon op de gang gebleven........Overigens is hij wel meteen met de kinderarts meegegaan voor alle controles en heeft hij nog de navelstreng doorgeknipt. Dit staat ook op video!
    * Is het mogelijk dat er foto’s gemaakt worden. Of misschien een klein filmpje? Ja dus! In de OK zijn foto's gemaakt door een verpleegkundige en mijn man heeft later nog foto;s gemaakt. Het doorknippen van de navelstreng is gefilmd door een verpleegkundige en alle onderzoeken weer door mijn man. De keizersnee zelf is bij mij niet gefilmd.
    * Na de keizersnede verblijf ik op de verkoeverkamer samen met mijn kindje? Ik moest ongeveer 20 minuten op de verkoever blijven. Helaas was mijn dochtertje toen niet bij me, maar bij de kinderarts en mijn man,gelukkig!
    * Wat moet ik niet vergeten mee te nemen naar het ziekenhuis? Leesvoer, fototoestel, telefoon, eigen douchespul/make-up, spullen voor de kleine!
    * Wat als de bevalling eerder begint dan de geplande datum voor de keizersnede? Dat moet je afspreken met je gynaecoloog! Bij mij was afgesproken dat ik het dan toch eerst vaginaal zou proberen en anders alsnog een keizersnede zou krijgen. De gewone bevalling moest dan vlot en zonder problemen gaan, anders meteen keizersnede! Kreeg overigens een keizersnede omdat ze te groot voor mijn bekken werd.....Dus als ze eerder geboren zou worden, zou er een kans zijn dat het wel zou passen!
    * Blijft mijn kindje gelijk vanaf ‘de bevalling’ zoveel mogelijk bij mij? Bij mij wel, gewoon in zo;n bakje naast me!
    * Is het mogelijk dat mijn kindje vers naakt op mij kan liggen na de keizersnede? Bij mij kon het niet meteen, maar ik had afgesproken dat ze naakt bij me zou liggen zodra ik op de kamer was (was na een half uurtje ofzo). Ze is toen ook meteen voor eht eerst aan de borst gegaan.
    * Vanaf wanneer is bezoek welkom? En hebben zij zich te houden aan bepaalde bezoektijden. Geldt dit ook voor mijn man + kind? Bezoektijden zijn hier van 15.30 uur tot 19.30 uur. Partner mag de hele dag door, van 9.00 uur tot 22.00 uur komen!
    * Ik zou graag het 1e badritueel en/of wasbeurt zelf mee willen maken. Gewoon aangeven! Als je je fit genoeg voelt, moet dit te regelen zijn!

Hoop dat je er wat aan hebt! Als ik nog iemand kan helpen, laat het maar weten....

16. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hier een plaatselijke verdoving
    Ik kreeg soort nietjes maar dit doet geen pijn, ook het verwijderen niet.
    * Mag mijn partner erbij zijn en kan er rekening gehouden worden dat hij slecht tegen bloed, geur en de ‘geluiden’ kan?
    Mijn man was er bij er werd al bleek op de kamer toen mijn infuus werd ingebracht haha
    Volgens mij mocht er in de OK niet worden gefilmd maar foto's werden door de zuster gemaakt.
    * Na de keizersnede verblijf ik op de verkoeverkamer samen met mijn kindje?
    Bij sommige ziekenhuizen mag dit wel. Ik moest wachten helaas
    * Wat moet ik niet vergeten mee te nemen naar het ZH?
    Toiletspullen, pyama of lekkere kleding, iets om te lezen al kwam ik hier niet aan toe haha
    * Wat als de bevalling eerder begint dan de geplande datum voor de keizersnede?
    Dan moest ik gelijk bellen en werd de OK klaargemaakt, ligt ook aan de reden van je keizersnede denk ik
    * Blijft mijn kindje gelijk vanaf ‘de bevalling’ zoveel mogelijk bij mij?
    Ja hij sliep bij mij op de kamer in een bakje
    * Is het mogelijk dat mijn kindje vers naakt op mij kan liggen na de keizersnede?
    Mijn zoontje werd pas aangekleed nadat hij naakt bij me had gelegen. Dit was 1,5 jaar geleden nog niet zo dus goed aangeven dat je dat wilt.
    * Vanaf wanneer is bezoek welkom? En hebben zij zich te houden aan bepaalde bezoektijden. Geldt dit ook voor mijn man + kind?
    Hier was bezoek tijd van 11:00-12:00 van 15:30-17:00 en van 19:00-20:30 mijn man mocht altijd bij me blijven.
    * Ik zou graag het 1e badritueel en/of wasbeurt zelf mee willen maken
    Gewoon aangeven dat je dat wilt. Bij mij werd het badje in de kamer gezet zodat mijn man hem bij mij kon wassen.

17. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik kreeg een ruggeprik ong. vanaf onderkant borst omlaag. Je voelt geen pijn maar wel aanrakingen echt heel gek. Naderhand morfine en paracetamol
    ja bij mij wel met vicryl
    Mag er zeker bij zijn, hij kan gewoon bij jouw hoofd blijven achter het scherm, dan ziet hij niks, maar zijn jullie wel samen
    Jazeker! Hier is een hele reportage door een verpleegkundige en mijn vriend gemaakt zitten schitterende fotos bij, overigens ook van de operatie zelf
    * Na de keizersnede verblijf ik op de verkoeverkamer samen met mijn kindje? Ja mochten wij, in ons geval meteen aanleggen, huid op huid, niet gewassen en wij bleven gewoon bij elkaar en werden samen naar mijn kamer gereden
    * Wat moet ik niet vergeten mee te nemen naar het ZH? Sloffen/slippers, lekker grote slips, oordopjes als je op zaal ligt, droogshampoo en sunkissed rouge/poeder voor een frisse look de eerste dagen wanneer je je haar niet kan wassen. ;)
    * Wat als de bevalling eerder begint dan de geplande datum voor de keizersnede? Krijg je een semi geplande keizersnede: naar het ziekenhuis en zodra er een ok beschikbaar is, word je geholpen
    * Blijft mijn kindje gelijk vanaf ‘de bevalling’ zoveel mogelijk bij mij? In ons geval dus wel
    * Is het mogelijk dat mijn kindje vers naakt op mij kan liggen na de keizersnede? ja! heerlijk
    Afhankelijk van het ziekenhuis: hier was man 24/7 welkom, bezoek op avste tijden. Wij hebben even een uurtje of 2 vooronszelf genomen
    * Ik zou graag het 1e badritueel en/of wasbeurt zelf mee willen maken. Sybren werd gewassen terwijl ik in bed lag en ernaar keek: vond ik helemaal niks: ik dacht alleen maar: wat doen jullie met MIJN baby. Ik zou nu minimaal 2 dagen laten wachten tot ik zelf zou kunnen staan

Heel veel succes en sterkte!!

18. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Thanx alvast voor jullie antwoorden!

Mocht ik nog vragen vergeten zijn meldt dit dan even :D

19. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Dat laatste is helemaal wat ik ook hoop! Me een stuk fitter voelen dan na de eerste keer met een dubbele bevalling!

Goed om alle andere verhalen van iedereen te lezen! Toch ideaal zo'n forum!!

20. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    even weer up :D

Share This Page