Hoi Dames! Ik had net een gesprek met vriendlief. We kwamen op het onderwerp uit dat : Als je nog niet bevallen op de uitgerekende datum of paar dagen over tijd bent en je wilt dat je ingeleid word voor je eigen gevoel. Want stel dat je niet langer wil wachten, bang dat het verkeerd afloopt. ( Dit is iets waar ik persoonlijk bang voor ben ).. Heb je dan recht om zelf te bepalen om ingeleid te worden. Of dient het een medische reden te zijn? Groetjes, Sill
ik weet niet of het overal het zelfde is, maar hier is iniedergeval een medische reden nodig om ingeleid te worden. als je geen medische reden hebt doen ze het hier pas bij 42 weken (soms een paar dagen eerder)
Bedankt voor je snelle reactie! Nu zal ik gaan bevallen in het ziekenhuis op medische indicatie, mijn bmi is erg hoog.. Is dit een reden om al eerder te beginnen met inleiden dan 42 weken? Het is niet dat ik niet wil wachten, maar qua gezondheid voor mijn kleintje en voor mij durf ik niet te wachten.. Groetjes, Sill
Je zou tenminste aan kunnen kaarten bij je gyn of verloskundige dat je extra in de gaten gehouden wil worden na een bepaalde duur. Ik vind dat ze dat moeten honoreren, maar of ze dat doen is een tweede... Mini is geboren met 42 weken dmv inleiding. Er was nog maar heel weinig vruchtwater waar ze pas achter kwamen omdat er een echo gemaakt werd met 41+6 (was een vrijdag). Verloskundigen hadden dat niet gevoeld ofzo dus voor hetzelfde geld hadden ze me over het weekend heen getild (was eerst de bedoeling) met alle gevolgen van dien. Bij deze zwangerschap heb ik ook bij de eerste afspraak met de verlos gezegd: dat doen we dus niet meer. En ze was het daarmee eens. Met 41 weken word ik doorgestuurd naar het ziekenhuis en iedereen is ervan op de hoogte dat het minste dat ik eis vanaf 41 weken is dagelijks een echo om het vruchtwater te checken. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen! Dus een inleiding zelf kiezen is denk ik niet echt mogelijk, maar je moet zeker je wensen en eisen duidelijk maken en je niet te gauw af laten schepen als je het antwoord niet bevredigend vindt.
bij mij leken ze er erg relaxt onder, ik heb met 41 weken een afspraak en dan gaan ze ook toucheren om te kijken of ik al ontsluiting heb en ik kreeg de indruk dat als ik wil dat ze dan al iets gaan doen..sowieso kijken ze met 41 weken of de baby nog wel in de baarmoeder mag blijven dmv echo en CTG. Misschien doen ze het in het ziekenhuis sneller dan als je onder controle bent bij de verloskundige, want ik ben ook medisch en dus onder controle in het ziekenhuis..
in de meeste ziekenhuizen is het sowieso sinds 1 of 2 jaar het geval, dat ze gaan starten met inleiden bij 41+3 en niet meer wachten tot 42 weken... dus dat scheelt misschien al? Bij m'n oudste was dat nog wel het geval.. strippen met 41+3 en als dat niets opleverde inleiden met 42 weken in het ziekenhuis. Maar gewoon even overleggen met vlos of gyn hierover en wat hun beleid is.
Met 41 weken en 3 dagen extra controle gehad in het ziekenhuis. Op vrijdag was dit en op maandag zou ik voor diezelfde controle weer terug komen als ze nog niet geboren was. Ik had kunnen zeggen dat ik ingeleid wilde worden, maar vond het nog wel best. Als ze die nacht niet geboren was hadden ze der laten zitten tot 43 weken als het goed zou gaan met haar van binnen en ik niet voor inleiding koos
Ik sta ook onder controle bij de gyn en de vorige keer met 41w2d spontaan bevallen. Ik stelde hem vorige week dezelfde vraag. Nou vertelde hij me dat sinds 2 jaar de inzichten mbt inleiden veranderd zijn. De risico's van het laten doorlopen tot 42 weken zijn groter dan de voordelen voor het kind. Ook blijken de risico's van inleiden mee te vallen. Hij vertelde mij dan ook dat je in principe vanaf 41w0d op verzoek mag worden ingeleid. Was voor mij ook nieuw hoor, is vorige keer ook niet zo gezegd. Denk dat het ook niet altijd nodig is, zeker als ze vruchtwater en doorbloeding enzo goed checken, maar vind het zelf wel een fijn idee.
Ik zou met 41+3 extra controle krijgen en gesprek met gyn, maar pas inleiden met 42w als er geen aanleiding was voor eerder ingrijpen. Ik had daar een slecht gevoel over. Gelukkig kwam baby op tijd
mijn bmi is ook veeste hoog ik liep vanaf 36 weken in het zh maar er was geen reden om de kleine eerder te halen ivm met het bmi. Ik zou wel ingeleid worden met 39+4 omdat me bloeddruk torenhoog was. maar dezelfde nacht braken de vliezen nog vanzelf
Ik heb het toevallig vorige week nog gevraagd aan m'n vk en aangezien uit steeds meer onderzoek blijkt dat het bepaalde risico's met zich mee brengt om zo lang door te lopen, heb je hier volgens mijn vk wel inspraak in. Ze leiden je niet in met 40 weken maar ze beginnen wel eerder met extra controles etc. Vertrouw op je gevoel, als je denkt dat het niet goed is kun je best om een extra echo/controle vragen!
bij mijn verloskundige gaven ze aan dat ze na 40 weken proberen te strippen. Bij 41 weken wordt je over gedragen aan de gyn. Dan krijg je met 41+3 ongeveer een echo+ctg en wordt je op de dag dat je 42 weken bent ingeleid als het niet in een weekeind is. Anders eerder/later afhankelijk van hoe je kindje het doet.
Ik ben blij om te horen dat een hoog bmi niet meetelt voor een risico factor.. Het zit waarschijnlijk ook tussen mijn oren hoor, maar je hoort genoeg verhalen dat als ze de kleine té lang laten zitten dat het soms wel eens mis kan gaan.. Dit heeft me de stuipen op het lijf gejaagd, dus vandaar mijn vraag.. Vriendlief is gelukkig wat nuchterder hierin en vertelde me al dat het allemaal wel goedkomt. En dat blijkt maar weer
Mijn vriend is hier juist een stuk bezorgder over dan ik, want hij heeft spookverhalen gehoord op zijn werk over te laat inleiden en daardoor overleden kindjes. Tja ik loop liever ook niet te lang over, maar mijn vriend staat erop dat ik met max. 41 weken word ingeleid, mocht het nodig zijn. Ik heb wel het idee dat gynaecologen hier makkelijker over denken dan verloskundigen.
Misschien dat een gynaecoloog de risico's meer zien dan een verloskundige? Ik kan me voorstellen dat als een verloskundige een bevalling thuis en in het ziekenhuis doen, het meestal goed gaat. Maar zodra er risico's komen er een gynaecoloog word ingezet en die meestal de nare dingen meemaakt.. Of denk ik nu te ver door?
Die 41-wekengrens die steeds wordt genoemd is er niet voor niks. Uit onderzoek blijkt dat juist in week 41 en 42 de meeste kindjes overlijden in de baarmoeder omdat de werking van de placenta minder wordt en er dus minder of geen nieuw vruchtwater wordt aangemaakt in die week. Dat kan dus zijn op 41 weken precies of op 41+6 bij wijze van spreken. Maar het risico hierop is na 41 weken dus aanzienlijk hoger dan in de weken ervoor. Daarom echt mijn advies: hou dit zelf in de gaten! Het is JOUW kindje en JOUW bevalling en JOUW gevoel en je kan niet alles eisen maar inzichten zijn het laatste jaar inderdaad veranderd en je mag soms best op je strepen staan vind ik. Anderhalf jaar geleden was hier inderdaad nog niet zoveel over te doen, toen hebben ze mij dus ook laten doorlopen tot 42 weken. Zo'n drie maanden nadat Mini was geboren, was er ineens veel aandacht hiervoor in de pers (ook een uitzending van Zembla die heel veel aandacht trok over de hoge zuigelingensterfte in Nederland, de meeste andere landen om ons heen leiden met 41 weken in) en gelukkig zijn nu veel verloskundigen en gynaecologen in Nederland ook gaan inzien dat laten doorlopen tot 42 weken zonder enige vorm van controle eigenlijk niet verantwoord is...
Daarom wordt ik bij 41 weken ook overgedragen naar de gyn en krijg dan een uitgebreide echo+ctg. Vind ik wel zo'n veilig idee, dat ze me niet zomaar tot 42 weken gaan laten lopen zonder extra controle.
Ja je wordt idd niet voor niks extra in de gaten gehouden als je overtijd loopt! Miepie ik ben het helemaal met je eens. Kijk een paar dagen overtijd lopen vind ik tot daar aan toe hoor, maar ik vind wel dat je zelf inspraak mag hebben op wanneer je wordt ingeleid. Ook omdat het met 41 weken wel een keertje leuk is geweest dacht ik zo.
Het is eerder een cultuurkwestie die in Nederland zowel bij verloskundigen aanwezig is als bij gynaecologen en ook bij anethesisten als het gaat om pijnbestrijding bij een bevalling. Hier wordt een bevalling door al die groepen eigenlijk gezien als een natuurlijk iets en je moet de natuur zoveel mogelijk haar gang laten gaan. Want ook gynaecologen staan in NL niet altijd te springen om voor 42 weken in te leiden, daar is nu een giga cultuuromslag voor nodig (en aan de gang als ik het zo lees, gelukkig!)
Ik ben bij de 1ste ingeleid bij 41 wk omdat mijn bloeddruk te hoog was. Vorige week aan de vlos gevraagd wat dit keer de bedoeling was aangezien mijn bloeddruk weer aan het stijgen is en vocht toe gaat nemen. Ze zei dat ze me dit keer niet overtijd lieten lopen, dus bij 38/39 weken wel wilde gaan helpen. Hier deden ze dus niet zo moeilijk toen ik er een soort van om vroeg.