Keloid na keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by Mango393, Sep 8, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mango393

Mango393 Bekend lid

May 4, 2015
    602
    101
    43
    Hi!

Bij mn eerste heb ik een spoedsectio gehad. Helaas blijk ik keloidvorming te hebben. Ik mag, zoals het er nu naar uit ziet, natuurlijk bevallen. Maarr ... ik ga ook uit van een 2de keizersnede... Maar dan is de kans dat mn keloid litteken verergert..

Iemand ervaring met een keloid litteken van een eerdere keizersnede en dan een tweede keizersnede? Hoe was de keloidvorming daarna?

Ik ben ook bang dat ik bij een natuurlijke bevalling een knip of scheur krijg en ik daar dan keloidvorming krijg. Ik baar nogal grote kinderen (rond de 5kg)...

2. Bebis

Bebis Actief lid

Mar 3, 2015
    189
    52
    28
    Klopt het dat keloid verdikking van het litteken is? Ik wist niet dat dit een naam had. Zelf is mijn litteken niet goed genezen en inderdaad op bepaalde plekken heel dik geworden. In het ziekenhuis hebben ze aangegeven dat ze dit zullen 'herstellen' tijdens de komende keizersnede. Ze zullen het wegsnijden heb ik begrepen. Uitgebreide informatie zou ik nog krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt!

Mango393 likes this.
  3. Mango393

Mango393 Bekend lid

May 4, 2015
    602
    101
    43
    Het is oa een verdikking. Het litteken is ook groter dan het originele wondoppervlak. Het is erfelijk en ras bepaald. Zo komt het vooral voor bij mensen met een wat donkerdere huid (Afrika, Aziƫ, Zuid-Amerika).
    Het litteken blijft vrij rood/paarsig (bij mij lijkt het alsof het een half jaar geleden is dat de kz is uitgevoerd. Het is strak, steekt, jeukt en prikt vaak.
    Keloid is niet echt goed te behandelen. Als je het wegsnijdt is de kans erg groot dat het erger terug komt. Het kan behandeld worden met corticosteroide (ben ik allergisch Voor) en druk van bijv braces etc.

Bebis likes this.
  4. Bebis

Bebis Actief lid

Mar 3, 2015
    189
    52
    28
    Hmm, mijn keizersnede is inmiddels 2 jaar geleden en nog is het niet genezen. Litteken is verdikt en breder dan de oorspronkelijke snee en kleurt inderdaad paars. Ik zal het navragen als ik over een paar weken afspraak heb in het ziekenhuis en laat het je dan weten :)

Share This Page