Tandemvoeden en borstvoeding tijdens je zwangerschap

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nescio, 22 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van tandemvoedsters. Over niet al te lange tijd willen wij voor een tweede gaan. Mijn dochter krijgt nog altijd borstvoeding en ik hoop dat nog een tijd vol te houden.

Is tandemvoeden goed te doen? En liep jullie productie niet terug tijdens de zwangerschap? Je hoort toch vaak dat een nieuwe zwangerschap zorgt voor een stop van de borstvoeding...

2. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    ik had het graag gewild, maar mn productie liep erg terug en na het eerste trimester kwam zoonlief niet meer drinken...

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was het met 15 weken echt gebeurd en wilde ze ook niet meer.

4. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en ik ben ruim 19 weken zwanger. De eerste paar weken vond hij het een beetje vreemd leek het wel, maar al vrij snel herpakte hij zich. Nu drinkt hij nog zo'n 3x op een dag en dat is zonder de nachten. Mijn zoontje lijkt er nog niet mee te willen stoppen, dus we gaan gewoon door zoals hij het wil.
    Hoe het straks zal lopen geen idee, maar ik hoop dat tandemvoeden er in zit. Veel succes!

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier dronk de middelste nog wel (2x pd) maar vanaf een week of 15 ging het hard hollende achteruit en toen zijzelf 18 maanden was wilde ze helemaal niet meer. Vond het wel jammer, want had wel willen tandemen, maar zo was het ook wel mooi hoor. Zelf niet meer willen en tot die tijd gewoon altijd gevoed.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ging hier heel goed, oudste was wel al iets ouder als die van jou.

7. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook niet gelukt, zoontje is met +- 16 weken zelf gestopt met drinken wegens smaakverandering. Hij was toen net twee geworden.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Toevallig las ik net dat er dan op het einde van de zwangerschap geadviseerd wordt (moedermelknetwerk.com) om dan nog maar met 1 borst te voeden zodat de andere colostrum aan kan maken.

9. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij wordt colostrum sowieso aangemaakt voor een bepaalde tijd. Ongeachte hoe vaak of hoe veel er gedronken wordt. Nog maar voeden met 1 borst heeft hier dus helemaal geen effect op.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ging het ook heel goed!! Ik heb alleen wel het idee dat er een tijdje vrij weinig meer uit kwam, tijdens de zwangerschap,maar dat maakte Milan gelukkig niet uit (ik heb 'm in ieder geval nooit horen klagen ;)).

Milan was 2 jaar en 1 maand toen zijn zusje geboren werd. Isabelle kreeg altijd maar 1 borst per voeding, de andere was dan eventueel voor Milan (die dronk natuurlijk wel veel minder vaak dan zijn zusje). Uiteindelijk hebben ze ongeveer 20 maanden samen gedronken.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

:(
    Je borsten gaan pas echt colostrum maken als de placenta geboren is. Je kunt gewoon tot de bevalling alle borsten aanleggen, en als de nieuwe baby er is krijg je in beide borsten gewoon colostrum, en stuwing, en lekkages, noem maar op, net alsof je nooit eerder gevoed hebt...

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties, ik begrijp dat het heel wisselend is. Hoop dat we het hier nog vol kunnen houden en dat mijn dochter er geen genoeg van krijgt. Ze zal ook wat ouder zijn dan nu als we voor een tweede gaan, misschien helpt dat ook mee.

13. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Stuwing en lekkages zie ik niet als een probleem. Kloven en spruw vind ik wel pijnlijk, krijg je dat dan ook weer gewoon? Of zijn je tepels zo 'gehard' dat je geen kloven krijgt? Ik weet dat kloven te maken heeft met aanleggen, maar bij mijn tweede altijd goed aangelegd, kon niet beter zeg maar, en toch weer pijnlijke kloven gehad.

Deel Deze Pagina