Hi Druif & Hanna Allereerst gefeliciteerd Druif met de geboorte van je dochter!!! Hoe heet zij? Ik hoop dat alles goed is gegaan, en dat je snel hersteld. Ik kan mij voorstellen dat je nu wel even wat anders aan je hoofd hebt!!! Toch zou ik proberen je zoontje thuis iig zonder luier te laten lopen, zonde als hij terugvalt... En Hanna: als hij alles aangeeft, waarom dan überhaupt een luierbroekje aan? Dan kan hij toch ook zonder? Hier met Fabian gaat het nu heel goed, een paar keer "Basje op het potje" weer gelezen en er veel met Fabian over gepraat. Hij heeft het woe & don tijdens het middagslaapje zonder luier geslapen én droog gehouden! Én hij heeft gisteravond voor het eerst op de WC gepoept!!! Wij gaan nu echt doorzetten hoor, ik ben over 2 maanden uitgerekend, en we willen heel graag dat hij dan i.i.g. overdag helemaal zindelijk is. Als hij zo doorgaat moet dat lukken! Nog even mijn vraag herhalen over 's nachts. We hebben net een maatje groter pampers voor 's nachts gekocht en nu slaapt hij dus weer heerlijk door, en wordt 's ochtends wakker met een volle luier: 1. Wanneer is een goed moment om met 's nachts zindelijk worden te gaan oefenen? 2. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?
Vandaag ben ik maar weer fanatiek aan de slag gegaan met mn zoontje. Meteen luier uit, kijken wat er gebeurt.... Helaas na een uurtje kwam hij bedremmeld naar me toe dat ie in zn broek gepoept had.... balen!!! En ook zooooo niet leuk om schoon te maken ... echt een terugval zeg... voorheen ging er soms nog weleens een plasje mis maar poepen daar was hij echt vies van. Nu liet hij dat zelfs lopen. Zo jammer! Nu net ook weer 2x zn plas laten lopen.... bah! Toen ik in het ziekenhuis lag droeg hij wel een luierbroekje overdag, ook vooral omdat mn man nogal "van het makkelijke" is...helaas.... maar toch gaf hij het dan toch wel aan. Nu is hij wrs toch iets te lui geworden omdat hij merkt dat t niet vies aanvoelt als hij een ongelukje heeft???? Hopen dat ie nu de knop weer om zet. Heb m even in zn blootje laten lopen nu. Back to basic en ook het stickerbeloningssysteem weer ingezet. Hopen dat dat hem even het zetje in de rug geeft... @Guapetona: klinkt erg goed! Nu doorzetten. 2 maanden is nog een behoorlijke tijd om het hem eigen te maken. Denk dat onze zoon zo'n 6 weken echt aardig zindelijk op de dag was. In het begin alleen op het potje, later pas op de wc. En dat ie echt zonder luierbroekje naar het KDV ging was pas sinds een week of 2!! Jouw vragen: snachts zindelijk worden komt doorgaans zo'n half jaar na het overdag zindelijk worden. ik zou dus niet haasten! Zeker niet zolang hij wakker wordt met een volle luier. Hoe je dat dan moet aanpakken daar heb ik mezelf om die reden ook nog niet in verdiept
Dat wij nog een luierbroekje aan doen is pure gemakzucht. Ik verdenk ons zoontje er namelijk van dat hij de eerste druppen wel in de onderbroek doet, dus dan moet ik nog regelmatig onderbroeken verwisselen. Heb ik nu nog even geen zin in. Heb een paar pittige weken achter de rug met het begin van de zindelijkheidstraining (poep en plas overal in de kamer e.d.). En bovendien gaan wij eind volgende week nog een weekje op vakantie. Ik wil daarna weer 'echt' aan de slag gaan. En dat betekent dan luierbroek weer uit en gewoon in de onderbroek!
Kan me helemaal voorstellen dat je het zo aanpakt! Dat druppen herken ik wel. Meestal was mn zoontje wel op tijd, maar hij begint vaak te snel, nog voor hij echt goed op de bril zit waardoor er nog weleens wat over de bril heen in zn broek terecht komt.... Vandaag was echt een off day... Nadat ik het stickersysteem weer had ingezet heeft hij zo'n 3 stickers verdient, leek dus wel aan te slaan. Maar vlak voor de nacht nog even een ommetje buiten gemaakt met mn man en kwam toen weer "nat" terug.... Hele dag vol gehouden om geen luierbroekje te dragen ( behalve tijdens het middagslaapje) en heb nu dus 5 onderbroeken te drogen...:x:x:x Eigenlijk wil ik het zo wel volhouden, al kost het heel veel energie.... maar hem nu een luierbroekje aan doen geeft misschien ook weinig vertrouwen? Of is het misschien juist lekker om even geen druk te voelen? Wat denken jullie??
Hey hey, @Druif, van harte gefeliciteerd met jullie dochter! Logich dat het zindelijk maken nu even op een lager pitje staat. Het is nu natuurlijk behoorlijk druk voor jullie en jij bent waarschjnlijk nog herstellende. Komt vanzelf wel weer! @Guapetona, hier gewoon gestart zonder luier snachts toen ze 1 week overdag droog was. Dus ook na 1 week (en 2 dagen) nadat we uberhaupt gestart zijn met zindelijk maken overdag. Nu heeft ze wel een luier aan ivm medicijnen waarvan ze diarree kan krijgen. Ze had elke ochtend een luier met een heeeel klein warm plasje. Dus net geplast steeds. Babyfoon op haar kamer gezet en ze roept me elke ochtend als ze moet plassen. Ook nu ze een luier aan heeft. @Druif, phoe moeilijk. Het kan beide kanten op gaan met een luierbroekje en dat ligt echt aan het kind zelf. Ieder kind is daar weer anders mee dus moeilijk om te beoordelen voor ons. Ik heb eigenlijk nooit geen luier(broekje) aangedaan voor de drupjes. Gewoon veeel onderbroekjes wassen. Maar er zijn totaal 3 dagen geweest dat er overdag ongelukjes of drupjes waren. Daarna niet meer. Dus heb er niet echt ervaring mee. @Hanna, kan me voorstellen dat je nu nog niet heeeeel fanatiek doorgaat als jullie nog op vakantie gaan. Dan is het toch al weer allemaal anders voor hem en dan is een luierbroekje toch ook wel weer fijn. Hier gaat het eigenlijk goed. Wel heeft ze vanavond na 9 dagen en 3 zakjes forlax eindelijk weer gepoept. Ze heeft dagen veel pijn gehad, vooral savonds. 2 van deze nachten ook een nat bed helaas. Denk dat het vooral kwam door de verstopping. Verder heeft ze het elke keer aangegeven. Sinds 3 dagen snachts een luier om omdat ze de forlax kreeg. Dit kan nogal laxerend werken. Maar sochtends roept ze mij gewoon als ze naar de wc moet. Overdag gaat het super, geen ongelukjes, geen drupjes, goed lang ophouden en ook gewoon op alle toiletten zonder problemen. Inmiddels de laatste 3 keer op het potje gepoept. Alleen duurt het wat lang bij haar natuurlijk door de obstipatie.
Het gaat hier gelukkig een stuk beter! Na die offday zaterdag ging het zondag al beter en maandag helemaal geen ongelukjes gehad! ook niet op KDV! Vandaag 1 ongelukje en een keer te laat op de wc, eer ik zn broek uit had, had ie het al gedeeltelijk laten lopen, maar hij had het iig wel aangegeven. Ik begin er weer een beetje vertrouwen in te krijgen!
Toppie Druif, nu jij ook doorzetten, hé?! Nou hier alleen maar goede berichten. Fabian heeft het zondag weer drooggehouden, ook bij het uitje naar de stad, netjes in de V & D geplast op de WC. Én 's avonds weer op de WC gepoept! Ma & dinsdag heb ik hem zonder luier naar het KDV gestuurd, en alle plasjes zijn daar goed gegaan! Hij heeft gister wel een ongelukje met het poepje gehad op het KDV, maar goed geen ramp, en vreemd genoeg ook met een plasje thuis, terwijl hij 45 minuten ervoor nog thuis meteen naar de WC was geweest. Maargoed, het gaat iig top! Hij is zelf ook zo trots als een pauw, heeft zijn stickervel op het KDV aan iedereen laten zien! Echt cute!
Wat goed zeg!! Goede hoop dat ie voor de geboorte al zo is gewend dat ie het wel "droog houdt" haha! Vraagje: als jullie dan naar de stad gaan en jullie zijn bij een openbare wc, vraag je hem dan of hij moet? Mijn zoontje gaat echt niet als hij op dat moment niet hoeft Of hoe pak je dat aan dan? Heb je m dan een luierbroekje aangedaan voor de zekerheid of gewoon veel reservekleren mee? Vandaag is ons zoontje weer naar het KDV. Hopelijk gaat t net zo goed als maandag!
Ik weet ook nog niet hoe ik dat aan ga pakken. Eerst volgende week maar eens op vakantie. Maar afgelopen maandag had ik bij psz gezegd dat ze hem maar gewoon mee moesten nemen bij de plasrondes. Hebben ze gedaan, maar meneer moest/wilde niet. Tot 2x toe. Vervolgens kom ik em ophalen en moet ie 'ineens' plassen. Gewoon daar wel bij de psz, maar blijkbaar wacht hij tot ik er ben... Ook zo'n plas-ophouder dus.
He, hier heel goed nieuws!! Mijn meisje was natuurlijk al helemaal zindelijk, dag en nacht, maar wilde alleen nog niet poepen op de wc!! Nu sinds een dag of 5 poept ze ook op de wc en kan ik de luiers dus echt de deur uit doen!!! Ben zo trots!!!
YES! Het kwartje is gevallen!! Geen terugval of ongelukjes meer? En ook zindelijk buiten de deur, met uitstapjes enzo?
Dat hebben we al vaker gedaan, maar dan met luierbroekje aan. Meestal gaat hij dan wel mee, en plast ook daar, of bij de Prenatal . Dit keer had ik een risico genomen, want ik was niet van plan langer dan een half uur daar te blijven. Ik had dus niks bij mij, alleen doekjes en een luier. In het ergste geval had ik in de V & D wat nieuws moeten kopen . Ik heb hem thuis van te voren ook laten plassen. Hij wil altijd zo graag naar buiten, dat hij bereid is daar alles voor te doen . Ik probeer iig hem steeds te laten plassen voordat we ergens naartoe gaan, of voordat hij film mag kijken. En meestal neem ik dan idd reservekleding mee. Verder praat ik er veel over met hem, dus ik leg hem uit, meerdere keren, dat hij geen luier aan heeft, dat hij dus niet in zijn broek moet p/p, dat hij het moet zeggen tegen mij als hij wel moet. Het lijkt tot zijn bewustzijn door te dringen... Vandaag heeft hij helemaal niet gepoept, maar toen hij windjes in bad deed, ging hij toch op het potje om het te proberen. Het lijkt tot hem door te dringen dat er signalen zijn van zijn lichaam, waaarop hij actie moet ondernemen. Ik help hem wel nog steeds regelmatig te plassen, want hij komt er zelf niet zo snel mee....
Het zal inderdaad al schelen als hij van te voren wil plassen. Dat krijg ik m nog niet aan zn verstand. Soms helpt t als ik zelf ook ga, maar heel vaak ook niet. Ook help ik m nog wel vaak herinneren hoor. Vaak zit ie aan zn broek ter hoogte van zn kruis te plukken als ie moet. Als ik dat zie gebeuren dan zeg ik ook dat ie naar de wc moet gaan. Maar tot nu toe gaat t best wel weer goed! vandaag tot nu toe nog geen ongelukjes gehad. Wel heeft ie ineens kuren dat ie op het potje wil ipv op de wc. (Opstapje is tevens potje). Maar goed, prima, maakt mij niet uit. Ben allang blij dat ie weer aangeeft dat ie moet! Gisteren op KDV ging het ook goed, slechts een ongelukje dat ie over de bril heen plaste op zn broek. Maar wel dus alles aangegeven!
Nee, geen ongelukjes meer!! Ook als we weggaan geen problemen. Ze zegt als ze moet plassen en kan dat op dat moment niet, dan houdt ze het op! Van de week wel 's nachts een keer een nat bed gehad, maar toen was ze ook heel ziek en beroerd, dus ik denk dat het daardoor kwam, na die nacht namelijk netjes droog gebleven.
Wauw zeg, ik denk dat je wel kan zeggen dat ze echt volledig zindelijk is?! Gisteren ook een dag zonder ongelukjes! Ik begin er weer meer vertrouwen in te krijgen. Vandaag weer een KDV dag. Ik heb hem zonder luierbroekje gestuurd, gewoon met een onderbroek. Ben benieuwd of we het weer kunnen oppakken...
Even een berichtje voor Druif: van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Hoe gaat het met je? Fijn dat het zindelijk worden zo goed gaat! Hier is het een heel saai verhaal...ze is helemaal zindelijk! Ook 's nachts, en met het middagslaapje. Ze is vrijdag naar de psz gegaan voor het eerst en daar ging het ook prima. Knap he, ben erg trots op haar.
Dank je wel!!! Alles gaat goed met mij en haar! Het is echt zo genieten! Wat knap dat je dochter gewoon helemaal zindelijk is! Ik ben jaloers... hier gaat t even helemaal niet zo goed. echt met ups en downs. Van de week een goeie dag waarop hij helemaal zindelijk is. Daarna een paar dagen dat hij 1 ongelukje heeft, maar dat vind ik nog acceptabel. Hij is dan meestal te druk met ( buiten) spelen ( er is dan ook geen wc in de buurt). Vandaag weer een mindere dag. Ik heb sterk de indruk dat het ook komt door de geboorte van zn zusje. Ik was vanmorgen even druk met haar ipv met hem: voeden, in bad doen, omkleden etc. Hem er uiteraard overal bij betrokken, maar kort daarna plaste hij gewoon in zn broek. Waarschijnlijk expres, want bij een ongelukje schrikt hij vaak wel of geeft hij het aan als hij bezig is. Nu zei hij niks... Ik gok een vorm van aandacht trekken... Ben er toch een beetje boos om geworden, maar ergens is het ook wel zielig... ik ga er een beetje van uit dat het vanzelf wel goed komt als de situatie weer wat rustiger is en wat normaler wordt. Hij is zo goed als zindelijk geweest, hij kan het wel... @lien123: heb jij er verder nog iets bijzonders voor gedaan of is het eigenlijk aardig vanzelf gegaan? edit: ik lees je onderschrift.... wat erg!!! Hopelijk gaat t naar omstandigheden goed met je??
Hoi Druif, Ja, we hebben echt een rottijd achter de rug.... het is ook nog niet helemaal klaar (curretage gehad, maar vloei nog steeds) en dat is heel vervelend. We gaan wat onderzoekjes laten doen. Maar verder gaat het nu wel weer beter. Je zoontje heeft denk ik gewoon tijd nodig. Om aan alles te wennen. Ik hoor dat vaak hoor, na de geboorte van een broertje of zusje. Als het echt niet meer werkt, misschien een paar weekjes laten rusten...totdat hij weer een beetje aan de situatie is gewend. Maar ik snap dat je je harde werk niet zo maar wilt opgeven. Maar als het niet gaat, gaat het niet, denk ik dan. Kijk het anders nog een week aan? Ja hier gaat het erg goed. Ze heeft alleen 's nachts nog een luier aan maar die is gewoon droog, soms moet ze wel eens 's nachts plassen, maar dat doet ze niet in haar luier. Dan moet ik er dus opeens uit...haha das wel weer jammer. Maar goed, verder gaat het erg goed. Ik had een tijdje geleden trouwens dat ik met haar boodschappen ging doen, toen moest ze dus plassen, nergens een toilet te vinden natuurlijk. Uiteindelijk mochten we bij de drogist naar de wc. Ze had het keurig op gehouden, maar zei wel om de 5 seconden, plasje doen!