Begin zindelijkheidstraining of laten gaan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Druif78, Jun 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, gisteren de hele dag niks op het KDV.... en thuis was alleen mn man er maar die vindt het hele "gedoe" te vermoeiend dus die laat gewoon de luier om ( zucht... mannen...:x) en dan geeft ie dus niks aan...
    Maan vanmorgen weer vol frisse moed luier afgelaten en net een grote plas op het potje!!
    Ik geef dus na elke plas nog een sticker hoe groot of klein ook.
    Als het straks echt ene gewoonte is geworden om op het potje te plassen dan wil ik ermee minderen of ermee stoppen. Ik geef geen grotere beloning behalve een sticker en heel veel gejuich en geklap etc. Ik denk dat ze een cadeautje nog niet snappen als gevolg van een volle stickerkaart oid. En snoep vind ik zelf niet zo nodig.

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ druif: fijn, zo'n man... dat helpt idd niet mee zeg! Hier moet ik nog even afwachten of manlief er in het weekend net zo fanatiek ermee zal zijn als ik nu ben. Ik ben altijd thuis en hij werkt fulltime, dus dit soort veranderingen zijn altijd weer even omschakelen voor hem.

Maar wat goed dat je zoontje vanochtend weer een grote plas heeft gedaan! Zie je wel, toch gewoon doorzetten. Hier gisteren een paar kleine plasjes op de wc en 1tje op het potje. Vandaag een grote plas op de wc en voor de poepluier waren we net te laat. Lucas gaf wel aan dat hij een schone luier moest. Heb hem op de wc gezet en zijn billen afgepoetst en uitgelegd dat hij het de volgende keer op de wc mag doen. En dat we nu dus ook geen stickertje plakken... het leek alsof hij het snapte ;)

Hier is het stickers plakken een groot feest! Ik weet nog niet of ik er een cadeautje aan ga verbinden... ben er eigenlijk nog niet uit :)
    Ik heb een stickervel gemaakt met een afbeelding van Muis die op de wc zit (Lucas is Muis-gek). Helemaal leuk!

3. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    @ druif, ik vind het al heel knap van je zoontje dat hij soms op het potje plast! ik zou er zeker gewoon mee door gaan, dan maar wat extra stickers....denk dat hij na 1 of 2 weken toch wel daarmee 'stopt' om telkens 1 druppeltje te plassen?
    En misschien lukt het wel voor de tweede er is om hem overdag zonder luier te hebben?

succes!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ja, dat zou echt helemaal super zijn!!

Nou vandaag tot nu toe gaat geweldig. We hadden vanmorgen bezoek van een vriendin met dochtertje die al even zindelijk is. Slechts 1 ongelukje waarbij hij het op tijd door had en de rest op de pot deed. Vervolgens nog 2 plassen en zelfs een keer gepoept!! :) Ik heb ook uitgelegd dat hij wel een grote plas moest doen voor een sticker ;)... hij lijkt het te snappen, geen 3 druppels meer iig. Er zat nu ook steeds wel minstens een uur tussen de plasjes!!! Misschien kwam het doordat hij nu een voorbeeld had? ik hoop dat hij het vast houdt!

Ik vind het wel heel lastig hoe ik dit door moet zetten. vanmiddag bijv gaan we weg maar dan krijgt hij wel een luier om. Morgen weer naar het KDV en gisteren gaf hij daar niks aan. Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen??

Ook wil ik na de vakantie toch proberen met een onderbroekje aan, want aldoor in zn blote billen is natuurlijk ook niet wenselijk. Voor nu alla, maar het zal een keer over moeten zijn?! Misschien moet hij een paar keer in zn broek plassen wil hij het snappen? Hoe ging dat bij de inmiddels zindelijke kindjes van jullie????

En hoe kregen jullie je kind op de grote wc pot? ( als ze het niet zelf aangeven?)

En nog een hele domme vraag misschien hoor maar..... bij jongetjes: maken jullie het piemeltje daarna nog schoon of droog met toiletpapier en/ of billendoekje?? Neem het bij de luierverschoning wel mee en anders krijgen ze misschien straks met het dragen van een onderbroek wel zo'n vieze natte plek?! Maar weet eigenlijk niet wat normaal is??? Nu bij de zindelijkheidstraining schiet het er nog weleens bij in...:)

5. MamaMarije

Super dat het zo goed gaat!

@ grote wc: ik heb boven het potje staan en beneden een wc-brilverkleiner. Lucas maakt het geen fluit uit, gelukkig. Ik geloof wel dat er kindjes zijn die de grote wc eng vinden of dat niet willen. Dan laat je het gewoon maar even, denk ik. Gewoon uitproberen misschien?

@ piemeltje schoonmaken: ik schud de laatste druppeltjes eraf (of laat dat hem zelf doen) en dan weer het luierbroekje aan. Scheelt dat dat nog veel opneemt natuurlijk... Mijn man vertelde laatst wel dat hij ook in principe geen wc-papier gebruikt na het plassen, dus tja..

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Grappig dat de ervaring bij iedereen anders is. In mijn omgeving vertonen kinderen die laat zindelijk worden wat angst, met name als het op poepen aankomt. Mijn zoontje was met net twee zindelijk en mijn dochtertje doet het sinds een week ook op het potje (fase één en er is ook nog wel eens een ongelukje). Ze is net een week twee.

Ik denk dat zindelijk worden een kwestie is van op het juiste moment het juiste signaal van je kind gebruiken. Ik zag mijn dochtertje twee weken op het strand ineens in zichzelf praten en 'plasse' mompelen en prompt ging ze plassen (mijn kinderen zijn bloot op het strand). Ze was zelf een soort van trots en verbaasd tegelijk. Sindsdien schenkt ze er op een bepaalde manier aandacht aan dat ze moet plassen (zeggen dat ze aan het plassen is enz.). Ik denk dat het (of dat nu vroeg of laat is) belangrijk is om deze signalen te gebruiken en dan niet te lang te wachten.

Ts: Ik denk dat je heel goed bezig bent! Mijn zoontje heb ik de eerste tijd ook zo beloond. Toen dit gedeelte (ik noem het de eerste fase) er goed inzat, begon ik met alleen de 'grote' plasjes belonen. Dat had hij gauw door (ik breng dat natuurlijk ook onder woorden). Weer een volgende stap was een onderbroek aan, en dus leren dat een onderbroek geen luier is. En als dat helemaal goed gaat een broek aan. En weer een fase verder een rondje om met de hond. Mijn dochtertje is zo enthousiast dat ze de eerste fases overgeslagen heeft. Geen stickers dus en gelijk een onderbroekje aan. Nu net tien minuten geleden zei ze dat ze een luier aan wilde, ik denk dat ze even geen zin heeft om zich op het plassen te concentreren. Dat kan ze gelukkig ook goed aangeven. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe vaardig je kind is in het communiceren en hoe snel je kind iets doorheeft/begrijpt. Oh en bij de action heb je heel veel stickers voor weinig.

7. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ik zou gewoon doorgaan. Ongelukjes kunnen voorkomen en dat zal ook nog wel even zo blijven. Je moet je zoontje uitleggen dat hij een sticker krijgt als hij op het potje heeft geplast. Mijn dochter gaat ook wel eens op de wc zitten en dan komt er niks. Tja, niks aan te doen, maar de sticker krijg je pas als je plast. Anders heeft het beloningssysteem geen zin. Ik zou het even volhouden en kijken hoe gemotiveerd hij blijft.
    Als mijn dochter zonder luier loopt (wat ze nu al drie weken lang doet) geeft ze het netjes aan dat ze moet plassen. Zo gauw de luier aan gaat (was nog een tijdje op de opvang) geeft ze niks aan en laat ze het lopen. Dus luier uit en gaan met die banaan.
    Veel succes!!
    Mijn dochter mocht bij Bart Smit een kadootje uitkiezen toen ze een week lang op het potje had geplast. Die beloning was ook een goede motivatie om door te gaan. Ik had het haar niet van te voren gezegd maar gewoon na een week benoemd: wij gaan naar Bart Smit want je plast al de hele week op het potje en dat vinden papa en mama heel erg goed.

8. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    O, ja, poepen op de wc/potje doet ze echt nog niet, ze poept in de broek. Maar goed, ook dat komt vanzelf wel. Ik benoemd wel steeds dat ze op het potje kan poepen maar vaak doet ze het nog in de broek

9. MamaMarije

@ druif: hoe gaat het nu?

Hier gaat het zo-zo. Wel wat kleine plasjes hier en daar op het potje en de wc, maar de grote plassen zitten toch telkens in de luier en dat geeft hij dus niet aan. Hij wilde ook niet poepen op de wc. Ik zag dat hij ging poepen en riep: snel, naar de wc! Maar dat wilde hij niet, hij zei: luier poepen!.Uiteraard vond ik dat prima.

Maar zou het dan toch nog te vroeg zijn voor hem? Vind het zo lastig...

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik lees hier even mee. We hebben gister de grote doorbraak (3 grote plassen en 1x gepoept) gehad na 2 weken enkele momenten per dag zonder de luier te laten lopen (en alleen scheten en 1 plasje).
    Dus ik wil nu inderdaad een structureel plan hebben om verder te kunnen ;). Heb hier al veel handige tips gelezen!

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou vandaag was een KDV dag en daar heeft hij helemaal niks zelf aangegeven ( wat hij thuis ook niet doet als hij ene luier om heeft). net alsof hij het alleen lijkt te snappen als hij in zn blootje rondloopt??
    Jammer hoor... Eenmaal thuis wilde hij ook echt zn luier niet uit! Ik heb het geaccepteerd. weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan: toch doorzetten dan met het risico dat hij dan een aversie krijgt??? ik durfde het iig niet aan!
    Maar de stiekemerd wilde niet naar bed en eenmaal op zn slaapkamer gaf hij aan dat hij moest plassen. Op het potje kwam er ( natuurlijk) niks.... was puur een "rek" poging van hem om het naar bed gaan uit te stellen...
    Hij snapt dus heel goed dat het iets "knaps" is en dat pappa en mamma daar blij van worden maar hij is wel zo eigenwijs dat hij het alleen maar doet als ie er zelf zin in heeft.
    morgen gaan we op vakantie dus ben erg benieuwd of we het daar ook kunnen volhouden. Zal met de uitstapjes wel lastig worden maar het wordt ook mooi weer dus lekker in de blote billen! Het potje gaat iig mee!

@ mammamarije: ik zou toch doorzetten, zo te lezen gaat het bij jouw zoontje ongeveer hetzelfde als bij de mijne. Ik ben zelf als de dood dat hij het als een leuk spelletje ziet waar hij straks op uit gekeken is. liefst wil ik elke dag in ieder geval heel even oefenen.

@ nikita23: duidelijk jouw ervaring! Ik wil straks ook richting fase 2: " met de onderbroek aan"... maar doe ik denk ik als we terug zijn van vakantie. Maar hoe snel of handig ging dat bij jullie? Moeten ze eerst een paar keer een ongelukje krijgen wil het kwartje vallen? of ben je later gestart met onderbroekjes?

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Bij mijn dochtertje werkte ik nog wel met stickers, gewoon zo'n stickertje op haar hand, vond ze al prachtig genoeg. Na een week was ze wel op die stickers uitgekeken.
    Mijn zoontje ging laatst uit zichzelf op het potje zitten toen hij gedouched had en deed een plasje, ik was helemaal verrast en verbaasd. Nu doet hij per dag zo'n 2 a 3 plasjes op het potje, soms kleintjes, soms een grote plas. Poepen nog niet.
    Aan die stickers begin in (voorlopig) niet, ik zeg gewoon blij dat hij het knap gedaan heeft en volgens mij is dat nu wel voldoende, hij lacht er zelf ook trots bij.
    Ik zie wel hoe het loopt, als hij 2 is gaat hij naar de peutergroep van het kdv, dan vraag ik of ze hem mee willen nemen met de plasronde.

13. lien123

lien123 Niet meer actief

He meiden!
    Wat leuk dat jullie ook bezig zijn! Goed om tips te lezen. Hier dochtertje van 22 maanden. Heeft een paar maanden geleden een maand lang alles op het potje gedaan :$. Daarna hield het op. ;)
    Nu wil ze best op het potje zitten, maar plassen ho maar.
    Verder doe ik nu ook vaak de luier af en dan houdt ze het wel op, maar wacht tot ze een luier om krijgt, en die is dan meteen weer vol.
    Ze doet het niet op het potje, al helemaal niet op de wc.

Ik heb nu net een stickervel gemaakt, zou ze dat begrijpen?
    Ik zet haar een paar keer per dag op het potje, maar niet echt met regelmaat. Ze wil na het slapen nooit op het potje. Ze zegt soms wel 'poep gedaan' als ik haar poepbroek verschoon maar als ze net een poep heeft gedaan en ik vraag: heb je een poep gedaan, zegt ze vaak nee..

Lekker onsamenhangend verhaal, maar zo gaat het hier een beetje...
    Iemand nog tips?

14. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Zo ging het hier ook lange tijd. De enige tip die ik heb is er nog even mee wachten en het op een later tijdstip nog eens proberen :(...

Nou, hier terug van een week vakantie. Elke dag heeft ie wel een of meerdere plasjes op het potje gedaan!! :) Ook 1 keer gepoept! Maar omdat we ook heel vaak weg waren hebben we hem wel een luier om gedaan en heeft hij het dus grootste deel in de luier gedaan. met luier om geeft hij ook echt he-le-maal niks aan :( Is dit herkenbaar? Komt dit nog?? Snapt hij het niet of is het luiigheid?
    Ook is hij echt obsessief bezig met die stickers. Heb het idee dat als ik die stickers weg zou laten dat hij dan ook niet meer op het potje plast :( Ik ga er dus maar mee door maar of ik hiermee dan ook een stap verder kom....??
    ook plast hij alleen op het potje als hij zonder broek rondloopt. ik denk dat nu we thuis zijn ik hem nog even zo laat gaan en dan vlg week misschien eens met onderbroekje probeer..?? Desnoods een paar keer nat laten plassen?? Hoe hebben jullie dat aangepakt??

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij zijn nu 2 weken bezig, en op het kdv heeft ze ook geen luier meer aan. Ze vragen elk half uur of ze moet plassen (zetten een wekkertje) en als ze tussendoor zelf vraagt zetten ze haar gelijk op de wc.
    Wij hebben niet met het potje geoefend omdat ze dat daar ook niet doen, ze heeft nu zo'n wc bril verkleiner met trapje, net als bij het kdv.

16. lien123

lien123 Niet meer actief

Foxter: en hoe gaat het? Heeft ze al wat op de wc gedaan?

Hier heeft ze gisteren op het potje geplast! 2 uur rond gelopen zonder luier en toen hebben we haar op het potje gezet, en ze heeft er best lang op gezeten, maar uiteindelijk deed ze een plas!

Vanmorgen liep ze zelf naar het potje en zei ze, plasje doen! En ze ging op het potje zitten. Maar ze deed alleen niks.

Verder zijn we vanmiddag hier naar buiten gegaan zonder luier, naar het speeltuintje en naar de eendjes, niks aan de hand, ze heeft niet in haar broek geplast, en nu zit ze op het potje...ik ben benieuwd...:)

17. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    En??? hihi, knap hoor!! Ze is nog geen 2, toch?

Hier vragen ze op het KDV wel of hij moet, maar ( net als thuis) wanneer het hem gevraagd wordt en hij heeft een luier om dan zegt hij dus niet als hij moet....:(:(:(:(
    Vanavond tijdens het eten gaf hij aan dat ie moest plassen en heb hem van tafel gelaten en ja hoor, netjes naar het potje toe en een plas gedaan!! Vond het ook knap dat ie het echt even kon ophouden ook!
    Poepen is nu helaas wel 2x fout gegaan. Dan poept ie op de grond :$ en komt ie mij halen dat ie gepoept heeft...:( Hij lijkt er ook een beetje van te schrikken al heeft ie het ook een aantal keren wel op t potje gedaan :(

18. lien123

lien123 Niet meer actief

Ja ze heeft weer een plas gedaan! Een flinke ook! Knap he?! Nu maar hopen dat het in een stijgende lijn is, ze heeft rond 16 maanden een maand lang elke dag geplast en gepoept op het potje, maar toen ging de interesse over. Maar dat schijnt normaal te zijn..;)

Daarna af en toe wat op het potje, maar nu gaat het sinds maanden weer wat beter!

Ze is nu bijna 23 maanden. Hoe oud is jouw zoontje precies?

Knap hoor van je zoontje! Ik hoor vaak dat met een luier om, ze dan niks meer aangeven. Maar hij is zich er in ieder bewust van! En knap dat hij het zelf aangeeft.

Mijn kindje geeft het alleen aan als ze heeft gepoept. Maar niet van te voren...:)

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mijn zoontje is 2 jaar en 4 maanden nu en tot voor kort dacht ik echt dat het nog wel maanden ging duren omdat hij echt niet vies is van een volle luier. Ook hij gaf alleen aan als hij gepoept had ( achteraf dus).
    Paar keer een potje geprobeerd maar daar wilde hij niet op.
    Laatst dus nog een poging en stickersysteem ingevoerd en ook een boekje lezen als hij op het potje zat. Toen hij per ongeluk een plasje deed heb ik hem de hemel ingeprezen en toe leek hij het te snappen!
    Plassen gaat nu dus goed, poepen af en toe.
    Nu wil ik er eigenlijk naar toe dat ie het ook gaat aanvoelen als hij kleding aanheeft. Geen idee hoe ik dat moet aanpakken!
    Alleen dan kunnen we ook buitenshuis gaan oefenen ;)

20. lien123

lien123 Niet meer actief

Ik heb mijn dochtertje heel veel in pyama broekjes laten lopen, of alleen een onderbroekje. Dan voelt ze heel goed dat ze nat is geworden.

Dat heeft ze best snel door gehad. :)

Ik gebruik ook wasbare luiers, en die voelen ook natter aan dan pampers.

Share This Page