Begin zindelijkheidstraining of laten gaan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Druif78, Jun 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Goed idee, hema heeft vast wel iets :) hij zit nu alweer op 9 stickers dus denk dat ik maar iets uit te kast trek wat hij nog niet kent :) hij heeft een Cars auto pakketje gehad voor zn verjaardag maar hebben we expres nog niet open gemaakt

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    En plassen durft ie wel op het potje? Dat zou dan vreemd zijn, dat betekent namelijk dat ie het potje op zich niet eng vindt??
    En gata ie met poepen zich dan ook ergens verstoppen of in ene hoekje zitten? Misschien daar anders het potje neerzetten?

@mejojo: is je kindje alweer wat beter? Ging het nu ook beter?

Hier de hele dag droog gebleven! Vanmorgen even 1,5 uur op pad geweest en al die tijd opgehouden en droog gebleven zonder luier! Vanmiddag is hij ook ca 1,5 uur wezen spelen en ook droog gebleven!
    Ook met middagslaapje droog zonder luier ( had van te voren wel geplast) helemaal knap dus!

Wel loop ik tegen een paar dingen aan:
    - het is hier nog niet gebeurt dat we weg waren en hij moest plassen, ik vind het dus nig steeds een beetje spannend want: zou hij het snappen en pikken als ik zeg dat ie het nog even zou moeten ophouden? Of als we elders dus op een vreemde wc moeten? Dat zijn dinge waar ik nu dus nog niet achter ben!

- Hij heeft ook vaak dat ie de rust niet neemt om te plassen. Hij gaat zitten en springt er bijna direct weer vanaf. Gevolg: soms een waterballet omdat ie nog half bezig is ( al ben ik er nu op bedacht en gaat het meestal goed, maar op het KDV heeft ie daarom dus al een paar keer schone kleertjes aan moeten krijgen :D) en ander gevolg: soms plast ie dan echt heel weinig en kan ie 5 minuten later weer :x
    Hoe leer ik hem dat ie rustig moet blijven zitten?

@lien123: hoe gaat t nu trouwens met je dochter nu jullie weer thuis zijn? Pikt ze het alweer op? En met zelf aan laten geven?

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Ha ja! Herkenbaar, dat van die rust niet willen nemen om te plassen. Hier is de laatste drup nog niet in het potje gevallen of meneer staat al weer. "Klaar." In het begin ging ik nog wel een boekje voorlezen, maar dat werkt nu niet meer.

Sja, en waarom hij niet wil poepen op het potje.... geen idee........ Hij doet wel elke keer heel blij als ie gepoept heeft.... zomaar ergens in de kamer. Tsja.. ik ben daar dus iets minder blij mee... :x
    O ja, hij doet het echt dan overal in de kamer hè? Dus niet speciaal in een hoekje ofzo. :cool:

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

hier ging het vandaag super goed !! alleen heeft hij in zijn broek gepoept, ik weet niet waarom hij niet wil poepen op het potje.

Hier zit ik nog met het zelfde als jou, buitenshuis heeft hij eigenlijk nog niet hoeven plassen,

maar tijdens bijv boodschappen doen, zeggen we hem om de 15 minuten, schat vergeet niet dat je geen luier om hebt, plassen doen we als we weer thuis zijn, als je echt heel nodig moet, dan moet je het even zeggen dan zoeken we hier een wc, of gaan we naar huis.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    @hanna76: hij is er dus wel trots op als ie gepoept heeft? Die van ons ook, haha! Dat is wel gunstig. Misschien kan je dmv een knuffel of iets kenbaar maken dat het niet de bedoeling is? hier hebben we een boek van Dikkie dik met een verhaaltje over een hond die op straat poept in tegenstelling tot dikkie dik die een kuiltje graaft en het daar in doet. Dan leg ik uit dat een poepje op straat doen heel vies is en je het NOG beter in de wc kan doen ;) Mn zoontje vindt het hilarisch!
    Of we laten zn knuffelbeer "het goede voorbeeld" geven: eerst beer plassen:psssssjjjttt, "moet jij ook nog???" Misschien werkt t ook wel bij je zoontje?

@mejojo, zo doe ik het ook buitenshuis, maar voel me dan soms zo'n zeur, haha! Ik probeer het nu minder te benadrukken omdat ik weet dat ie het best zeker 2 uur kan ophouden.
    Vanmorgen is hij 1x geweest en daarna slechts 1x gevraagd voor we naar het KDV gingen. Hij hoefde toen niet. Normaal zeg ik dan nog een keer onderweg en ook daar dat hij het wel moet zeggen als hij moet want hij heeft geen luier aan.... nu niet gedaan. pffff...
    Ik hoop echt dat ie het nu niet "vergeet"!! Maar t ging het weekend zo goed dat ik er stilletjes aan wat meer vertrouwen in krijg.

6. lien123

lien123 Niet meer actief

He Druif!
    Jeetje jullie hebben wat afgekletst! Ik ben een paar dagen op vakantie geweest, vandaar.

Sinds afgelopen week hebben we geen ongelukjes gehad, maar omdat we constant van het huisje weg waren, zijn alle plasjes ons initiatief geweest. En dat ging over het algemeen eigenlijk wel heel goed. Meestal werkte ze mee,als ze niet hoefde, dan niet.

Nu waren we net thuis gekomen en zei ze voor het eerst in een week: plasje doen.

Dus we zijn weer op het goede spoor! :D Ze plast en poept dus verder op elke wc, geen probleem. Potje niet meer nodig gehad.

Ik ga kijken hoe het deze week weer thuis gaat en dan eens een middagslaapje proberen.

Hoe is het jou Druif? Gaat wel goed toch! Dus zo'n moltonzeiltje houdt het wel? Lijkt me toch prettiger dan zo'n plastic zeil. Dat ademt voor geen meter...

7. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Ik ben vanmiddag maar eens naar de bibliotheek gehaald en heb boekjes gehaald waar kinderen op het potje POEPEN. Dus ben benieuwd!!
    Overigens.... vanochtend heeft zoontje op het potje gepoept. Maar dat was dus vooral omdat ik zag dat hij staande bezig was. Toen heb ik héél gauw het potje onder hem neergezet en hem daar op gezet. En toen viel de poep in het potje... Hopelijk wordt dit vervolgd!

8. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    #168 Druif78, Aug 8, 2011
    Last edited: Aug 8, 2011
    @lien123, wat goed van dr zeg! Ze pakt t dus toch wel weer op. En wat knap, alles zonder potje! Misschien moet ik die van ons ook niet meer als optie geven ofzo. Als hij m ziet wilt hij er ook op... En totaal geen ongelukjes? Zo!!
    En ja, moltonzeiltje hield hier goed. Heb er wel 2 naast elkaar liggen, want mn zoontje is nogal een draaikont, zul je net zien dat hij een ongelukje krijgt en alles er naast terecht komt...
    Je hebt trouwens ook van die huggie oplegmatrasjes he, wegwerp. Ik vraag me alleen af of dat ook voor onder het hoeslaken is of dat je dat er ook overheen kan leggen ( zou wel veel werk schelen, en was... al vraag ik me af of het niet broeierig wordt?)

@hanna76: je hebt hem toch wel grof beloond he, toen je de poep had kunnen opvangen in het potje?! Hij zou het dan toch zeker wel moeten snappen? Hier werken boekjes wel heel goed, dus hopelijk bij jou ook??

Hier vandaag een topdag gehad! *klopt snel af*...
    Hele dag droog gebleven op het KDV en hij geeft nu ook tussendoor aan als hij moet. Blijkbaar ook voor hem een kwestie van vertrouwen krijgen in de leidsters. Hartstikke knap! ( en bevestiging voor mij dat ik er dus niet constant bovenop moet/ hoef te zitten).

Ik zit wel met een vraag: morgen gaan we bij de nieuwe gastouder kennismaken. Moet ik hem het vertrouwen geven en hem gewoon alleen een onderbroek zonder luierbroekje aan laten doen? En maar wat vaker vragen of hij daar moet?
    Tis natuurlijk wel een spannende nieuwe situatie. Anderzijds: hij zal daar straks ook heen gaan dus beter nu vertrouwd raken met de wc daar dan straks, toch? Of voor de zekerheid ook nog een potje meenemen ( weet ook niet of ze daar een opstapje hebben voor de wc? Anderzijds is dat bij andere openbare wc's ook niet zo...) Neig er na om maar gewoon reserve kleertjes mee te nemen? Of is dat wel heel vrij en onhandig, zo voor het eerst bij de gastouder? Wat zouden jullie doen?

Edit: zojuist toch een ongelukje gehad terwijl hij buiten aan het voetballen was.... had daarvoor bij het avondeten ook iets van 2/3 glazen drinken en een toetje yoghurt weg getankt dus was ook wel de ultieme vuurdoop.... :(

9. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36

10. lien123

lien123 Niet meer actief

Druif: ik zou het gewoon proberen zonder luier en met een potje mee.

Als gastouder zullen ze heus wel begrijpen dat je met zindelijkheid bezig bent? En het gaat al zolang goed. Hoe lang ga je daar heen met hem? Laat je hem daar alleen of blijf je bij hem?

Dus een molton is wel een goed idee. Mm ik stond ermee in mn handen bij de hema, maar nam toch die plastic versie.

Maar eerst lekker een weekje hier weer kijken hoe het gaat.

Hier ook een dilemma. Volgende week is ze jarig, allemaal mensen over de vloer! Plus krijg ik af en toe best commentaar dat mijn kindje al zindelijk is...sommige mensen vinden dat gewoon stom! :x Ik heb echt de neiging om een luier om te doen met haar verjaardag!

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    We gaan morgen voor het eerst naar de gastouder om kennis te maken ( ok, 1x ca 4 maanden geleden ook eens geweest, maar nu ook overdag met de andere gastkindjes erbij). We blijven er wel bij, maar zal wel een uur of 2 zijn gok ik... Denk dat ze het zeker zal snappen en dat ik de gok wel ga durven nemen...

Met haar verjaardag zal ik geen luier om doen hoor! Zonde en verwarrend voor haar! Aangezien ze thuis blijft is het nog enigszins vertrouwd voor dr en zal ze misschien wel aangeven. Of zou ze zich teveel laten afleiden door alle drukte? Pikt ze het wel als je haar dan op gezette tijden naar de wc stuurt? En hoe reageert ze met luierbroekje? Geeft ze dan wel aan? In dat geval kan je dat goed doen.
    Dat commentaar is echt zo jammer... ik herken het wel een beetje. Hoewel ons zoontje dan wel wat ouder is, is hij toch best wel vlot voor een jochie. Hij was er eerst ook helemaal niet mee bezig terwijl ik zoiets had van: het zal wel erg fijn zijn als ie uit de luiers zou zijn voordat de tweede komt! Onverwachts ging het ineens heel vlot en nu heb ik bij sommige mensen haast het gevoel dat ze denken dat ik hem lopen pushen "omdat het zo handig zou zijn..."
    Zal jij ook wel hebben want "ze is nog zo jong"... hoeft nog lang niet blablabla. Maar als ze er niet aan toe zouden zijn geweest dan waren ze toch nooit zo ver gekomen?!!

12. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

#172 Popkoorn, Aug 9, 2011
    Last edited by a moderator: Aug 9, 2011
    @lien, ik zou ook de luier af laten, en als men begint met commentaar zou ik gewoon zeggen, nu niet, liever helemaal niet, maar nu iig niet, EN het is haar verjaardag, EN als zij er iets van mee krijgt kan dat ook voor HAAR erg onzeker zijn.

@druif, ben benieuwd hoe het gaat bij de g.o. wij hebben straks intake op het nieuwe kdv van onze zoon, dan gaat hij ook mee, ben benieuwd of hij het daar aan durft te geven. denk het niet.

zoonlief heeft vannacht zijn luier uitgetrokken,

ik ging vanochtend even kijken om 5 uur .... ligt meneer in zijn blote billen... ik even voelen of alles nog droog is... ehh nee dus.. en meneer blijft er maar gewoon in slapen ?? !!! maar ff verschoond terwijl meneer door bleef slapen:p

heb hem ook maar een luier aan gedaan, deze was dan nog wel droog zonet.... en toen heeft ie mij geroepen en zei dat hij heel nodig moest, en is toen ook gaan plassen, dus wat dat betreft gaat het eigenlijk echt steeds beter,

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Dat commentaar herken ik ook wel. En dan van beide kanten. Mijn moeder die steeds zegt dat wij vroeger allaaaaaaaaang droog waren, etc. etc. En ik wil het niet, maar toch voel ik dan toch nog een soort van prestatie-drang. Zo van, ik ga niet wachten tot zoontje 3,5 is ofzo. Wil toch laten zien dat dat hier ook wel kan...
    Aan andere kant m'n broer die een meisje hebben zo oud als ons zoontje: "Wij doen het echt niet zo hoor. We laten het gewoon wat losser. A. heeft ook gewoon luier om. Veel handiger. Poept ze ook niet in de kamer. Zo nu en dan wil ze op de wc plassen. Dat komt zo vanzelf goed hoor." Zo van, 't is je eigen schuld dat je d'r zoveel werk van hebt, dus medelijden heb ik niet.

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    ja heerlijk he die verhalen van anderen... om gek van te worden af en toe. mijn moeder komt elke keer met zelfde verhaal hoe zij dat aangepakt had en dat ik er mee tijd aan moet besteden bla bla bla. en mn stiefma ook altijd met haar verhaal dat ze haar kids op potje voor tv had gezet enz enz. heb dat beetje overgenomen, op potje voor tv. maar wil niet dat hij gaat leren om alleen maar te plassen als ie tv kan kijken. want op de grote wc doet ie namelijk niks (potje ook lang niet altijd hoor) hij geeft ook zelf niks aan. vanmorgen 20min op potje gezeten (met tekenfilm) wilde er toen af en hoppa plassen op de grond

15. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou het ging goed hier vanmorgen bij de gastouder!! Ben trots op mn ventje! 2 keer aangegeven dat ie moest plassen. Wel moest mamma hem perse helpen... ben benieuwd hoe dat gaat als ik er niet bij ben... maar voor nu vond ik het al knap hoor! Kon het niet laten om hem wel een paar keer te vragen.
    Maar helemaal goed dus!

@mejojo: hoe ging het bij het KDV? had je m wel mee zonder luier(broekje?)?
    Dat je zoontje zn luier uit had gedaan wil wel zeggen dat ie er vies van is! Goed teken lijkt mij! Alleen niet zo handig ;) haha! Gelukkig maar dat ie niet wakker werd van een natte broek...
    Mijn zoontje moet praktisch direct na het wakker worden ene grote plas, maar zn luier zit wel vol van de nacht hoor, maar blijkbaar dan toch niet van de laatste paar uurtjes.

@Hanna76: Vlgs mijn moeder was ik met 1,5 jaar al zindelijk en viel ik weer terug toen mn zusje geboren werd.... jaja... 1,5 jaar vind ik wel HEEL vroeg! ( of hey moet komen door die ranzige katoenen luiers van destijds, haha), maar dan voel je je bijna dom dat je zoon "nog steeds" niet zindelijk is.... en anderzijds heb je tal van mensen die zeggen: nou.... maak je nou niet druk, het is nog vroeg zat! Of suggereren dat het idd handig is straks met een tweede maar dat je niks kunt pushen... Moet ik me haast verantwoorden dat ik nik "push"... ik heb het geprobeerd en het sloeg aan. Tsja, zonde om dan niks te doen, toch!

@Roozjuh:eek:uders weten idd altijd beter ;) ervaring he... het moet ook maar net bij je passen. Ik kan ook niet zoveel tijd besteden aan de zindelijkheid als ik zou willen... heb sowieso ook 3 KDV dagen waarvan ik hoop dat ze daar ook actief mee aan de slag willen maar dat kan ik niet van ze verlangen. Uiteindelijk komt het heus wel!
    Of dat potje voor de tv nou een oplossing is dat weet ik niet.... denk dat het dan meer toeval zou zijn als hij er al 20 minuten op zit. Ik heb het weleens op die manier geprobeerd met een boekje lezen. Totdat hij dus plaste en ik helemaal blij reageerde. vanaf toen snapte hij wel de bedoeling van het potje. Maar ik denk niet dat het idd een structurele oplossing is.

16. lien123

lien123 Niet meer actief

Haha nou hier vindt iedereen het maar veels te vroeg wat ik doe. Vooral mijn moeder....wij waren zindelijk met 2 jaar en 8 maanden volgens haar.

De oma van mijn man was juist ook zo met dat vroege zindelijk worden. Die waren allemaal voor hun 2e, ik denk ook met anderhalf, dag en nacht zindelijk. Kan je je nu echt niet meer voorstellen..

Ik ben eigenlijk al begonnen toen ze 16 maanden was, tenminste, gewoon eens op het potje gezet en ze deed toen meteen een plas! Toen heeft ze een maand lang op het potje geplast en gepoept en toen was het opeens over.

Grappig, mijn schoonmoeder vindt het wel geweldig en mijn schoonzus is nu ook begonnen, haar kindje is 17 maanden en doet het geweldig..dus ja het kan gewoon!

17. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ongelofelijk zeg!
    Denk dat de luiers van tegenwoordig ook zo comfortabel zijn dat kindjes minder haast hebben om zindelijk te zijn.
    Maar daarbij moeten ze ook snappen wat de bedoeling is, controle hebben over de sluitspieren, zich bewust zijn van plassen en poepen en zelf aan kunnen geven is ook wel erg handig. Zou ik met 1,5 jaar wel vlot vinden hoor! ik ben er toen niet eens mee bezig geweest, eerlijk gezegd zijn die luiers best handig :) tis best een gedoe die zindelijkheidstraining, al mag ik nu niet klagen, het gaat heel goed! Maar je moet er wel even energie in steken!

18. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Waaah! Ik ben het nu echt helemaal zat, al die poep en plas van zoontje in de kamer!!!
    Dit is nu de 3e week. De eerste 2 weken zat er nog wel een stijgende lijn in, maar nu lijkt het eerder bergafwaarts te gaan. :(

Plassen midden in de kamer. Heb ik dat net opgeruimd, hang ik de vieze doeken op, kom ik terug in de kamer, heeft ie in de kamer gepoept. Heeeeeeel dun. Heeeeel erg stinken!!! Ik heb em nu een luierbroek aan gedaan. Dat hebben we dus 2 weken lang niet gedaan thuis, maar nu ben ik het even ZAT. En ik wil vooral niet weer zulke diarree-poep hier op de parketvloer tussen de naden hebben! Ben er even goed klaar mee en vraag me ook af of hij er nu wel echt aan toe is. :x

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ow, wat erg...:x, maar hou vol hoor! Anders snapt ie er straks helemaal niks meer van!
    Ik en ( ik meen) lien123 hebben ook een terugval gehad waarvan we dachten moeten we er mee door gaan? Blijkbaar gaat t echt met ups en downs. Zeker met die poepbroeken, daar wordt je zo niet vrolijk van!! Ik heb het 1 dag gehad: 2 keer achter elkaar dat ie het gewoon liet lopen. Zoooooo vies.... dat uitwassen ook, brrrr... Ik heb hem toen ook een luierbroekje aan gedaan. Als het echt dun is zou ik het even een dagje zo laten hoor. Anders blijf je bezig! Maar zodra het weer wat dikkere poep is dan snel het luierbroekje weer uit, vertrouwen geven en duidelijkheid.
    Laat ie ook zn plas lopen of is het echt alleen een poep-probleem :) ( klinkt ook zo wat...)

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mag ik hier ook inspringen?

Mijn dochter heeft al geruime tijd intresse in het potje/wc. Ik heb haar de afgelopen maanden gewoon zo nu en dan erop gezet en haar pop is inmiddel mega zindelijk ;).

Dit weekend besloten haar luier uit te laten. In eerste instantie voor een uurtje. Maar ze ging plassen op het potje. De eerste paar plasjes was het onderbroekje steeds nog ietsjes nat (1 a 2 druppels) maar het ging eigenlijk heel goed. 1 keer een ongelukje tijdens het eten die ze daarna gelijk heeft afgemaakt op het potje. Voor elk plasje kreeg ze een sticker. De volgende dag waren de stickers niet meer intressant. Op het potje plassen was leuk genoeg. Ze vroeg niet meer om stickers. Die zondag heeft ze ook 1 ongelukje gehad.

Toen we zondag gingen eten had ze al een pyama aan en luier, omdat we laat waren met eten. Dan kon ze vlak na het eten naar bed. Tijdens het eten zegt ze 'mama ik moet op het potje'. Ik zeg dus, heeeeel slecht, doe maar even in de luier want ik ben Vince de fles aan het geven. Ze bleef wat piepen daarna. Na een dikke 5 minuten was ik klaar met de fles en had Vince weggelegd. Komt ze naar mij toe gelopen en zegt weer dat ze moet plassen. Dus ik doe haar luier uit, is die nog helemaal droog :$. Toen ging ze snel op het potje zitten om te plassen.

Gisteren is ze met luier aan naar de gastouder gegaan. Deze gastouder was nieuw voor haar (tijdelijk ivm vakantie eigen gastouder). Vandaag is ze er zonder luier heen gegaan. Dit is helemaal perfect gegaan. Ze geeft het perfect aan als ze moet plassen en ze plast ook op de wc.
    Vanmiddag had ze een driftbui. Tijdens de driftbui toch een ongelukje helaas. Net weer keurig op de wc geplast.

Ik sta echt verbaasd om te zien hoe snel ze het oppakt.

@Ouders, mijn moeder vertelde wel dat ik met 1,5 al dag en nacht zindelijk was. Maar ze zegt er wel bij dat dat tegenwoordig niet meer zo reeel is door de goede luiers. Mijn zus was tot en met haar 6e snachts nog niet zindelijk.

@Snachts, laten jullie ook gelijk snachts de luier weg? Of pas later?

Share This Page