Beginnen met antidepressiva

Discussie in 'De lounge' gestart door Roos001, 10 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik ben ongeveer 5 weken geleden begonnen met Paroxetine (vanaf het begin 20 mgr). Ik was echt heel erg bang voor de bijwerkingen. De bijsluiter en de verhalen op internet waren inderdaad alleen maar negatief..... maar ik heb echt bijna nergens last van gehad. De eerste dag was ik heel erg misselijk en duizelig. Maar dat was na 2 dagen alweer over en toen voelde ik me zelfs al beter (wat eigenlijk niet kan omdat het pas na een week of 2 gaat werken).

Het enige waar ik nu nog last van heb is vermoeidheid. Ik slaap 8/ 9 soms wel 10 uur per nacht en dan ben ik na de middag regelmatig alweer doodmoe.

Informeer misschien een paar vertrouwenspersonen uit je omgeving dat je met Paroxetine start of dat je even niet zo lekker in je vel zit. Dat heb ik ook gedaan en daardoor werd ik ook goed ondersteund door mijn omgeving.

Succes meid. Digitale knuffel.

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Even voor de dames die net met paroxetine gestart zijn. Ik zelf schrijf dat zelf eigenlijk liever niet voor omdat wanneer je af gaat bouwen je echt afkickverschijnselen kan krijgen. Mocht je ooit aan afbouwen toe zijn en je dat op gaat vallen. Weet dan dat de regenboogapotheek bestaat en die kan per mg afbouwen helemaal op jouw aangepast en zo de ontwenning verminderen.

Biny, Roos001 en floppie888 vinden dit leuk.
  3. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik had dit ook gelezen op internet en gevraagd aan de huisarts. Die zei dat het niet verslavend is, maar wel langzaam afgebouwd moet worden na een gebruik van minimaal 6 maanden.

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ja helaas schrijven huisartsen dit veel te vaak voor. Terwijl er genoeg andere alternatieven zijn. En de huisarts heeft makkelijk praten ik heb helaas genoeg patiënten over moeten zetten naar andere medicatie om fatsoenlijk af te bouwen. Het is idd niet verslavend maar je gaat wel ontwenningsverschijnselen krijgen. En daarom noem ik dus ook de regenboogapotheek is wel zelf betalen maar dan is het een stuk beter te doen!

floppie888 vindt dit leuk.
  5. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Wat is de regenboogapotheek? Sorry ik woon in het buitenland. Ik mag over 2 maanden alweer gaan afbouwen en dan heb ik het maar 3 maanden gebruikt. Is dat onverstandig? Ik heb over 2 weken nog wel een afspraak bij de psychiater, dan ga ik het uiteraard nog eens met haar bespreken.

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Dat is een apotheek in nl die zogenaamde taperingstrips maakt. Google maar eens.
    Geen idee dat moet je idd echt met je psychiater bespreken. Die weet als het goed is wat dat betreft alles van je.

7. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik zal eraan denken als ik af wil gaan bouwen. Nu eerst zien of het überhaupt werkt.

8. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Was er mee begonnen en de bijwerkingen waren vreselijk.een hartslag van meer dan 110 per minuut. Constant voelen in mijn borst pijn en druk op mijn borst en bij rug.net alsof mijn hart steeds een tegen druk gaf. En dan was ik nog maar op 1 mg. Ik heb er dus de brui aan gegeven ik kom er gewoon weg niet doorheen.:(

Heb echt het idee dat ik nu zwaar gefaald heb dat ik nooit meer van mijn klachten af kom.:(
    En niemand die mij snapt in mijn kring

9. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.800
    8.469
    113
    Vrouw
    Hoe lang heb je de AD nu gebruikt?

10. Roos001

Roos001 Lid

10 apr 2018
    76
    4
    8
    Vrouw
    Bijna een week,maar gelijk al last. En dan moest ik nog zo lang

11. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Blijf in gesprek met je behandelaar, want er zijn vele AD soorten op de markt.

Mogelijk maak je jezelf ook wat gek door steeds maar te focussen op alle bijwerkingen? Maar bespreek het met je arts!

12. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.800
    8.469
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw heeft zeker de eerste 2 weken veel bijwerkingen gehad.

Je moet er echt doorheen...

13. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik zou dit even bespreken met je psychiater, want ik denk eerlijk gezegd dat jouw klachten niet komen door 1 mg citalopram. Maar ik ben geen deskundige. Ik vind het wel heel erg naar voor je. Helpen de kalmeringspillen niet

14. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Bij mij zijn de bijwerkingen nu wel over en ik voel een beetje effect. Blijf zoeken naar een ad die bij jou past.

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Er zit veel verschil in AD. Ik heb zelf een lichte depressie gehad op m'n 19e, toen 6mnd Paroxetine geslikt. Ik kan me niet herinneren dat ik veel bijwerkingen had. Bij het afbouwen wel wat "elektrische schokjes".

Na mijn zwangerschap bleef ik met slaapproblemen lopen en omdat ik geen benzo's wil kreeg ik op proef Escitalopram (lexapro). Pfff slapen ging beter, maar ik kwam in een jaar tijd maar liefst 17 kilo aan! Omdat ik bleef aankomen heb ik het afgebouwd. Dat heb ik geweten: ik was precies een junkie, overgeven, koud/warmgevoel, buikkrampen, diarree, schokken....ik slikte maar 10mg per dag en heb langzaam afgebouwd...

Na die horrorervaring bleven de slaapklachten maar ik wilde eigenlijk geen AD meer. Maar ook geen slaaptabletten ivm verslaving (waar ik kennelijk erg gevoelig voor ben). Uiteindelijk ingestemd om nog 1 middel te proberen: Amytriptilline.

Met een hard hoofd begonnen en als ik 1 kilo zou aankomen zou ik ermee kappen. Maar niks: geen bijwerkingen, geen kilo's, geen schokken en ik slaap eindelijk! :D10mg bleek te weinig, heb nu 25. Het is een totaal andere groep AD dan de vorige, ook voor andere neurologische ziektes gebruikt.
    Ik ben er echt blij mee dat dit helpt.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik slik nu ongeveer 2mnd citalopram.
    begonnen met 10mg, 2 weken lang en gelukkig weinig bijwerkingen. na 2 weken opgehoogd naar 20mg en dat gaat erg goed.
    ik ben er nog lang niet, maar het gaat langzaam de goede kant op. ik heb zelfs soms dagen dat ik me goed voel. (doe dan helaas wel snel weer teveel waardoor ik me later weer slechter voel)

17. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ik ben sinds afgelopen weekend begonnen met cymbalta en erg duizelig, erg moe en iedere nacht wordt ik wel een paar keer wakker waardoor ik nog vermoeider ben. Hopelijk blijft dit niet zo en gaat het snel werken..

Deel Deze Pagina