beginnen met bijvoeden: pap of groente

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Konijn, 17 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik heb even gekeken of ik met mijn vraag in een ander topic kon aanhaken, maar die gaan allemaal over Rapley en dat zijn wij vooralsnog niet van plan.

Ik was vanmorgen bij het cb en kreeg het advies om binnenkort te gaan beginnen met bijvoeden. De arts had het in eerste instantie over pap, maar beginnen met groente mocht ook.

Omdat ik nog heel lang bv wil geven. dacht ik helemaal buiten pap (en dus opvolgmelk) heen te kunnen, maar volgens haar kan dat dus niet.

Is dat echt zo? En wat hebben jullie gedaan: beginnen met pap of groente? Ik neig het meest naar groente eigenlijk.

Groetjes, Esther

P.S. Hier zijn de cbartsen er heel enthousiast over dat ik lang wil doorgaan met bv en de meeste vinden het ook prima dat we nog ruim over de 7 voedingen heengaan meestal. Met wat ik soms lees over het cb ben ik ik daar wel heel blij mee! De arts van vanmorgen zei wel dat je op een gegeven moment gaat bijvoeden omdat het niet genoeg is en dat kindjes uiteindelijk de voeding niet zozeer meer nodig hebben voor de voedingstoffen, maar dat de 'gezelligheid' ook héél fijn en belangrijk is, dus dat het prima is om door te gaan totdat ze zelf niet meer wil. Ik vond het heel fijn dat ze er zo over sprak! :D

2. Bri

Bri Niet meer actief

Pap is niet nodig, vreemd dat die arts iets anders beweert. (Het mag wel en sommige kindjes slapen er beter op door dan op alleen melk.)
    Sowieso is bijvoeden niet nodig voor je kindje 6 maanden is (en wordt meestal zelfs afgeraden). Ook na 6 maanden blijft melk voorlopig het hoofdbestanddeel van de voeding.

Overigens schijnen sommige papsoorten ook goed te kunnen met moedermelk, dus je hoeft niet per se aan de opvolgmelk als je wel pap wilt geven.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik lees even mee hoor! Hier duurt het nog wel een paar maandjes voordat we met bijvoeden beginnen, maar ik wil eigenlijk ook geen opvolgmelk geven.

4. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Vanaf 7 maanden zijn baby's door hun ijzerreserves heen en is het dus nodig te gaan bijvoeden (werd mij verteld).
    Dus je kan vanaf dan fruit en groente geven met beetjes vlees of vis.
    Ik geef nu dagelijks ong. 100g fruit of groente aan Louiza, eigenlijk omdat ik de aantal voedingen wat wil minderen, ik zit nu nog steeds op 7 borstvoedingen per dag. Ik wilde zowiezo ook vanaf 6 maanden met bijvoeding starten om haar te doen wennen aan een lepel (wat overigens geen enkel probleem is) en voor de variatie.
    Voor de pap kan je biobim rijstebloem/meel mengen met moedermelk maar dat is volgens mij meer om je kindje langer een verzadigend gevoel te geven, bijvoorbeeld net voor het slapengaan.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier met ruim 6 maanden begonnen met groenten. Daarna begonnen met fruit. Dat waren eerst echt alleen maar een paar ienieminie hapjes, meer niet. Ervoor en erna gingen ze aan de borst.

Pap hebben ze hier nog nooit gehad, tenminste ik denk dat met pap bedoeld word gekolfde borstvoeding, met bambix? nutrix? biobim? bedoel word. Lijkt me een beetje onlogisch om als je borstvoeding genoeg hebt dan ineens kunstvoeding te moeten gaan halen :(.

Maar ik vind pap gewoon echt niet nodig ;)!
    Liefs, Hanneke!

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Pap is echt niet nodig hoor.... meestal beginnen mama's die borstvoeding vanaf de 7e maand gewoon met een boterham. Zo komen kindjes aan hun granen. En als het om het wennen aan structuur gaat, dan volstaat een fruit- of groentehapje de eerste periode ook. Natuurlijk kan je 's avonds een keer je man een flesje afgekolfde melk met biobim (bindt wel met moedermelk) laten geven terwijl jij kolft, maar dat vond ik zelf altijd een enorm gedoe (en geen garantie voor doorslapen).

Oh ja, er zijn hier ook genoeg mama's die borstvoeding combineren met gepureerde bijvoeding..... Vraag maar raak! ;)

7. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb nooit pap gegeven en mijn kleine is nu 11 maanden. En als ik pap zou willen geven, dan zou ik die zeker van mamamelk maken. Het lijkt mij een beetje onzinnig om daar opvolgmelk voor te gebruiken, terwijl je zelf geweldig spul in je borsten hebt zitten ;)

Zelf zijn wij met 6 maanden begonnen met fruit en daarna ook met groenten erbij. Banaan a la Rapley was lachen en ging erg goed! (wel opletten met vlekken, kwam ik later achter, want die krijg je dus niet uit de kleertjes :( ) En toen gekookte courgette in lange repen, sperziebonen en zo verder.

Voor de motoriek is zelf eten heel goed; dat zie je echt met sprongen vooruit gaan.

Ook broodkorstjes tussen 6-7 maanden of een soepstengeltje. En dan vanaf 7 maanden brood met boter in stukjes of zelf laten eten.

En met 8 maanden één BV vervangen door yoghurt (milde van AH) met wat diksap.

Zelf zou ik het zo bij een volgende weer zo doen.

Hopelijk kun je er wat mee!

8. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik ben begonnen met groente en rond 7 maanden met de boterham.

Marijn heeft twee keer pap gehad omdat ik hoopte dat hij zou doorslapen (dom bedacht). Verder nooit.

9. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Hier net voor 6 maanden begonnen met gepureerde groente. In het begin stelde dat echt niet veel voor, ze at maar een paar hapjes. Na de groente legde ik haar altijd nog aan.
    Na een weekje of twee ook begonnen met gepureerd fruit. Dit geef ik echt tussendoor.
    Nu zijn we een maand bezig met bijvoeden en zit ze op het volgende schema:

7.30 bv
    10.30 koekje
    11.30 bv (live of afgekolfd als ik werk)
    14.30 fruithap
    16.00 bv (live of afgekolfd als ik werk)
    18.00 groentehap en danoontje toe
    21.30 bv (deze zijn we langzamerhand aan het vervroegen)

Hier ook nog niet met pap begonnen, volgens mij krijgt ze al de beste pap die er is, haha!

Sinds we met de bijvoeding zijn begonnen is er wel één voeding vervallen. Er zat nl nog een bv tussen de groentehap en de laatste voeding, maar sinds we met het danoontje zijn begonnen dronk ze dan zo'n 2 minuten..

Morgen gaan we eens een boterham proberen! Ben benieuwd...

10. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Trouwens, wat ik wel heb gedaan is alles rustig introduceren:

- alles eerst een paar dagen apart geven (paar dagen broccoli, paar dagen sperciebonen, dan kun je later dit samen geven)
    - niet met twee nieuwe dingen op dezelfde dag starten

Zo kun je goed in de gaten houden dat, mocht ze ergens last van krijgen, waar dat dan van komt.

11. Konijn

Konijn Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb er veel aan gehad en ga in ieder geval voorlopig aan de pap. Ik vind het zo'rn raar idee: borstvoeding die nog prima loopt en dan toch opvolgmelk moeten gebruiken. Dus als ik uiteindelijk echt niet om de pap heen kom (maar ik vertel hetr gewoon niet aan het cb), dan ga ik het met mijn eigen melk proberen.

Maar eerst groente dus. En daar ga ik toch maar een beetje mee wachten nog tot over de zes maanden. Judith groeit prima, dus wat dat betreft is het volgens mij nog niet nodig.

Ik heb toch het van borst tot boterhamboek maar gekocht. Misschien gaan we voor een mix van grote stukken en gepureerd. Ik ga het in ieder geval eerst goed lezen.

En mijn vraag ga ik opslaan onder mijn favorieten, want ik wil jullie antwoorden denk nog wel ee npaar keer nalezen de komende tijd. Pfff wat een gedoe zeg... gewoon alleen de borst was zo lekker makkelijk! Ik wil helemaal geen bijvoeding, maar gewoon nog heel lang dit eigenlijk... :(

Wel fijn trouwens om te lezen dat er meer kindjes zijn met nog zeven voedingen... ;) Ik voel me er af en toe wat onzeker bij dat Judith zo veel drinkt nog.

Groetjes,

Esther

P.S. Wat een mooie foto van Jasmijn in je banner, boni ! Judith kan ook een beetje zo kijken...

12. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik heb gisteren het bambixpak in de supermarkt bestudeert en daar staat op dat het wel mengt met bv. Iemand ervaring?
    Of kan het echt alleen met biobim? En waar is dit te koop?

13. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Vandaag zag ik de biobim gewoon in de supermarkt staan, maar het stond in een ander schap (bij de biologische producten waar bij ons ook bijv. de glutenvrije dingen staan).

14. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Bambix mengt prima met moedermelk hoor, althans, dat is wel mijn ervaring.

Ik geef m'n kleintje dus wel pap, in t begin deed ik dat van gekolfde bv met bambix, maar toen de voorraad op was (ik kolf al tijden niet meer en heb geen zin om speciaal voor pap te gaan kolven) ben ik van die 'alleen-water-toevoegen-pap' gaan gebruiken. Ja dat is op basis van kv, maar je hoeft er in elk geval niet apart kv voor te kopen. Gewoon water erbij en klaar.

Ook nu krijgt ze nog regelmatig pap, 2 keer per week ongeveer, de rest van de dagen gewoon een boterham. Ze vindt de pap vooral errug lekker en het gaat een stuk sneller dan brood. Dus als ik geen zin/tijd heb smorgens, doen we ff een bordje pap :)

15. appeltje

appeltje Niet meer actief

Maar geef je dan ook nog borstvoeding in de ochtend?

16. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ja, ik gaf smorgens bv, maar dat was vaak maar een klein beetje, een paar slokken, dus beschouwde ik dan als 'extra' zeg maar. Dan bleven we nog een tijdje in bed samen, lekker kroelen en dan gingen we naar beneden voor het ochtendritueel zeg maar.

Deel Deze Pagina