Beginnen met bijvoeden, tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bright, 19 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

ik ben met groente begonnen, met aardappel erdoor geprakt. Nooit in de staafmixer gedaan. Al vrij snel fruit, vaak een potje eerst, of stukje appel/banaan. Appel is hard dus kijk uit! Komkommer was ook favo hier, een ringetje maken waar de vinger door kan.

Wat bij haar leeftijd paste en wat wij aten gaf ik ook. Spruiten sinds kort ook, halve met een aardappel dus niet laten overheersen, vind ze lekker. Sla ook bijv. Zuurkool vind ze bleh.. Maar ik zou alles (wat nu mag) gaan proberen ja. Eerst borst, ik deed volgens mij rond 8-9 mnd laatst borst. Fruit gewoon tussendoor.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Probeer je niet vast te pinnen op vaste tijden of porties van een bepaalde grootte, het is tot de leeftijd van 1 jaar echt BIJvoeding.
    Je gaat gewoon bijvoeding geven als het moment ernaar is, je hoeft er je kindje niet voor wakker te maken. Hier doen wij niks met vaste schema's of op vaste tijden; het komt zoals het komt; iedere dag is anders.
    Bij 6 maanden sliep ons zoontje nog tot 19.00 uur, dus kon hij mooi daarna met ons aan tafel, papa is toch altijd laat thuis. Nu eten we rond 18.30 uur.

In het begin gaat er nog helemaal geen voeding af en geef je de bijvoeding NA de borstvoeding. Na een paar maanden kan je de borstvoeding een uurtje na de bijvoeding geven.
    Er zijn moeders die een borst meteen voor en een borst meteen na de bijvoeding geven, hier werkt dat niet; zoonlief drinkt altijd twee borsten na elkaar.
    Als je kind meer gaat eten, gaat er vanzelf een keer een voeding vanaf.

Wij gaven als eerste fruit: banaan, mango en peer en als eerste groente; broccoli, wortel en aardappel. Op de Rapley-manier. Dat is ons heel goed bevallen. Wij gaven ook al gauw een broodkorst om op te knabbelen. Na een paar weken at onze zoon een hele volkorenboterham met boter.
    Bij alergieen (in de familie) kan je wat voorzichtiger aan doen.

Doe het maar op je eigen manier, dan komt het vast goed.;)

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ah ok! dank je!ga ik even kijken! maar denk zelf toch in het begin maar pureren;) anders is de stap wel erg groot!

4. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Wij zijn ook net begonnen met bijvoeding (vind het zo raar klinken bijvoeding, net of ze bij gevoed moeten worden omdat ze veel te weinig krijgen) ook met de Rapley methode. We hebben 1 keer een potje geprobeerd maar ze vond het verschrikkelijk (Zie album)
    Maar wij doen gewoon hoe het uitkomt. Ze heeft nu een paar keer peer gehad maar gisteravond aten we brocolli en heeft ze dat geproefd.
    Nijn vind het allemaal prima en sabbelt en knabbelt er vrolijk op los!

Succes! 6 maanden is toch wel een mijlpaal!

5. Bri

Bri Niet meer actief

Bij mijn oudste wisselde ik het af: zelfgemaakt gepureerd, potje en rapley. Hij vond het allemaal wel geinig, maar at nooit veel (tot hij een jaar was, toen werd hij ineens een kleine schrokop).

Dochter krijgt voornamelijk potjes (oei, mama is gemakzuchtig geworden ;)). Rapley heb ik wel geprobeerd, maar was bij haar geen succes. Ze kauwde niet goed, slikte te grote stukken door en kotste vervolgens alles weer uit. Voor verslikken ben ik eigenlijk nooit bang, maar vond het niet zo'n succes voor haar dat ze er zo vreselijk van moest spugen.
    Uit potjes eet ze juist supergoed, ze is qua smaken een heel makkelijke eter. En rapleyen gaat nu ook beter, gisteren heeft ze nog lekker bloemkool uit het vuistje meegegeten.

Voordeel van zelf koken is dat je veel meer variatie kunt aanbrengen voor de hele kleintjes, die je één of twee ingrediënten per keer wilt geven.
    Als ik zelf kook, dan maak ik een grotere portie ineens en vries dat in kleine bakjes in.

Eerst groente en dan fruit wordt wel aangeraden voor kindjes die gevoeliger zijn qua allergiën. Fruit roept veel vaker reacties op dan groente. Bovendien wennen ze dan niet meteen aan die lekkere zoetigheid van fruit, maar eerst aan andere (iets meer bittere) smaken.

Ik begon met 's avonds, omdat ze 4 dagen per week naar het kdv gaan en ik het vooral zelf wilde doen in het begin. Toen ze wat fruit op had, mochten ze het op het kdv ook gaan doen en gaf ik het ook overdag. Eerst alleen een geprakte banaan, daarna steeds nieuwe soorten en nu eet ze bijna alles.

Deel Deze Pagina