Gespannen borsten.. Niet direct kunnen aanleggen?!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sanjor, Nov 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Hai meiden.

Ben even een beetje onzeker.
    Lisa is nu 9 daagjes oud.. Het is ons eerste kindje.
    Als ik haar aan de borst leg dan kan ze vaak niet me tepel pakken omdat me borsten zo vol met melk zitten! Dit is al sinds 3-4 dagen dat ze zo vol zitten.. Uiteindelijk heeft ze hem wel en drinkt ze heerlijk alles leeg.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beter kan drinken..
    Heb een handkolf gekocht en die wordt morgen bezorgt..
    Kan ik bijv eerst 1 min kolven zodat me borst wat zachter is?
    Of hebben jullie andere tips?

Wil het liefst geen tepelhoedje of iets anders gebruiken..
    Wil het graag eerst gewoon zo proberen..

Bedankt alvast!

2. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

May 4, 2010
    2,003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Je kunt idd eerst even kolven voordat je haar aanlegt, dan is de ergste spanning er goed vanaf. Succes!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoe vaak voed je?
    Is het anders een idee om haar wat eerder aan te leggen of heb je een klein slapertje?
    Bij die leeftijd dronk mijn zoontje om de 2 uur en dat was maar goed ook dat hij dan wakker werd, want dan had ik alweer behoorlijke stuwing.
    Later kolfde ik eerst met de hand de ergste spanning eraf.

4. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Weet je wat er bij mij heel goed geholpen heeft? Het dragen van tepelbeschermers tussen de voedingen door. Het hoeft maar een half uurtje voor de voeding. Je tepels komen dan wat beter naar buiten. Ik moest ze niet de hele dag dragen want dan kreeg ik er hele erge lekkages door. Dat moet je dus echt niet hebben, want dan heb je binnen de kortste tijd nog meer overproduktie.
    Niet aan tepelhoedjes beginnen hoor (als het niet nodig is..) dat is zo moeilijk af te wennen.
    Even kolven met een handkolf kan ook werken, je haalt de grootste druk er af en je tepel is makkelijker te pakken.
    Succes ermee!

5. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik denk dat je het al goed bedacht hebt door eerst even de ergste druk eraf te kolven en daarna je kleintje aan te leggen!

(tepelhoedjes zijn overigens bij mij prima gegaan, zowel bij de eerste als bij de tweede geen probleem geweest om weer normaal te voeden bij de eerste na 5 weken en bij de tweede na 2 dagen)

6. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    zou ook even de druk eraf kolven. mijn zoontje had ook veel moeite de borst te pakken bij stuwing. Je kunt het ook even met de hand proberen. het gaat overigens na een paar dagen tot een klein weekje vast weer beter hoor!

7. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Meiden bedankt voor jullie reacties! Stelt me weer gerust;)
    Ga het kolfen morgen eerst proberen als het weer lastig gaat.

Het ging vandaag later op de middag opzich weer wat beter:) Doet alleen nog even pijn als ik haar aanleg. Als ze dan wat heeft gedronken pakt ze de borst zelf weer helemaal goed:)

8. Gaat inderdaad over een paar dagen wel beter, ik heb dezelfde ervaring.
    Die tepelvormers/tepelbeschermers werkten bij mij ook goed, maar die dingen liepen al vlot vol melk, en dat is niet handig ;)
    Dus daarna ben ik ook even wat gaan kolven voordat ze ging drinken, dan ging het aanhappen ook beter.
    Maar ondertussen is dat gewoon niet meer nodig, m'n borsten zijn ook niet meer zo gespannen.

9. fafje

fafje Niet meer actief

ik had dat ook rodn die dagen....en kolfde even met de hand in een doek het ergste af...of met de handkolf tot het meest doorzichtige waterige melk eruit was...mn toeschietreflex was ook nog es keihard dus ik moest wel ...

10. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Had hier ook last van maar kolven is mij afgeraden omdat je dan juist nog meer gaat stimuleren om melk aan te maken.
    Er is mij geadviseerd om een warme doek of warme washand tegen de borst te leggen, deze zorgt dan voor het toeschietreflex. Zodr de eerste melk uit je borst is gelopen is de 'druk' er ook vanaf en kan je dochter de tepel makkelijker pakken!
    Heeft bij mij goed geholpen! Hoop dat je er iets mee kan!

Succes

Share This Page