Hoi, Ik ging ervan uit dat ik de groentehap van mijn zoon in kan vriezen. Ik maak dit vers en dan een aantal porties in 1 keer. (aardappel met groente, verder niks toegevoegd.) Hoe lang kan ik dit bewaren? Ik lees net op een andere (belgische) site het volgende: 9/10 kansen gaat dat ook goed he. 't stomme bij mij was dat ik niet wist dat venkel een nitraatrijke groente was. En dus verkeerd klaargemaakt (gewoon gestoomd ipv met veel water). Ik had een hele rits gekookt en dan in de diepvries gestoken (nog erger). Dan uitgehaald, in de ijskast laten ontdooien en warmgemaakt (niet terug tot op kookpunt) in de microgolf. Soit, alles foutgedaan wat je kon foutdoen. Resultaat: kleine boris naar 't spoed, buiten bewustzijn en blauwgroen. 1,5 uur na het te hebben gegeten. Ik mag er nog steeds niet bij nadenken wat er was gebeurd als we hem hadden laten slapen en hem 3 uur later waren gaan halen... Klopt het dat er bepaalde groentes niet ingevroren kunnen worden of ligt het in bovenstaand verhaal aan de bereiding? Alvast bedankt voor het antwoord.
Hallo, Bij het bereiden, invriezen en opnieuw opwarmen van de groente gaat het om het nitraatgehalte. Nitraat kan dan gedeeltelijk worden omgezet in nitriet. Nitriet is sneller schadelijk en kan kankerverwekkend zijn. Het is daarom verstandig om wat voorzichtiger te zijn met de nitraatrijke groente zoals; (Andijvie, Rode bietjes, Chinese kool, Spinazie, Spitskool). Nitraatrijke groente kan inderdaad een sterke reactie geven bij kindjes jonger dan 6 maanden. Nitraatarme groente zoals ( Bloemkool, Broccoli, Doperwten, Snijbonen, Sperziebonen, Spruiten, Tuinbonen, Witlof, Wortelen)kunnen zonder problemen worden ingevroren. Groetjes Sanne