Snachts kolven of niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door missiemaartje, 30 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Even een vraagje hier. Ik heb de vraag ook gesteld aan de lactatiekundige maar bedacht me dat misschien hier ook wel iemand een advies heeft voor me!

Ik ben 2 weken geleden bevallen van ons zoontje Niek met 30 weken zwangerschap. Hij ligt op dit moment in het ziekenhuis, gelukkig sinds kort op de gewone couveuse afdeling. Hij krijgt op dit moment 22 cc per voeding, en dat 12 keer per dag. Ik kolf nu 6 keer per dag en produceer zo'n 100 cc gemiddeld, meer dan zat dus voor onze kleine op dit moment.

Ik heb tot nu toe snachts ook gekolfd maar ik merk dat het mij (en mijn vent) opbreekt. We hebben een aantal heftige weken gehad. Ik heb 4 weken op en af in het ziekenhuis gelegen voor de bevalling. Nu rijden we al 2 weken vaak op en neer naar het ziekenhuis. Ik ben er sochtends een aantal uur en savonds. En mijn man werkt overdag en gaat savonds mee.

Nu is mijn vraag:

Moet ik snachts blijven kolven of kan ik ook best een aantal uur ertussen laten, bijvoorbeeld 00.00 en dan pas weer om 07:30.
    Ik merk dat ik na het kolven moeilijker in slaap kom, en in combinatie met de vermoeidheid is het niet echt ideaal.
    Maar ik ben bang dat mijn productie achteruit gaat als ik snachts niet kolf. Of valt dat mee?

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Gefeliciteerd met jullie mannetje. En wat vervelend dat hij nog in het ziekenhuis ligt. Mijn zoontjes zijn geboren met 28 weken, en moest ook kolven. Dit kwam moeizaam op gang, kolfde 8x per dag maar had echt niet genoeg voor een tweeling. Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met in de nachten kolven, ik was gewoon op. Alle stress om de gezondheid van de jongens, we moesten dagelijks 180 km rijden om bij ze te zijn. Het lange wachten tussen de bezoektijden. En nog herstellende van een keizersnee. Heb het ongeveer 2 weken vol gehouden om in de nacht te kolven en daarna daarmee gestopt. Ik had mijn slaap zo hard nodig, en net als jou kon ik ook niet meer goed slapen daarna.

Mijn productie werd er niet minder van, nu had ik natuurlijk ook niet veel. Ben ook gestopt na 5,5 week omdat het kolven gewoon niet lukte, ondanks hulp van een lactatie deskundige.

Kun je niet overleggen met een lactatie deskundige in het ziekenhuis waar je zoontje ligt. Misschien hebben zij een antwoord voor je.

Veel succes voor je mannetje, hopelijk mag hij snel mee naar huis zodra alles goed gaat. En pas je ook goed op jezelf? Het is een heftige tijd wat je nu mee maakt.

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Mij is altijd verteld dat je op een productie van 800 - 1200 ml zou moeten zitten vanaf zo snel als het kon.
    Dit ivm de grotere hoeveelheden die ze later gaan drinken.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Prematuren - Protocol: borstvoeding en prematuur
    Hier is het protocol voor prematuur en BV en daarin geven ze aan niet langer als zes uur ertussen te laten snachts.
    Als je BV wilt gaan geven (straks ook nog) zou ik eerst proberen je productie hoger te krijgen en daarna eventueel snachts minder gaan kolven.
    Op een gegeven moment is hopelijk je productie stabieler en kan je met minder kolven af.
    (Zelf ben ik inmiddels 7 maand FT kolvend voor onze kleine en kan met 3-4 x per dag af.)
    Of nog mooier, dan kan je kleine bij jou drinken.
    Je moet zelf de afweging maken of je het er voor over hebt...
    Hangt er ook vanaf of je met de BV door wilt gaan of niet, ook als hij straks thuis is....
    Ik sliep trouwens overdag veel tijdens het buidelen ;) en haalde zo de slaap weer in!

Hou je taai en kijk wat je zelf wilt!

4. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Hier ook prematuurtje gehad (35w) en dus ook fulltime kolven (jammer genoeg nog steeds trouwens). Ik zou de eerste maand zeker proberen om 's nachts nog te kolven. Het is zo belangrijk dat je nu een goede stabiele productie opbouwt!!!! Later komen er gegarandeerd dipjes en de basis voor een goede productie leg je nu! Zet de kolf eventueel naast je bed zodat je niet op moet staan. Ik zorgde dat ik een frigobox staan had op mn kamer (en het is er sowieso niet echt warm want we hebben geen verwarming). Verder kan je best wel twee keer met dezelfde kolf kolven of eventueel koop je twee sets zoals ik deed. Zo kan je kolven zonder uit je bed te moeten wat een hele hoop scheelt. veel succes ermee en hopelijk hebben jullie je kindje snel thuis!!!!

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb ook een prematuurtje gehad waar ik full time voor moest kolven. 's nachts kolven was altijd wel het beste voor mijn produktie maar ik weet precies wat je beolt met dat het je opbreekt, ecombineerd met alle zorgen over je kindje en zo vaak naar het ziekenhuis etc.

Ik zou de nachtvoeding laten vallen maar 's ochtends vroeger beginnen, en dan een keer of 7 a 8 per dag kolven (zo deed ik het tenimste). Mijn laatste kolfbeurt was om ongeveer 23:00 (daar zette ik de wekker voor) en de eerste om ongeveer 6:00. En dan overdag nog zo'n 5 a 6 keer. Ook een goede manier voor mij om de produktie op te hogen was zgn 'clusterkolven'. Dan pakte ik een periode van 3 uur op een moment van de dag dat ik even tijd had en zette de kolf naats me neer. Tijdschriftje, kopje thee. Je kolft dan de TSR eraf, en wanneer het moeilijker gaat hou je ermee op. Borsten warm bedekken en 10 minuten later weer de TSR kolven. En dit 3 uur volhouden. Als je dit zo'n 3 dagen achter elkaar doet gaat je produktie ook omhoog.

Succes, gefeliciteerd en veel beterschap voor je kleintje!

6. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Gefeliciteerd met jullie zoon! Wat fijn dat hij het zo goed doet!

Ik heb de eerste 2 weken 's nachts gekolfd tot mijn productie goed op gang was en toen ben ik daarmee gestopt. Ik kolfde dan rond 23.00u mijn borsten goed leeg en 's morgens vroeg dan gelijk weer. In het begin stonden mijn borsten dan erg strak maar ze wennen er geleidelijk aan zodat je daar geen ongemak meer van hebt. Hier heb ik geen last gehad van een terugloop door de nacht te laten vallen maar dat is misschien bij iedereen verschillend.

Succes en geniet van je zoon!

7. butterfly29

butterfly29 Actief lid

12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochertje is met 26 weken geboren en heb in totaal 9 maanden gekolfd maar nooit s nachts, mijn productie bleef hierbij prima op peil. Laatste kolfbeurt was rond een uur of 10 s avonds en dan op 8 uur s morgens weer de eerste. Veel sterkte deze weken.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het doen zoals een baby ie doorslaapt doet: nachtslaap van 6 uur.

Mag je niet bij je kind in het ziekenhuis blijven slapen?

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#9 Cygnet2, 31 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2012
    Ik zou er ook maximaal 6 uur tussen laten voor de zekerheid. De stabiliteit van productie verschilt nogal per mama. Beter het zekere voor het onzekere nemen.

@Dirksmama.. recht op rooming in heb je als ouders vaak wel maar niet op de couveuse afdeling. Als het kind naar een reguliere kamer gaat (dus in een gewoon 'bakje') dan kan het vaak weer wel.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O wacht ja de couveuse...in die tijd was ik zelf nog kraamvrouw dus lag ik in het ziknhui als kraamvrouw, volle twee weken.
    D'r zou toch eigenlijk een voorziening moeten komen voor moeder die hun kindjelanger achter moeten laten, soort ronaldmcdonald voor koefjes. Want dat een en weer reizen lijkt me (nog helemaal afgezien van alle emoties) slopend.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En afgezien van slopend is het natuurlijk ook in strijd met de borstvoedingprotocollen.. hoe kan je nu optimaal borstvoeding geven als je niet bij je kindje kunt blijven.
    Ik had geluk toen mijn dochtertje het ziekenhuis inging. De eerste 5 dagen kon ik opgenomen worden als kraamvrouw (aanvullende verzekering tot 11e dag na de bevalling). Daarna kreeg ik een ontsteking (over 'geluk') gesproken en kreeg ik een eigen indicatie. Toen die 'over' was, ging dochterlief over op een bakje en ging van de neo af en naar de reguliere kinderafdeling en toen kon rooming in worden toegepast. Ik heb haar geen moment alleen hoeven laten en toen ze weer zelf kon drinken, alle voedingen lekker zelf gedaan.

12. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mja ik vind het heel lastig wat ik het beste kan doen.. Ik heb tot nu steeds 6 x per dag kolven gedaan. Heb gemiddeld zo'n 100 cc. Dat krijgt hij bij lange na niet. De kraamzorg zei dat ik echt niet snachts hoefde te kolven. Het ziekenhuis adviseerde het de eerste week wel. Ik kan het nog niet aan de lactatiedeskundige vragen want die komt pas volgende week dinsdag pas weer in het ziekenhuis. Ik heb afgelopen 2 nachten steeds 6 uur ertussen gelaten en ik moet zeggen, dat scheelt een hoop met de vermoeidheid. Misschien dat ik dat toch het beste kan doen. De kraamzorg zei ook dat je borsten zich aanpassen aan de situatie. Sommige kindjes slapen door snachts, en dan hoef je ook niet te kolven. Ze zei dat het misschien goed is om 2 weken voordat Niek thuis komt, snachts weer te gaan kolven.

Hoeveel productie moet je uiteindelijk eigenlijk hebben voor je kindje op een dag??

13. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Kan je de lactatiekundige niet bellen om het na te vragen?
    Als je er zo over twijfelt zou ik dat zeker even doen, zodat je het zeker weet.

Ik weet niet precies hoeveel productie je moet hebben voor je kindje maar bij mij was het zo dat toen onze zoon meer ging drinken de productie ook omhoog ging. (dan kolfde ik wat langer achter elkaar)

14. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    In dat protocol vindt je antwoord op een aantal van je vragen.
    Hoevaak je moet kolven en hoeveel productie je ideaal zou moeten hebben staat allemaal in dat protocol.

GRTZ.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De eerste drie weken ijn cruciaal voor het opbouwen van een goede productie over maanden ( heeft te maken met synapsen die na d bevalling in de borst worden aangemaakt, dat gebeurt alleen kort na de geboorte, en later niet meer). Beste is om, als je zelf voldoende hersteld bent, in de eerste week of vier minstens acht keer per etmaal te kolven en te mikken op 800-1000cc per dag. Als jij met zes keer kolven 100cc per keer krijgt kun je dat makkelijk halen door toch iets vaker kort bij te kolven. Kun je inhet ziekenhuis ook kolven? Vaak kolft het makkelijker met je kindje in de buurt (werkte bij mij in elk geval wel zo).

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    De regel is: het gewicht van je kindje in kilogrammen, en dat vermenigvuldigen met 150, dan kom je op het aantal cc dat je per dag moet geven. Dus dat deel je door het aantal voedingen en dan weet je hoeveel er in de fles moet. Maar omdat je BV ook op verzoek mag geven mag het wat meer zijn, of wat minder. Maar het is wel een goede richtlijn, en met een prematuurtje (mijn dochter was ook prematuur) zou ik zeker niet minder doen op een dag.

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb wel gekolfd 's nachts toen mijn jongen in het ziekenhuis lag (was 34 weken), de eerste nachten zelfs 2x, maar dat heb ik snel opgegeven! Nu kolf ik nog steeds 's nachts, omdat hij nog niet goed aan de borst drinkt en hij 2x het flesje krijgt.

Het viel mij op hoe snel hij meer ging drinken! In een paar dagen van 20 ml per keer tot 50! Maar als je nu al 100cc per keer hebt, is dat nog wel even genoeg! Ik zou doen waar jij je prettig bij voelt, als hij bij je gaat drinken zal je productie waarschijnlijk alleen maar omhoog gaan, ik zit nog steeds met overproductie...

Sterkte met Niek! Ik hoop voor je dat hij snel bij jou leert drinken!

Deel Deze Pagina