Ik heb m'n dochter vandaag voor het eerst wat stukjes boterham, met boter, gegeven. Elke keer begon ze heel enthousiast te kauwen, maar dan ineens leek ze te vergeten dat ze nog iets in d'r mond had en begon ze vrolijk te zingen, gillen, wild te doen, etc. Terwijl ik dat stukje brood nog op d'r tong zag liggen, achterin, voor d'r keel. Toen ze zich verslikte, ben ik er maar mee gestopt. Ik had haar toen zo'n 6 a 7 stukjes gegeven. Wie heeft tips? Moet ik misschien grotere stukjes brood geven? Of juist kleiner? Ik had ze nu van ong. 1cm bij 1cm. En stoppen jullie het zelf in hun mondje? Of geef je het in het handje?
He! Ik gaf Esmée echt hele kleine stukjes.. nog kleiner dan 1 bij 1. Deed dit met leverpastei of smeerkaas en dopte ze dan in de koemelk zodat ze al wat zachter waren. De eerste week at ze maar een halve boterham. Als ze na een paar stukjes gaat kokhalzen gewoon stoppen. en de volgende dag proberen. het is nu nog geen moeten.. liefs x
@honeyy: Nee, idd, het is zeker nog geen moeten. Doen het rustig aan... Kon wel aan d'r merken dat ze het al wel erg lekker vond. Toen ze niet meer kreeg, werd ze zelfs nog boos ook, haha.
ik doopte het idd ook in water. Toch verslikte ze zich vaak en naar mijn idee is ze er dan nog niet aan toe. Heb ik nog een maandje gewacht en ze heeft zich niet meer verslikt. Succes!
Verslikken en kokhalzen hoort bij het leerproces, zo leert ze waar haar grenzen liggen wat betreft de grootte van de hap, hoe ver achterin de keel het kan blijven 'hangen' voordat het vervelend wordt, etc. Bij Miriam begon ik met geroosterde boterhammen, kon ze fijn op knagen en sabbelen
Kleine.stukjes geven. Stikken kunnen ze er niet in, want.t.z.t. Sluit niet volledig af zoals een druif of zuurtje. Neem de tijd,.hou t leuk, maar leer ze eten, waar verslikten nu.eenmaal bij hoort, succes!
Dat is ook wel zo, natuurlijk... Terwijl m'n dochter dus dikke pret had, zat te zingen, gillen, etc, zat ik te zweten omdat ik dat stukje nog zag zitten. Terwijl zij er zelf dus geen last van leek te hebben, haha. Behalve dan tijdens/na het verslikken, dat was wel even huilen.
1. brood niet nat gaan maken! Dan wordt het nog kleveriger en kan juist in de keel blijven hangen bij een baby. Daarnaast smaakt nat brood naar pap en niet naar brood. 2. Probeer rustig te blijven en haar een kans te geven. Kokhalzen is echt een hele natuurlijke reactie, en op die manier leert een baby om te kauwen. 3. Als je begint met brood zou ik de overige bijvoeding niet meer gladpureren maar gaan prakken. Op die manier begeleidt je haar in het wennen aan die nieuwe structuur, en leert ze dat het eten niet alleen happen en slikken is, maar ook kauwen. Met brood moet ze dat namelijk ook doen. 4. Probeer haar een korstje in de hand te geven, en laat haar even haar gang gaan. Als ze kokt en daarbij het stukje weer eruit gooit is er echt niks aan de hand! Dat betekent dat haar kokhalsreflex juist goed werkt, en ze controle begint te krijgen over haar mond en spieren. 5. Als je dat heel eng vindt, kun je ook een stukje in haar wangzak stoppen, achter de kaken. Op die manier MOET ze kauwen om dat stukje weg te krijgen uit haar wangzak. Dan gaat ze met haar kaken en tong op zoek naar dat stukje en gaat ze automatisch kauwen. Ik zou sowieso niet zelf een stukje op de tong van een baby leggen. Dan kan ze dat meteen doorslikken. (probeer maar je vriend een stuk eten op jouw tong te laten leggen, zul je zien wat voor 'raar' gevoel dat is)
Ik kijk het nog even aan... Maar anders idd wellicht nog even wachten, tot ze iets ouder is. Verder is ze wel al wat 'gewend' met eten. Zo hebben we pap bijv. nog nooit via fles gegeven, maar direct via lepel. En ze eet inmiddels het hele bordje, 200ml, leeg. En vrij snel ook, haha, binnen 15 min. En fruit & avondeten pureren we inmiddels ook niet meer tot saus.
@Adi: Tnx voor alle tips! Bijvoeding pureren we idd al niet meer tot het glad is. En brood heb ik idd niet op d'r tong gelegd, maar in d'r wang gestopt. Met gevaar voor eigen vingers, trouwens, met die scherpe tandjes die net zijn doorgekomen... Haha.
ik gaf vanaf 7 maanden een hele boterham in hun handen en daar gingen ze aan sabbelen. Ging/ gaat goed. En ook craquottes vinden ze heerlijk, kunnen ze lekker op knagen.
Vanaf dat L. 7 maand was, heb ik hem in de kinderstoel gezet.. plastic bord op kinderstoelblad (met plakgum, zodat niet binnen 2 sec. bord incl. brood op de grond ligt) boterham in vrij grote stukken.. en liet hem zn gang gaan. (uiteraard wel in de buurt blijven) Binnen no time had ie zelf boterham op, en dat terwijl als ik hem hielp, hij nog geen halve boterham at. Nu eet ie zelf tussen de middag 2 boterhammen. Dus misschien een idee, gewoon brood in stukken geven en dr gang laten gaan
Ik sluit me aan bij Adi. Hier begonnen met een broodkorst en toen ze dat goed onder de knie had, met een boterham. Je kunt ook brood roosteren en in repen geven. Hier liet ik haar de stukjes zelf pakken. Kokken is niet erg, hier werkte ze het zelf weer naar voren en probeerde ze het gewoon op nieuw.
ik zou het ook niet nat maken, ik vind het geen beste manier om brood te leren eten en het wordt ook plakkerig. Ik gaf als eerste een broodkorst, toen dat goed ging stukjes met zonnaturajam of stroop. (ik ben niet zo n leverpastei en smeerkaasfan, is niet zo gezond) Je zou het ook in 4 repen kunnen snijden en in de handjes geven, zo kan je kindje zelf eraf eten wat ze aankan. Dan heb je dat kokhalseffect ook minder. Ondanks dat het niet erg is, kan ik mij wel voorstellen dat je ervan schrikt.
Wij zijn eerst begonnen met gewoon droog brood(korst) geven (advies van cb), dat was geen succes, dus dan wat anders verzinnen, met boter en beleg ook geen succes.. Toen in het fruithapje verwerkt (hij was en is dol op de fruithap), dat werd een succes! Hij at zo een halve boterham. Daarna eerst zoals hij gewend was een helft van de boterham in fruit brokkelen en de andere helft met fruithap belegd en zo is hij van lieverlee gewoon brood met beleg gaan eten. Hij moest echt wennen aan de stukjes zeg maar. Nu eet hij met gemak een boterham met appelstroop/jam/fruithap/banaan enz Bij ons was in het handje geven of voor hem neerleggen geen succes, hij snapte er niks van.. Maar het zal bij elk kindje anders gaan, het is ook een kwestie van uitproberen. Lukt het op een dag niet, dan komt het vast op een andere dag helemaal goed (of niet)
Bedankt allen voor de reacties! Vandaag een aantal tips van jullie geprobeerd. Heb o.a. reepje in d'r hand gegeven geprobeerd. Maar dat stopte ze in 1 stuk naar binnen, haha. Ging niet goed. Kleinere stukjes in d'r hand liet ze vallen... Heb toen kleine stukjes (kleiner dan 1cm) gevoerd. En dat ging wel ok. Maar wederom kauwt ze eerst heel enthousiast, maar dan lijkt ze het dus ineens te vergeten. En blijft het in d'r mond zitten. Dit keer gewoon beetje 'genegeerd'. Ze heeft zich ook niet meer verslikt, daar waren de stukjes te klein voor. Ik blijf zo maar een aantal dagen doorgaan, kijken of ze het gaat snappen. En anders is fruit idd wel een goed idee. Tnx, Jorietje.
Bijvoeding kost ook heel veel geduld hoor, het is voor de kinderen een hele nieuwe wereld. Dat 'vergeten' herken ik wel, mijn dochter kon dat ook heel goed. Bleef ze gewoon zitten met mond vol eten, of ze ging met haar vingers spelen. Geef haar de kans, en ga niet ingrijpen. Ze zal echt wel geen eten, in haar eigen tempo.
Het gaat alleen om de stukjes brood. Bijvoeding krijgt ze al sinds 4 mnd. Met lepel eet ze prima en wil ook al steeds meer 'zelf doen', wat wij d'r ook gewoon laten doen. Hele bord pap (200ml) gaat er binnen 15 min in. En fruit en de maaltijd 's avonds krijgt ze ook al een tijd al niet meer zo glad gepureerd als in het begin. Dus dat gaat allemaal heel goed. Broodkorsten heeft ze ook al eens eerder gehad om op te sabbelen, ging ook goed. Maar op een of andere manier weet/snapt ze dus nog niet zo goed wat ze met die stukjes (zacht) brood aan moet. Uiteraard snap/weet ik dat het allemaal wel goed komt en ik heb ook geen haast. Ik was alleen op zoek naar ervaring/tips om het bijv. iets makkelijker voor d'r te maken.