14,5 maand en het lukt niet

Discussion in 'Voeding' started by Joepie25, Jul 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb hier nog niet eerder gepost maar ik kan wel wat tips gebruiken. Onze dochter is nu 14,5 maand en heeft tot ruim 10 maanden bijna alleen maar verse groentehappen gekregen. Ze kreeg toen een fijne fase waarin ze alleen potje wilde hoe erg ik mijn best ook deed. Ik heb de strijd opgegeven en maar potjes gegeten en af en toe nog vers. Ze eet nu dus nog steeds niet met de pot mee. Ik probeer vanalles en ze mag ook altijd van ons eten proeven maar ze wil alleen het vlees. Ze kan het prima stukjes eten maar ook als ik prak ze moet het verse eten gewoon niet.
    Hoe krijg ik het voor elkaar om haar met de pot mee te laten eten? Vlees is geen probleem dat vind ze heerlijk!
    Ze heeft trouwens altijd haar eigen lepel anders krijgen we er zowiezo niks in haha
    Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

2. tulip

tulip Niet meer actief

je kunt proberen om te beginnen met half half, dus een half potje en dan half verse hap bv een verse aardappel er doorheen. Als dat heen zoden aan de dijk zet, zou ik voor de harde aanpak gaan: gewoon alleen vers eten aanbieden, geen eten, ok geen eten. Dus geen potjes meer geven.

3. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    oke stel dat ik het alleen nog maar vers ga geven. Moet ik het dan pureren, prakken of juist stukjes. Bij elkaar geprakt of apart.
    Man man wist niet dat het zo lastig kon zijn. Wil natuurlijk ook niet dat ze s'nacht komt voor eten.
    Ze krijgt nog wel een fles voor het slapen gaan maar deze zijn we nu aan het afbouwen.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou - hoe vervelend dat ook is - even voet bij stuk houden. Ze lust het waarschijnlijk best maar heeft er geen zin in. Niet eten? Dan maar even niet. Vlees zou ik alleen geven wanneer ze wat groenten en aardappelen of iets dergelijks gegeten heeft.
    Als ze verder overdag normaal eet, kan ze echt wel een paar dagen met minder eten af. Het is - waarschijnlijk - een gewoonte geworden en die moet je doorbreken. En oja.. geen potjes meer geven, ook niet als het echt even makkelijk is. Gewoon bannen die dingen.

Gewoon stukjes geven. Met bijna 15 maanden moet ze dat echt wel kunnen. En 's nachts wakker worden van de honger? Lijkt niet bepaald waarschijnlijk als ze overdag gewoon boterhammen e.d. eet. Ik zou die fles er maar snel uitgooien. Die kan er namelijk ook voor zorgen dat ze weinig warm eten wil. Yoghurt kun je wel altijd geven.

5. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    De fles krijgt ze voor het slapen gaan. Zou ze echt weten dat ze daarna toch wel een fles krijgt?

6. tulip

tulip Niet meer actief

Ik zou beginnen met gewoon losse stukjes dat moet echt kunnen op die leeftijd. En idd als het goed gaat ook niet over een tijdje een potje pakken, gewoon nooit meer. In principe kan ze alles mee eten dus heb je ook geen potjes meer nodig. Mocht er toch iets voorvallen zorg je gewoon dat je een vers maaltje in de vriezer hebt zitten.

7. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    ik heb altijd wel een maaltijd in de vrieer liggen aangezien ik het steeds blijf proberen en soms met succes maar lijtk em zo lekker als ze gewoon mee eet. Dat laatste zal wat lastiger worden omdat ze eerder eet dan wij maar dat is voor latere zorg aangezien het aardig lukt om het op te rekken.
    Dus jullie zeggen gewoon bv bordje met aardappels, bloemkool en vlees. Is dat niet heel droog of went ze daar wel aan.

8. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Vergeet nog te vertellen dat ze stukjes alleen gaat kneden en vervolgens weggooit ook met fruit. Vers fruit gaat er trouwens prima in, wel nog half gepureerd en half grof.

9. tulip

tulip Niet meer actief

je kunt de bloemkool en de aardappels ook even door elkaar roeren, dus niet fijnprakken, maar even er doorheen. Als ze eten gaat weggooien dan zou ik het even opzij zetten en dan later terugpakken. Als ze het blijft doen, dan is ze klaar. Als ze het met haar handjes pakt om te voelen en te ervaren (dat er misschien ook wat in haar mondje verdwijnt) zou ik haar dat even laten doen, misschien haar manier om eraan te wennen.
    Ik weet niet of je het normaal met een lepel geeft, maar stukjes prikken met een vork is ook nogal interessant.

10. adi

adi Niet meer actief

Je zegt ergens dat ze apart van jullie eet, en dat je het dan nog prakt. Misschien is het voor haar veel leuker om samen met jullie te eten en dan gewoon hetzelfde wat jullie ook op je bord hebben.
    Mijn kinderen vinden het zelfs reuze interessant om van mijn bord te eten, dan lusten ze echt alles.

En ik zou het eten echt niet meer gaan prakken, is nergens meer voor nodig. MIsschien dat ze de stukjes juist beter wegkrijgt,

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja hoor... ze is geen baby meer! Een echte dreumes, hard op weg naar peuter!

12. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Ik ga het maar gewoon proberen. Ze zit wel altijd bij ons aan tafel en krijgt dan ook wat wij eten om te proeven maar behalev het vlees wil ze niks. Gewoon even volhouden dus.

En wat die fles betreft, ik weet dat ze zonder kan en daarom bouwen we het nu ook af.
    Maar oooooh wat ga ik dat moment missen! Vind het heerlijk zo'n "klein"slaperig en tevreden meisje tegen me aan.
    Niet dat ik daarom die fles in stand hou trouwens.

Ik lees het al, werk aan de winkel.

Nog leuke succes recepten?? moet morgen toch boodschappen doen:D

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maak anders een lekkere pasta... daar is niet zo gemakkelijk het vlees uit te vissen! ;):D

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou zeggen: samen eten (da's dus iets anders dan samen aan tafel) en geef haar gewoon te eten van jouw bord. Niks prakken of malen, maar maak in het begin beetje makkelijk eten. Macaroni met geruld gehakt (kan ze niet vissen) en lekkere groentes en tomatensaus, moet lukken toch?

Ach, een klein weltrustenflesje kan geen kwaad hoor; mijn zoontje krijg ook nog een "slaaptiet"!;)

15. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ik heb het zelfde gehad tijdens de vakantie, drama was het maar als ze niet wilde eten dan niet. Maar ze kreeg in die dagen wel een papfles, omdat ze over de dag ook slecht at.

Ik zou de potjes weg doen, mijn dochter krijgt ook nog wel eens geprakt eten hoor. Ik vind het zelf ook niet lekker een brok aardappel in mijn mond. Ik prak mijn aardappels met groenten altijd.
    Mijn dochter eet het dan veel beter dan als ze het in brokken krijgt.
    En samen eten is echt wel een must vind ik, waarom eet ze niet met jullie mee dan?

16. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Ze eet eerder omdat wij pas "laat"uit werk zijn. We zijn het nu aan het rekken. In het weekend eten we wel zo veel mogelijk tegelijk. Ik ga zo de boodschappen halen en iets lekkers in elkaar zetten voor vanavond.

17. zogelukkig

Je bent dus niet altijd laat uit je werk!;)
    Mijn man is ook altijd laat en wij eten dus ook laat 's avonds.

18. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    nou had een recept gemaakt uit opperdepop die ze eerder goed at maar nu pfffffffffffff
    De eerste hap kwam er meteen weer uit. Toen haar alles zelf laten doen en af en toe ging er een hap in. Meestal kwma het er toch weer uit. Uiteindelijk lag er meer door de woonkamer dan in haar mond is gegaan. Was behoorlijk gefrustreerd. heb er geen drama van gemaakt en gewoon toetje gegeven. Ze ligt nu te slapen maar man man dit gaat nooit lukken volgens mij. (i know ben net begonnen)

19. zogelukkig

Kijk door die rotzooi heen en geniet ervan dat je kind zelf eet! Alle begin is moeilijk, maar ik vind een paar happen echt eten al heel wat voor een kind dat potjes gewend is!

20. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Even een update: het gaat goed!!!!!
    Ze heeft nu al een paar keer goed meegeten en gewoon grote stukken dus niet geprakt. Vanavond heeft ze heerlijk zitten smikkelen van onze macroni bolognese echt een flinke bak. We proberen steeds met zn 3 aan tafel te zitten en anders in iedern geval 1 van ons samen met haar eten. Ook het geven van een vorkje ipv een lepel heeft reue geholpen, ze vind het bijzonder interessant.
    Na wat geklaag mag hier natuurlijk ook iets positiefs staan haha

Share This Page