Onze zoon is ivm maag/darmklachten later met vaste voeding begonnen. Nu nog kan hij nog maar erg weinig eten. We merken dat als ik bv een banaan pureer en er zit nog een heel klein stukje in dat hij gaat schudden met zijn hoofd en bijna gaat kokhalzen. Als het kan duwt hij het stukje terug uit zijn mondje, maar als dit niet kan dan gaat hij dus bijna over zijn nek. We geven hem ook een liga 1e stap, maar deze smelt met speeksel. Hij wacht tot alles zacht is voordat hij iets doorslikt. We geven hem regelmatig een stukje banaan om zelf te ontdekken of om te spelen. Of we helpen hem met een stukje af te happen. We zitten gezamenlijk aan tafel zodat hij ons ook ziet eten. (voor de duidelijkheid, hij eet zelf nu een liga, Hapje van banaan of gestoomde peer en bloemkool. Meer nog niet ivm dus met zijn maag en darmpjes) Verder drinkt hij dus nog veel flesvoeding en water uit een gewone beker. We moeten hiervoor wel naar logopedie, maar ik vroeg me af of meer kinderen hier problemen mee hadden en hoe ze dit opgelost kregen.
Aanbieden, aanbieden, aanbieden. Mijn dochter was heel makkelijk hiermee, maar ik hoor het ook van andere moeders. Die kokhals reflex wordt langzaam minder heftig, maar dat is een kwestie van blijven proberen.
Wat knap dat jullie, naast alle voedingsproblemen, zo intensief bezig zijn met het leren eten en drinken uit een gewone beker. Met 10 maanden is het overigens heel knap dat ie uit een gewone beker water kan drinken (al is het met jouw hulp). En inderdaad blijven aanbieden en geduld hebben. Laat hem maar spelenderwijs leren, en blijf erbij zitten voor het kokken. De eerste stap is afhappen, dat ie het dan vervolgens laat smelten in zijn mond is niet erg, het kauwen komt dan nog bij hem. Die stukjes in gepureerde banaan: dat is voor heel veel kindjes heel verwarrend, omdat ze iets vloeibaars te eten krijgen, en dan zit er ineens een stukje tussen. Mijn kindjes willen nog steeds geen yoghurt met stukjes erin eten, die stukjes spugen ze ook constant terug, terwijl ze prima vast voedsel eten. Voor de duidelijkheid kun je hem misschien OF een gepureerde banaan geven OF banaan in stukjes, maar niet zo door elkaar. Dat is voor babys veel duidelijker.
Dit heeft hij zelf aangegeven. We waren een keer op visite en hij zat bij mij op schoot. Ik nam een slok siroop uit mijn glas en hij pakte zo mijn glas en zette het aan zijn mondje. Ik was helemaal verbaasd en probeerde het bij hem met water. En hij dronk toen dus een slokje. Zo ben ik het gaan proberen en nu drinkt hij dus uit een gewone beker. Van een tuitbeker of antilekbeker moet hij niks hebben. Nou ik vind het prima hoor! (ik ben natuurlijk ook helemaal trots op hem hihi) Misschien idd wel goed wat je zegt om of een hapje met stukjes te geven of een gepureerd hapje om verwarring te voorkomen.