beginnen met flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door lob, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    mijn zoontje is nu bijna 8 weken en volgende week wil ik bv gaan afbouwen en beginnen met flesvoeding (kv).

ik heb hem net laten wegen bij het cb en hij weegt nu 4,5 kg. volgens hen kan ik gewoon de "standaard" kunstvoeding pakken van of het merk friso of nutrilon.

ik geef nu bv en hij drinkt meestal 6 keer per dag, heel af en toe nog 7.

volgens het cb kan ik het beste beginnen met het afbouwen van de bv voeding rond 19.00.
    maar hoeveel flesvoeding moet ik nou geven? en welke fles en speen kan ik het beste gaan gebruiken. welk merk is het beste?
    aan de borst drinkt hij maar 1 kant per voeding en dan maar 10 minuten. hij groeit goed, dus waarschijnlijk krijgt ie in die korte tijd genoeg binnen. wil hij nu aan de fles net zo kort drinken? ik heb een heel sterk toeschietrelfex, wil hij nu een speen die ook snel melk doorlaat? hij heeft veel last van krampjes en spuugt ook veel, moet ik daar nu al iets speciaals voor kopen of kan het zijn dat hij hier minder last van krijgt door de fles?

pfff... moeilijk.....moeilijk
    ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.....

een hoop vragen, hopelijk hebben jullie wat advies voor me

2. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Je zou een voeding kunnen vervangen door flesvoeding en dan je eigen melk afkolven (dit wel steeds minder lang en vaak om zo af te bouwen). Dit een week aanhouden en dan weer een fles vervangen enz. enz.

Voor het afbouwen van kolven en borstvoeding kan je volgens mij (als ik het goed onthouden heb) een schema vinden op de site van 'borstvoeding natuurlijk' of op de site van 'jonge gezinnen'.

Als je zoon veel last heeft van krampjes zou ik een difrax S-fles kopen, die beviel/bevalt bij ons heel goed. En ivm de krampjes zou ik ook een speen met niet te groot gat kopen (snel drinken veroorzaakt ook kramp namelijk!). Het spugen kan ook komen door je sterke toeschietreflex. Dus je hebt best kans dat de krampjes en het spugen na de flesvoeding minder worden.

Je zou dan de difrax S-fles kunnen kopen met een kersspeen small.

Heb je enig idee hoeveel melk je zoon nu per voeding drinkt? Weeg je hem bijv. voor en na de voeding (zo zou je het precies kunnen zien). Dan moet je de hoeveelheid BV aanhouden voor de flesvoeding. Dus als hij bijv. 100 cc drinkt, zou ik ook 100cc flesvoeding geven. Anders kan je even kijken in het schema dat je van het CB krijgt over voeding en dan de hoeveelheid aanhouden die daarin staat.

Oh, zodra je meer dan de helft flesvoeding geeft, kan je ook het geven van vitamine K en D laten vervallen. Dat zit namelijk al in flesvoeding.

Je zoon zijn darmpjes zullen eerst moeten wennen aan flesvoeding. Daarom moet je het langzaam invoeren. Bovendien kan hij door verandering in voeding eerst zelfs iets meer krampjes krijgen. Dit gaat vanzelf over als zijn darmpjes aan het andere eten gewend zijn. Als je zoon nou na lange tijd nog krampjes heeft, zou ik dat even overleggen met het CB en dan kan je eventueel overstappen op Nutrilon Omneo (bij krampjes en licht spugen).

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik duidelijk genoeg antwoord op je vragen heb kunnen geven. Ben geen expert hoor, maar zo is hoe ik het heb gedaan.

En als je over dingen twijfelt kan je ook altijd de vragenlijn van het CB bellen, toch? Heb ik ook regelmatig gedaan de eerste maanden.

Succes!

3. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    ik zou gewoon uitgaan van 150cc per kg lichaamsgewicht. dus 4,5 ik 150=675 cc per dag.

Dir verdeel je dan over 6 flessen dan kom je uit op 110-120 cc per fles.

gewoon kijken hoe hij het er op doet.

ik ben toen om en om gaan geven. borst/fles/borst fles enz.

4. Ik heb op de volgende manier mijn borstvoeding afgebouwd:

7.00 uur 10.00uur 13.00uur 16.00uur 19.00uur 22.00uur Nacht-voeding
    1ste week b.v. fles b.v. b.v. b.v. b.v. b.v.
    2e week b.v. fles b.v. b.v. fles b.v. b.v.
    3e week b.v. fles b.v. b.v. fles b.v. fles
    4e week b.v. fles b.v. b.v. fles fles fles
    5e week b.v. fles fles b.v fles fles fles

Na zes weken ben je dan volledig over op de fles. Van zelf begint je kindje dan door te slapen en vervalt de nachtvoeding.

Zelf gebruikt in de difrax s fles met speen s. Deze werkt uitstekend.

Deel Deze Pagina