hachee

Discussion in 'De lounge' started by dekilene, Apr 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dekilene

dekilene Niet meer actief

Iemand een heerlijk recept voor lekkere hachee/draadjesvlees..?
    Zonder alcohol...

2. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

Feb 23, 2013
    1,276
    17
    38
    Female
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Ik doe altijd wat stukjes ui (1,2 uien) in de pan aanfruiten, dan wat verse knoflook er bij.. En dan doe ik het vlees wat aanbraden.., Dan doe k er een glas water bij, en dat laat ik dan 1,5 uur sudderen.. En dan kun je eventueel nog laurierblaadjes er bij doen (even laten trekken), en dan smullen maar :)
    Volgens mij ben ik niks vergeten..

3. dekilene

dekilene Niet meer actief

Dan bak je eerst het vlees in een koekenpan en daarna doe je het in de stoofpan met het bakvet?

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik doe er nog wat kruidnagel bij. En meestal wat guinness bier.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Vlees aanbraden met zout en 2 eetl bloem, uiringen erbij, nog even aanbraden, laurierblaadje erbij, 1 bruine verkruimelde boterham zonder korsten, schepje suiker en 2 uur laten sudderen. Ben er net klaar mee ;)

Nu al zin in!

6. vlavlip83

vlavlip83 Bekend lid

Jul 31, 2010
    795
    13
    18
    Gouda
    hachee vlees, uien, appelstroop suiker azijn. erg lekker.
    Heb het recept wel voor je
    als je wilt moet je me maar even pb-en..

7. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Mijn hachee (van mijn moeder, die het weer van haar moeder heeft);

Eèn kilo runder riblappen, deze snijd ik zelf in blokjes. De dikste vetstrengen verwijder ik.. Deze blokjes braad ik even goed aan in gloeiendhete (vloeibare) croma, tot ze goed bruin zien (in een braadpan). Als het zover is, voeg ik lauw water toe tot het vlees onder staat. Dan voeg ik zout, peper, foeliepoeder, 3 kruidnagels, paprikapoeder, nootmuskaat, schuit azijn en 2 laurierbladen toe. Dit zolang laten sudderen tot het vlees zacht is (minimaal 3 uur) en misschien af en toe nog een beetje water bijvoegen. Als dat zover is, laat ik magrarine in een grote koekenpan bruin worden en voeg hier in de gesneden uien (ongeveer 4 a 5 middelgrote exemplaren). Deze even heel goed aanbakken, dat ze een klein beetje verkleuren (niet tè bruin, net een klèin beetje) en strooi hier over 3 eetlepels bloem. Dit nog even goed doorscheppen op hoog vuur en dan beetje bij beetje aanvullen met KOUD water (ik heb meestal een literkan met water nodig). Telkens een klein scheutje en door blijven scheppen (nog steeds op hoog vuur). Dit zolang blijven doen tot je een smuiïge massa overhoud, dus dat de uien goed gebonden zijn. Deze massa voeg je bij het vlees en roer je goed door. Nu nog even kijken of er genoeg water bij zit en anders nog wat toevoegen. En dit dus nog een uur laten sudderen.. Vòòr het opdienen de laurier en kruidnagels eruitvissen, mss nog een klein beetje azijn toevoegen naar smaak (hòeft niet, net wat je lekker vind) èt voila, een heerlijke hachee..

8. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Zo, ik heb net ook even de spullen in huis gehaald:D

9. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier ongeveer hetzelfde, alleen dan nog een beetje mosterd erbij, en wat peperkoek er in verkruimelen. En een beetje kruidnagel voor de smaak.

10. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Voor het vlees gebruik ik altijd magere riblappen.
    Die snij ik in stukjes en strooi er zout en peper op.

Voor het braden gebruik ik Croma.
    Eerst het vlees een minuut of 5 goed aanbraden dan de uien erbij
    ook ongeveer 5 minuutjes.
    Daarna 2 laurierblaadjes met 3 kruidnagels en een bouillonblokje erbij.
    Water erbij dat het net onder staat,even aan de kook brengen.
    Vuur lager en ongeveer 3 uurtjes laten sudderen.

Heerlijk wij hebben het gister gegeten bij de aardappelen en de rode kool.
    Vanavond gaat de rest op bij de friet.

Share This Page