Ik wil binnenkort gaan beginnen mrt fruit. In het begin zal dat nog extra zijn maar hoe gaat dat dan als het meer wordt? En hoe ziet een eetschema er dan uit? Ze krijgt nu nog vijf flessen: 6.30-10.30-14.30-18.30-22.30 van 180/6. Hoe is dat bij jullie gegaan? En vanaf wanneer eten ze echt structureel fruit en groente enzo?
Ons meisje is bijna 5 maanden en wij gaan binnenkort ook beginnen. Ik lees dus graag mee! Ben ook benieuwd of mensen fruit zelf maakten of uit potje en als je het zelf maakt of je dan biologisch fruit hebt gekocht!
Je gaat het fruit gewoon langzaam opbouwen. Mag vanaf 4 maanden, maar het is gewoon extra, dus het kan ook later. Je begint met een beetje en bouwt het gewoon op. Wij zaten na een week op een heel potje (zo'n kleintje van 4 maanden), maar vers kan natuurlijk ook. Dan is het ongeveer 2 volle eetlepels. Vers kan je maken door fruit heel fijn te prakken en er wat water of afgekoelde melk bij te doen. Eventueel liga eerste stap mag er ook door. Je kan het 's morgens geven bijv. rond 8.30 uur in jouw schema of 's middags rond 12.30 uur in jouw schema. Groente start je op zijn vroegst mee met 5 maanden (maar kan ook weer later). Ook dat bouw je uiteraard op. Je geeft het op de tijd dat je kleine normaal een fles krijgt in de middag/vroege avond (in jouw schema dan om 14.30 of 18.30 uur) en geeft na de groente nog een fles. Eet je kind een heel potje (van 4 maanden) dan de fles halveren. Eet ie met 6 maanden een heel potje van 6 maanden dan laat je de hele fles op dat tijdstip weg.
Ok da's best duidelijk. Maar je hoort ook over papflessen. Is dat dan die laatste fles die je na de groenten heeft? Of is dat weer wat anders?
Papfles is gewoon een fles melk waar je dan een paar lepels rijstebloem doordoet. Dit wordt vaak als laatste fles gegeven om bijv. een kindje langer te laten slapen cq te laten doorslapen. Na ongeveer 6 maanden mag je 1 flesvoeding vervangen door pap. Het liefste gewoon met een lepel geven. Dan maak je dus gewoon een fles melk klaar en daar doe je 6-7 eetlepels rijstebloem door, dat geef je dan met de lepel.
Aha. Maar dan moet ik in mijn schema denk ik eerst nog naar vier flessen ipv vijf denk ik? Want om nu van de fles van 22.30 en papfles te maken lijkt me niet goed. Ze slaapt na 22.30 gewoon prima de hele nacht door. Maar wanneer krijgt een kindje dan vier flessen? Toch pas als ze echt ook wat anders eten of niet?
Het cb adviseerde mij om rond een uur of 10 te beginnen met fruit. En dat uit te bouwen. Drie dagen hetzelfde proberen en als dat goed gaat ander fruit etc. En als dat goed gaat bijvoorbeeld rond 6 uur te beginnen met groente.Weer 3 dagen proberen etc. Als dat allebei goed gaat, dat we dan ook mogen stoppen met de avondfles. Ook omdat je anders kans hebt dat ze snachts weer gaat komen. Ik vond dat eigenlijk wel logisch klinken allemaal. Papflessen hebben ze het eigenlijk helemaal niet over gehad
Nee hoor, dat hoeft niet perse. Bij 4 1/2 mnd heb ik bij Iris de laatste fles (van 22.30 uur) afgebouwd en toen kreeg ze nog geen fruit of groente. Hier ben ik bij bijna 6 mnd mee gestart. Wel heb ik uiteindelijk rijstebloem in de fles van 19.00 uur gedaan, omdat ze 's morgens vroeg wel erg onrustig was en net een beetje extra nodig had om de nacht door te komen.