Vrijdag zijn we begonnen met het provoceren van de melk. Dit hebben we gedaan dmv yoghurt. Hij moest hier even aan wennen, want is een smaak wat hij niet gewend is. Later op de dag ontstond er wat lichte eczeem in zijn gezichtje. Echter was hij bij oma en daar heeft hij dat wel eens vaker, van de kussens op de bank. Volgende dag uitslag weg. Wel iets dunnere ontlasting, maar dat heeft hij ook vaker. Opnieuw yoghurt aangeboden, maar dat wilde hij niet zo. Ik heb toen danoontjes gekocht en daar 1 van gegeven. 'S avonds vlamde het eczeem weer wat op. Maar dat ontstond nadat hij gehuild had, gewreven had en een uur daarvoor had hij wat zand in zijn gezicht gekregen met spelen. Dus kon ook gewoon irritatie zijn. Volgende dag weer alles weg. 'S ochtends weer een danoontje. Hele dag geen reactie. 'S avonds weer een danoontje omdat papa het woord toetje liet vallen en hij dus 1 wilde. Niet lang daarna vlamde de uitslag weer op. Niesbui en deed hij een paar keer een vreemd hoest geluid maken en wees naar zijn mond (vermoed jeuk). Ook zag ik dat hij wat hele lichte eczeem plekjes op zijn arm had. De hele dag geen ontlasting. Vanmorgen ontlasting, maar niet anders dan normaal en uitslag weer ver weg. Gisteravond had hij aardbei smaak van danoontje. Ik twijfel nu of de melk of de aardbei de reactie was van gisteravond. Hij heeft wel al vaker aardbei jam gehad en vruchtensap sinas/aardbei. Echter nog nooit puur een aardbei. Eerder met provoceren van melk reageerde hij altijd duidelijk met eczeem, diarree, lichtelijk spugen en onrust, vooral met slapen. Ik vind het nu moeilijk te bepalen of er nog een duidelijke reactie op de melk is of niet en twijfel of ik niet nog een paar dagen door moet gaan. We hebben nog 2 danoontjes. Heeft er iemand advies? Liefst provoceer ik met gewoon yoghurt, maar dat is iets wat hij niet wilt. Hij is een lastige met eten als iets nieuws is. Puur melk durf ik niet aan.
Hmm lastig zeg. Heb je al eens griekse yoghurt geprobeerd? Dit is niet zuur en misschien vindt hij dat lekkerder? Wij zijn met 14 maand weer begonnen met melkproducten te geven en hij kreeg eerst ook meteen weer eczeem/uitslag in zijn gezichtje maar verder geen klachten zoals onrustig slapen en buikpijn. Ik heb toen een paar dagen niks gegeven en toen weer begonnen met yoghurt, ook weer wat eczeem maar toen heb ik doorgezet omdat hij verder nergens last van had. Vanaf toen ging het erg goed en de eczeem ging over en nu krijgt hij ook gewone melk en andere melk producten. Nu moet ik wel zeggen dat mijn zoontje niet erge kma had en misschien dat dat ook wel scheelt. Ik zou het dan met grieks/turkse yoghurt proberen want hij zou idd ook op de aardbei kunnen reageren. Succes ermee!
Hmmm, lastig idd. De aardbei is het sowieso niet lijkt me. Die danoontje aarbei, daar is eens een aardbei langs gerend ofzo. Maar er zit echt bijna niks in. Het is waarschijnlijker dat hij gewoon een beetje op melk reageert, zeker omdat hij op koemelk ook reageert. Ik zou gewoon nog even proberen, totdat je wat meer weet. Hij lijkt er toch weinig last van te hebben. Als hij buikpijn krijgt, of (meer) jeukende eczeem, dan zou ik wel gelijk stoppen.
Zijn me een paar dingen niet duidelijk, dus even voor mijn duidelijkheid. Heb je deskundige hulp erbij gehaald? En waarom durf je melk niet aan?
@ Jewel, griekse yoghurt kan ik inderdaad proberen. Die vind ik zelf ook het lekkerst. Moet morgen toch naar de AH. @ Cossy, misschien dat 2 danoontjes op 1 dag net iets te veel was. Het vreemde is alleen dat hij zo raar reageerde na de aardbei smaak en bij de andere smaken niet. @ Mejosje, sinds zijn 1e verjaardag is hij niet meer onder behandeling bij de KA. Dit is inmiddels zijn 5e provocatie. Normaal was er altijd direct een duidelijke reactie, alleen nu niet. Puur melk durf ik niet omdat ik bang ben voor de reactie. Hij had namelijk geen lichte variant KMA, reageerde al, als iets maar een spoortje van melk bevatte.
Msschien iets raars.. mijn dochter heeft ook kma (nog steeds een beetje) en reageert heel heftig op danoontje (ze is overigens niet allergisch voor aardbei ofzo). Misschien eens een ander toetje proberen. Ik heb geen idee hoe het komt overigens.
@ Umm, gaan andere melkproducten dan wel goed? Op het danoontje van gister heeft hij niet gereageerd. Had vanmorgen zelfs normale ontlasting. Het is of toch de smaak geweest of dat 2 op 1 dag net iets te veel van het goede was. Ik heb nu griekse yoghurt gekocht. Heeft er een paar happen van gehad. Hij moet duidelijk wennen aan de smaak. Hij heeft al 4 dagen melkproducten gekregen, dit is voor ons een super vooruitgang. Zolang er geen overduidelijke reactie komt gaan we door met het geven van melkproducten. Thanks voor de reacties!
Een deskundige heeft er naar gekeken dus! Anders was dat mijn advies geweest Ik weet helemaal niets van KMA af, maar het eerste wat ik dacht toen ik het las was... maar yoghurt is ook zuivel, waarom zou dat anders zijn dan de reactie op melk? Blij dat zijn reactie niet kwam opzetten gister! Ik hoop dat het goed gaat met het provoceren.
Door het zuur zijn de eiwitten van yoghurt wat makkelijker te verteren. Hier een maandje geleden gedaan. Helaas ging het bij 2 theelepeltjes mis.
@ Mejosje, de reactie bij bijv yoghurt is meestal milder dan bij melk. @ Red, jammer dat het bij jullie nog niet ging. Hier reageerde hij eerst ook al direct op maar een lepeltje. Hier gaat het tot nu toe nog goed. Heeft vanmiddag uiteindelijk toch nog een kommetje yoghurt gegeten. Hij vindt het wel lekker. Zou zo fijn zijn als hij eindelijk melk kan verdragen, al is het maar in toetjes. Kan hij eindelijk eens wat anders dan fruit als toetje krijgen, want de rijstemelk toetjes vindt hij niet lekker. Na zijn 2e verjaardag dan de ei uit proberen.
Fijn zeg!! Hier gaat ei gelukkig wel goed. Hier vond ze de yoghurt eerst maar niks maar later was ze was boos toen ze niet meer kreeg.
Ei hebben wij nog niet geprovoceerd sinds het bloeduitslag voor zijn 1e verjaardag, de allergie aan toonde. Dit omdat het sowieso tot 2 jaar wordt afgeraden. Hopelijk gaat dat straks ook goed, maar ik vind die minder erg dan de melk. Het gaat nog steeds goed met de toetjes. Langzaam durf ik een vreugdedansje te maken. Zo blij dat we van deze allergie dan eindelijk af zijn. Nu hopen dat hij ook over de andere allergieën heen groeit. Maar ben al super blij met deze vooruitgang.
Ja, idd. Hier was alleen via de bv duidelijk dat ze op koemelk en soja reageert. Varkensvlees lijkt hier ook goed te gaan, krijgt ze af en toe een klein hapje van ons.
Fijn dat het tot nu toe goed blijft gaan! Hopelijk is hij er nu straks helemaal vanaf! En het kan idd zijn dat 2 danootjes toch wat te veel was. Was hier ook zo. Als hij in het begin 2 keer wat kreeg op een dag dan reageerde hij erop. Langzaam aan hebben we het opgebouwd en toen ging het goed.
Hey antje, Fijn dat het tot nu toe goed gaat! Ik weet nog wel de spanning die wij toen hadden! Wat je ook kan doen met de yoghurt, is er een klein beetje sap ofzo doorheen doen voor de smaak. Mocht hij trouwens ook geen soja? Want daar had Finn altijd de toetjes van! Succes en ik hoop dat alles goed blijft gaan!
Hey Sarah, soja toetjes en melk kreeg hij totdat wij er achter kwamen dat soja niet zo heel goed was voor hem. Zijn ontlasting bleef maar dun en is sinds het weg laten van soja is het vaker vast dan dun. Wat roosvice deed ik al door de yoghurt. De griekse vindt hij wel erg lekker. Ik ga nu een week stoppen met toetjes. Wangetjes en handjes zijn toch weer schraal en droog en sinds 2 nachten is het weer heel onrustig slapen, huilen in zijn slaap. Even uit proberen of de toetjes daarvan de oorzaak zijn of niet. Waarschijnlijk moet ik het langzamer opbouwen, paar keer per week maar iets van melk. Gaat het met finn nog altijd goed?
Misschien een tip, ons opbouwschema is als volgende: 3 dagen 1 theelepel yoghurt, 2 dagen niets, 3 dagen 2 theelepels, 2 dagen niets, enz. Bij klachten een dag langer rust en zonodig langzamer opbouwen. Bij meer klachten stoppen. Hier deed ik het zo al via de bv, bij 4 kwam wat reactie en nam ik een dag langer rust en deed ik 1 dag 4, 2 dagen 5.
@ Red, dat is wel een goede tip van het opbouwschema. Ik was nu begonnen met 1 lepel (soep) en dag 2, 2 lepels, dag 3, 3 lepels en daarna 3 lepels aangehouden. Ik stop nu een week en dan ga ik weer introduceren en zal ik het eens via jou opbouwschema doen.