Beginnen met hapjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Meis28, Jul 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Mijn mannetje is nu 6 maanden en sinds twee weken zijn we begonnen met het proeven van wat fruit / groenten 1 keer per dag. Net naar de kinderarts geweest en zei me dat we zometeen over een aantal dagen naar twee hapjes per dag kunnen. En dan twee weken later bijv ook pap in de ochtend met moedermelk ipv een borstvoeding. Wat denken jullie hier over, is dit nog vroeg of wel goed zo qua ritme? Ik werk vier dagen per week dus het zou op zich wel fijn zijn als hij overdag iets minder melk gaat drinken (ivm kolven etc) maar ik wil nog wel doorgaan met de bv

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hoe ziet je schema er uit op dit moment?
    :)

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Op het moment gewoon nog borstvoeding op verzoek, en 1 keer per dag (ergens in de middag) een hapje. En op de dagen dat ik werk als volgt ongeveer:
    08:00 borstvoeding
    11:00-12:00 fles 190 borstvoeding met beetje rijstebloem
    14:30 fles 200 borstvoeding
    17:30 borstvoeding
    18:00 hapje fruit of groente
    19:30 borstvoeding

4. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Want als ik nu langzaam al overga naar twee hapjes per dag, hoe doe ik dat dan t beste qua borstvoeding 'schema' en aangezien hij bij de oppas een rijstebloem fles krijgt (wel van mijn melk) moet ik dat dan ook al gaan doen wanneer ik niet werk, als ontbijt? Of kan ik dan nog bv blijven geven. De kinderarts had het er namelijk over dat hij dan binnenkort ook wel pap kon krijgen als ontbijt van de lepel. Dus mijn gekolfde melk met pap.. Ik weet niet zo goed hoe ik t ineens aan moet pakken met de combi hapjes en bv :) en dan de vier dagen dat ik werk

5. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Lastig he?! Ik snapte er in het begin ook weinig van, het leek wel of ik de hele dag bezig was met eten geven :D

Mij was aangeraden ok eerst een borstvoeding te geven en dan vaste voeding. Maar zoonlief deed na een bv zijn mond niet meer open of viel in slaap :p
    Ik ben dus begonnen met een paar hapjes fruit of groente te geven voor een voeding. Omdat het heel geleidelijk ging is het gelukkig goed gegaan met mijn productie.
    Zo was ons schema na een tijdje.

7:30 wakker en bv

9:15 half broodje met 1/3 banaan. Direct daarna bv en valt al drinkend in slaap tot 11:45

12:30 groentehapje of een paar hapjes van zijn bord, net wat er op het menu staat

13:45 bv en valt dan voor een uurtje in slaap

16:00 liga met wat water, soms met een paar hapjes fruit, daarna bv naar behoefte

17:30 havermoutpapje met fruit (zelfgemaakt) van ong 120gr

19:30 bv en daarna slapen
    23:00 droomvoeding

Momenteel geef ik nog bv 4x per dag. Schema is ongeveer hetzelfde, alleen geef ik nu om 9 uur speltpap van water met een half banaantje. Ook zijn de hoeveelheden aanzienlijk meer geworden, waardoor de bv van 9:30 en 15:45 zijn vervangen door een paar slokken water.
    Dit ga ik volhouden tot hij 1 is en dan ga ik afbouwen.

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Oh en ik zou echt niet staan te popelen om een voeding te kolven om pap van te maken. Echt een suggestie van iemand die niet erg lang borstvoeding heeft gegeven of van een man :D
    Extra werk voor niets!
    Lekker wakker worden bij mama aan de borst is superfijn. Daarna een broodje is toch ook prima of zoals ik deed na een uurtje pap. Dan hebben ze ook best wel weer wat trek :)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hier was het streven het volgende:

07.00 (of iets eerder op werkdagen) bv
    09.30 fruit
    10.30 slapen
    12.00 bv
    13.00 broodje
    15.00 bv en slapen
    16.30 bv
    17.30 groente
    19.00 bv. Slapen
    En 1 nachtvoeding

Ik weet, het lijkt ingewikkeld. Ook bij nr 3 dacht ik...hoe ging dat nou ook al weer?
    Maar het gaat echt vanzelf. Niet alles hoeft tegelijkertijd. Er is geen haast. Je
    kindje drinkt fijn bij jou, dus das prima. Ik zou voor nu wel eerst borst dan hapje doen. Das toch het beste qua productie.
    Als het allemaal een beetje op de rails is, kan je verder kijken.
    Overigens is het niet per se nodig om voedingen te laten vervallen.
    Baby gaat gewoon langzaam minder drinken per voeding.

Wat pap betreft, toen mijn schema er in zat, ben ik in de ochtend gewoon een boterham gaan geven. Dus na de voeding. Pap gaf ik ook af en toe (hou zelf erg van brinta, waarom niet), maar eigenlijk pas toen ik koemelkproducten kon geven.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Nou inderdaad....NOG meer kolven nee dank.
    Ik heb het wel eens geprobeerd met biobim.
    Géén succes

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Kolven om pap te kunnen geven zou ik ook niet doen, je kunt toch beginnen met een broodkorst waar ze lekker op kunnen sabbelen. Mijn dochter kreeg alleen pap als ik werkte, meer omdat mijn vriend hoopte dat ze dan ging doorslapen. Maar werkte voor geen meter.

Mijn dochter moest weinig hebben van vaste voeding in het begin. Ik gaf altijd eerst bv en dan een uur later een hapje. Eerst alleen groente, waarvan heel weinig naar binnen ging, twee weken later ook fruit. Het was een heel gepuzzel met alle slaapjes en dergelijke.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik geef BV op verzoek en daarnaast 's ochtends pap (60cc kv met 1 eetl rijstebloem, vitD druppels en probiotica), 's middags 50g fruithap en 's avonds 80-100g groente. De pap is hier superfavoriet, dan de groente en fruit vindt hij mwah.
    Hij drinkt nog steeds 7-8 voedingen bij mij.

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Nee ik ben ook niet zo gek op kolven haha, ik begin het bijna te haten :-D, dus dan geef ik idd liever borstvoeding bij t wakker worden en dan eventueel daarna wat pap of stukje brood over een tijdje. Wat zouden jullie in mijn geval nu doen qua ritme? Beginnen met twee hapjes wil ik nu wel gaan doen een dezer dagen. Dan ga ik denk ik idd voor fruit tussen de middag ergens en groente eind van de middag. Hij krijgt nu rijstebloem bij de oppas met afgekolfde melk uit de fles rond een uur of 11-12. Dit ook blijven doen? En als ik niet werk de rijstebloem vervangen voor iets anders of niets geven? Ik vind t dan wel ineens veel als ie ineens twee hapjes krijgt en een rijstebloem fles. Ik weet niet zo goed wat voor schema ik dan moet aanhouden ook ivm melk kolven

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Rijstebloem heeft niet zoveel voedingswaarde, dat kun je dus gerust overslaan. Het verzadigt misschien iets meer. Thuis zou ik gewoon op verzoek voeden, en eerst borst aanbieden en dan pas fruithap, dus dan wordt het ongeveer zoiets:

08:00 borstvoeding
    11:00 borstvoeding
    11.30 fruithap
    14:30 borstvoeding
    17:30 borstvoeding
    18:00 groentehap
    19:30 borstvoeding

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ok Thanks! Het introduceren van pap/brood kan dus nog wel eventjes wachten?

14. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Brood kan vanaf zes maanden, dus dat zou je misschien na de borstvoeding van 8.00 uur kunnen geven.

15. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    1,748
    223
    63
    Wat een onzin zeg om nu al pap te gaan geven.
    Bij mijn oudste ben ik pas rond de 11 maanden begonnen met het oefenen met pap, dus nog niet als vervanging van de BV s ochtends.
    En bij 14 maanden ging ze volledig over op pap (bambix) s ochtends. en rond 2 jaar op s ochtends brood eten.

Ik heb nu met mijn tweede dochter van 8 maand het volgende schema:

S ochtends BV
    tussendoor fruithap
    middageten: bv
    tussendoor half broodje & BV
    Groentehap
    BV voor het slapen gaan

16. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Geen idee, het is mijn eerste kindje dus weet ook niet precies wat de bedoeling is nu ivm de eerste vaste hapjes en kreeg dit van het Spaanse 'cb' als voorstel.. Maar ik ben zelf eigenlijk ook niet echt een voorstander van de pap aangezien hij best een grote baby is en hij dat volgens mij (nog) niet echt nodig heeft. Vind t alleen vrij lastig qua voedingsmiddelen die ze nu moeten binnen krijgen. Ik weet dat fruit en groente hapje nu langzaam aan wel een goed idee is en ik begin dan nu ook deze week met twee hapjes (ik doe al sinds twee weken 1 hapje per dag). Maar daarnaast: 'moet' hij nu langzaam aan ook al dingen als brood gaan krijgen en hoe zit dat met vlees? Of is dat vanaf zo'n 7 maanden

17. Gabri

Gabri Actief lid

May 16, 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hai Meis,
    Ik heb een beetje hetzelfde.. zl is 14-01 geboren en mag ook wat gaan eten nu maar heb geen idee hoe ik het aan moet pakken haha
    die bv alleen vind ik eigenlijk stiekem wel makkelijk ook zo..
    Ik ben nu wel als wij gaan avond eten dat hij ook wat krijgt. een beetje groente van wat wij eten en wat fruit. het fruit interesseert hem nu wel het meest en o wee als je het afpakt! haha
    Maar vind het ook heel lastig hoe nu verder.
    De manier van voeden op "de kleintjes methode" spreekt me erg aan maar vind het ook wel moeilijk met wat hem precies aan te bieden waarvan hij aan toe is.
    Om mij heen zegt iedereen dat hij nu echt wel meer moet gaan eten en uit de boeken haal ik dat bv tot het eerste jaar de belangrijkste voeding is en ze daar genoeg uithalen..
    Ik ga het ritme van aislyn eens proberen denk.

18. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nooit pap gegeven, vond het onhandig en onnodig. Vanaf 6mnd gaf ik 1x per dag fruit of groente, vanaf 7mnd af en toe een stukje brood en naar 1x fruit en 1x groente. Soms sliep ze langer en schoot er een hapje bij in; geen probleem. Nu is ze 11mnd en eet ze 's ochtends brood, tussendoor fruit, 's middags brood en 's avond warm. Verder bv op verzoek. Dat 'schema' is geleidelijk ontstaan.

19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ja het is eigenlijk heel makkelijk maar ook weer niet, haha.. Ik vind dat dat oa komt doordat een cb bijvoorbeeld weer andere dingen zegt dan dat je op internet leest. En idd borstvoeding is lekker handig en makkelijk :) ik wil idd ook het ritme van aislyn nu gaan hanteren, dat hij dus twee hapjes op een dag gaat krijgen (1xfruit en 1xgroente). Brood en andere dingen komen dan over een aantal weekjes denk ik wel. Gaven jullie ook al rijst en pasta etc of in t begin alleen wat groente met aardappel? Ik heb de eerste twee weken alleen 1 soort groente gegeven en nu afgelopen dagen ook met aardappel erbij.. Ik wilde eerst ook een beetje a la rapley doen maar vond dit best een gedoe. Het glipte steeds allemaal uit z'n handen of hij stopte het helemaal in z'n mond!

20. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rijst en pasta gaf ik vanaf 7 mnd af en toe, net zoals vis. Met een maand of 9 ook vlees gaan geven.

Share This Page