beginnen met hardlopen

Discussion in 'De lounge' started by p1982, Nov 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. p1982

p1982 Niet meer actief

ga vanavond weer proberen te lopen

vanmiddag bij decatlon extra sokken gekocht en shirtje met korte mouw als extra laag zeg maar

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Voor alle hardloopsters: Ik heb de tip gekregen om goede schoenen aan te laten meten. Als je op de verkeerde schoenen loopt, heb je snel kans op een blessure (wanneer je langer dan een kwartier aaneengesloten gaat rennen).

Vandaag ben ik naar de Run shop van Greg van Hest (bekende hard-/marathonloper) geweest. Daar heeft hij (gratis!) een filmpje gemaakt van een klein stukje rennen. Hij wees me op wat mijn voeten/enkels deden en ik had dus een iets stevigere schoen nodig. Drie paar gepast en op 2 paar mocht ik even buiten een rondje rennen. Mijn man heeft hetzelfde gedaan. Hij liep veel rechter dan ik, dus hem is een flexibelere schoen aangeraden.

Ik vond het een hele positieve ervaring en raad mensen aan om hetzelfde te doen. Hoeft niet per se bij Greg van Hest natuurlijk, maar wel met zo'n filmpje waarbij ze in slow motion naar je voeten kunnen kijken.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja klopt...dat is echt het beste wat je kunt doen. Ik heb dat toen ook gedaan...ik moest toen ergens op lopen en werd en direct gekeken hoe mijn voet afwentelde

4. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

May 15, 2013
    2,779
    743
    113
    Hier wilde ik vanavond gaan hardlopen maar gaat niet door. Ik heb een barstende koppijn en ben ontzettend koud en heel moe. Lang leve het maandelijks probleem een mannetje wat gemiddeld 4 a 5 keer in de nacht wakker wordt op dit moment en in de ochtend om half 6 s 6 uur aan de deur roept mama ik ben wakker.

Vroeg naar bed dus vanavond en rustig aan.

5. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier ook schoenen laten aan meten

Zeiden ze ook je kunt 1000km met schoenen doen of ong jaar

Net weer gelopen 3.27 km in 24.5 min
    Gemiddelde 7.33 was vorige x bij 3 km 7.23

Merkte dat ik soms benauwd was. Viel dus niet tegen

Nu kijken wanneer weer denk di weer en dan do en zat weer

6. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Vraagje, hoe landen jullie? Ik kwam op facebook een fotoserie tegen van allemaal hardlopers (oefenrondje van de grote run hier) en het viel me op dat bijna iedereen daar eerst op de hak landde. Ben er vanavond eens op gaan letten, maar ik land op mijn voorvoet. Net andersom dus. Heb geprobeerd om op mijn hak te landen, maar dat voelde zo stom :D

Maar m'n rondje ging helemaal super! Zag ertegenop. Moe, koud, zere bovenkaak door die ellendige verkoudheid. Maar men, wat voel ik me nu lekker! :D

Schoenen aan laten meten ga ik nog doen. Wil eerst zeker weten dat ik dit ga volhouden. Heb nu wel speciale hardloopschoenen, die ik vooral gekocht heb omdat ze heerlijk zitten.

7. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Nou ik ben deze week ook weer begonnen.

Voor de zwangerschap van mijn jongste was ik in iets minder dan een half jaar van 0km naar 10km hardlopen getraind. Ik deed daar dan ong 1 uur en 5 min over. Ik liep 3x per week en vond 't heerlijk, echt mijn momentjes.

Tijdens de zwangerschap werd het aantal keer dat ik ging steeds minder en uiteraard mijn snelheid ook.

Inmiddels is zoonlief 7 maanden en moet ik bekennen dat ik pas eergisteren weer voor het eerst ben geweest sinds de zwangerschap. Ruim een jaar dus niet echt meer die 10km gelopen en men wat viel het tegen gisteren! 2,1km in 16 minuten en ik ķón niet meer. Ik heb nu helaas minder vaak de tijd om te lopen doordat ik nu in de avonden werk en op 1 van de avonden dat ik niet hoef te werken, zit manlief op school dus kan ik niet weg. Toch ga ik proberen om 2x per week te gaan, morgen Weer! Hopelijk over een half jaartje weer m'n 10km rondje.

Wat dragen jullie met deze kou?

8. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

Nov 16, 2007
    10,986
    116
    63
    Iedereen die weer gelopen heeft: goed bezig! :)

Ik heb vanmorgen ook weer gelopen. De eerste 10 minuten Waren zwaar, daarna ging het lekker. Dacht na 5 minuten ik stop er mee:) Maar toch doorgezet.
    5,16 km in 35 minuten. 06:54min/ km. Toch een beetje sneller dan de vorige keer!

9. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

May 15, 2013
    2,779
    743
    113
    Goed zeg juffie.

Ik ga/wil straks ook even lekker lopen. Helaas sinds dinsdag niet gelopen dus ben benieuwd.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Lekker blijven doen!
    Dit vond ik op Internet: "Je kunt kiezen om op je voorvoet of op je hak te landen. Bij een midden- of voorvoetlanding komt meer techniek bij kijken en wordt door ervaren lopers regelmatig gedaan. Een haklanding vraagt een andere voetafwikkeling dan een voorvoetlanding. Bij een haklanding rol je vanaf de buitenzijde van de hak richting de grote teen. Steeds vaker stappen de haklanders over op een midden- of voorvoetlanding. En dit doen ze niet zomaar, aangezien studies aantonen dat haklanders een grotere kans op blessures hebben dan de voorvoetlanders."

11. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

May 15, 2013
    2,779
    743
    113
    Bedankt voor de info Lady.

Hier net les 4 gedaan van evy.

Pffff de eert keer 3 minuten lopen achter elkaar. Ik kan zeggen yes i did it. De eerste keer ging ik re snel en dat merkte ik gelijk. Nu heb ik ongeveer mijn goede ritme qua snelheid te pakken. En merkte dat het daarna ook echt lekker ging. Ook met flinke tegenwind. Loop gemiddeld 6.6 km per uur nu en 2.6 km gelopen in 24 minuten. Best tevreden. Nu hopen dat ik weer 3 keer kan lopen volgende week

12. p1982

p1982 Niet meer actief

afgelopen x had ik ingesteld op 1min en 45 sec maar merk dat ik weet tot hoever ik moet met deze tijden , volgende keer ga ik 3 min hardlopen en dan 1 min gewoon

en dan rondje tussen 3,5 en 4 kilometer ga ik doen. Kijken hoe dat gaat

13. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

Nov 16, 2007
    10,986
    116
    63
    Ik ben ook begonnen met rennen via het schema van Evy. Toen ik begon vond ik dit heel prettig rennen. Ik merk nu echter dat ik wandelen tussendoor niet fijn vind. Blijf liever langzaam rennen.
    Ik twijfel alleen nu of ik echt een schema moet volgen richting de 10 km of dat ik gewoon steeds een beetje verder ga rennen:(

14. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

May 15, 2013
    2,779
    743
    113
    Juffie daar kan ik no geen antwoord op geven haha. Ik ben al veel te blij dat ik die lessen kan volgen al moet ik eerlijk zeggen dat ik het met lopen wandelen wel langer vol zou houden dan maar volg nu heel braaf het schema.

15. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

Nov 16, 2007
    10,986
    116
    63
    Het probleem is dat als ik ga wandelen ik uit mijn ritme raak. Het kost dan weer heel veel moeite om weer in een goed ritme verder te rennen

16. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Mijn ervaring met lopen is dat je moet doen wat voor jou het prettigste werkt....sporten moet leuk zijn en dat lukt het beste als je traint hoe jij dat het lekkerste vindt gaan.

Daarom doe ik interval...ik vind het heerlijk om in verschillende tempo's te lopen...snelwandelen, joggen en hardlopen...afwisselend...ongeveer 7-8 km. Ongeveer 50 minuten.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik vind het ook niet per definitie fijn om interval te lopen (langzaam, snel), maar het draagt wel bij aan mijn doel, namelijk meer calorieën verbranden.

18. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Juffie je kunt ook gewoon proberen steeds verder of langer te rennen. Zo heb ik het ook gedaan, binnen een half jaar rende ik 10km in ongeveer een uur, aaneengesloten. En dan was ik ook nog ee paar weken 'uit de running' geweest ivm een bbz.

19. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Thnx voor de info Lady, ik blijf dus inderdaad maar lekker lopen zo :)
    Lees trouwens net je onderschrift... Respect!

Ik denk dat iedereen moet lopen zoals die zelf het lekkerst loopt. Maar wat wel belangrijk is in het begin is dat je conditie sneller opbouwt dan de belasting van je pezen en spieren. Daarom is een beginnersschema ook zo belangrijk. De kans op blessures is dan veel kleiner.

Ik ga vanavond nog eventjes, nog een keer de sessie van week 1 van mijn schema. 5 keer 1 minuut lopen met 2 minuten wandelen tussendoor. Morgen heb ik voor het eerst yoga. Leek me een hele fijne aanvulling op het hardlopen (ben ook veel met mindfulness bezig waarin yoga ook steeds terugkomt). En dan dinsdag naar week 2 van het schema. Dat is 8 keer 1 minuut lopen en 1 minuut wandelen.

Zoals jullie merken, ik zit echt nog in het aller begin :D

20. mama079

mama079 Fanatiek lid

Apr 30, 2010
    1,065
    30
    48
    Met interval bouw je conditie op. Ook als je al langer loopt, kan het gunstig zijn afstanden af te wisselen met interval om snelheid op te bouwen en conditie te vergroten. Ik zou t toch proberen juffie

Share This Page