Beginnen met hardlopen

Discussion in 'De lounge' started by Milaaaaa, Sep 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Milaaaaa

Milaaaaa Actief lid

Sep 4, 2015
    121
    8
    18
    Nu ik 20 kilo ben afgevallen door een maagverkleining wil ik graag beginnen met hard lopen

Nu heb ik sportkleding, goede sportbh en goede hardloop schoenen gekocht.

Maar hoe pak ik dit aan? Iets van een minuut rennen en dan weer wandelen?

Iemand tips?

2. Bien1990

Bien1990 Fanatiek lid

Oct 8, 2015
    1,089
    391
    83
    Mijn man is begonnen met het loopprogramma van Runkeeper. Daarmee kan je het opbouwen en heb je een richtlijn. Er zijn meer apps die dit gratis aanbieden.

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,889
    5,146
    113
    Ik zou even een schema opzoeken

4. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Start to run van Evy Gruyaarts (geloof ik). Ideaal.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,239
    1,892
    113
    Female
    Hardlopen met Evy. Goede begeleiding en leuke muziek.

6. Liekj

Liekj Niet meer actief

start tot run met evy inderdaad!
    ik ben er zelf ook net mee begonnen en het werkt voor mij super goed!

7. Milaaaaa

Milaaaaa Actief lid

Sep 4, 2015
    121
    8
    18
    Is dat een gratis programma?

8. Liekj

Liekj Niet meer actief

Ik heb de lessen online gedownload. Dan kost het je niets.. (even zoeken op start tot run evy)
    Daarnaast zet ik ook map my run aan dan kan ik zien hoe ver en hoe hard/lang ik gelopen heb.

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Je kunt twee dingen doen;

Als je al een sport-achtergrond hebt of ergens een basis hebt m.b.t. looptechniek en alles, dan kun je heel goed beginnen met een 5km startersschema. Ik ben lid bij looptijden.nl Daar kun je gratis schema's downloaden en er zit een fijne community bij waar je vragen kwijt kunt ,ervaringen kunt delen etc. Je kunt de eerste twee weken gratis uitproberen. Daarna kost het je zo'n 5 euro per maand ofzo, maar er zijn ook vaak leuke aanbiedingen voor een half jaar of een jaar. Ik heb het drie maanden per maand gedaan en toen een half jaar afgesloten (de sportschool is duurder).

Begin je sport- en looptechnisch echt helemaal blanco, dan zou ik je echt adviseren om iemand te zoeken die jou gaat begeleiden in o.a. je looptechniek. Dan ben je iets meer kwijt wellicht, maar het verdient zich terug voor de rest van je leven. Hardlopen gaat gepaard met een goede techniek.

Voor ik zelf begon, ben ik een paar keer gaan lopen met een personal trainer, om de techniek aan te leren. Daarna ben ik zelf gaan lopen met een basisschema van 5km. En de gouden tip die ik daarbij heb; hou je exact aan dat schema. Ga niet een dag extra lopen als het niet gepland is. Hou je aan de tijden en ren er niet meteen tien minuten bij als je klaar bent en denkt; ik kan nog wel even.

En wat ik zelf erg leuk vind, is het lezen over hardlopen. Ik heb live, love, run in huis en 1001 hardlooptips. Beiden erg praktisch en motiverend.

Vergeet niet lekker uit te lopen en vergeet niet genoeg te eten en te drinken. Op de 5km kan ik het wel af met een banaan, maar op langere afstanden is het wel fijn om iets meer te eten dan die banaan.

Na het lopen eerst goed afkoelen en dan pas douchen, anders krijg je zo'n tomatenhoofd :D

Heel veel succes en vooral veel plezier. Ga er lekker van genieten!

10. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

let wel heel goed op je voeten en onderbenen. Bouw eea rustig op want blessures heb je in het begin best snel.
    ik zelf heb het opgebouwd naar gevoel. Stukje hardlopen ( niet gelijk full speed) stukje wandelen, stukje hardlopen stukje wandelen. en dat uitgebouwd naar steeds langer hardlopen en steeds korter wandelen.
    Toen ik volledig het rondje kon hardlopen ben ik de rondes steeds wat groter gaan maken

11. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Vond ik inderdaad ook heel fijn.

Ik raad je in ieder geval aan een methode te kiezen waarbij je door je oordopjes te horen krijgt of je moet lopen of wandelen. Voor ik Evy had was ik telkens op mijn horloge aan het kijken, terwijl ik, zeker in de winter, in het donker liep. Heel onhandig, maar ook desastreus voor je loophouding, omdat je telkens omlaag kijkt en dus je luchtpijp vernauwt. Dat wilde voor geen meter.

Je hebt in veel woonplaatsen ook hardloopgroepjes en looplessen. Dat kan ook nog wel eens helpen om je loophouding te corrigeren en eventueel een overmoedigheid in te teugelen, waarna je het beter volhoudt.

Daarnaast gebruikte ik meestal Runkeeper om mijn afstand en snelheid bij te houden. Dat is prettig, maar alleen als je niet te veel van dag tot dag kijkt en juist de grote lijn in de gaten houdt. Over de weken heen zie je namelijk vooruitgang, maar je moet niet verwachten dat je ieder rondje sneller en verder loopt dan het vorige rondje. Dan ga je jezelf voorbij lopen.

12. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Start to run met Eva, werkt best. Maar ik zou je aanraden om een loopgroep bij je in de buurt te zoeken. In september begint de start to run training weer. Je ont let dan allemaal mensen die ook beginnen en misschien ontmoet je daarvwel een loopmaatje. Nu is het nog lekker weer en houd je het goed vol, maar als hetbweer straks slechter word is het voor de meeste mensen moeilijk om te gaan hardlopen. Als je een maatje hebt gaat dat wat makkelijker
    https://www.yakultstarttorun.nl/?gclid=Cj0KEQjwvIO_BRDt27qG3YX0w4wBEiQAsGu3eUa9NF5bDaS5br9fR39GvW4TjIzXHnSf9xlfXunABZIaAhWK8P8HAQ

13. poekien

poekien Niet meer actief

Wat goed en fijn dat je zoveel bent afgevallen! ik ben drie jaar geleden ook 25 kg afgevallen, met name door te starten met hardlopen :)
    De tips zijn hier al gegeven maar lopen met Evy is inderdaad leuk en ik zou je ook aanraden om zeker eens te kijken of een loopgroep iets voor je is. Het heeft mij altijd gemotiveerd en ik vond het ook gezellig, leuk om ervaringen van andere lopers te horen en loopmaatjes te vinden voor andere dagen. Daarnaast zorgt een trainer voor een rustige opbouw (echt heel belangrijk, je lijf moet echt wennen aan een nieuwe sport) en kan je helpen/begeleiden met je looptechniek.

Ik raakte zo 'verslaafd' en heb vorig jaar zelfs een marathon gelopen, iets dat ik nooit voor mogelijk had gehouden! Helaas had ik daarna niet zoveel zin meer en vlogen de kilo's er weer aan. Ik hoop het na m'n zwangerschap weer op te pakken en voor nu maak ik er stevige wandelingen van :)

14. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

Jul 9, 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Ik loop ook hard met runkeeper.
    Ik loop nu 4 keer in de week en doe door de weeks 20 a 30 minuten en dan in het weekend wat meer. En zo probeer ik het op te bouwen.
    Ik heb een week of 10 niet gelopen en toen ben ik met bovenstaand schema begonnen. Maar toen ik 4 jaar geleden voor het eerst begon met hardlopen deed ik het echt rustig aan 3 keer in de week maar 5 a 10 minuten en dan steeds iets verder uitbreiden.
    Ik heb nog nooit noemenswaardige klachten gehad en ben dus ook van mening dat je niet perse hulp moet hebben. Maar ik kijk dan wel alleen naar mijn eigen ervaringen dit is voor iedereen anders.

Share This Page