Beginnen met hardlopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Fran89, 27 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fran89

Fran89 Actief lid

8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Omdat de sportscholen dicht zijn wil ik graag beginnen met hardlopen. Ik heb het afgelopen half jaar spinning gedaan en wat andere groepslessen en ben 15 kg kwijt. Nu wil ik m’n huidige gewicht behouden.

Naar mijn idee had ik ook flink conditie opgebouwd met spinning. Nu ben ik vorige week gaan hardlopen, maar na een minuut rennen moest ik echt al even bijkomen.

Er zijn hier vast hardlopers in de zaal. :) Hoe bouw ik dit langzaam op? Het gaat me niet om de afstand, maar vooral om het langer vol kunnen houden zonder buiten adem te raken. Ik wandel wel gewoon voldoende (rond de 10.000 stappen per dag).

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hardlopen met Evy, Start to Run heet het geloof ik. Dat is rustig opbouwen. Opbouwen is met een goede conditie ook belangrijk, omdat hardlopen best belastend kan zijn voor bv je enkels en knieën. Ik had bij Start to Run in het begin dat ik wat langer wou doorgaan, maar mijn lichaam was niet gewend aan hardlopen, dus dat werd een blessure ;) Daarna echt rustig het programma gevolgd, aangevuld met wat eenvoudige krachtoefeningen op een matje met een youtube filmpje.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Kijk even naar je schoenen. Goede hardloopschoenen zijn wel echt een must. Je kunt niet zomaar op een paar gympen gaan rennen. Daar zit totaal geen demping in. Dat scheelt zeker in je renplezier. Succes!

4. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Zoals al genoemd goede schoenen. En start to run/hardlopen met Evy zijn goede lessen om mee te beginnen. Het beste is om op te bouwen met een interval training van afwisselend wandelen en joggen.

5. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Ja, Evy start to run kan ik je ook aanraden. Je kunt de app volgens mij voor een paar euro per maand downloaden. Ik had de oude mp3s. Je bouwt in 30 lessen (ze gaat uit van 3x per week trainen) rustig op naar 5km aan een stuk rennen in ongeveer een half uur.
    Ik merkte heel snel vooruitgang. En je hebt al conditie, dus dat scheelt vast. Let inderdaad op je schoenen: je krijgt anders last van je knieën.

Veel plezier! :)

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Een startersprogramma inderdaad. En niet snel willen gaan. Als je buiten adem raakt ga je te hard. In principe zou je tijdens het joggen nog een gesprek moeten kunnen voeren.

Zoekterm hardloopschema beginner geeft veel goede resultaten en sites met goede tips voor beginners.

En als je het saai vind dan is de app zombierun 5k misschien leuk. Opbouwschema met een leuk verhaaltje over zombies die achter je aan komen :D

7. maliro

maliro Niet meer actief

Goede schoenen idd. Ik vind zelf de app "start met hardlopen" prettig. Die heeft geen muziek op de achtergrond. Je bouwt rustig op, zelrs iemand als ik zonder enige conditie kan ermee uit de voeten

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik weet niet of je het geld er voor hebt of over hebt ( en ruimte) maar ik heb ooit een spinning bike aangeschaft. Er zijn op youbtube echt hele leuke workouts waardoor je het gevoel hebt gewoon in die klas mee te fietsen. Mijn beste aankoop ooit.

Inmiddels hebben we een hele sportkamer met loopband , roeimachine, gewichten, boksbal et cetera omdat thuissporten echt heel erg bevalt.

Hiervoor hebben we toen gekozen omdat ik toen de kinderen klein waren moeilijk in de avond oppas kon krijgen en mijn man was vaak een maand weg. Dan was thuis sporten echt makkelijker.

Deel Deze Pagina