Hallo, wij zijn vandaag weer naar de gyn geweest. Hij vond mijn progesteronwaarde van 15 na de eisprong nog steeds goed. Ik heb hem verteld, met veel moeite, hij is best autoritair, dat ik veel reacties had gehad dat andere gynaecologen aangeven dat de waarde toch wel 20 of 30 moet zijn. Hij was het daar niet mee eens, kon wel aan de verschillende labs liggen en luteale fase insufficientie was niet bewezen in de geneeskunde. Ik zit dus onderaan de waarde en hij doet niks. Eierstokken weer op echo bekeken, linker eierstok was weer niet te zien. Zolang de eierstok verstopt zit, zegt hij, is alles goed. Is dit ook echt zo? Hij zegt, als er namelijk cysten oid zijn, dan wordt dan direct als zwart zichtbaar op beeld, ook al zit de eierstok verborgen achter de darmen aldus de gyn. Het zaad van mijn vriend was prima. Dus daar waren we blij mee. Alleen heb ik nu het gevoel dat alles 'bij mij ligt'. Echt niet leuk, want ik heb al diverse chronische aandoeningen. En ben ook erg verdrietig op het moment. Ik moet nu terugkomen volgende week dinsdag, ongeveer rond mijn eisprong, om te bezien of het slijmvlies dan wel verdikt is ten opzicht van nu (de vorige keer namelijk niet), en hoe groot het eitje is. Ik vind het ****, echt niet leuk. Die gyn is echt van de ouderwetse stempel vermoed ik en ik heb het idee dat we toch wat hulp nodig hebben. Ik wil nog 1 maand met hem afwachten en als hij dan niet wil helpen (hij gelooft niet in een progesteron tekort, hij zegt als je dat als medicijn gebruikt, dat het net zo werkt als de anticonceptiepil?) moet ik naar een ander. Kun je dan in hetzelfde ziekenhuis blijven of is dat dan niet mogelijk omdat ze misschien 1 beleid voeren? Wie kan me helpen? Iedere reactie is welkom. Anne
Ik zou absoluut overstappen naar een andere gynaecoloog. Dat recht heb je gewoon! Als jij je niet lekker voelt bij deze man dan zou ik meteen actie ondernemen. Daar is dit te belangrijk voor en al die onderzoeken vreten energie. Dan is vertrouwen in je gynaecoloog echt noodzakelijk! Sterkte meis!
Als je je niet prettig voelt moet je overstappen, het gaat nl. om iets héél belangrijks! Maar je moet er ook vanuit gaan dat iemand die 12 jaar heeft gestudeerd weet waar hij het over heeft: oude stempel of niet ze lopen over het algemeen allemaal congressen af en kennen de studies die lopen, zijn op de hoogte van de nieuwste technieken. Soms worden waarden anders geïnterpreteerd of aan je verteld. Heb je al gegoogled op je waarden of je huisarts gebeld met deze problemen? Hij/zij kan je misschien wel meer vertellen of verder helpen!
Hoi 2bb en nuage, bedankt voor jullie reacties. Ja, ik zou wel willen naar een andere gyn, maar weet niet hoe ik dat aan moet pakken. En waar ik dan heen moet. Bij ons in de buurt zit geen ander ziekenhuis (apeldoorn)......en hoe vertel ik die man dat of vertel ik dat niet? Ik denk ook wel, die arts moet toch al tig vrouwen als patient hebben gehad, waarom gaat hij dan met een waarde van 15 akkoord? De waardes bij ons in het lab gingen voor de luteale fase van 8-60 (of tot 90 dat weet ik niet meer). Vandaar dat hij mijn waardes goed vindt. Ik heb het echte hier ook op het forum gevraagd en de ene dame na de andere kwam met dat het toch minstens wel 20 of zelfs 30 moest zijn. Ik heb hem dat dus verteld (niet dat ik het van internet had, pff daar staan de meesten zo slecht tegenover, maar van bekenden), maar hij zegt alleen dat dat niet wetenschappelijk bewezen is. Punt. En daar kun je het dan mee doen. Ik wil hem deze maand nog wel geven, ik bedoel volgende week zou toch mijn slijmvlies dikker geworden moeten zijn? hoe dik moet je slijmvlies ongeveer zijn in de tweede week? En hoe groot ongeveer je follikels? Dan kan ik dat, als jullie dat weten, als uitgangspunt houden. En iemand een idee hoe ik me kan voorbereiden op het proberen te komen naar een andere gyn? En hoe weet ik dan of die wel achter bv. progesteron staat? Groetjes en liefs van Anne
Antwoord op je vragen over waardes heb ik helaas niet voor je. Maar als ik een andere gyn zou willen zou ik gewoon het ziekenhuis bellen. Er werken vaak meerdere gynaecologen. Dus gewoon de afdeling gynaecologie bellen en dan zou ik vragen of mijn dossier naar een andere arts kan gaan omdat ik geen fijn gevoel heb bij deze arts. Misschien strubbelen ze een beetje tegen maar het is jouw goed recht!
Sluit me aan bij Nuage, heb geen ervaring met jouw waardes, afd. gyn heeft vast meerdere artsen dus overstappen indien nodig, en ik denk zeker dat ze wat gaan tegenstribbelen, zit er geen vrouwelijke gyn? Anders kun je dat als argument gebruiken!