Beginnen met kolven en flesjes geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tamar69, 2 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Mijn dochtertje is vandaag precies een maand oud en ik wil nu gaan beginnen met kolven en oefenen met het geven van een flesje.
    Naast alleen het geven van een flesje wil ik ook kolven om een voorraadje op te bouwen aangezien oma komt oppassen en papa ook af en toe een flesje zou willen geven.
    Nu heb ik wat vraagjes;

- Hoevaak en wanneer kan ik het beste kolven op een dag?

- Aangezien ik in het begin niet meteen veel melk zal kunnen kolven, kan ik ipv steeds kleine bodempjes in te vriezen ook melk van 1 dag samenvoegen en dat invriezen? Dus dat ik eind van de dag alle afgekolfde melk bij elkaar doe en dat invries?

- Hoeveel cc kan ik haar het beste geven in het begin zonder al te veel melk te hoeveel verspillen?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)

2. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik kolfde na de ochtend voeding. Kolfde dan mijn beide borsten leeg en stopte dat in de vriezer. Mijn productie is vrij hoog, dus heb geen ervaring met bij elkaar voegen, want ik kolfde s ochtends gewoon 120 cc (een flesje vol) en stopte dan.

Verder kolfde ik als iemand haar de fles gaf (Wij gebruiken trouwens de calma speen en werkt goed) en dat bewaarde ik dan meestal in de koelkast. Ze krijgt hier meestal elke avond een fles zodat ze er goed aan went, en krijgt een fles als ik ergens ben waar ik liever niet met blote borsten zit.

Wij zijn begonnen met kleine flessen maar ze deed het meteen heel goed met de calma speen, dus na een dag of 3 dronk ze al zo 60 a 75 cc op uit de fles. Nu zit ze zo rond de 100 cc per keer, soms wat meer, soms wat minder. Omdat ik goed in de melk zit maakt het me niet zoveel uit om wat weg te moeten gooien. Maar je kan anders gewoon in 2 keer opwarmen. Eerst bijvoorbeeld 50 cc opwarmen en merk je dat ze dan nog meer lust een nieuwe fles in de warmer terwijl je de luier verschoond.

Bij ons is het wel zo dat vaders de fles geeft. Inmiddels kan ik er naast zitten, maar dat kon in het begin echt niet. Dus geef degene die de fles gaat geven ook een tijdje de tijd en je kind ook, om er aan te wennen en samen er een weg in te vinden.

3. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je antwoord :)

We hebben gisteren voor het eerst de fles geprobeerd en dit ging in 1x goed, in no-time had ze de 40cc die erin zat op.

Aangezien ze bijna nooit heel mijn borst leegdrinkt (ik geef haar eerst de ene borst, als ze dan stopt/in slaap valt verschoon ik haar en geef dan de andere borst als ze die nog wil) kolf ik sinds gisteren na elke voeding beide borsten leeg. Nu vroeg ik me af of zij dan wel genoeg voeding heeft wanneer ze weer komt om te drinken, omdat ze op verzoek gevoed wordt. Soms komt ze al na 2 uur, is er dan inmiddels wel weer voldoende melk aangemaakt?
    Vannacht dronk ze namelijk ook niet zoveel uit beide borsten en huilde na 20min weer, waarbij ze ook weer aan de borst wilde terwijl ze normaal gesproken gelijk weer in slaap valt. Kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik vroeg het me af.

4. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ook als ze komt terwijl jij je borsten net helemaal heeft leeggekolfd krijgen ze er vaak nog melk uit. Hun drinken veel krachtiger dan een kolf apparaat ;)
    Ze krijgt dan zelfs de achterste melk binnen dus is vaak ook minder nodig ervan, dus maak je daar maar niet teveel zorgen om denk ik.

Als ze hier snel weer komt is dat vaak niet omdat ze niet genoeg heeft gehad maar omdat ze mama honger heeft. Ik merk dat doordat als ik haar gewoon knuffel ze al veel stiller wordt, meestal geef ik nog wel een slokje en valt ze dan aan de borst al in slaap. Dan voelt ze zich veilig en geborgen.

5. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, gelukkig is er dan nog wat over voor die kleine als ik net gekolfd heb ;) Was er al ff bang voor dat ik haar niet zou kunnen voeden als ze dat wil. Ik leg haar ook nooit meteen aan als ze huilt, net als wat jij zegt heeft ze ook vaak mamahonger en wil ze gewoon ff lekker kroelen. Ze gaat soms ook driftig op haar vuistjes zuigen als ze honger heeft, dus vaak kan ik het al een beetje inschatten.

Bedankt iig voor je antwoorden :D

6. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je melk van verschillende rondes niet bij elkaar mag stoppen. Althans niet in de koelkast maar ik denk dat het dan ook niet in de vriezer mag.

Ik vroeg me trouwens af met het geven van een flesje of dat pas mag bij 1 maand of ook al eerder (aangezien jullie pas bij 1 maand begonnen zijn). Ik ben echt een beetje desperate om een 's avonds of 's nachts mijn man een keer een fles te laten geven omdat ik echt moe ben... Mijn zoontje is nu 3 weken oud dus ik wilde daar nu eigenlijk mee beginnen. Hij is overigens wel 3 weken te vroeg geboren (eigenlijk is vandaag mijn uitgerekende datum) dus ik weet niet of ik daar nog rekening mee moet houden. Ik geef overigens met een tepelhoedje bv dus dat lijkt mi ook wel een beetje op een fles dus ik denk dat het wel goed gaat.

Nog een vraag over het kolven. Is het niet zo dat je je productie dan weer omhoog schroeft als je overdag naast de bv nog extra gaat kolven?

7. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.025
    3.259
    113
    Je mag melk van verschillende kolfrondes best bij elkaar doen, als het maar dezelfde temperatuur heeft, dus als je de melk die je in ronde 1 gekolfd hebt in de koelkast hebt gezet, moet je de melk van ronde 2 eerst op koelkast-temperatuur laten komen voor je het bij de melk van ronde 1 kan doen.

Als je elke dag op hetzelfde tijdstip kolft, verhoog je je productie wel wat, maar dat kolft alleen maar makkelijker. Als je de hele dag door extra gaat kolven loop je wel het risico op overproductie

8. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    ik dacht dat je pas na 6 weken moet beginnen met kolven ivm tepel - speen verwarring.

Deel Deze Pagina