Onze zoon is inmiddels 5 weken en alles gaat gelukkig goed, zo ook de borstvoeding. Vanaf het eerste moment ging het goed en hebben we niks te klagen gehad. Echter nu sinds een paar dagen drinkt hij erg onrustig bij sommige voedingen, hij hapt dan wel goed aan.. drinkt stevig door en begint dan ineens onrustige geluiden te maken en laat los. Vervolgens begint hij steeds te huilen als hij opnieuw wil aanhappen en het lukt hem dan ook niet meer. Met gevolg een gefrustreerde baby. Ik heb het CB hierover gebeld en die vertelde dat ik wellicht iets heb gegeten wat niet lekker voor hem smaakt en hij dit daardoor zou kunnen doen. Aangezien het maar bij een paar voedingen was heb ik het ook gelaten voor wat het was. Echter sinds vannacht en vandaag overdag wil het bij geen 1 voeding goed meer lukken. Hij hapt aan en drinkt even en laat dan weer los en wordt weer gefrustreerd. Hij is de hele nacht en dag al onrustig en na mijn inziens komt dit omdat hij gewoon honger heeft maar de borst niet wil pakken. Ik begin nu een beetje wanhopig te worden omdat ik niet meer weet wat er aan de hand kan zijn en of hij nu wel genoeg drinkt. (Hij komt meestal om de drie uur ongeveer). Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou er kunnen zijn of wat kan ik er misschien aan veranderen? Ik wil absoluut niet de borstvoeding opgeven maar zo wordt het ook niet echt gemakkkelijk. (plus dat man en andere mensen om mij heen nu al aandringen hem een fles kunstvoeding te geven, want dat zou het probleem volgens hun oplossen, maar ik wil de borstvoeding niet zo makkelijk aan de kant zetten voordat ik alles heb geprobeerd) Ik hoop hier op wat tips/adviezen
Vijf weken... Ben je ongeveer een week voor de uitgerekende datum bevallen? Dan kan hij nu in een sprongetje zitten. Ik weet niet of je dit al doet, maar probeer eens op je zij liggend te voeden (onderste borst) en hem dan lekker tegen je aan te houden. Liefst met jouw blote lijf tegen het zijne (wel luiertje!) onder zijn dekentje (ademend). Hier is ons mannetje dan al redelijk snel weer een blij ventje. Edit: hou jezelf voor dat het de eerste tijd sowieso even wennen is om bv te geven. Het zal best een paar keer even tegen vallen, maar tussendoor en daarna is het zoveel fijner, beter en makkelijker! Vraag of ze je willen steunen in plaats van naar de kunstvoeding willen praten. Voor alsnog echt nog geen reden toe. Overigens kan het drinken ook lastiger gaan als je te heftige toeschietreflex hebt (loslaten, verslikken oid). Vang het even op in een doekje en laat hem dan rustig verder drinken of voed terwijl je op je rug ligt (zie borstvoeding.com voor houdingen) Hapt hij goed aan? Kan hij/kunnen jullie wellicht spruw hebben? In geval van twijfel: bel een lactatiekundige. De meesten zijn ook in het weekend bereikbaar en komen op huisbezoek. Helaas is het CB vaak geen betrouwbare bron voor borstvoedingsinformatie... Hou vol, heb vertrouwen. BV heeft zoveel voordelen die ik echt niet in een berichtje kan noteren.... even doorzetten en vertrouw op je instinct.
Schiet me toch nog wat te binnen: Helaas betekent borstvoeding geven soms dat je sterk in je schoenen moet staan. Lees er veel over, bijvoorbeeld in het boek van Stefan Kleintjes, of van La Leche League. Ik ben niet van de borstvoedingsmaffia; ik wilde borstvoeding proberen omdat het 'wel goed was voor de kleine' en 'het me zo mooi leek om eens mee te maken'. Sinds de kleine er is heb ik zoveel gelezen, studies, boeken etc. Ik ben zo onder de indruk geraakt van de kracht en het belang van borstvoeding, dat als het een dagje tegen zit ik er ook echt niet over peins om te stoppen. Het geeft me echt kracht om vol te houden. En... ik weet niet of jouw kleine al lacht, maar als hij je met die grote ogen aankijkt bij het drinken... naar je lacht en die lieve geluidjes maakt als hij van je borst komt... onbetaalbaar!!!!
ik denk ook als eerste aan spruw, aan wat je schrijft. maar wat hier ook rond die tijd ging spelen, was dat ik smorgens ontzettend volle borsten had die voor de kleine veel te snel gingen. Ik ben toen smorgens gaan kolven om ze te resetten (goed voor de voorraad ook). hopelijk hebben jullie snel weer fijne rustige voedingen.
Bel een lk en wacht daar niet mee, laat iemand mee kijken, ze zien zoveel meer dan wij. En kunnen vaak ook zien of er spruw is ofzo. Kom op meid, laat het je niet afpakken die fijne momenten. En zeg tegen je man dat steun fijn zou zijn, dat je graag het beste wil voor de kleine en dat dat toch echt bv is. Maar bel een lk, daar vind je ook steun en begrip! Zet hem op en knuffel!
Sprong, menstruatie die er aan komt? Oorpijn? Als je er zelf niet achter kunt komen, op tijd LK laten meekijken! Succes, en heb vertrouwen!
Hou er rekening mee dat de eerste 6-8 weken soms zwaar kunnen zijn. Je productie moet opgestart worden en in balans komen. Dat doet je kindje. Dan zijn er regeldagen, en dagen dat je kindje veel wil clusteren. Soms zijn er krampjes, soms willen ze alleen maar mij mama... Kortom, het kan behoorlijk pittig zijn in het begin! Heb je echter het gevoel dat er meer speelt, dan is het inderdaad belangrijk een LK langs te laten komen. Mocht je omgeving het nut daar niet van in zien: als je problemen hebt als je KV geeft, dan bel je het ook het CB, als je er niet uit komt. Zo vaak zie je bij mama's die borstvoeding geven, dat ze ipv hulp vragen, dan maar overstappen op KV. Niet nodig dus! Jammer dat je omgeving je niet steunt. En een fles kv...tja, mondje open en klok klok klok weg is het. Dat is een "oplossing". BV heeft wellicht wat meer inzet nodig, maar op de lange termijn is het zo super makkelijk en zo fijn! Een lactatiekundige kan je vinden via deze lijst: Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen Mocht je dat voor nu nog niet nodig vinden, bel dan eens met een contactpersoon van VBN 0343-576626 of LLL 0111-413189 Dat zijn gewone mama's zoals jij en ik, maar dan wel met wat meer kennis over borstvoeding. Even praten over hoe het gaat lucht al vaak op en ik weet uit ervaring dat ze je ook wel echt kunnen helpen. Wat je ook kan doen is eens bij het CB informeren (niet per se voor advies want ze hebben er vaak niet zo veel verstand van helaas). Die hebben vaak een LK aan zich verbonden. Daar kan je een gratis consult bij krijgen! Mijn advies: Niet te lang aanmodderen. Dan raak je in een negatieve spiraal en is de stap naar kv zo gemaakt. Niet nodig! Gewoon om hulp vragen
Bedankt voor jullie lieve reacties. spruw heb ik ook aan zitten denken heb hier alleen geen ervaring mee dus zou daar echt door iemand van buiten af naar moeten laten kijken. Ik moet zeggen dat ik ook een vermoeden heb dat het aan teveel melk en een te snel te snel toeschietreflex kan komen, ik heb van mezelf cup E en zit nu sinds de zwangerschap op een volle cup F. Mijn borsten zijn dan ook behoorlijk volen de melk stroomt er ook echt uit als mijn zoon los laat. Vannacht heb ik voor het eerst geprobeerd om liggend te voeden. Meestal doe ik het in de rugby houding of madonna houding. Het liggend voeden ging goed, hij heeft de hele nacht elke voeding goed door gedronken en ook de borst helemaal leeg. Wel was hij daarna helemaal vermoeid en heeft hij dus telkens maar 1 borst gedronken terwijl hij ze normaal alle twee krijgt. Vannochtend had hij veel last van krampjes, maar dat is ook wel logisch aangezien hij de dag ervoor niet goed had gedronken en vannacht ineens heel veel binnen heeft gekregen. Maar hij ligt nu heerlijk tevreden te slapen. Ik wilde gisteren ook een lactatiekundige gaan opzoeken maar nadat het liggend voeden goed ging besloot ik er even mee te wachten. Ik ben beniewd hoe het vandaag zal gaan met de overige voedingen. Overigens steunt mijn man mij wel volledig, echter heeft hij zich totaal niet verdiept in het borstvoeding geven en ik heb dit wel gedaan. Hij denkt dus dat het geen kwaad kan om op momenten dat hij slecht drinkt even een flesje kv te geven en daarna gewoon weer verder gaan met BV. En hij wordt ook meegesleept door onze omgeving aangezien die allemaal zeggen dat ik af en toe kv moet geven omdat hij toch vroeg of laat aan die smaak moet wennen, want natuurlijk onnodig is want ik ben van plan alleen bv te blijven geven. Ik heb een paar artikels opgezocht over borstvoeding en die aan mijn man laten lezen en hij begrijpt nu veel beter dat het niet zomaar iets is. Ik ga vandaag even aankijken en ben benieuwd hoe het gaat, mocht het weer zo 'moeilijk' blijven gaan dan zal ik toch eens een lactatiekundige opbellen.
klinkt allemaal erg positief! als hij 1 kant nu echt helemaal leeg drinkt en je last van overproductie hebt kun je ook overwegen om te gaan blokvoeden. (pas na 3 uur wisselen van borst) Maar ik zou dan eerst een lk bellen (ik heb ook eens gebeld met een lk en fotos op gestuurd van zn mondje ivm spruw) ze heeft me toen helemaal gratis geholpen!
Ik geef meestal ook maar 1 borst per keer hoor. Er komt genoeg uit om ons mannetje gelukkig te laten zijn. Een borst is nooit echt leeg he. Misschien is de voorraad die al klaar stond ongeveer op, dus zijn je borsten weer soepel, maar als je kleintje blijft drinken blijft er gewoon uitkomen. Ik leg hem 's nachts bij de volgende voeding ook gewoon aan de andere borst, en de volgende voeding weer aan de eerste borst. Gaat als een t... iet Fijn dat je je man info hebt laten lezen. Nogmaals, de site borstvoeding.com is heel waardevol. Of haal even een boek uit de bieb ofzo. Ik ben blij dat liggend voeden goed ging. En dat hij daarna in slaap valt is niet zo gek... komt door de oxytocine, door de vettere melk etc. Wellicht viel jij ook wel in slaap? Wij vallen geregeld 's nachts samen in slaap. Geen zorgen, ook daar heeft moeder natuur voor gezorgd; je zult je kindje niet zomaar pletten Oh, en bij krampjes / scheetjes laten helpt het hier vaak om zijn beentjes op te trekken (duw ik zn voetjes bij elkaar omhoog zodat zn knietjes tegen zijn buikje gebogen zijn), of om hem in de houding als in een wipstoeltje neer te zetten. Ik lig dan op mijn rug op bed, knieen opgetrokken en zet hem tegen mijn benen aan, zijn billen op mijn buik. Zachtjes rondjes masseren over zijn buikje en het is hier zo weer over. Hopelijk bij jouw kleintje ook! Goed nieuws hoor! Gewoon volhouden. Super dit!
Blokvoeden idd wel doen samen met een lactatiekundige... Doet een hoop met je productie; jammer als het probleem wat anders was.
Een paar dagen nadat mijn zoon onrustig en kort ging drinken en steeds loslaten, en smakken, bleek hij spruw te hebben. Kijk eens in het mondje. En als je niets ziet, kijk je morgen en overmorgen weer.
Ben blij dat het afgelopen nacht zo goed ging Dat geeft jezelf vaak ook weer een fijner gevoel waardoor er minder onrust is bij het voeden en het vaak ook al weer fijner gaat Fijn dat je man je wel steunt en jou hoort bij hoe je het graag zou willen zien. Ook logisch dat als hij er niet zoveel vanaf weet hij dan ook reageert op wat zijn omgeving zegt, maar fijn dat hij je blijft steunen! Af en toe ben je dat in het begin wel even nodig, gewoon een beetje steun zodat jezelf de rust kan nemen om te voeden en de rest een beetje de boel de boel te laten. En af en toe een arm om je heen als je het even niet meer zo goed weet doet wonderen. Ik hoop dat het weer helemaal soepel mag gaan!
Inmiddels gaat het voeden in principe wel goed. Hij drinkt wel de borst weer leeg, soms 1 borst en soms beide, of de tweede als toetje. Gisteren zag ik wel dat hij een witte aanslag op zijn tong heeft, dit zag ik wel eens vaker na het voeden en dacht dat dit gewoon door de melk kwam van het drinken. Maar nu denk ik ineens zou het toch spruw kunnen zijn? Hij laat nu in principe niet meer los bij het drinken, heel soms nog wel maar dan laat ik een boertje en gaat het weer goed. Verder ben ik ook blij dat mijn man me steunt. Want ik wil dit heel graag doorzetten en tot nu toe gaat het ook goed. En zou het zelf ook als een teleurstelling zien als ik nu nog moet stoppen na al die weken. Tenslotte moet je er veel voor doorstaan in het begin (stuwing, pijnlijke tepels etc.) en dat doe je niet voor niets he. Ik hoop dat het goed blijft gaan, hij is sinds vandaag begonnen met af en toe een lachje wat het voeden ook weer iets extra's geeft. Meestal voed ik gewoon zittend op de bank omdat ik nog 2 kleintjes heb rondlopen, maar sinds 2 dagen heb ik besloten om in de avond liggen op bed te voeden als mijn andere 2 kinderen op bed liggen. Dan kan ik even ontspannen na zo'n drukke dag en heb ik ook meer contact met mijn zoon. Nu met zijn lachje erbij is dit nog veel gezelliger geworden haha.
Wat een goed nieuws! Fijn dat je er weer even doorheen bent gekomen! Mijn zoontje heeft wel na het drinken wat wittigs op zijn tong, maar ik meen dat spruw ook op zn verhemeltje enzo zit. Wellicht kun je bij een goeie gaap eens wat beter kijken voor de zekerheid? Ik lig ook overdag wel eens op de bank te voeden. Ligt mijn zoontje wat meer naar de rand, dan houd ik hem uiteraard vast (dan kan je ook de andere kids nog zien), en lig ik andersom dan rolt hij niet weg. Soms laat ik hem dan wel liggen als hij lekker slaapt. Kanttekening: hij rolt niet om, kan dat zelf ook nog niet, en we hebben een stevige bank waar hij niet tussen de kussens kan raken. Kan hij dat wel, dan laat ik hem uiteraard niet meer liggen. Edit: die lachjes zijn echt goud waard he?
Dat witte op de tong is inderdaad waarschijnlijk melk, maar spruw is meer een grijzige aanslag op het gehemelte!
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder en het voeden gaat gelukkig weer goed. Die witte aanslag zal idd van de melk zijn want dat is steeds na de voeding aanwezig. Verder zie ik niks van rare plekken in zijn mond. Gisteren heeft hij een regeldag gehad, waardoor mijn borsten nu weer helemaal vol zitten, hierdoor kon hij vandaag af en toe de melk niet goed bijhouden, en heeft hij weer enorm last van krampjes. Maar ik ben allang blij dat het voeden weer goed gaat.