1 of 2 keer per dag borstvoeding geven mogelijk bij 5 maanden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lets, 10 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lets

Lets Fanatiek lid

18 mei 2013
    2.053
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn lieve kindje is nu al ruim vijf maanden en krijgt nog twee keer per dag borstvoeding. 'S morgen rond half 8, om elf uur kunst, rond drie uur de borst, om 19 uur afgekolfde melk of kunst en om 22 u kunst (voor hongerige baby's.)

Ik kolf voor het slapen gaan nog altijd om de productie op peil te houden, maar ik kolf steeds minder (tussen 60 en 90cc) en vind t vreselijk dit steeds te doen voor ik kan gaan slapen.
    Als ik stop hiermee, en dus alleen nog die twee momenten om half acht en om half vier borstvoeding geef, zou dit dan nog gaan?

En zou een keer per dag, alleen de ochtend, ook mogelijk zijn?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Waarschijnlijk niet. Je productie is over het algemeen rond de 10 mnd stabiel. Dan kun je overgaan tot minder voeden of voedingen ( kolfbeurten) overslaan. Doe je dit eerder dan zal je productie zodanig teruglopen dat je niet voldoende meer hebt voor een voeding. Met 5 maanden moeten je borsten minstens 4-5 keer per dag gestimuleerd worden om voldoende melk aan te maken. Dus als je stopt denk ik dat het einde bv verhaal is.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Waarom geef je zoveel kunstvoeding bij? Dat helpt je productie om zeep, zeker als je die voeindgsmomenten niet kolft. Je borsten hebben stimulatie nodig om voeding te maken. Toch echt wel elke 4 uur ongeveer. Als je dat niet doet (door te kolven of live te voeden), dan stopt je lijf met voeding maken.

Mijn zoontje is 7mnd en ik kolf elke voeding die ik niet live kan geven. Hij krijgt gemiddeld nog 6 voedingen per dag.

4. Lets

Lets Fanatiek lid

18 mei 2013
    2.053
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb net een nieuwe baan waar ik eigenlijk niet kan en wil kolven. Ik geef les in een klein gebouw waar dus echt geen kolfruimte is tenzij ik in het magazijin Ga zitten. Ik weet wel dat je er officieel recht op hebt maar ik ben pas net aangenomen daar en in onze sector, voor mij tien anderen....
    Verder heb ik echt een gruwelijke hekel aan kolven....
    De laatste voeding geef ik kunst omdat hij anders gewoon echt niet doorslaapt....

5. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoeveel dagen je werkt, maar ik heb vorige keer heel snel het kolven opgegeven op mijn werk. Werkte 3 dagen en die 3 dagen kolfte ik niet, terwijl ik de andere 4 dagen (op 1 voeding na) alles live gaf, nooit een druppel tekort gehad. Misschien is dat nog een optie te proberen ipv gelijk helemaal afbouwen.

6. Lets

Lets Fanatiek lid

18 mei 2013
    2.053
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hij heeft er al een hele tijd (al voor ik werkte) nie meer genoeg aan alles volledig uit de borst te drinken... En na 3 maanden kostte me het gewoon teveel energie om er twee a drie keer per nacht uit te moeten en daardoor te weinig kunnen genieten van mijn kindje...
    Ik moet zeggen dat ik het met drie keer nu al zeker anderhalve maand volhoud maar ik zou graag savonds nie meer hoeven kolven...
    Ik ben van kwart over 8 tot half vier weg dus kan hem daarvoor en meteen daarna wel live voeden...
    Ik vroeg me voor al af of ik het laatste kolfmoment weg zou kunnen laten...

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Je zou hem weg kunnen laten, maar het ligt aan wat je wilt. Wil je nog een tijdje doorvoeden? Of wil je het zo verder afbouwen?

Als je wilt blijven voeden, dan zou ik het niet doen. Helemaal omdat je aangeeft dat het al tijden eigenlijk wat terugloopt. Twee keer voeden en verder niet kolven is denk ik echt te weinig om het langere tijd vol te houden.

8. Lets

Lets Fanatiek lid

18 mei 2013
    2.053
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wil het denk ik nog een maand of twee maanden geven...
    Dan is ie een half jaar en vind ik het wel mooi geweest...
    Ben er zo afhankelijk van met ergens heen gaan... Wilde hem laatst bij een vriendin aanleggen maar daar was meneertje het nie mee eens... Toen ik naar huis ging dronk ie zo.... Hij wilde graag privacy haha flappie is t ook...

9. Lets

Lets Fanatiek lid

18 mei 2013
    2.053
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zoontje was trouwens met 36 weken geboren, prematuur en ruim twee weken in het ziekenhiuis gelegen om te leren drinken waardoor ik acht keer per dag moest kolven, verklaart meteen mijn ontzettende hekel daar aan!!!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel te weinig om een stabiele productie te houden als je kind zo jong is. Als je niet op je werk wilt kolven, geef dan onder werktijd kunstvoeding, maar zorg dat je kind op alle momenten dat jij in de buurt bent gewoon onbeperkt toegang tot de borst heeft.

Juist na 6 maanden als je kind andere dingen gaat eten wordt borstvoeding steeds leuker en gemakkelijker. Je ontzegt jezelf veel als je dan al stopt.

11. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.245
    2.363
    113
    Vrouw
    Bij mij werkte het niet. Ik ging weer werken toen Y 4 maanden oud was, en had toen afgebouwd naar kunstvoeding tussen 8 en 17u en BV de rest van de tijd (meestal 17.30, 20.00, 4.00 en 7.00). Dit ging goed, totdat mevrouw rond 5 maanden ineens ging doorslapen en de voeding van 4u kwam te vervallen. Dit heb ik nog even weten te compenseren met een kolfbeurt rond 22.00, fenegriek capsulen en borstvoedingsthee, maar dat was vechten tegen de bierkaai. toen ze ruim 6,5 mnd was was het helemaal op en zijn we helemaal overgegaan op KV.

Achteraf vind ik het best jammer dat het zo snel gestopt was, dus nu heb ik een goede dubbelzijdige kolf aangeschaft (en heb ik een andere werkplek met meer mogelijkheden) dus ga ik voor tot zeker 6 mnd volledig BV en daarna zolang als we het beiden leuk vinden..

12. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Bij mij ging het vanaf 6,5 maanden wel maar ik heb altijd wel veel melk gehad. Ik geef nu s morgens (rond 7u30) en s avonds (tussen 18u en 19u) BV en soms komt ze s nachts ook nog wel een keertje voor een voeding (meestal rond 5u). Maar ik had ook wel schrik om te stoppen met kolven s middags omdat er velen zeggen dat de melkproductie pas stabiel is op 9-10mnd. Gelukkig was dit bij mij dus niet het geval en heb ik nog altijd voldoende melk. Het is zelfs zo gestabiliseerd dat ik minder last heb van stuwing en er toch voldoende uitkomt als mijn dochter er nood aan heeft.

Deel Deze Pagina