-staat niet als zwakke school geregistreerd -continurooster (was hier een must) -afstand Daarna keuze gemaakt tussen 2 overgebleven scholen.
Hier ook afstand (wonen in het buitengebied en er bleven eigenlijk twee scholen over, mijn man zijn oude basisschool en een andere). Op de open dag zijn we gaan kijken en hadden we bij een school een beter gevoel. Geheel onverwachts waren mijn man en ik het eens en hebben we niet voor zijn oude basisschool gekozen, maar voor die andere basisschool.
Afstand, sfeer en gevoel bij bezoek aan de school, pedagogisch klimaat. Ik had bij een school onverwacht echt het gevoel dat de basis goed zat. De benadering van het kind sprak me aan. Het is een degelijke gestructureerde school, die rust en veiligheid uitstraalt. Dit past goed bij m'n zoontje. Die combinatie vond ik echt goed. Na de zomer gaat hij daarheen. De school heeft een goede naam, maar dat was niet de reden dat ik hem daar heb ingeschreven.
Ga vast wat rapporten lezen... Informeer op kdv, psz en bij ouders met schoolgaande kinderen. Ga naar scholen voor een kennismaking en stel vooral vragen mbt wat jij belangrijk vindt en proef de sfeer. Kijk eens op het schoolplein om 15.15.. Past dat bij de indruk die je had bij de kennismaking? En neem je kind mee met kennismaken... Die moet er tenslotte heen.
Overigens hoeft een zwakke school niet perse slecht te zijn... Als er maar verbeteringen plaats vinden. Zwakke school in onze wijk... Moest einde van het jaar sluiten ivm te slechte resultaten. (Dat doen ze pas na paar jaar hele slechte inspecties met weinig tot geen verbetering) Daar hebben ze nu meer dan de helft van het personeel vervangen... Veel kinderen zijn dat jaar vertrokken naar onze school dus ze hebben gemiddeld genomen ineens veel kleinere klassen. (En wij veel grotere ) Maar nu timmeren ze goed aan de weg. Hele onderwijs is herzien en het schijnt nu echt heel goed bezig te zijn. En onze school was aantal jaar geleden ook niet heel positief beoordeeld maar nu een heel stuk moderner met smartkids projecten, plusklas, RT-juf en vakleerkrachten voor sport, kunst en maar ook humanitaire vorming, Engels vanaf groep 2 door native speaker n een werkend anti-pestbeleid etc. De verschillen tussen inspectierapporten en beleid waten overal duidelijk zichtbaar in de school.
Wij hebben in eerste instantie gekeken naar visie/onderwijssysteem, geloofsovertuiging en afstand. Op basis daarvan hebben we drie scholen 'geselecteerd' waar ik het schoolplan en de website ed van heb doorgelezen en waar we vervolgens een afspraak hebben gemaakt voor een gesprek. In dat gesprek ging het mij vooral om 'sfeer proeven'. Eén van de twee scholen viel na het gesprek direct af, daar hadden we allebei geen goed gevoel bij. De school waar we het beste gevoel bij hadden en waar we haar het liefst op hadden gehad, is het uiteindelijk toch niet geworden ivm de afstand (niet heel ver, maar wel twee keer zo ver als de school waar ze nu op zit en was ook lastig met kinderdagverblijf van de jongste en BSO van de oudste). Ze zit nu dus op de school die tweede op ons lijstje stond, al scheelde het niet veel met de nr. 1.