Huisarts in opleiding

Discussion in 'De lounge' started by NavyCrimson91, Jun 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Hallo,

Ik had vanochtend een afspraak bij een vrouwelijke huisarts (specifiek om gevraagd). Ze bleek huisarts in opleiding te zijn en werkt samen met mijn eigen, mannelijke, huisarts. Hij was overigens er zelf niet bij nu.
    In de spreekkamer stond een camera en de huisarts vroeg of ze ons gesprek mocht opnemen voor haar opleiding. Ik was een beetje verbluft en zei, zonder echt na te denken, dat het mocht. Nou, prima, gesprek opgenomen.

Toen ging ik daarna naar huis en bedacht ik opeens de meest gekke scenario's. Bijvoorbeeld dat er op haar opleiding bekenden zitten die mij herkennen op de video. Dat ze me gaan uitlachen omdat ik gekke dingen heb gezegd :oops:
    Of dat de huisarts zelf allemaal verkeerde dingen heeft gezegd en dat haar docent me later gaat opbellen dat ik absoluut niet het advies moet opvolgen :rolleyes:
    Onzin natuurlijk, maar het blijft toch een beetje in mijn hoofd spoken haha. Hebben jullie daar ook last van? Zouden jullie het oké vinden als je gefilmd wordt in zo'n situatie?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik heb het vaker gehad en heb er geen moeite mee. Die gesprekken worden niet gepubliceerd ofzo.

Ik ben sowieso heel makkelijk met artsen in opleiding. Voor ze zover zijn dat ze jou mogen helpen weten ze echt wel wat ze doeb

3. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ligt er een beetje aan waarover het ging, voor mij persoonlijk.

Ik heb vorig jaar erge eczeem gehad, maar in eerste instantie dacht men niet aan eczeem. Het zag er anders uit. Ik had het overal, ook op mijn borsten heel erg. Op een gegeven moment wist m'n ha het niet goed meer en wilde foto's maken voor de dermatoloog. Ze hadden daarvoor een camera op de praktijk. Maar die deed het niet en dus maakte ze met haar eigen telefoon die foto's. Pas later bedacht ik me dat ik dat eigenlijk niet zo tof vond. Maar goed, wsl staat m'n hoofd er niet op dus als die foto's in verkeerde handen komen valt dat op zich mee. Maar had het nu wsl niet meer laten doen. ;)

4. NavyCrimson91

Oh ja joh... dat is ook zo'n dingetje dat je het later pas beseft.
    Ik hoop voor je dat er geen gekke dingen mee zijn gebeurd, stel je voor. Of dat de partner van je arts foto's ging kijken op zijn telefoon en ze dan tegenkwam:D

5. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Ik doe de huisartsopleiding ;) Die filmpjes bekijken we in groepen van een paar huisartsen in opleiding + 1 of 2 docenten (huisarts en/of psycholoog).

Het is natuurlijk mogelijk dat er bekenden van je op de opleiding zitten. Maar die moeten allemaal geheim houden wat ze op dat filmpje zien hoor, dus je verhaal komt niet 'op straat'.

Uitlachen zal echt niet gebeuren, heel soms gniffelen we wel eens om wat we op zo'n filmpje zien maar dat is eigenlijk altijd om iets waar de dokter en patiënt samen ook om gniffelen. Dus meer 'meelachen' dan 'uitlachen' (ik had eens een patiënt die uitgebreid zijn stoel ging verplaatsen zodat hij van zijn mooiste kant gefilmd zou worden - daar lachen we wel om ;)).

Verder gaat zo'n filmpje minder om de inhoud, maar meer om hoe de huisarts in opleiding communiceert. Categorie: laat je wel ruimte voor het verhaal van de patiënt? Heb je samengevat en de patiënt laten aanvullen wat je niet goed had begrepen of wat nog ontbrak aan het verhaal? Heb je gecheckt of de patiënt het met het plan eens is en het plan snapt? Dat soort zaken..

Overigens, ik weet niet hoe de camera gericht stond? De helft van de tijd ben je amper in beeld. Eis is namelijk dat de dokter goed in beeld komt en dat diens uitdrukkingen en non-verbale gedrag goed te zien zijn. Vaak gaat dat ten koste van hoe goed je de patiënt in zijn gezicht kunt kijken, dus mogelijk ben je niet eens goed herkenbaar.

mama en zoon likes this.
  6. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik zou er geen problemen mee hebben. Vind huisartsen in opleiding overigens erg fijn. Die nemen echt de tijd voor je is mijn ervaring en willen alles uitsluiten voordat ze de juiste diagnose geven ipv zo'n eentje die tegen zijn pensioen aanloopt en nog te beroerd is om zijn stethoscoop te gebruiken.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mijn man moest dit ook altijd doen toen hij nog in opleiding was. Dit werd in een klein groepje terug gekeken en was vooral gericht op de communicatie van de huisarts in opleiding. Het kan ook nog eens zo zijn dat je film niet eens gebruikt word, vaak hoeven de huisartsen in opleiding maar enkele te laten zien ze selecteren dan zelf de beste filmpjes eruit.

8. NavyCrimson91

Ik begrijp het. Bedankt voor de uitleg dames :)
    Zoiets had ik al verwacht inderdaad. De camera stond achter mij ja, dus ik was amper in beeld.

Maar ja, die domme ideeën die mijn hersenen na afloop aandragen... :p

9. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Ja afgelopen maandag nog.
    Ik twijfelde eerst heel erg omdat ik er niet uitzag: heel dik oog en dik onder mijn oog/wang. Blijkt dus dat ik een ooglidontsteking heb.

Share This Page