Scheiden.. waar beginnen

Discussion in 'De lounge' started by Bloem93, Jun 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

#1 Bloem93, Jun 25, 2016
    Last edited by a moderator: Jun 25, 2016
    Mijn man en ik zijn sinds september'15 getrouwd in gemeenschap van goederen, ik heb besloten dat ik er een punt achter wil zetten en samen met mijn dochter verder wil.

Nu zijn er zoveel vragen die door mijn hoofd spoken, wat moet ik regelen?
    Zijn er dames die antwoorden kunnen geven op de vragen die ik heb.

Mijn situatie momenteel:
    Koop huis op zijn naam, ik werk als gastouder aan huis gemiddeld 8/20u per week, dochter is altijd bij mij op het werk, auto is van ons beide, ik heb een inval contract naast mijn vaste baan

- Waar moet ik beginnen
    - Wat gebeurt er met de restschuld op het huis waarin we leven, (hij kocht dit alleen al voor onze relatie)
    - Wat gebeurt er met de financiering van de auto waar we beide voor getekend hebben
    - Wat te regelen voor onze dochter
    - Wat gebeurt er met de inboedel, het meeste is van hem
    - Hoe gaat de procedure van scheiden in zijn werk en hoelang duurt dit

Ik heb niet zoveel aan betuttelingen dus wil gewoon graag antwoorden op de vragen die ik heb en heb geen behoefte om dieper in te gaan op de situatie tenzij dit te maken heeft met mijn vragen.

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0
    Minder dan naar getrouwd en dan al scheiden kleine pas 8 maanden

Mischien relatie therapie

Er samen aan werken

Hoe staat hij erin qua scheiding en alles wat erbij komt kijken valt alles op normale manier op te lossen en afspraken overal te voor maken

Mischien een advocaat inschakelen die weet het beste wat je rechten en pkichten zijn

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Ik vind zulke reacties altijd kut.
    Ts zal er niet zomaar een punt achter willen zetten en zal hier goed over nagedacht hebben.
    Dat hun dochter 8 maanden is vind ik hier volledig los van staan.

Succes TS en goed dat je voor je eigen geluk kiest!

4. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dankjewel! Lief van je

5. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik heb geen antwoord op je vragen.
    Wel wil ik je veel sterkte en wijsheid wensen!

6. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,824
    113
    Ik zou starten met het zoeken van eigen woonruimte. Inschrijven bij woningbouwverenigingen. Navraag doen over wachttijd. Uitzoeken of je urgentie kunt krijgen.
    Jullie zullen samen een ouderschapsplan moeten maken voor jullie dochter. Google er maar eens op dan vind je veel voorbeelden.
    Qua inboedel met je samen ook afspraken over maken. Je zegt zelf dat het meeste van hem is, dus dat blijft dan natuurlijk bij hem. De andere zaken zul je moeten bespreken.
    Huis staat op zijn naam, dus hij is er dan ook verantwoordelijk voor.

7. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties en antwoorden.

Ik sta momenteel 5 jaar ingeschreven voor een woning, wel zal ik dan moeten verhuizen naar een andere stad, dat is zo'n 45min woon-werk verkeer, ik kan bij mijn moeder verblijven tot ik een eigen woning vindt.
    Ik dacht dat je urgentie tegenwoordig echt niet meer makkelijk krijgt, maar kan informeren inderdaad

De inboedel zal inderdaad voor een groot deel bij hem blijven.
    Ik heb iets gelezen over dat het verstandig is om dezelfde advocaat te nemen zodat je in 'harmonie' uit elkaar gaat en niet tegen over elkaar komt te staan, ik neem aan dat zij misschien ook kunnen helpen met voorstellen doen qua ouderschapsplan?

8. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,824
    113
    Het is inderdaad het beste, als het enigszins mogelijk is, om samen een advocaat te nemen. Ik zou er dan een nemen die ook mediator is. Die is gericht op overeenstemming zeker in het belang van jullie kind.
    Als het lukt zou ik gewoonsmane naar het ouderschapsplan kijken. Alles wat je zelf al kunt doen als ouders scheelt advocaatkosten. Die zijn behoorlijk prijzig per uur.
    Fijn dat je al 5 jaar ingeschreven staat bij een woningbouwvereniging.

9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    Nog beter is het om met een mediator om tafel te gaan en zo tot een mooi ouderschapsplan te komen. Weet niet in welke omgeving te woont maar ik kan er 1 heel erg aanraden uit de randstad. Anders gewoon googlen.

10. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    #10 jessy77, Jun 25, 2016
    Last edited: Jun 25, 2016
    Je bent getrouwd in gemeenschap van goederen dus het huis is in principe voor de helft jouw verantwoordelijkheid, ook als deze op zijn naam staat. De restschuld zal dus in de meeste gevallen door 2 gesplitst worden.
    Wanneer dit bij jullie ook het geval zal zijn besef je wel dat de meeste banken bij de verkoop en overdracht van een huis de volledige restschuld op hun rekening wensen te hebben. Sommige banken zijn wat coulanter en willen je daar nog wel een lening voor verstrekken (mits je inkomsten dat toelaten) maar hou dan wel rekening met een torenhoge rente.

Verder zijn er wat toeslagen waar je als alleenstaande recht op heb.
    Kinderopvang wordt vaak bijna volledig vergoed, hoewel dit natuurlijk ook afhankelijk zal zijn van de hoogte van je salaris.

Urgentie wordt bijna niet meer gegeven maar is het navragen waard idd.

In het ouderschapsplan worden alle rechten en verplichtingen vermeld en natuurlijk ook de omgangsregeling.

Voor wat betreft de inboedel, ook die zal in principe verdeeld moeten worden gezien het feit dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Sterkte!

11. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dankje jessy!

Bij mij valt er lullig gezegd erg weinig te halen, ik werk soms maar 8u per week.
    Vanzelfsprekend krijg hij gewoon z'n eigen spullen zoals de inboedel die van hem is, het huis kan hij in zijn eentje blijven betalen en zal hier dus ook blijven wonen.
    Hoe gaat dat dan in zijn werk?

12. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Als je 9 maanden na je bruiloft alweer wilt scheiden, dan heb je toch over íets niet goed nagedacht; of het scheiden, of het trouwen... maar ze vraagt of we daar niet op in willen gaan, dus we kunnen een poging doen ons daar aan te houden.

Zoals hier boven al gezegd ben je in gemeenschap van goederen getrouwd. Dit betekent dat het huis voor de helft van jou is, de auto en de inboedel ook. Dit betekent dat je ook de restschuld op je dak krijgt bij verkoop, anders had je bij het trouwen huwelijkse voorwaarden in moeten bouwen.
    Edit: Als hij er blijft wonen, moet hij je dan uitkopen? Dat lijkt me logisch (gezien door het trouwen het huis ook jouw bezit is geworden), maar zou ik persoonlijk wel heel oneerlijk vinden. Op het moment dat jij zegt ''t is prima schat, ik hoef daar niets voor, jij mag blijven', lijkt me dat je al wel een positief gebaar maakt richting je exman. Dat legt misschien een goede basis voor positief onderling contact.
    Begrijp ik dat de auto op lening is aangeschaft? Ik neem aan dat je dan ook samen verantwoordelijk bent voor het aflossen van die lening. Beide lijken me iets om met jurist te overleggen om te zorgen dat dit allemaal eerlijk verloopt.

Inderdaad heel fijn dat je al wachttijd hebt, dat zal je veel schelen. Uitvalsbasis bij je moeder ook handig. Wat betreft werk snap ik het niet helemaal, je werkt als gastouder maar hebt daarnaast nog een invalscontract? In een andere sector? Kun je voldoende inkomen genereren voor huur/schulden/levensonderhoud? Anders zou ik ook met het UWV gaan praten. Sowieso misschien wel handig m.b.t. toeslagen enzo, ik ga er vanuit dat je daar dan recht op krijgt.

Van advocaten en ouderschapsplannenweet ik weinig tot niets, behalve dat het inderdaad het fijnst is als je samen één advocaat kunt nemen, en het fijnst voor jezelf (en je kind) als je samen met je exman redelijk en sociaal met elkaar om kunt gaan. Maar dat hangt natuurlijk af van de situatie.

Veel sterkte gewenst de komende tijd.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    #13 jessy77, Jun 25, 2016
    Last edited: Jun 25, 2016
    Even heel zwart-wit; hij zal jou dan moeten uitkopen. Mocht het huis overwaarde hebben dan zal hij jou helft van de winst mee moeten geven.
    Mocht het huis onderwaarde hebben dan moet de schuld verdeeld worden.

Maar zoals gezegd is dit heel zwart-wit. Het zit vaak veel complexer in elkaar dus een gesprek met de bank en eventueel een (scheidings)makelaar zal je veel meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Als je maar weinig inkomen hebt, zal het wel lastig worden om aan een andere woning te komen. Ook al sta je al 5 jaar ingeschreven.

Als je gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan is het inderdaad de helft voor jou. Aan jou de keuze of je werkelijk de helft wilt.

Ondanks de korte duur vh huwelijk, zal je aanstaande ex-man wel partneralimentatie moeten gaan betalen. Ongetwijfeld gaat de gemeente deze innen, gezien je lage inkomen. Want je zal er niet aan ontkomen om een bijstanduitkering aan te vragen. Wat je verdiend, wordt ingehouden op je uitkering.

15. Logan

Logan Niet meer actief

Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd moet hij jou uitkopen. Dat houd in, het huis moet getaxeerd en de helft daarvan is voor jou.
    Zo gaat alles door de helft, eigendommen maar ook schulden. Qua werk is het wel onhandig, als jij bij je moeder gaat wonen tijdelijk... Hoe doe je dat met je opvang kindjes?
    Qua toeslagen kan je een en ander nakijken op de site van de belasting, dat scheelt je ook weer.

16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,301
    2,570
    113
    Als je korter dan 5 jaar getrouwd bent krijg je partneralimentatie voor de duur van het huwelijk
    Alimentatie voor een kind is totdat deze 18 is.

17. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113
    Hou er ook rekening mee dat je man een verhuizing van zijn kind kan tegenhouden. Jij maakt door je verhuizing co-ouderschap vrijwel onmogelijk. Je man kan dat dus aanvechten en dan mag je dus gewoon terugverhuizen ( of de verblijfplaats van je kind wijzigen naar de vader)

18. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Je kan ook een andere baan gaan zoeken of meer werken zodat je niet de bijstand in hoeft.

19. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Ik heb een inkomen maar kan niet enkel daarvan leven, met toeslagen erbij gerekend is dit wel mogelijk.

Co ouderschap is sowieso het uitgangspunt, of we nu 45 minuten bij elkaar vandaan gaan wonen of niet, ik wil er samen zo goed mogelijk uitkomen in belang van onze dochter.

Ik werk als gastouder aan huis, dus niet bij mij thuis.

Uitkopen lijkt mij vreemd want het is gewoon zijn huis, ik hoef daar dus ook niks van te zien of hebben, even als de inboedel die van hem is.

20. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Tenzij er een kind is

Share This Page