Hallo! ik heb een vraagje over vers fruit. (ik ben zelf een leek wat betreft fruit, ben er namelijk allergies voor, dus heb me er nooit mee bezig gehouden ) Ik vind het belangrijk dat Finn alles vers leert te eten. Groenten kook ik dus gewoon voor hem. En als ik vrij ben dan krijgt hij ook z'n fruit vers. Hoewel hij de verse appel niet kan waarderen, maar uit een potje weer heerlijk vind. Maar banaan gaat bv prima. Nu wil ik het ook graag vers aan het kdv meegeven, op de 2 dagen dat ie daar is. Andere ouders doen dit ook. Maar nu zegt mijn schoonmoeder dat het fruit bruin wordt na een tijdje, en er niet bepaald smakelijk uitziet. Hoe doen die andere moeders dat dan? weet iemand de truc? Alvast bedankt Debora
Hmm.. Ik neem zelf ook wel eens een banaan mee als ik ga werken ofzo. Best te doen. En mijn vriend neemt elke dag 2 appels mee, worden echt niet bruin. Je kan misschien voor de dag zelf fruit meegeven en niet voor 2 dagen?
ik geeft het ook voor 1 dag mee hij gaat op woensdag en vrijdag. maar mijn schoonmoeder bedoelde dat het bruin wordt als je het thuis al pureert 's ochtends. Dat was ik vergeten erbij te zetten! pureren doen ze daar niet en in stukjes daar is ie nog te klein voor! Dat kan hij nog niet vasthouden
Wat geeft het KDV dan? Toch ook vers fruit lijkt mij? Als die potjes geven, kun je je afvragen hoe erg dat is. In potjes zitten vaak fruitsoorten die ik zelf niet al te vaak (of zelfs nooit) vers geef. Perzik bv of mango of abrikozen. Goed voor de variatie denk ik dan maar. En als je toch echt zelf graag vers fruit meegeeft, dat wordt als je het geschild en gesneden hebt inderdaad in de loop van de dag minder lekker. Krijgen ze op het KDV 's ochtends of 's middags hun fruithap? Als het 's ochtends is, zou ik lekker je eigen hapje meegeven. 's Middags zou ik persoonlijk dan voor het potje van het KDV gaan (als ze dat tenminste geven dan).
Ik geef nu zelf een potje mee. Vind ik ook zeker niet erg hoor! En hij vindt het allemaal lekker. Ze geven het hem op de tijd dat ik het hun zeg! haha 's ochtends dus. In principe zou het dan ong. 2,5 uur "oud" zijn. Das toch niet zo lang? Maar vroeg het me gewoon af hoe die andere ouders dat dan doen, ook voor plotseling een dagje weg ofzo. Zul je zien dat de potjes net op zijn en de fruitschaal vol ligt
Mijn kdv heeft altijd vers fruit gegeven. Maar dat werd dan ook niet gepureerd. Dus dat was hier geen probleem.
Vanaf een bepaalde leeftijd geven zij het ook zelf vers. Ik geloof vanaf 8 maanden ofzo. Maar dan kunnen ze het ook goed vast houden natuurlijk. Dan hoef ik ook niks meer mee te geven.
Bij ons krijgen ze fruit van het kdv pas als ze idd stukjes kunnen eten.... (daar is de prijs dan ook naar, 4 euro en een beetje per uur) Tot die tijd moet je het zelf meegeven. Volgens mij pureren ze bij ons ook niet, ik gaf eigenlijk altijd potjes mee... Bij ons mogen ze stukjes eten als de mama het aangeeft, het is niet aan leeftijd gebonden.
Bij ons geven ze vers fruit én ze pureren het zelf. Tenzij je dat niet wilt. Ik hoef alleen de groente zelf mee te geven. Boterham krijgt hij ook daar. Super-handig! Helaas weet ik geen tip voor het bewaren van gepureerd vers fruit. Dat ziet er inderdaad niet smakelijk uit. Maar kunnen ze het daar niet even met een vork prakken? Dat is bijna hetzelfde en net zo snel gedaan als in stukje snijden.
Op het kdv waar ik werkte maakte we aan het eind van de week zelf de fruit happen van vers fruit voor de volgende week en vroren het dan in. Bij ons werd het niet bruin. Je moet het niet in een open bakje bewaren maar gewoon in een afgelote bakje. De geprakte banaan of gepureerd werd alleen bruin als je hem 2 dagen in een open bakje liet staan anders niet. Annemarie
ooh dus dat gaat helemaal niet zo snel! ik ga het volgende week gewoon proberen. Zou zoiets ook nooit open in een koelkast zetten, trouwens. Niet zo fris vind ik!
Apart,... ik heb nog nooit gehoord dat je het zelf mee moet geven. Op ons kdv pureren ze iedere dag een lading vers fruit voor alle kindjes, ik hoef dus niks zelf mee te geven. Banaan kan inderdaad snel bruin worden... maar dan maak je toch fruithapjes zonder banaan op de dagen dat hij naar het kdv gaat. Je zegt trouwens dat hij geen appels lust, misschien een tip om eens andere appels te kopen? Louise lust geen Jazz maar vind bijv. pink lady weer heerlijk. Misschien heb je dit allang geprobeerd hoor, maar er zit een groot verschil tussen de merken appels.
@manuela: ik had gewoon de appels uit de fruitschaal gepakt en m'n schoonmoeder laten proeven of het niet te zuur was! Idd eens andere appels proberen! Uit een potje vind ie appel helemaal geweldig, na de 1ste hap blijft die mond open gaan. haha klein spreeuwtje Maar ik weet niet beter dan dat je hele kleintjes zelf fruit meegeeft. De peutertjes krijgen wel fruit van het kdv zelf. Ik heb op een kdv stage gelopen en daar was het ook zo. Zal wel overal verschillend zijn. Vind het ook echt geen probleem verder hoor!
Ik heb voor Dylan ook wel in het voren gepureerd fruit klaargemaakt. Het wordt idd bruin en dat ziet er minder smakelijk uit, maar het smaakt nog goed. Dylan heeft er nooit een probleem mee gehad. Als je dit niet wilt kan je er een klein beetje citroensap doordoen, dan verkleurd het minder Offtopic: is dat de kostprijs van jullie kdv? Ik vind het een schijntje!
is inderdaad een schijntje! De onze kost 6,20 per uur Maar dan ook wel vers fruit elke dag he?!......... Ook een manier om fruit bruin te laten worden (iig appels en volgens mij ook banaan!) is er een beetje citroensap overheen druppelen. Maar ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd kinderen citrusvruchten mogen hebben?
m'n schoonmoeder gaf mij ook de tip van de citroensap, maar dat ga ik maar niet proberen, denk dat dat krampen veroorzaakt op deze leeftijd! Dan maar gewoon potjes
Ja idd, 4 euro en een beetje is de kostprijs, daar krijgen we nog belasting over terug... Ik betaal voor 4 dagen in de maand iets minder dan 200 euro, en we zouden daar 170 euro van terug krijgen had mijn man uitgerekend... (Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel een beetje van schrok, zoveel! Ik kan me voorstellen dat de overheid hier iets aan wil gaan doen) Ik woon in een klein dorp en het kdv is bij iemand aan huis, die de garage en tuin ervoor omgebouwd hebben. (zit er al 100 jaar.. ) Dus ze hebben ook geen hoge huur van een pand ofzo. En ik moest wel potjes en flesvoeding meegeven, dat scheelt over het algemeen ook al wel.... Maar goed, dit gaat wel heel erg offtopic... Sorry!
Da's inderdaad goedkoop Bluesky! Bij ons maken ze op het kdv ook elke dag vers fruit, gepureerd, klaar, ik geef niets mee. Sterker nog, ik mag geen dingen meegeven die in de ijskast moeten (op BV na), dus fruit dat ik van tevoren heb gepureerd, yoghurt etc.
Op ons kdv maken ze ook elke dag een fruithap, ze doen appel-banaan of peer-banaan in de blender. Ik had vandaag gezegd dat Eva dat ook wel mocht en ze maar moesten kijken of ze het wilde, want peer lust ze niet (appel weet ik nog niet) en banaan prak ik altijd en ik maak het dus niet zo fijn als in een blender, ik heb geen idee of Eva wel moesjes wil . En wat hebben ze gedaan: een banaan geprakt en Eva heeft lekker een halve banaan op, net als thuis! Toch wel leuk om te zien dat ze het net zo proberen te doen als thuis, terwijl ik dus had gezegd dat ze maar moesten kijken hoe of wat. Ik vind het trouwens wel een luxe dat ze daar fruit krijgen. Kostprijs is 5,82, alleen fruit en billendoekjes/sudocrem is erbij inbegrepen, de rest moeten we zelf meegeven. Ik neem aan dat je best wel een banaan mee kan geven, dat is zo geprakt. En meloen kan ook, klaarmaken en in folie verpakken of in een bakje en in de koelkast. Op tijd uit de koelkast halen en kleine stukjes geven, het is zo zacht dat dat makkelijk kan.