De titel zegt het al, ons zoontje is nu 4 maanden en een week. Hij krijgt 3x daags 180+6 1x daags (laatste fles) 210+7. Ook krijgt hij tussen fles 2 en 3 een paar hapjes Olvarit ene dag fruit andere dag groente. Nu vertelde het CB dat we mochten beginnen met het geven van rijstebloem, alleen lees is veel tegenstrijdige verhalen hierover. Hij heeft af en toe nog wel krampjes en heeft ook dagelijks Lactulose 5ml per dag. Heeft rijstebloem als werking verstopping e.d.? En geeft rijstebloem echt toegevoegde waarde? Hij komt de laatste tijd s'o chtends ineens weer een uur anderhalf uur eerder (mag niet klagen met een beeb die 9 a 10 uur slaapt maargoed.) Verder weegt hij 6640 en is nu 63 cm lang. Geen idee of dit veel is (volgends CB precies volgens het boekje). Kortom is het verstandig te beginnen met rijstebloem of is de kans op krampen en verstopping groter?
Volgens mij is rijstebloem niet nodig, maar gebruiken veel mensen dat in de laatste fles omdat sommige babies daar langer op doorslapen. Ik heb het wel gebruikt, vanaf 4/5 maanden in de laatste fles en ze sliep prima door, maar weet niet of ze zonder rijstebloem niet doorgeslapen zou hebben. Hier van verstopping oid geen last gehad, maar misschien hebben sommige babies daar wel last van. Ik zou, als je het wilt geven, gewoon proberen en bv beetje opbouwen? Bv eerst 1 schepje, en dan paar dagen later schepje erbij enz en kijken hoe het gaat? Je merkt vanzelf wel of je baby het er goed op doet of niet.
Ik heb toevallig zo'n proefverpakking van bambix gekregen. Zij zeggen een half sachet bij 200 ml flesvoeding. Maar dat lijkt me zoveel? Ik heb nu speen 3 (Aventflessen.) Gaat dat er wel doorheen?
Ik geloof per 200cc flesvoeding is 2-3 scheppen (=eetlepels) standaard, ik zou dan 1 eetlepel doen om te beginnen ofzo? Met 2-3 scheppen moet je idd een grotere speen gebruiken, van Avent hebben ze nu ook 3 standen spenen heb ik gezien, maar heb die zelf nog niet gebruikt (mijn tweede is nu 3 mnd). Maar door de 3-speen van Avent gaat pap niet doorheen denk ik, misschien met 1 schepje rijstebloem nog wel?
Zelf heb ik nooit rijstebloem gegeven, ik zie er het voordeel niet van in. Wel is 't schijnbaar handig door gepureerde fruithapjes zoals peer.
Hier een maandje geleden begonnen met rijstebloem (toen 4 maanden) door haar laatste fles, in het begin vond ze het superlekker, maar sinds 2 weken wil ze het absoluut niet meer, weet echt niet waarom, maar ze drinkt niks van haar fles, gebruikte ook de 3 standenspeen van Avent, dit ging wel goed Toen maar weer gewoon over gegaan naar melk (ze krijgt 4x210ml) en ze slaapt net zolang door... Van 20.30 tot 8.00 uur...
Bij onze zoon werd door cb ook rijstebloem geadviseerd door laatste fles... We hebben het een week gedaan maar onze zoon werd er alleen maar onrustiger door en kreeg er buikpijn van en kramp. Hij ging er dus juist slechter van slapen ipv beter slapen. Onze zoon had ook problemen met zn ontlasting en had ook lactulose en we gebruikten omneo voeding. Overigens zat ik ook altijd te klooien met de juiste speen. De gewone spenen ging het niet doorheen maar met een papspeen op standje 1 ging het veel en veel te hard... Later nog geprobeerd om zelf een gaatje te maken in een speen maar dat werkte ook niet. Wij zijn er dus mee gestopt! Hier dus geen positief verhaal! X
Met 4 maanden gaf ik mijn zoontje ook rijtebloem in zijn laatste flesje, zo kon hij wennen aan andere smaak (Vanille) en zo zouden zijn darmen op gang komen om zo voorbereid te zijn op vaste voeding. Mijn zoon sliep al vanaf 4 weken door. Na 1 week ga ik hem groentenpapje en 1 week later ook fruit papje. Zo zag en ziet zijn schema eruit: 10:30 Flesje van 240+8 14:30 Groentenpapje + beetje water uit zijn flesje 16:30 Fruitpapje 100 gram + beetje water uit zijn flesje 18:30 Flesje van 240+8 22:30 Flesje 240+8 met rijstebloem
Groente en fruit papjes zijn mi geen vaste voeding. Wel bijvoeding maar qua textuur is het ook gewoon vloeibaar.
Is je kindje pas om 10:30 wakker? Wow joh, wat een uitslaper!! Wat een grote flessen krijgt je kleintje trouwens. Ik vond 210/7 al zo enorm, maar dit is nog meer OT, ik heb nooit rijstebloem gegeven. Vond en vind het niet nodig. Het kan inderdaad verstopping tot gevolg geven en voegt niets toe. Zeker niet voor een andere smaak, ik heb zelf in ieder geval liever niet dat mijn kindje aan vanille went. Maar goed, je hebt het geloof ik ook smaak loos. Het heeft overigens ook vaak tegengesteld effect, namelijk niet doorslapen omdat de darmen aan de gang gezet worden.
Vandaag werd hij pas om 11 uur wakker, en dat op mijn vrije dag, dus kon heerlijk uitslapen! Ik heb gehoord dat jongentjes sowieso meer drinken dan meisjes. En natuurlijk de ene baby is de andere niet