Nav een stelling in een ander topic, waar werd vermoed dat de meeste mannen niet snel op een vrouw zouden stemmen. Wat was het geslacht van de kandidaat van keuze van jouw man? (Volgens mij stonden er geen non-binairen op) Speelde het geslacht van de kandidaat een rol in zijn keuze? Heeft dit nog geleid tot een voorkeursstem boven een lijsttrekker van het andere geslacht? En wat zou jouw man vinden van een vrouwelijke premier? Brand los!
Om zelf maar te beginnen: man heeft gestemd op een vrouwelijke lijsttrekker, die een duidelijk verhaal had in plaats van er een bokswedstrijd van te maken, en aan wie hij de "moederlijke" uitstraling wel kon waarderen
Mijn vriend mag niet stemmen (Britse nationaliteit), maar andere had hij volgens mij op een vrouw gestemd. Ik denk met een voorkeurstem, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn man heeft gestemd op een man. Ik heb niet de indruk dat het geslacht van de kandidaat van invloed was op zijn keuze. Op die laatste vraag heb ik geen antwoord. PS: ik heb zelf dit jaar op een vrouw gestemd, maar dit was de eerste keer (voor zover ik het me herinner) en in ieder geval niet puur gericht op geslacht.
Mijn man heeft een voorkeurstem uitgebracht op een man. Dit omdat hij deze man een goede politicus vindt en de desbetreffende man ook meer raakvlakken met hem heeft dan de lijsttrekker.
Mijn man is opgegroeid onder een vrouwelijke premier (Thatcher). En die ervaring heeft hem absoluut niet de notie ingeprent dat een vrouwelijke politicus persé beter is dan een mannelijke. En om eerlijk te zijn deel ik die mening.
Mijn man stemt altijd de lijsttrekker en dat was dit keer dus een vrouw. Hij vind een vrouwelijke premier prima. Toevallig hadden wij het er gisteren over hij vindt Angela Merkel heel goed en zou dat voor NL ook wel willen. Hij is wel voor de beste persoon op de beste plek ongeacht geslacht maar zegt ook dat om op die plek te komen er voor een vrouw vaak meer hobbels en vooroordelen zijn die gaan over geslacht terwijl dat niet zo zou moeten zijn. Hij vind dus stemmen op een vrouw om ze ook meer de kamer in te krijgen dus een goed idee.
Hij heeft een voorkeurstem uitgebracht op een vrouw. (De onderwerpen waar zij aan werkt, hebben ook zijn aandacht). Hij heeft dus niet perse gekozen voor een vrouw, maar wel voor de inhoud.
Hij had zich wel verdiept in de partij, maar niet in de personen. Dus dan maar de eerste van de rij. Ik bewust op een man, halverwege diezelfde partij. Doet geen gekke uitspraken, komt uit de buurt. Kent de problemen van die buurt, is mij ook wat waard. Mn man wil graag een kopie van Merkel als t even kan. Ik zou daar ook zeker niet rouwig om zijn. Mag in mannelijke of vrouwelijke editie komen, dat is geen enkel probleem. Gaat om de inhoud en de karaktereigenschappen. Ze doet zeker ook niet alles goed, maar is qua analytisch vermogen wel heel sterk. Ze is rustig, voor zover we weten integer en overwegend heel stabiel, niet echt populistisch oid. Man en ik denken dat de modderstroom/sensatiezoekerij bij een vrouwelijke mp groter is dan die van een man. In elk geval als je naar de wat jongere dames kijkt, de oudere (kinderen zijn het huis al uit) is dat ineens weer anders. Dan is t niet zo relevant voor de tabloids dat je de mp "beroerd hebt" zeg maar. Beetje t zelfde principe als dat een vrouw meerdere partners heeft gehad een ho.r wordt genoemd, en een man met hetzelfde aantal of meer in t ongunstigste geval een player. Slaat nergens op natuurlijk, maar het zit er wel dik bovenop nog altijd. Als mp lijkt me dat een factor erger, zal je allicht mee om leren gaan maar ik wacht wel tot mn 50+ fase ofzo. Dan WIL niemand dat meer weten
Wij hebben beiden op dezelfde man gestemd, maar mijn man zou er geen enkel probleem mee hebben om op een vrouw te stemmen en vind een vrouwelijk premier net zo goed als een mannelijk.
Mijn man heeft op een vrouw gestemd. Deze heeft zich enorm ingezet in de toeslagen affaire. We hebben beide op haar gestemd.
Mijn man stemt meestal/altijd op een vrouw, hij heeft op dezelfde vrouw gestemd als ik, ik hoop dat ze genoeg voorkeursstemmen heeft om in de kamer gekomen, want door verlies valt ze er op de positie nu net buiten en omdat ze onderwijs en jeugdzorg in haar portefeuille heeft, zou ik het heel jammer vinden als ze er niet in komt.
Man op een man gestemd (lijsttrekker) en ik op een vrouw (voorkeursstem). Wel beide op dezelfde partij gestemd.
Mijn man heeft op dezelfde vrouw als ik gestemd, omdat zij Nederland echt beter en eerlijker wil maken. En ik hoop dat ze net als de afgelopen 10 jaar kabinet Rutte probeert te roosteren vanuit de oppositie.