Beginnen met zindelijk maken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door G83, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Ik weet het er zijn al enorm veel topics over, maar ik zie daar door de boom het bos niet meer.

Dl bijna 22 mnd rent al bah schreeuwend de (open) trap op als ze heeft gepoept. Voor mij een teken dat ze toe is om zindelijk te worden. (Toch?) Ik heb zondag middag haar luier afgedaan. Ze ging wel op het potje zitten maar 2 plasjes en 1 poep al spelend op de grond laten vallen. Daarnaast ben ik nu 29 weken zwanger.

Ik vraag me af of dit het moment is om haar zindelijk te maken of beter is om nog even te wachten. Graag jullie advies.

2. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Je kan het altijd proberen. Maar voor zindelijkheid heb je twee dingen nodig: emotioneel aan toe zijn en fysiek aan toe zijn.
    Emotioneel is ze onderweg, maar ze is er nog niet. Ze zegt wel dat ze gepoept heeft. Maar ze moet het eigenlijk zeggen als ze het voelt aankomen.
    Als het haar daarbij nog niet lukt om haar sluitspieren te beheersen, dan kan zij niet de plas of poep ophouden totdat haar broek uit is en zij op de wc zit.

Als het haar nog niet gelukt is om echt een plasje of poep op de wc te doen, zou ik de luier nog aan laten. Schaf wel een wc-verkleiner + opstapje aan, of zet het potje in de buurt. Op het moment dat ze het aangeeft, dan kan je haar op de wc / het potje zetten. Trek haar nu dan ook makkelijke kleding aan.
    Een extra stimulans is om haar ook op een vast moment op de wc te zetten, wanneer je weet dat er grote kans is dat er iets komt. Als ze dan inderdaad een plasje doet, dan kan je haar prijzen en bouwt zij succeservaringen op.
    Doet ze het een periode goed, dan kan je de luier uitlaten. Blijkt het maar een korte fase te zijn geweest dat ze interesse toonde, dan wacht je weer een tijdje.

Straks een broertje of zusje krijgen is wel een grote gebeurtenis voor haar. Er is een kans dat als zij inderdaad nu leert om zindelijk te worden, ze dan een terugval krijgt. Maar laat je dat niet bij voorbaat tegenhouden. Je kan het altijd proberen (maar niet forceren).

3. Appel28

Appel28 Bekend lid

28 mrt 2014
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het boek 'zindelijk maken is kinderspel' vind ik erg waardevol. Ik zet onze dochter nu iedere avond voor het slapen gaan op de wc, gewoon voor de stru tuur. Samen een boekje lezen, plast ze super, zoniet ook prima.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Een paar weken geleden op het CB gaven ze aan dat wij nu al konden beginnen met het potje, hetzij spelenderwijs. Af en toe in z'n blote billetjes rond laten lopen en op het potje laten zitten. Gaat er een plasje of poepje in het potje? TOP! Zo niet, jammer volgende keer beter. Wij hebben zelf besloten even te wachten tot iets warmer weer (wat er nu aankomt!) en als ik volgende week met zwangerschapsverlof ben kan ik daar ook wat meer de tijd voor nemen;)

Deel Deze Pagina