Advies borstvoeding bij 5 mnd

Discussion in 'Borstvoeding' started by lijstertje, Mar 28, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Goedemorgen,

Graag jullie advies: gister op CB bleek zoon van nu 5 mnd in groei van middenlijntje naar -1 lijntje te zijn gegaan bij gewicht (lengte blijft ie op gemiddelde lijntje). Ik geef nog volledig BV, toevallig gisteren eerste vaste groentehapje gegeven. Op m'n werkdagen (3x/week) kolf ik, en ik merkte de afgelopen weken al dat ik minder opbrengst had dan eerder (nu ca 100 cc per keer (is een borst), eerder ca 130 cc per keer). Zoon drinkt ca 130 cc BV in een flesje, en mijn voorraadje raakt dus inmiddels op.
    Ik twijfel nu of ie voldoende binnenkrijgt, gezien de groeiafname en het feit dat ik minder kolf. Ik weet dat grafiekje op CB combi van BV/KVkindjes is, maar toch... Verder is zoonlief erg gezellig en goed in z'n hum.

Wie heeft wat wijsheid voor me?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heb je al eens een WHO-curve ingevuld met de gegevens? Die zijn juister voor bv dan die van het cb. In België toch.

Verder zou je borstcompressie kunnen toepassen. Of vaker aanleggen. Hoe vaak drinkt hij gemiddeld?

3. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Hij drinkt meestal 7x per etmaal. Drinkt kort en snel aan één borst. Wil daarna echt niet meer.

Borstcompressie bedoel je tijdens kolven toch? Ik heb vrij kleine borsten, en met het borstschild van de kolf op mijn borst blijft niet heel veel ruimte over om te masseren...

WHO curve nog niet ingevuld, gisteren wel even naar gezocht, maar nog niet kunnen vinden (ook.beetje irritant zoeken op telefoon)

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je kan bijvoorbeeld de app Growth downloaden op je telefoon voor de curve.

Borstcompressie kan ook tijdens het live drinken, om te zorgen dat hij meer melk binnenkrijgt. Verder is zeven voedingen ok, maar je kan dat aantal misschien nog opdrijven? Lukt dat?

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,331
    8,334
    113
    Amsterdam
    Hier had ze ook een dip op beide lijnen met 6 maanden en met 8 maanden was dit weer helemaal bij getrokken. Wat zei het cb erover?

6. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Cb zei er niet veel zinnigs over. Vroeg of ik het kon verklaren, en raadde aan anders ns tussendoor te komen wegen op inloopspreekuur.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Mijn zoon is ook een ukkie hoor. Bleef ook een beetje hangen in gewicht. De keer erna was hij in gewicht wat meer gegroeid en in de lengte nauwelijks. Gemiddeld genomen zit hij rond de -1. Hij drinkt ook maar 1 borst per keer heel kort en is verder tevreden. Als ik kolf doe ik wel beide borsten kolven trouwens. Dan haal ik toch net wat meer eruit. Dat kun je nog proberen.

8. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Beide borsten kolven is idd een goed idee! Misschien kunnen we het zo nog wat langer volhouden met alleen BV...

9. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik vind het advies van het cb nog niet zo gek. Door een keer extra te wegen krijg je wat beter zicht of het iets eenmaligs is of dat het inderdaad afloopt.
    Tot die tijd, inderdaad even beide kante kolven, pro-actief aanbieden (op die manier kun je misschien net 1 voeding meer krijgen) en in de gaten houden dat hij vrolijk, alert en actief blijft. En ik zou de hapjes heel even laten rusten, dat neemt wel ruimte in de buik in, maar geeft nog nauwelijks voeding.

10. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Lastig is dat.
    Is er verandering in zijn beweegpatroon gekomen?Ziek geweest?

Is het een optie om als je thuis bent vaker aan te leggen? Eventueel een droomvoeding?
    Ik zou inzetten op verhoging van moedermelk, vast voedsel is volume maar geen kcal.

11. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Een baby onder de 1 jaar die niet zo goed groeit, dan denk ik alleen maar: meer melk! Geen maagje gaan vullen met groentehap, maar moedermelk. Vaker aanleggen, misschien een droomvoeding proberen in te voeren (als ze slaperig zijn).

Ik zou ook eerst idd even kijken hoe je kindje uitkomt op op de groeicurve van WHO, want het is bekend dat BV-kindjes vanaf 4 mnd minder hard groeien.

Is je kindje afgeleid tijdens het drinken overdag? Ik heb een periode gehad dat ik echt op bed met gordijnen dicht in stilte moest voeden om baby goed te laten drinken. Als ik gewoon op bank beneden zat, dan was baby te druk met andere dingen ;)... Vaak begint dit soort gedrag ook vanaf ongeveer 4 mnd.

12. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Dank iedereen voor de verdere reacties weer! Inmiddels steeds 2 borsten gekolfd en dan is de opbrengst beduidend hoger (140-210 cc). Afgelopen dagen 2x een flesje kv gegeven (en zelf ondertussen gekolfd) om te zien wat ie dan neemt: ene keer 100cc, andere keer 150cc. M'n voorraadje bv voor als ik weg ben is daarmee ook weer even groot genoeg.
    Wat betreft afgeleid zijn: hij drinkt altijd maar een paar minuten (drinkt dan stevig door), laat dan los, neemt daarna soms nog een paar slokjes, maar draait zich dan verder echt weg als ik meer wil aanbieden. Zit volgens mij dan ook echt wel 'vol', meeste keren volgt er nog een (flink) mondje terug. Ik zorg idd voor enigszins rustige omgeving (oudste weet dat ie rustig moet zijn als broertje drinkt, mag dan vaak eventjes op de ipad spelen), maar helemaal terugtrekken levert alleen maar extra onrust omdat oudste dan roepend en zoekend door het huis gaat ;) Droomvoeding lijkt me heerlijk, maar het is een erg alert jongetje; valt pas in slaap als ie in z'n eigen bedje in donkere kamer ligt of bij hoge uitzondering in de draagzak als ik kapje over z'n hoofd doe en blijf "hobbelen". En zodra weer wakker, is ie echt weer klaarwakker. Heb om deze redenen de hoop op iets langer aaneengesloten slapen s nachts ook maar laten varen :D Denk dat ie deze drinkmomenten voorlopig nog heel erg nodig heeft en dat is prima! Maar dat minder aankomen vind ik niet zo leuk.
    Ga nu aan de slag met de WHO-curves, meld me weer als ik meer weet :)

13. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    WHO-curve voor gewicht laat baby zien die bij geboorte boven in het groene gebied zat (gemiddeld dus), lijntje duikt echter naar beneden naar onder het groene gebied, in het lichtergroene gebied (benedengemiddeld dus)...
    Lengte begon hij iets boven middenlijntje. Schommelt daar wat omheen en zit er nu weer precies op.

14. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Het maakt niet uit in welk gebied hij zit, of dat gemiddeld is of klein of groot. Wat wél belangrijk is, is dat hij een lijn vindt en die redelijk consequent blijft volgen. Je moet niet streven naar de gemiddelde lijn, je moet ernaar streven dat hij een lijn volgt ongeacht dewelke.

15. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Dat snap ik hoor, maar ik bedoelde zo dus uit te leggen dat zijn gewicht dus niet volgens een (zijn) lijntje toeneemt. Zijn groeicurve is (veel) vlakker dan de lijntjes die gemiddelde en standaarddeviaties aangeven.

16. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    En nu vraag ik me dus vooral af wat ik kan/moet doen, bijvoorbeeld met z'n voedingen, maar wellicht heeft iemand nog andere suggesties als oorzaak of beter nog oplossing :)

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik blijf bij mijn eerder advies van vaker aanleggen (7 keer is niet veel) en borstcompressie toepassen.

18. lijstertje

Aug 18, 2016
    29
    0
    1
    Check! Dank!

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Met zijn lengte blijft hij wel op dezelfde lijn toch? Mijn dochter ging ook ineens met haar gewicht een nieuw lijntje zoeken rond de 6 maanden geloof ik. Hier zeiden ze op het cb dat dat niet ongebruikelijk is, zeker niet bij borstvoeding (want dan zitten ze vaak juist wat hoger de eerste maanden), dat zolang de lengte curve niet afwijkt, ze verder tevreden zijn en ook netjes een nieuwe lijn gaan volgen, het prima is. Mijn dochter ging ook van gemiddeld gewicht (voor haar leeftijd) naar een lijn daaronder, bij haar betekent dat ondergewicht, aangezien ze met haar lengte boven de +2 curve zat/zit en ze met de gewicht-lengte curve dus voor het zakken al erg laag zat.

Overigens kelderde mijn zoon heel erg in de curve toen hij ging lopen (met een jaar), hij viel toen zelfs af en toen zei het cb (ander cb dan nu bij mijn dochter ;)) hetzelfde. Ook hij bleef netjes zijn lengte-curve houden.
    Mijn man had trouwens hetzelfde als mijn zoon, die ging ook van dikke baby via afvallen naar slanke peuter ;).

Share This Page