Beginnende minimalistische mama's gezocht!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door rijo, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    En wat als die cadeaus allemaal van dezelfde persoon zouden zijn?

2. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Hahaha dan toch eens goed hinten dat je die dingen niet zo leuk vind :roflmao: of duidelijk vragen wat je wel wilt. Ligt er een beetje aan wat je relatie is met die persoon.
    Misschien tijdens de koffie fanatiek vertellen over je nieuwe minimaliseren obsessie?

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Deze persoon vind het belangrijker dat ze plezier heeft met uitzoeken dan dat de spullen ook daadwerkelijk leuk zijn voor de kinderen. Daarbij gewoon een slechte band waardoor ik n beetje het idee heb dat ze het erom doet omdat ik de kriebels krijg van troep en dat weet iedereen van mij.

4. Pimpelmeesje

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Dannn zou ik haar er gewoon op aanspreken. Letterlijk vragen bij de uitnodiging om dat niet meer te doen.
    Of gewoon niet uitnodigen..

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Het is zo dat zij dit als eis stelt om de kleinkinderen te zien.... Als ik hier geen goede draai aan geef gaan ze weer niet langskomen en op mijn vriend en de omgeving inpraten dat ze van mij niet langs mogen komen. Vermoeiend.......

Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat hij mag doorgeven dat ze mogen kopen wat ze willen en dat dat heel leuk is om daar mee te spelen de keren dat wij langskomen. Is dat raar?

6. Pimpelmeesje

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Oja das een goed idee. Wij hadden ook altijd speelgoed bij opa&oma liggen. Familie... om gek van te worden soms!

Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Wij werken ook met lijstje.nl, ideaal. Helaas trapt in mijn omgeving nog niemand in de cadeaus die wij/ik het leukst zouden vinden; een avondje oppassen, kaartjes voor ewn dagje of momentje weg enz.
    Tot nu toe krijgt vooral mijn zoon er veel spullen, waarvan ik vervolgens de helft apart zet voor latere momenten.

Cadeaus die ik echt niet wil, probeer ik die ergens anders te slijten/ weg te geven, anders naar de kringloop.

8. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hi, ik ben een nieuwe minimalist (denk ik). Mag ik ook mee schrijven?
    Ik heb niet alle pagina's gelezen, sorry ;)

Qua minimalisme ben ik bezig met verschillende dingen:
    - afval: we scheiden papier, gft, plastic en restafval. Merken dat we nu maar een halve kliko restafval per 2 weken hebben en daar ben ik best trots op. Het zijn voornamelijk luiers. Ben niet naar wasbare gegaan omdat ik daar te laat mee bezig ben gegaan denk ik. Dochter is al 1 namelijk.
    - boodschappen: gedwongen want ik ben minder gaan werken dus er komt minder binnen. Ik maak nu echt bewust een boodschappenlijst zodat we zo min mogelijk weggooien. Scheelt veel geld en veel voedselverspilling. Grappig genoeg hebben we daardoor ook meer restjes in de vriezer.
    - spullen: ik koop alleen nog kleding en schoenen ter vervanging van andere spullen. Boeken mag ik pas weer kopen als ik alles gelezen heb. Aangezien ik echt een mini-bibliotheek heb (literatuurwetenschappen gestudeerd) denk ik dat boeken nooit verdwijnen uit huis. Ik koop geen dvd's meer tot ik mijn Netflixlijst leeg heb en dat gebeurt denk ik nooit. Verder probeer ik alles tweedehands te vinden.

Waar ik moeite mee heb: spullen en kleding voor mijn dochter... Voor haar koop ik nog alles nieuw. Minimalisme in huis doorvoeren vind ik ook lastig. We hebben veel spullen, ik zou het huis graag wat rustiger willen maar... weggooien vind ik moeilijk. Mijn man vindt dat nog veel moeilijker dus dat helpt ook niet.

Marie Kondo ben ik ooit in begonnen, toen t boek weggegeven en nu heb ik het weer te leen, maar ik wil het stiekem toch ongelezen teruggeven :$

9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Welkom!!! Zou ik ook niet doen hoor, alles teruglezen haha :p Je bent al goed bezig, zie ik, knap! Afval vind ik persoonlijk een lastig iets. In onze gemeente wordt het plastic niet gescheiden en daardoor belandt alles in de kliko... Zo zonde... Ik heb nog 1 in de luiers (ook wegwerp) en dat zorgt inderdaad voor heel veel afval. Je zou op zich nog kunnen switchen naar wasbaar, dan zou je een tweedehands pakket oid kunnen kopen.
    Besparen op boodschappen is inderdaad goed voor je portemonnee, en voor het milieu. Daar kun je veel winst behalen. Ik heb ook een budget ingesteld voor de boodschappen (de richtlijn is 70 euro per week). Ik maak ook weekmenu's, ik vind het zo fijn werken! Mocht je nog tips hebben voor lekkere recepten: ik houd me aanbevolen :D
    Ik kan me voorstellen dat je dan veel boeken hebt! Marie Kondo zegt eigenlijk ook dat je spullen moet houden als je er blij van wordt. Als jij blij wordt van je boeken, moet je ze lekker houden! Ik heb dat met prentenboeken en voorleesboeken (ik ben juf), ik heb een flinke boekenkast vol :rolleyes: Daar minimaliseer ik niet op en daar voel ik me ook niet schuldig over.
    Minimaliseren is een proces en werkt min of meer ook verslavend, vind ik zelf. Als je straks wel wat spulletjes weg hebt gedaan en daarna ziet hoeveel ruimte je terugkrijgt, wil je alleen maar meer ruimte! Het geeft ook veel rust in je hoofd. Althans, bij mij. Meteen weggooien hoeft niet perse, je kunt het ook in een doos op zolder zetten voor een bepaalde termijn, bijvoorbeeld een half jaar. Als je het in dat half jaar niet hebt gebruikt, kan het weg (kringloop/weggeefhoekje/marktplaats/familie of vrienden).
    Ben je wel eens naar een kinderkledingbeurs geweest? Ik ben toevallig gisteren weer geweest en ik heb daar twee zgan skinny broekjes (grotere maat, dus voor het najaar en/of de winter) gescoord voor 2,50 euro in totaal. Als ik iets koop, koop ik meestal tweedehands, als aanvulling op wat de kinderen nog aan kleding hebben liggen (we krijgen heel veel kleertjes van mijn schoonzusje en van vrienden). Voor mijn dochter hoef ik tot maat 110 bijna niks meer te kopen (ze zit nu in 92/98) :rolleyes: Onderbroekjes koop ik wel nieuw, in de sale.

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Wat een lastige situatie zeg! Goed idee om het bij opa en oma te laten en er daar mee te spelen!

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Valt helaas nog niet goed bij mijn vriend. Die durft het nog niet door te geven....

12. Blijdorp

@rijo wat leuk in september start ik met de tweejarige pabo!

Ik denk dat ik het qua luiers bij wegwerp houd. Ben op 1 dag na thuis, zodra mn dochter kan lopen beginnen we met zindelijkheids"training". De dag dat ik er niet ben passen mn ouders op en die nemen dat ook gewoon mee.

Voor de boodschappen hebben we een budget van 400 per maand incl luiers. Op zich redden we het daar prima in. Had gister iets nieuws geprobeerd: couscous met tuinerwten, feta en munt. Was lekker!!! Verder gooien we altijd heel veel in wraps. We eten weinig vlees dus dat scheelt ook altijd wel.

Een kinderkledingbeurs ben ik nog nooit geweest, klinkt wel echt heel leuk!!! Waar vind je die?

Ik ben in de afgelopen 5 jaar 5x verhuisd dus we hebben al heel veel weggedaan. Boeken blijven door mij, lp's en cd's door mn man.
    Voornaamste is nu nog dvd's wegdoen. Heb ze allemaal uitgezocht en voor mn man neergelegd. Ze liggen er nu al een week zonder dat ie er iets mee doet. Heb de neiging ze dan weg te gooien haha.

13. Blijdorp

Haha mijn man heeft dat ook, daarom sneak ik af en toe wat speelgoed mee naar mn ouders, die blijven ook kopen.

Mn moeder heeft sowieso een milde shopverslaving.

14. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Iemand weleens gehoord van The Minimalist Game? Dertig dagen lang elke dag spullen wegdoen. Op dag 1 één ding en op dag 30 dertig dingen. Dan ben je aan het eind 465 spullen lichter. Zelfs mijn vriend is enthousiast bezig. Moet ook wel, vind ik, met de derde op komst.

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Ja ik weet t niet. Ik denk dat je beter kan kiezen wat nog wel en wat geen waarde meer voor je heeft. Ik zou met deze manier teveel spullen weg moeten doen die nog nodig zijn. De kast helemaal leeghalen en weer inruimen wat nog nodig is blijf ik toch de beste methode vinden.

Pimpelmeesje vindt dit leuk.
  16. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Mijn vriend spreekt het spelelement aan. De uitdaging. Dus ik dacht is misschien wat voor huiverige mannen.

Zelf ben ik ook meer van per plank, kast of ruimte. Word ik rustig van in mijn hoofd ofzo.

17. Blijdorp

Het spelelement klinkt echt heel leuk. Alleen heb ik denk ik geen 465 spullen die weg kunnen :D

18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik denk dat dat nog best wel kan werken als je net gaat beginnen met ontspullen. In het begin had ik ook veel meer om weg te doen. Nu wordt het allemaal wat selectiever natuurlijk.

19. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik zou dan alleen een bingokaart maken. Misschien vind je op dag 1 wel 20 dingen die weg kunnen maar 'moet' je dat bewaren voor dag 19.

20. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Up! Hoe gaat het?

Hier wel oke! Ik heb 1 boek teveel gekocht, lijkt het. Maar verder geen heel onnodige aankopen gedaan.
    Er valt nog weinig weg te doen dus nu eindelijk alle marktplaats dingen die apart lagen, aan het fotograferen en verkopen.
    Het eerste item is al weg!

Deel Deze Pagina