@2augustus1992 lastig met de boeken. Je zou ze ook een tijdje uit het zicht kunnen zetten. Als je ze na bijvoorbeeld een (half) jaar niet hebt gemist, zou je ze weg kunnen doen. Ik heb een dunne ringband waar alle diploma's, certificaten ed van mijn man en mij in zitten. Deze map staat bij de administratie en neemt heel weinig ruimte in beslag. De meeste schoolspullen heb ik wel weggedaan.
@2augustus1992 Diploma van vig zou ik niet weg doen. Ik heb trouwens voor zulke dingen van emotionele waarde als oud rapport een memory box. Schoolschriften heb ik niet bewaard, ik gooide vroeger altijd alles al weg, dus ook zulke schriften als ik die mee kreeg. Zou in jouw situatie hooguit één bewaren.
Ha allemaal Leuk om te lezen dat jullie allemaal hard bezig zijn. Betreft de boeken vind ik de tip om ze een tijd weg te leggen wel goed. Een boek is nou eenmaal niet iets wat je dagelijks opnieuw gebruikt. Ik heb van een hele boekenkast alleen nog de Twilight reeks, de Harry Potter reeks en twee Caitlin Moran boeken. Sinds kort zijn er twee kookboeken aan toegevoegd. @2augustus1992 : de tip van de memoriebox is heel goed. 1 doos waar je dingen met herinneringen in doet. Probeer ook eens in je administratie te duiken en deze uit te dunnen. Via googles is precies te vinden wat je moet bewaren en wat niet. Sommige dingen kun je inscannen. Ik heb nu 2 orders voor mezelf en zoon en een apart mapje met mijn school- en cursusdiploma's. Omdat je al weinig administratie hebt, kan dat mapje er nog wel bij! Ik ben de laatste tijd juist weer wat dingen aan het aanschaffen; lijmpistool (kon ik van niemand lenen), verduisterende rolgordijnen, wat kleding vok4 mezelf van de kringloop en een mooie rok bij de c&a. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik nooit meer mt 38 zal worden , dus ik moet mijn minimale goederobe wat uitbreiden om toe te kunnen in die maat De laatste tijd ben ik het overzicht wat kwijt. Vaak is dat een voorbode van een nieuwe minimaliseerronde.
Diploma's altijd bewaren! Nemen ook amper plek in natuurlijk. Boeken ligt er aan...ik heb best veel boeken en die bewaar ik voor de kinderen. Hele oude boeken (die al oud waren toen ik jong was ) heb ik een jaar of twee geleden weg gedaan; container vol oud papier. Ik heb ook een hele lading studieboeken, maar die gebruik ik nog voor mijn werk, dus die bewaar ik ook (het is jammer dat ik zo ver van mijn werk woon, anders zou ik ze daar neerzetten, maar dat is nu niet handig omdat ik ook wel eens thuis werk). Maar oude schriften, mappen, verslagen ed heb ik twee jaar terug grotendeels weg gedaan. Heb een of twee verslagen bewaard en mijn masterthesis. Ik wil binnenkort weer eens gaan opruimen op mijn hobbykamer (daar staan ook de meeste boeken), beetje ruimte creëren.
Wat motiverend al om dit te lezen zeg. Wij zijn ook begonnen met opruimen en dingen weg doen vooral. Sommige dingen blijven lastig. Wat doen jullie bijvoorbeeld met dingen die je cadeau gekregen hebt, waarvan je weet dat je het zelden tot nooit gaat gebruiken?
Ik heb bij mij de gedachte dat als ik iets cadeau heb gekregen, het dan van mij is en ik ermee mag doen wat ik wil, dus dan kan het ook gebeuren dat ik het ook weer weggeef of naar de kringloop breng. Andersom zou ik het ook begrijpen als iemand iets wegdoet wat ik hem gegeven.
@MiaMaria Zo zie ik dat idd ook met 'alles moeten hebben' in deze maatschappij en het voelt heerlijk om er niet aan mee te doen! Ik heb zelf alleen wel mijn bedenkingen of die mensen wel echt gelukkig zijn. Natuurlijk bestaan er mensen die juist graag meedoen en graag mooie dure spullen willen hebben, maar of die nu echt zo gelukkig zijn... Wij hebben beide ook een 'memory box' (formaat schoenendoos) met daarin bijzondere kaartjes, onze favoriete knuffel van vroeger, mijn juwelendoosje met muziekje... Vind het ook leuk om soms door te nemen. @Jillzz Cadeaus vind ik ook lastig. Mensen bedoelen het altijd goed maar kunnen soms de plank geheel misslaan. Had laatst van mijn schoonmoeder een grote goodie bag voor de baby gekregen die ze op de beurs voor mij had gekocht. Super lief, maar er zit voor mij zoveel onbruikbare spullen in... Ik wil bv verzorgingsproducten gebruiken waar geen troep in zit, geen plastic speentjes en kan na de eerste zwangerschap sowieso geen samples meer zien! Heb deze keer dan ook express geen blije doos of dergelijke aangeschaft omdat er altijd onbruikbare dingen in zitten. Ik weet dat ik nauwelijks iets uit die goodie bag ga gebruiken, waardoor ik mij weer schuldig voel, maar geef het weg aan mensen die het minder hebben, wat dan wel weer een goed gevoel geeft. Dat probeer ik met alle cadeaus te doen. Alleen is mijn moeder daarin weer heel lastig. Als zij een gegeven cadeau niet in mijn woonkamer ziet staan, kan ze er ook echt naar vragen en kan het dan echt als persoonlijke aanval zien als ik het heb weggedaan of naar zolder heb verbannen... Heb dan ook met haar afgesproken dat ze geen deco spullen meer hoeft te kopen omdat ik met minimalisme bezig ben. Het helpt dan ook echt om mensen over minimalisme te vertellen!
@CoffeeJunkie ja precies dat soort dingen bedoel ik. Ik heb al een tijdje geen prul en decoratie dingen in de kamer staan (eerst omdat ik een ondernemend kind had en daarna omdat het wel beviel). Maar dan krijg ik van iemand die weinig geld te besteden heeft kaarsenhouders en kaarsjes. Heel lief, maar ik ga dat gewoon niet neer zetten. Toch maar weg doen dus. Moet er maar niet te lang over nadenken
Ohh herkenbaar van die cadeautjes! Ik geef het ook bij mensen aan (ook mbt cadeautjes voor de kinderen!), maar sommigen zijn wel heel vasthoudend Helemaal prima hoor als ze iets geven, heel lief zelfs, maar ik geef toch wel regelmatig ontvangen cadeautjes weg. Of ik neem het mee naar mijn werk en geef het een plekje in mijn lokaal. Zoiets.
Oh, de gekregen spullen zijn zo lastig inderdaad. Ik wil gewoon liever geen cadeaus eigenlijk. Ik ben helemaal niet kieskeurig, daar gaat het niet om, maar ik wil gewoon niet zo maar overal ditjes en datjes hebben staan die ik gekregen heb met als resultaat een drukke woonkamer.
Ik vraag specifieke dingen en daarbij kijk ik enigszins naar de situatie van diegene. Zo vraag ik aan familie graag een bijdrage aan wat duurdere dingen of juist een leuk uitje! Zo heb ik ook wel eens aan iemand met een mini budget tweedehands plantenpotjes gevraagd.
Ja in dit geval vroeg ik een bon voor een avondje oppassen. Die kreeg ik ook, maar daarbij dus wat frutsels haha. Vandaag een begin gemaakt in de keuken. Heb zoveel spul wat ik niet gebruik.
Ik heb vandaag niks gedaan, alleen maar in de tuin gezeten haha! De kindjes in het zwembadje, wat lezen, heerlijk! Dapper van je om met dit warme weer de keuken onder handen te nemen!! Zijn jullie ook van de diy projecten? Kastje pimpen, ikea hackjes, dat soort dingen?
Oh heerlijk! Hier ben ik ook een aantal weken mee bezig. Elke keer een andere ruimte aanpakken en vooral veel wegdoen/weggooien. We hebben al zeker 12 vuilniszakken weggegooid uit 2 ruimtes. Ik was altijd een beetje een verzamelaar en kon heel moeilijk afstand van spullen doen. Wat dus resulteerde in een hoop opgeslagen troep. Had met alles het idee dat het nog wel eens van pas zou komen. Of dat ik echt dit jaar weer die te kleine kleding zou gaan passen. Ook heel veel gekregen wat ik niet weg durfde te gooien. Vooral m'n schoonmoeder komt regelmatig aan met spulletjes en hele tassen vol 'meuk'. Tot nu toe stopte ik dit steeds maar braaf weg in de kleine berging of in kastjes. Zoveel kastjes en niks meer kwijt kunnen. Heel voorzichtig steeds gezegd dat we die goedbedoelde rommel niet meer in huis willen, maar blijft maar doorgaan. Een paar weken geleden was ik het zo zat! Ben heel radicaal te werk gegaan. Misschien is het ook wel beginnende nesteldrang maar ben echt volledig omgedraaid van verzamelaar naar weggooier (voor mijn gevoel dan). Zou alleen willen dat ik wat meer energie zou hebben. Ben voornamelijk aan de weekenden toegewezen i.v.m. werk. En in de weekenden kan ik ook maar gemiddeld 1 a 2 uurtjes per dag doen. Voor m'n gevoel ben ik nog niet op de helft en wil toch wel opgeruimd zijn voordat de kleine er is. Enige wat ik echt niet weggooi zijn leuke knutselt en tekeningen van dochterlief. Alles waar geen betekenis achter zit of alleen beetje gekrast is, gooi ik wel weg. Ook een paar babykleertjes bewaard van haar. Ben soms ook wel bang dat ik te radicaal te werk ga en dat ik spijt krijg. Tot nu toe nog niet veel last van, geheugen is ook niet optimaal nu Laatst heb ik bijvoorbeeld een kolf apparaat weggegooid (voordat ik zwanger was) omdat het een oud ding was (9 jaar oud) en dacht dat er geen slangetjes meer voor te verkrijgen was. Uiteindelijk bleek dat gewoon te bestellen zijn via internet en had ik het toch wel kunnen gebruiken eind aug/begin Sept. Heb nu ook zo iets van: jammer dan! Als het echt nodig is koop (en verkoop) of huur ik het wel. Diploma's bewaar ik uiteraard wel. Spullen van de opleiding moet ik nog wel uitzoeken, maar waarschijnlijk gaat ook alles weg Blijf dit topic wel even volgen. Wie weet kom ik nog goede tips tegen
Ik heb weer een kleine overwinning geboekt waar ik best trots op ben! Ik woon erg klein inclusief kleine keuken. Om wat voorraad netjes weg te kunnen zetten had ik eigenlijk een nieuw kastje in de keuken nodig. Ik kon niks leuks vinden en nieuw is duur. Gisteren was ik het zo zat! Overal troep door mn keukentje! Ik zag dat de kallaxkast bij mijn ikea op voorraad was, klapte mn laptop dicht en trok mn jas aan. Hoezo impulsief (om 19:30 's avonds)? Ik stond met mn autosleutels in mn hand en mn jas aan en stelde mezelf nog een vraag: is er 1 reden waarom ik niet zou hoeven? Ja! Het is onzin om weer een meubel bij te kopen als je er eigenlijk de ruimte niet aan kwijt wil.. dan maar minder spullen! Resultaat: ik ben weer door al mn keukekastjes en gangkast gegaan, alles hergeschikt en wat dingen klaargezet voor de kringloop. Mijn voorraad is allemaal opgeborgen en in de plaats van een grotere kast, staat er in een hoekje nu een klein kastje voor wat overig spul. Overigens heb ik dat kastje van het balkom gehaald waar het niets stond te doen.
Om een of andere stomme reden kan ik geen foto posten, zelfs niet wanneer ik de xamera op het minst grote bestand instel. Hij geeft continue aan dat het bestand te groot is. @Beheer : hoe kan ik dit verhelpen? Via upload websites lukt ook niet.
@rijo zoveel werk was het eigenlijk niet hoor. Gewoon alle kastjes open trekken en alles eruit pakken wat we niet gebruiken. Er komt nog wel een tweede ronde voor de spullen waar we over na moeten denken haha. @Sue87 goed bezig hoor!