vanaf welke leeftijd leren fietsen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yellowsun, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik vroeg mezelf eens af,vanaf welke leeftijd kun je je kindje gaan leren fietsen?Mijn zoontje heeft een driewieler(zoeen met een stok erachter zodat je hem kan duwen)maar wil er niet alleen op fietsen.Nu zag ik op de ppsz al verscillende kindjes op een fietsje fietsen met zijwieltjes.Zou hij daar nog een beetje klein voor zijn of zou dat deze zomer al gaan lukken?
     
  2. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Het is heel verschillend op welke leeftijd ze dat kunnen. Het is een beweging die ze net even door moeten hebben. Het fietsen op een fietsje schijnen ze makkelijker door te krijgen dan op een driewieler, omdat de trapbeweging dan naar beneden gaat i.p.v naar voren. Voor de zomer kan je best een fietsje met zijwieltjes kopen, waarschijnlijk zal hij dat deze zomer wel doorkrijgen. Mijn dochter was 2j3m toen ze het doorhad.
     
  3. thewiz

    thewiz Actief lid

    27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Volgens mijn moeder kon ik al hele stukken fietsen toen ik 2 was. Maar mijn dochtertje die nu 2,5 is kan het nog niet. Ze moet nog even de draaibeweging doorhebben. (fietsje met zijwieltjes) Maar we blijven oefenen!
     
  4. Trotsemama1

    Trotsemama1 Niet meer actief

    me dochter heeft er 1 gehad toen ze 2 werd

    nu heeft ze het lichtelijk door hoe het werkt
    maar vertikt het om door te zetten want ze kan het wel
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Ik zit er ook aan te denken komende zomer een 12inch te kopen.
    Maar vanaf welke lengte is dit?
    Mijn dochter is nl vrij klein voor haar leeftijd
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    het verschilt erg per kindje maar in ieder geval weet ik wel:

    - een driewieler is moeilijker dan een gewoon fietsje (vanwege het feit dat je naar voren moet duwen en niet naar beneden)

    - veel kindjes zijn ook een beetje 'lui' en zien de noodzaak niet zo (TOT het moment dat ze het echt doorhebben en het dan leuk vinden om te racen)
     
  7. Mams136

    Mams136 VIP lid

    26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Mijn zoontje heeft een driewieler en een fiets.
    Maar de driewieler blijft steeds vaker in de schuur staan omdat hij op de "grote" fiets wil!
     
  8. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    is dan om te beginnen een 12 inch met zijwiletjes een goed idee?
    Mijn zoontje is nl vrij groot voor zijn leeftijd.
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Onze meid heeft op haar verjaardag een 16-inch fietsje gekregen met zijwieltjes. Ze stapte op en fietste gewoon weg.:) Terwijl ze nog nooit eerder gefietst had, alleen op een driewieler.
     
  10. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon kan het vanaf afgelopen zondag. dus precies met 2 jaar 10 maanden. Hij wou het zelf graag want was achterhuis er al mee bezig maar kon de trappers niet rond krijgen. Ben met hem voorhuis gaan oefenen, daar is nl een lange stoep... Ons buurmeisje van 5 jaar ook meehelpen door er zelf voor te gaan fietsen en het fietsen voor doen aan mijn zoon. Na een half uur had mijn zoon de slag te pakken en kan nu zelf fietsen. het helpt wel goed een ander kind die al fietsen kan het voor te laten doen, kinderen leren veel van elkaar nl.
     
  11. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Mijn dochter kan het vanaf 2 jaar en een paar maanden, sinds vorige zomer. Op zowel een driewieler als een fietsje met zijwieltjes.
    Wij willen binnenkort een fietsje voor haar kopen, maar ik twijfel een beetje tussen een 14 en 16 inch.(ze is een metertje groot)
     
  12. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    hier kregen ze een fiets toen ze 4 werden. dat ging vrij snel redelijk goed. op de dag van de verjaardag kwamen ze al flink vooruit. onze jongste krijgt denk ik ook een fiets voor zijn vierde verjaardag. het beviel goed dus waarom veranderen. hij heeft wel een driewieler maar vind er niks aan. hij loopt liever.
     
  13. Boukje34

    Boukje34 Bekend lid

    20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    onze zoon kreeg voor zijn 2e verjaardag een 12 inch fiets met zijwieltjes. de eerste 2 dagen wilde hij er niks van weten. Op de 3e dag zat hij ineens op de fiets en fietste zo weg! Met 2,5 jaar gingen we al 'uit fietsen' pa op zijn fiets, ik op mijn fiets en zoonlief op zijn eigen fiets; de straat uit, blok van 4 straten en dan weer naar huis. In de fietsenwinkel kunnen ze je de juiste maat adviseren. Ik zou niks forceren, het komt vanzelf. maar je moet ze wel de gelegenheid bieden.
     

Deel Deze Pagina