Gisteren stortte onze wereld in toen we te horen kregen dat de bewerkte semenanalyse zo slecht was dat (waarschijnlijk) IVF uitgesloten is en wij 3x ICSI krijgen (als we willen natuurlijk) De gyn gaf zelfs aan dat we ook aan een donor moesten gaan denken... Omdat ik gisteren echt flabber was..heb ik er niet echt aan gedacht.. Maar wat als ik na 3x ICSI nog niet zwanger ben..hebben we dan nog recht op IUI en donorzaad?? Voor ons staat vast dat we iig 1 poging willen doen (en als het mee valt voor alle 3 te gaan..als het nodig is) maar ben toch benieuwd!!
Mag ik vragen hoe slecht de zaadkwaliteit dan is? Want bij ICSI heb je maar enkele goede zaadcellen nodig. Per eicel wordt er één goede zaadcel ingespoten, dus in wezen heb je aan 10-20 goede zaadcellen genoeg. Als er echt helemaal geen goede zaadcellen aanwezig zijn, zou je voor donorzaad kunnen kiezen. Over het algemeen is het zo dat je eerst IUI doet en daarna IVF-ICSI. IUI wordt wel onbeperkt vergoed, maar ik weet niet of dat ook geldt als je de volgorde andersom doet.
Wat bedoel je precies met 'recht op donorzaad'? Of ze de behandeling dan nog wel uit willen voeren bij je? Natuurlijk! Ik denk dat de meeste stellen eerst alle mogelijkheden om een 100% biologisch eigen kindje te krijgen proberen, en daarna pas voor een donor kiezen hoor meis. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch! Wat betreft de behandelingen in omgekeerde volgorde; Wij hebben vorige maand een ICSI poging gehad, en staan nu in de wacht voor een intake in Duitsland omdat we daar verder willen met de behandelingen. Op die intake moesten we bijna 2 maanden wachten, en toen hebben we besloten dat we in de tussentijd nog graag 1 of 2 keer IUI willen proberen bij onze oude kliniek. Hoewel de kansen daarop vreselijk klein zijn (want dat doen we dus gewoon met eigen zaad, wat eigenlijk net genoeg is voor ICSI), zijn de artsen daar wel akkoord mee gegaan. Dus als het zelfs met eigen zaad in de omgekeerde volgorde mag, mag dat ongetwijfeld ook met donorzaad!