Doorslapen baby 8 maand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lousanne, 26 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Hallo allemaal,
    Onze zoon is inmiddels 8 maand. Tot 6 maanden sliep hij best wel prima, hij had nog een late voeding en kwam meestal 1x per nacht voor een borstvoeding (rond 3 uur) en sliep dan snel weer verder. Na 6 maanden ging hij naar het kinderdagverblijf, was continu verkouden etc en sliep slecht daarbij. Pittig, maar logisch opzich als je ziek bent dat je slecht slaapt. Nu is hij al wel een tijdje weer beter, maar komt rond 10 uur, rond 1 uur en rond 4 uur voor een borstvoeding (en heeft dan vervolgens rond 7 uur 's ochtends voordat we weg moeten geen honger en is het een hele toer om hem dan te laten drinken. En ik ben het wel een beetje zat eigenlijk, die nachtvoedingen. Ik ben moe. Ik hoor legio baby's van deze leeftijd die gewoon doorslapen. Waarom onze niet? Hij eet genoeg vaste voeding op een dag. Krijgt voor de nacht nog 60 cc kunstvoeding in de fles na de borstvoeding zodat hij sowieso genoeg heeft. Is 's nachts niet te troosten op een andere manier dan de borst, en dan slaapt hij ook snel weer verder. Vaak valt hij na een paar slokken aan de borst alweer in slaap, dus echt honger lijkt het me ook niet. Overdag heeft hij absoluut niet de borst nodig om in slaap te vallen, en doet prima slaapjes. Dus overdag helemaal geen probleem. Wat zou ik kunnen doen om hem te laten doorslapen? (Of zou ik het daarmee erger maken en moet ik dit gewoon accepteren..maar ik ben zo moe zucht..)

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.276
    5.872
    113
    Vrouw
    Ik vermoed de 8 maanden slaapregressie. Hier ook enorm last van gehad. Zoontje kwam ook ineens weer meerdere malen per nacht voor een voeding. Geen tips verder, het is helaas gewoon uitzitten.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.308
    113
    Vrouw
    Onze 2e sliep pas met 3 jaar door. Nu een bijna 7 maander die on 23-2-4-6:30 wakker. Hij heeft van 2-4 maand doorgeslapen

4. Lousanne

Bedankt voor jullie reacties.
    Hmm, is er met 8 maanden ook alweer een slaapregressie..die volgen elkaar in iets te hoog tempo op
    Ik heb alleen dus niet het idee dat hij 's nachts echt honger heeft. Hij zuigt aan de borst maar valt na een paar slokken alweer in slaap. Drinkt slapend dan nog wat verder maar krijgt echt geen grote hoeveelheden binnen. Hij lijkt meer dat hij 's nachts een slaapassociatie heeft met de borst. Ik kan hem 's nachts op geen enkele andere manier stil krijgen/in slaap laten vallen. Niet met speentje, aaien oid. Terwijl overdag en ook 's avonds hij prima zelf in slaapt valt zonder de borst

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Heel herkenbaar, hier blijven we ook maar tobben, dochter is ook bijna 8 maanden. Sinds de 4 maanden slaapregressie is het echt een rommeltje geworden. Af en toe gaat het beter, soms opeens een nacht doorslapen, maar meestal moeten we er 7-10x uit. In bed krijgen we d'r ook niet getroost, dus wiegen op de arm, maar we moeten vaak meerdere pogingen doen om d'r weer in bed te krijgen, want ze wordt vaak snel weer wakker. Soms krijgt ze wel 3x 100ml melk in de nacht en inderdaad s morgens ook geen trek. We proberen steeds maar wat en rommelen maar wat aan. Nu lijken we overdag wel verbetering te zien de laatste paar dagen want we moesten d'r overdag ook al een paar weken in slaap wiegen en de laatste 2 dagen lukt het zonder. Witte ruis weer ingezet en blijven ernaast zitten, maar pas werkte dat niet.
    Voelde vanmorgen ook haar eerste tandje. Dus ik gok hier een combi van tandjes/verkouden/ziek zijn af en aan en dan waarschijnlijk de slaapregressie of sprong of wat dan ook.
    Hopelijk is het snel weer over, ik vind het echt wel pittig weer dat eerste jaar. Ze laat zich ook zo moeilijk troosten, het is soms een heel gevecht en dan pakken we toch vaak uiteindelijk de fles erbij omdat dat dan de makkelijkste manier is, maar ik ben ook bang dat ze hier met name in de nacht verkeerde slaap associaties heeft. Ik hoop wanneer het overdag beter en makkelijker gaat het dan vanzelf in de nacht ook weer beter gaat. Juist ook omdat ik weet dat ze het kan.

6. Lousanne

Oh pff olifantje dat klinkt ook pittig zeg! En dus ook overdag moeilijk, dat is bij ons gelukkig niet. Hoeveel slaapjes doet ze overdag? Hier doet zoon 3 slaapjes nu vrij stabiel, fijn wel, voor het eerst een soort van ritme (voor zo lang het duurt). Ik vind het ook wel weer pittig zo het 1e jaar

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Even een gek idee, wat nou als je die 60 ml niet bijvoedt na de BV? En is dat een voeding waar hij voor wakker gemaakt wordt of waar hij zelf voor komt?
    Je hoort soms dat baby's meer gaan rommelen 's nachts wanneer ze bijv wakker gemaakt worden voor de late voeding, of bijv rijstebloem toegevoegd krijgen in de laatste fles om langer te slapen en er juist meer door gaan rommelen.
    Als je denkt dat het echt geen honger kan zijn zou je ook een slokje water kunnen aanbieden of juist echt doorpakken op het niet aanbieden van de borst (al dan niet door je partner op zich te nemen). Wanneer je baby zich daar een beetje een gewoonte van heeft gemaakt zal je er echt doorheen moeten met alleen troosten, een speentje, enz.
    Of als dat toch te lastig is, en je vooral wil slapen, je baby in een co-sleeper zodat je na een paar slokken weer allemaal slaapt :oops:.
    Wat dat betreft zijn de laatste opties, die van doorpakken of juist eraan overgeven (op een zo gunstig mogelijke manier voor jezelf) iets wat bij je moet passen en de een verkiest liever het ene en een ander weer het ander.

Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Lousanne

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik geef de 60 cc kunstvoeding na de bv om 19 uur voordat hij gaat slapen. Heb inderdaad weleens geprobeerd niet te geven maar had dan het idee dat hij minder voldaan was en sneller weer wakker was. Wij maken hem niet wakker voor de voeding van 22 uur maar hij meldt zich eigenlijk altijd zelf om dat tijdstip. En dan dus rond 1 uur weer en dan nog rond 4-5 uur. Ik denk misschien ook wel dat het een kwestie van doorpakken is en hem gewoon niet meer de borst geven en hem op een andere manier troosten, maar mijn wilskracht is 's nachts niet zo groot ik denk op zo'n moment alleen maar 'hoe zorg ik dat we allemaal het snelste weer slapen, oke dan voeden maar'. Hij ligt tot de 1e nachtvoeding in zijn eigen bed, en daarna leg ik hem idd maar weer in de co-sleeper (die we toevallig nog niet opgeruimd hadden) zodat ik er niet uit hoef. En dan slaapt hij meteen weer. Misschien moet ik het ook maar gewoon accepteren? Als ik hierboven lees 7-10 keer eruit in de nacht, nou pff dan hebben we het nog niet zo slecht. Alleen tja ik ben gewoon steeds moe. Zou ook graag op tijd naar bed willen, lig er normaal altijd wel een paar keer per week rond 21 uur in, maar dat gaat nu niet door die voeding.

9. Lousanne

En ik heb dus in mijn omgeving alleen maar baby's die keurig doorslapen van 7 tot 7. En dan denk ik doe ik iets verkeerd? Is dit zo afwijkend?

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja is het ook zeker, je voelt je op allerlei vlakken tekort schieten.
    Nou overdag deed ze een maand terug 2 slaapjes, toen ging ze rommelen en moeilijk doen dus werd het weer 3x 3 kwartier. Vorige week werd 1 slaapje ervan al wat langer en nu sinds het weekend doet ze weer 2 slaapjes van 1,5-2uur en volgen we het 2-3-3 ritme (4 red ze nog niet). Vind het heel fijn om op de dag alweer wat ademruimte te krijgen, dus hopelijkhoud ze dit ritme even vast. Kon vanmiddag gewoon even de oudste helpen met z'n spreekbeurt en na zo'n lang slaapje is ze ook veel gezelliger dan na een slaapje van 45min, logisch ook natuurlijk.
    Ik ga vannacht proberen wat eerder een fles te geven en wat groter dan. Meestal durf ik niet teveel te geven omdat ik denk ze komt nog een keer dus wil wat achter de hand houden. Vannacht sliep ze rommelig van 0.00-3.30 toen een fles gegeven van 120/4 en ze sliep om 8.30 nog, toen heb ik d'r maar wakker gemaakt.:eek:

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Je doet helemaal niks verkeerd! Het ene kind slaapt nou eenmaal sneller door dan het andere kind.
    Onze oudste sliep met 5 weken door, de middelste met 13 maanden en de jongste pas met 2 jaar.

Het is echt pittig, op een gegeven moment is het gewoon klaar en wil je weer je normale nachtrust terug! Tips heb ik niet.. volg vooral je eigen gevoel. Hier kregen ze wel altijd een fles s nachts als ze kwamen. Ik ga niet staan tobben ‘s nachts. Op een gegeven moment ging ik de flesjes wel verdunnen. Meer water dan poeder.

Sterkte! Hopelijk slaapt hij snel weer wat langer door!!

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee hoor, mijn oudsten zijn 9 en 6 en sliepen met 1,5 jaar en ruim 3 jaar door, dus ik ga er ook niet vanuit dat deze dame binnenkort doorslaapt.
    Mijn zusje heeft ook van die kids die vanaf 3-4 maanden doorslapen en zelden wakker worden, maar ik weet inmiddels dat zij niks anders roet dan mij. Het zal wel in de genen zitten. o_O
    Ze hoeft van mij ook geen 12 uur achter elkaar te slapen, maar ik zou het wel fijn vinden als het wat minder gedoe oplevert.
    Ongeveer 1-2× per week zijn we zo'n 2-3 uur aan 1 stuk met dr bezig zonder dat we d'r weg kunnen leggen of zelf (met haar) in bed kunnen gaan liggen.

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.308
    113
    Vrouw
    Nee hoor.

Onze 1e sliep door met 6 weken, nr 2 met 3 jaar (en nog steeds vaak wel een keer wakker, als baby had hij ook lastige dutjes overdag. Sliep vaak echt aan de borst grr), nr3 dus even gedaan en nu ook niet meer sinds augustus.
    Overdag heeft nr3 een mooi ritme: naja wakker om 6:30, om ergens tussen 9 en 9:30 slaapt hij tot een uur of 12 en dan rond 15 weer tot 17 slapen en rond half 8 klaar voor de nacht.

14. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.511
    3.132
    113
    Vrouw
    Zo herkenbaar haha. Ik zit ook ineens weer met twee nachtvoedingen waarbij de fles helemaal leeg gaat! Ook na ziekte. Daarvoor nog 1 fles, en ze is al 11 maanden..
    Maarja dat heeft hier ook denk ik te maken met dat ze overdag niet echt geïnteresseerd is om veel vast voedsel te eten.

Ik hoop dat t snel beter gaat! Snap helemaal dat je er gek van wordt.

15. Lousanne

De herkenning is al fijn om te lezen haha. Gedeelde smart is halve smart.

Inmiddels zijn we een week of 3 verder na mijn 1e post, en ik moe5 zeggen, het gaat wel een beetje beter. Hij komt nu meestal nog maar 1x per nacht. Een stuk beter te doen vind ik. Oke, helemaal doorslapen zou fijn zijn, maargoed. Waar ik nu het meest last van heb is dat hij pas rond half 11/uur voor zijn avondvoeding komt. Voordat ik dan eindelijk slaap is het best laat. Het liefst zou ik 's avonds eerder naar bed gaan. Maar durf m niet goed die late avondvoeding eerder te geven, want dan ben ik bang dat hij weer 2x gaat komen. Iemand ervaring hiermee?

Deel Deze Pagina