Hoi dames, na mn bezoek aan de gyn dinsdag ben ik toch wel ongerust. Met mn kleine meisje daarbinnen was alles in orde, maar omdat ik de laatste weken al wat harde buiken heb gehad ging ze ook even langs beneden voelen. Bleek dat mn baarmoederhals al wat was ingekort, te kort voor mn termijn (25 weken). Nu moet ik over 3 weken terug gaan (ipv altijd om de 4 weken) en mag ik niet tillen, poetsen, ... Moet nu ook magnesium innemen. Maar ik mag wel nog steeds gaan werken en ze heeft niets gezegd van extra of platte rust, ze zei ook dat ik me echt geen zorgen moest maken, dat ze dit even wat extra in het oog moest houden, toch maak ik me natuurlijk enorme zorgen. Heb gisteren de hele dag liggen janken (leuk toch die hormonen ) en kan nu nog elk moment beginnen huilen. Nog dames met een ingekorte baarmoederhals? Ps: mag ik nu nog vrijen?
Hoi Bilie, ik heb vorig jaar hetzelfde gehad, ook met 25 weken, maar bij mij was het zo dat ik heel veel harde buiken kreeg in korte tijd en ook in rust!Achteraf bleek ik GBS te hebben en moest ik ook aan de weeenremmers in het ziekenhuis en heb daarna platte bedrust moeten houden! Ik weet niet watvoor werk je doet, maar ik zou zeker wel heel rustig aan doen hoor, als je aan je werk uitlegt wat de situatie is dan moeten ze daar wel begrip voor hebben toch? Heb je heel veel last van harde buiken?Laat je urine onderzoeken bij de HA, en zeg erbij dat ze de urine ook op kweek moeten zetten i.v.m. zwangerschap! Is dit je eerste zwangerschap trouwens?Je moet doen wat goed voelt, en je niet te druk maken, de VK weet wel wat ze doet en als je zelf denkt dat het niet goed zit, zit je erbovenop! Veel sterkte en geniet toch van je zwangerschap Liefs baby...
Of je mag vrijen zou je aan de VK moeten vragen, je krijgt meer harde buiken van vrijen en als je al een verkorte baarmoedermond hebt dan zou ik wel oppassen...
Weet je toevallig ook hoe kort deze was? Ik heb vorige week hetzelfde gehad. Maar bij mij was deze, volgens de gyn, zo kort dat het normaal gesproken een bevalling binnen een week betekend. Ik heb daarom opgenomen gelegen met weeënremmers en bedrust enz. Ik moet straks weer op controle. Er wordt nu wekelijks met een echo gecontroleerd hoe lang de baarmoedermond is. Verder moet ik nu natuurlijk nog heel veel rust nemen en proberen te voorkomen dat ik harde buiken krijg. In mijn geval betekend dat nu dus dat ik eigenlijk alleen op de bank kan zitten en naar het toilet kan lopen. Aan de ene kant moet ik blij zijn met elke dag dat de kleine nog binnen zit. Aan de andere kant kan het ook zomaar nog weken duren. Dus ze weten het niet zo goed.
Dankje voor de reactie ! Ja is mn eerste zwangerschap, vandaar de onwetendheid Ik ben zelfstandige (heb een krantenwinkel) en sta nog wel een 55 à 60 uur per week in de winkel, vooral staand werk.. Maar volgende week heb ik een weekje verlof en vanaf dan wil ik het echt wel kalmeraan doen, ik voel dat mn lichaam die lange dagen niet meer trekt ! Ik hoop dan enkel voormiddag nog te werken.. Nu nog 3 weekjes bang afwachten en hopen dat het niet erger wordt !
55 a 60 uur werken is natuurlijk wel veel. Vooral als het ook nog staand is. Kan je niet iets verzinnen dat je in elk geval meer tijd kan zitten? Met zo'n soort kruk op wieltjes oid?
Nee zinzi, dat heeft ze niet gezegd.. Ze heeft in mn boekje geschreven "cn verkort plusminus 2", weet zelf niet wat ik daaruit moet opmakenen.. Enig idee?
Hebben ze de bbm alleen gevoeld of ook gemeten met een echo? Het voelen alleen zegt namelijk zo weinig.... Pas als je het in cm kan uitdrukken en kan zien of aan de binnenkant (de kant van de vliezen en het kindje) de bmm open staat of mooi gesloten blijft bij persen. Pas dan kan je er een zinnig woord over zeggen. Doe het lekker rustig aan, probeer idd wat te zitten onder werktijd en maark je vooral niet al te veel zorgen !
Ik zou toch eens bellen en vragen hoeveel cm het nu nog is. Ik ben 22 weken opgenomen en had een verkorte baarmoederhals, 2,2 cm was het nog. En had ook al ontsluiting. Heb echt bedrust moeten houden en kreeg een noodcerclage. Met 26 weken was de baarmoederhals 1,7 en werd ik overgebracht naar een academisch ziekenhuis omdat we duidelijk was dat ik te vroeg zou bevallen. Dit was ook het geval, ben bevallen met 28 weken. En net wat Rian zegt hebben ze echt gemeten of alleen gevoeld? Ik zou echt bellen en vragen, en als je weet hoeveel cm het nog is dan zou ik kijken qua werk etc wat er nog mogelijk is.
Hmmm daar maak ik uit 2cm. En das kort ja. Wat gek dat je wel gewoon mag werken En geen bedrust moet hebben.....
Het moet idd een waarde in mm of cm zijn. En die wordt gemeten met een inwendige echo. Wat het betekend wat ze opgeschreven heeft weet ik niet zo goed. Neem aan dat die '2' geen cm betekend, want dan hadden ze je wel gehouden. Bij mij was het bijna 2,3cm met verstrijking
Nou lees hier even mee want morgen moet ik naar het ziekenhuis om mijn baarmoedermond op te laten meten. Ik krijg dus een soort aanvallen van harde buiken. Het maakt mij ook allemaal onzeker!
Heeft ze alleen maar gevoeld en niet opgemeten met een echo? Want juist met een verkorte bmm is het van belang om echt te meten met een echo! Hier was mijn bmm de laatste keer 3.5 cm, niets om me zorgen over te maken aldus de gyn, dat schijn je pas onder de 3 cm te moeten doen? Heb wel al een cm ontsluiting maar dat mag met een 2e zwangerschap. Maar juist omdat de weeen hier nog niet (veel) gedaan hebben, heb ik verplichte bank- en bedrust. Mag ook niet tillen oid. Bij jou doen die harde buiken/weeen dus wel wat dus het lijkt mij toch dan dat je ook rust moet houden? Anders gewoon nog even bellen en duidelijk vragen, dan heb je in elk geval zekerheid!
Ik vind het erg vreemd dat je gewoon mag gaan werken. Of BMM 2 ook 2 cm is weet ik niet, daar kun je nog even over opbellen maar mocht het 2 cm zijn met jouw zwangerschapsduur dan zou ik meteen stoppen met werken om eerlijk te zijn. Ik heb sinds vorige week woensdag ontsluitingsweeën gekregen en mijn baarmoedermond is opgemeten met een inwendig echo en deze was 2 cm. Ik had ook ruim 1 cm ontsluiting wat bij een eerste kindje nu nog niet mag en ik kreeg meteen bedrust voorgeschreven, weeënremmers en longrijpingsprikken mocht de bevalling toch doorzetten. Nu ben ik thuis en mag ik wel lopen ivm de stoelgang die anders helemaal stil komt te liggen maar verder moet ik het zo rustig mogelijk aan doen, dus niet tillen, stofzuigen, was draaien en, dit omdat mijn buik nog steeds onrustig is en ik tussendoor weeën heb. Ik weet niet of mijn baarmoedermond in de tussentijd korter is geworden en of ik meer ontsluiting heb, mijn gevoel zegt van wel gezien de pijn die ik regelmatig heb maar ze gaan het niet onderzoeken omdat de baby nu geboren mag worden als het komt en ze verder geen andere behandeling gaan geven.
Hier nog iemand met een verkorte bmh. Met de 20-weken echo was 'ie nog netjes 4.4cm, 2 weken terug 3.7cm en vanochtend 2.5cm. We verwachten een tweeling en kindje 1 ligt al heel erg laag. Je kon tijdens de inwendige echo ook al echt het schedeltje zien aan de andere kant van de bmh. Nu wordt volgende week mijn bmh weer opgemeten en naar aanleiding daarvan zal er worden gekeken wat er daarna gedaan wordt. Ben morgen precies 25 weken en zit al 2 weken in de ziektewet. Heb geen verplichte bedrust gekregen, ik moet het gewoon rustiger aan doen. Wel ontzettend spannend dit allemaal, maar ben al lang blij dat ik nu wél terecht kan in een academisch ziekenhuis mocht er iets gebeuren. Twee weken geleden - tijdens de vorige echo - kon er nl. nog niets aan gedaan worden, mocht er iets gebeuren.