gewone melk

Discussion in 'Voeding' started by nachtbloempje, Jun 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nachtbloempje

nachtbloempje Actief lid

Jan 30, 2010
    113
    0
    0
    Ik vroeg me iets af?
    MIjn zoontje krijgt een bekertje gewone melk na zijn avond maaltijd.

Nou vroeg ik me af kan ik zijn 2 papflessen (ochtend en avond) nou ook met gewone melk geven of krijgt hij dan te veel melk binnen? Normaal krijg hij de papfles met kunstvoeding +1 jaar.
    Misschien een domme vraag maar dacht ik vraag het gewoon :)

Zoontje is trouwens 13 maanden.

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Je zou ze goed kunnen vervangen, de kunstvoeding na 1 jaar is alleen bedoeld voor als je kind ziekelijk is, wat "extra's" kan gebruiken of achter blijft in groei. Zo is mij verteld bij het CB, anders kun je gewoon overgaan op gewone melk.
    Wel geldt er een maximum van 300cc voor zowel gewone melk als kunstvoeding. Dus geef je ook nog 2 papflessen nog, dan zit je zoontje daar denk ik ruim overheen?!
    Ik vraag me sowieso af waarom je nog pap geeft. Krijgt hij geen brood of warm eten?

3. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jan 1, 2008
    4,557
    0
    0
    Mijn meisjes
    Hellevoetsluis
    Een maximum van 300 CC van gewone melk?
    Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, waarom zou dat dan zijn?

4. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

May 1, 2008
    1,522
    0
    0
    Het maximum van 300 ml is ook bij mij bekend. Omdat kindjes van een jaar zoveel andere voedingsmiddelen binnen krijgen kan de melkinname naar benenden. Ik zou proberen de avondfles af te bouwen. Evt. ruim toetje na maaltijd. Want begrijp ik het goed dat hij 's avonds en pap en gewone melk krijgt? Drinkt hij wel voldoende andere vloeistof dan?

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gewone melk bevat veel zouten en ook verzadigd vet. Maar die vetten en de nog belangrijker eiwitten uit melk hebben ze gewoon nodig, maar 300cc is voor een kind dat verder goed eet voldoende.

6. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    bij mij is bekend minimaal 300 cc en maximaal 500 cc.
    Mijn dochter krijgt op een dag nog 2 papflessen, de middagfles heb ik er een tijdje geleden al afgehaald.

Ze heeft hier erg veel behoefte aan een avondfles en sochtends gaat ze gelijk daarna weer naar bed. Dus daarom hier een papfles smorgens. en ik kom er zeker over heen maar ze heeft er nooit problemen mee gehad..

Moet je het dan maar niet meer gaan geven wanneer ze er omvraagt ?!

7. zogelukkig

Ouder dan 1 is echt 300cc melk max.
    Je kan toch ook 2x 150cc geven?

8. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ik weet niet of je het tegen mij hebt maar ik antwoord wel ff omdat mijn dochter meer dan 300 cc krijgt. 150 cc melk savonds heeft zij niet genoeg aan dan komt ze geheid voor een nachtvoeding en daar zit ik niet op te wachten.;)

9. zogelukkig

Ik verzin dit niet zelf hoor, kijk hier maar eens:
    Hoeveel per dag? | Voedingscentrum, eerlijk over eten

Helemaal als je kind ook nog vlees en kaas eet is 300cc echt de max.

10. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ik zeg ook niet dat je het verzint ;)..
    ik hoor het vaker.. maar als ik naar haar kijk dan moet ik de ochtend fles gaan vervangen. Want de avondfles drinkt ze nog met volle teugen leeg en die is al 250 cc.

Ik kan natuurlijk een boterham geven smorgens met een kopje thee heeft ze ook wat warms.
    Ik las ook ergens dat het met de ijzeropname te maken heeft... ik weet alleen niet of dat waar is.

11. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    het is gewoon lastig omdat ik weet dat ze het zo lekker vind...:)

12. zogelukkig

Een fles van 250 vind ik erg groot hoor!
    Eet ze wel goed haar avondeten als ze die nog op kan? Of heeft ze dorst? Geef je weleens gewoon water of thee tussendoor?

Ijzer (uit brood) wordt beter opgenomen icm vit. C (sap, fruit). Calcium (uit melk) remt juist de ijzeropname.

13. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland

Wij vinden dat ze haar avondeten goed eet, 1-2 opscheplepels groenten, 1 aardappel, ongeveer 50 gram vlees of vis. Vlak voordat ze naar bed gaat een toetje van circa 50 gram.
    Overdag krijgt ze genoeg te drinken, ze drinkt diksap bij haar broodmaaltijd.

Die fles van 250 gaat helemaal op tot de laatste druppel en dat is meestal 2 a 3 uur na haar avondeten.

Vanmorgen heb ik haar brood met thee gegeven, ze nam 1 teug van de thee en duwde hem gelijk weg ;), en een paar slokjes diksap gedronken en ze wilde niet meer. Dus toen maar een klein flesje melk van 60 cc met water aangelengd tot 100 cc want ik wil toch dat ze wat drinkt en dat ging er gelijk in :).
    het zal best gewenning voor haar zijn, dit was haar schema voor vandaag:

08.00 270 cc melk met wat brinta
    12.00 1-2 boterhammen met diksap
    15.30 fruit met diksap
    18.00-18.30 avondeten
    19.30 toetje
    tussen 21.00-22.00 papfles van 250 cc

Nu heb ik dus de fles van 08.00 niet gegeven, ze heeft nu een halve boterham met een verdund flesje melk op. Vanavond een fles van 200 geven kijken hoe ze het daarop doet.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Maak je haar nog wakker voor die laatste fles? Wat gebeurt er als je dat niet doet? Of gaat ze pas na 22 uur naar bed?
    ik denk als je het toetje wat ruimer maakt (bijv 100cc yoghurt met eventueel wat fruit oid) dat die laatste fles echt niet meer nodig is!
    Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar vlgs het CB hebben ze dat op deze leeftijd echt niet nodig, zeker niet als ze de rest van de dag goed eten en dat doet ze!
    'smorgens zou ik ook gewoon een boterham met aangelengde melk geven. Ons zoontje geef ik verspreid over de dag 100cc melk bij de maaltijden, (en 100cc tyoghurt dan als toetje)maar aangezien hij erg dorstig is smorgens leng ik het aan met 50cc water en dat gaat er prima in!

15. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    Hoi Druif,

Ik maak haar niet wakker voor de fles ze komt er zelf voor :). Ze gaat tussen 19.30-20.00 naar bed en dan komt ze tussen 21.00-22.00 wakker. We geven haar dan altijd een fles pap, zodra ze die fles ziet is die mond al wagen wijd open en dat zit ik nog niet eens met haar op bed dus ze wil hem wel hebben. Ze krijgt ook af en toe een banaan als toetje en dat gaat ook schoon op. We zijn dus al een kleine week bezig met de fles af te bouwen en haar zelf te laten komen.

Het rare is vanaf een maand of 7 had ze geen late fles meer maar toen is met de kerst ziek geworden en had dus ook weer nachtvoeding en sindsdien heeft een late avond fles.
    Ik kan ook de avondfles met water aanmaken....een idee iig

Bedankt voor het meedenken

Share This Page