Tuurlijk is ieder kind anders, de een leert sneller dan de ander. Thuis lezen mag geen strijd worden, dat is vaak de uitdaging waar ouders en leerkrachten voor staan, maar het hoort wel degelijk bij de leesopvoeding! Zelfs voor hele goede lezers blijft het advies om (zeker t/m groep 6 thuis te lezen), daarbij ga je natuurlijk wel veel sneller aan de slag met bijvoorbeeld vormen van begrijpend en studerend lezen. Belangrijk is dat er op school en thuis aandacht is voor de leesopvoeding. Men adviseert vaak iedere dag 10/15 min omdat een continu (afwisselend) aanbod belangrijk is in de ontwikkeling van een nieuwe vaardigheid, oftewel: je wordt ergens beter in door het vaker te doen. Daarnaast wordt het routine voor je kind om thuis te lezen, het wordt normaal om thuis te lezen, net zoals je iedere dag je tanden poetst. Maar kijk daarin wat/wanneer het bij jouw kind past. Niet iedereen kiest voor 10/15 min per dag, pas aan aan je kind en je gezinssituatie. Ook draagt het o.a. bij aan het stimuleren van de concentratie, taakgerichtheid en latere studievaardigheden. Mede daarom wordt thuis oefenen met lezen belangrijk gevonden Daar kun je heeel veel achtergrond informatie over vinden online, betreft leesontwikkeling, breinontwikkeling etc. Lees bijvoorbeeld dit artikel over de leesopvoeding: https://www.lezen.nl/sites/default/files/ouders%20betrekken%20bij%20lezen%20nw.pdf Of kijk op websites van methode Veilig Leren Lezen of Lijn3 of welke andere methode leesonderwijs dan ook. Kijk op leraar24.nl etc!
Mijn zoon (met taalontwikkelingsstoornis) heeft nog geen huiswerk meegekregen in groep drie. Hij leest elke dag 1 tot 3 pagina's avi start/m3 voor. Ik ben twee weken voor de start van het nieuwe jaar daarmee begonnen omdat ik eerder ontdekte dat hij de klanken beter uitsprak als hij de woorden zag. Nu de logopedist ontdekt heeft dat hij moeite heeft met automatiseren ga ik daar voorlopig mee door. Ik hoop dat deze ondersteuning helpt om het lezen goed in zijn systeem te krijgen. Mijn zoon die juist wat met taal heeft heb ik ook een tijdje hardop laten lezen. Bij beide merk ik dat de b, p en d niet makkelijk gaan. Dan heeft hardop lezen denk ik toch wel de meerwaarden in het oefenen om deze kleine letters te onderscheiden van elkaar.
Joh ik ben intern begeleider, ik weet er wel een en ander van. Onderwijs moet op school gebeuren. Thuis kan ondersteunen, maar niet meer dan dat. Belangrijkste advies wat je kunt geven is veel voorlezen. Blijkt in de loop van het jaar dat je kind bepaalde deelvaardigheden nog lastig vindt, dan kun je die wat extra oefenen. Maar niet standaard, structureel en vanaf dag 1. Met een kind wat al een beetje kon lezen. Als het uit het kind zelf komt prima, maar verplicht oefenen? Nee. Overigens, mijn zoontje laat elke avond onder de douche zien welke schrijfletter hij heeft geleerd, we hebben een glazen douchedeur namelijk die beslaat tijdens het douchen. Dat is leuk oefenen maar ik ga hem niet helpen met elke avond verplicht een blz oefenen oid. Ik ga geen frustratie kweken die er niet hoeft te zijn.
ik ben ook IB-er en orthopedagoog. Verschillen we van visie en dat mag gelukkig . Douchedeur idee is zeker leuk!
Nou voor mijn kind in groep 6 is thuis lezen nog steeds geen routine en dat wordt het ook nooit, hij heeft namelijk een hekel aan lezen. Maar wel avi uit verder. Alleen vindt hij het lezen verschrikkelijk en geen 1 boek is leuk dus tja...
Ah wat grappig. Ja zeker mag dat en soms ook alleen maar goed om verschillende visies naast elkaar te zetten.
zoveel mensen zoveel wensen en meningen . Ik heb vanmiddag een kennismaking met de juf. Ik zal het haar ook eens vragen. Het is misschien ook afhankelijk van het individuele kind en onderwijsmethode en wat de onderwijzer vindt. Bedankt voor het delen van jullie opvattingen.
Hier kreeg ik ook al na 2 weken huiswerk mee want hij las niet goed en het tempo moest omhoog. Inmiddels een jaar aan het oefenen, maar wil nog niet vlotten. Waarschijnlijk is hij dyslectisch. Maar ik heb wel liever dat ze al vroeg opperen om te oefenen, dan een grote achterstand na een paar maanden.
Mijn zoon is ook begonnen in groep 3 en die ga ik echt geen huiswerk geven! Ze leren nu idd een paar letters per week. Vanaf de herfstvakantie wordt er een start gemaakt met serieus boekjes lezen. Mijn zoon kent alle letters incl de dubbele klanken als ou ooi en ieu, dus volgens mij ligt hij meer dan prima op schema. Ik zou aan de juf vragen wat haar motivatie is om dit aan te bieden.
Mijn dochter kreeg vandaag woordjes en korte zinnetjes mee van VLL kern 1, met daarbij een briefje van de juf;’Iedere dag een paar minuutjes oefenen.’ Dochter dolenthousiast, dus komt vast goed hier
Deze kreeg dochter vorige week ook mee. Maar in de Parro app stond dat het oefenen niet verplicht is. Als de leerkrachten merken dat er extra geoefend moet worden, dan horen wij dit. Tot nu toe vind dochter het ook erg leuk om te lezen dus hier geen drama en als ze niet wil doet ze het niet en als ze wel wil is het prima. Ze mocht bij de bieb een avi start boekje uitkiezen terwijl de rest prentenboeken moesten kiezen. Ze was helemaal blij.
Ik heb inmiddels de juf gesproken. Iedereen kreeg lijstje met korte woordjes mee. Het is niet verplicht om te oefenen, maar wel aan te raden om af te toe door te nemen. Qua leesboekjes raadde ze M3 of E3 boekjes aan