beginniveau lezen groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sunnygirl79, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Tuurlijk is ieder kind anders, de een leert sneller dan de ander. Thuis lezen mag geen strijd worden, dat is vaak de uitdaging waar ouders en leerkrachten voor staan, maar het hoort wel degelijk bij de leesopvoeding!
    Zelfs voor hele goede lezers blijft het advies om (zeker t/m groep 6 thuis te lezen), daarbij ga je natuurlijk wel veel sneller aan de slag met bijvoorbeeld vormen van begrijpend en studerend lezen. Belangrijk is dat er op school en thuis aandacht is voor de leesopvoeding.

    Men adviseert vaak iedere dag 10/15 min omdat een continu (afwisselend) aanbod belangrijk is in de ontwikkeling van een nieuwe vaardigheid, oftewel: je wordt ergens beter in door het vaker te doen.
    Daarnaast wordt het routine voor je kind om thuis te lezen, het wordt normaal om thuis te lezen, net zoals je iedere dag je tanden poetst. Maar kijk daarin wat/wanneer het bij jouw kind past. Niet iedereen kiest voor 10/15 min per dag, pas aan aan je kind en je gezinssituatie.
    Ook draagt het o.a. bij aan het stimuleren van de concentratie, taakgerichtheid en latere studievaardigheden.

    Mede daarom wordt thuis oefenen met lezen belangrijk gevonden
    Daar kun je heeel veel achtergrond informatie over vinden online, betreft leesontwikkeling, breinontwikkeling etc.

    Lees bijvoorbeeld dit artikel over de leesopvoeding:
    https://www.lezen.nl/sites/default/files/ouders%20betrekken%20bij%20lezen%20nw.pdf

    Of kijk op websites van methode Veilig Leren Lezen of Lijn3 of welke andere methode leesonderwijs dan ook.
    Kijk op leraar24.nl
    etc!
     
    amdaa, Sunnygirl79 en Lies1611 vinden dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.970
    7.896
    113
    Vrouw
    Mijn zoon (met taalontwikkelingsstoornis) heeft nog geen huiswerk meegekregen in groep drie. Hij leest elke dag 1 tot 3 pagina's avi start/m3 voor. Ik ben twee weken voor de start van het nieuwe jaar daarmee begonnen omdat ik eerder ontdekte dat hij de klanken beter uitsprak als hij de woorden zag. Nu de logopedist ontdekt heeft dat hij moeite heeft met automatiseren ga ik daar voorlopig mee door. Ik hoop dat deze ondersteuning helpt om het lezen goed in zijn systeem te krijgen.

    Mijn zoon die juist wat met taal heeft heb ik ook een tijdje hardop laten lezen. Bij beide merk ik dat de b, p en d niet makkelijk gaan. Dan heeft hardop lezen denk ik toch wel de meerwaarden in het oefenen om deze kleine letters te onderscheiden van elkaar.
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    #23 ikkie97, 16 sep 2020
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
    Joh ik ben intern begeleider, ik weet er wel een en ander van.
    Onderwijs moet op school gebeuren. Thuis kan ondersteunen, maar niet meer dan dat.
    Belangrijkste advies wat je kunt geven is veel voorlezen. Blijkt in de loop van het jaar dat je kind bepaalde deelvaardigheden nog lastig vindt, dan kun je die wat extra oefenen. Maar niet standaard, structureel en vanaf dag 1. Met een kind wat al een beetje kon lezen.

    Als het uit het kind zelf komt prima, maar verplicht oefenen? Nee.

    Overigens, mijn zoontje laat elke avond onder de douche zien welke schrijfletter hij heeft geleerd, we hebben een glazen douchedeur namelijk die beslaat tijdens het douchen. Dat is leuk oefenen maar ik ga hem niet helpen met elke avond verplicht een blz oefenen oid. Ik ga geen frustratie kweken die er niet hoeft te zijn.
     
    puzzelstukje, merah, tasje en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    ik ben ook IB-er :thumup: en orthopedagoog. Verschillen we van visie en dat mag gelukkig . Douchedeur idee is zeker leuk!
     
    Sunnygirl79 vindt dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou voor mijn kind in groep 6 is thuis lezen nog steeds geen routine en dat wordt het ook nooit, hij heeft namelijk een hekel aan lezen. Maar wel avi uit verder. Alleen vindt hij het lezen verschrikkelijk en geen 1 boek is leuk dus tja...
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Ah wat grappig. Ja zeker mag dat en soms ook alleen maar goed om verschillende visies naast elkaar te zetten.
     
    Sunnygirl79 en mapepejo vinden dit leuk.
  7. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    zoveel mensen zoveel wensen en meningen ;). Ik heb vanmiddag een kennismaking met de juf. Ik zal het haar ook eens vragen. Het is misschien ook afhankelijk van het individuele kind en onderwijsmethode en wat de onderwijzer vindt. Bedankt voor het delen van jullie opvattingen.
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier kreeg ik ook al na 2 weken huiswerk mee want hij las niet goed en het tempo moest omhoog.
    Inmiddels een jaar aan het oefenen, maar wil nog niet vlotten. Waarschijnlijk is hij dyslectisch.
    Maar ik heb wel liever dat ze al vroeg opperen om te oefenen, dan een grote achterstand na een paar maanden.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn zoon is ook begonnen in groep 3 en die ga ik echt geen huiswerk geven!
    Ze leren nu idd een paar letters per week. Vanaf de herfstvakantie wordt er een start gemaakt met serieus boekjes lezen.
    Mijn zoon kent alle letters incl de dubbele klanken als ou ooi en ieu, dus volgens mij ligt hij meer dan prima op schema.
    Ik zou aan de juf vragen wat haar motivatie is om dit aan te bieden.
     
    boboke vindt dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter kreeg vandaag woordjes en korte zinnetjes mee van VLL kern 1, met daarbij een briefje van de juf;’Iedere dag een paar minuutjes oefenen.’
    Dochter dolenthousiast, dus komt vast goed hier ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Deze kreeg dochter vorige week ook mee. Maar in de Parro app stond dat het oefenen niet verplicht is. Als de leerkrachten merken dat er extra geoefend moet worden, dan horen wij dit. Tot nu toe vind dochter het ook erg leuk om te lezen dus hier geen drama en als ze niet wil doet ze het niet en als ze wel wil is het prima.

    Ze mocht bij de bieb een avi start boekje uitkiezen terwijl de rest prentenboeken moesten kiezen. Ze was helemaal blij.
     
  12. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    Ik heb inmiddels de juf gesproken. Iedereen kreeg lijstje met korte woordjes mee. Het is niet verplicht om te oefenen, maar wel aan te raden om af te toe door te nemen. Qua leesboekjes raadde ze M3 of E3 boekjes aan
     

Deel Deze Pagina